بابت تاسیس دفتر در دبی راضی هستم، مشتریان هم راضی‌تر


هاشم احمدی؛ مدیرعامل افق قطعات آسیا


شرکت افق قطعات آسیا به‌عنوان عمده‌ترین تأمین‌کننده قطعات یدکی برای چاپخانه‌ها، از درگیرترین شرکت‌ها در کار واردات است. این شرکت چند ماهی است که دفتری در دُبی تأسیس کرده. هاشم احمدی، مدیرعامل افق قطعات آسیا می‌گوید تأسیس و نگه‌داری دفتر در امارات هزینه دارد ولی به نتیجه‌اش می‌ارزد. او از تجربه چندماهه خود راضی به نظر می‌رسد. توضیحات او را بشنوید.

ضرورت کار و اذیت و آزارهای بانک مرکزی و گمرک و مشکلات گوناگون برای وارد کردن قطعاتی که سفارش می‌دادیم، ما را به فکر تأسیس شرکتی در دبی انداخت. حالا می‌بینیم که چه کار خوبی کرده‌ایم. از این بابت راضی هستیم و مشتریان هم راضی‌تر هستند.
چون زودتر از زمانی که با ثبت سفارش از کانال بانک مرکزی اقدام می‌کردیم، انتقال ارز و تحویل جنس صورت می‌گیرد.
احمدی با این سخنان، از دشواری گردش کار در مسیر ثبت سفارش و تخصیص ارز در ایران و رسوب کالا در گمرک می‌گوید: ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک ما را فرسوده کرد. گاهی جنسی پنج ماه در گمرک می‌خوابید. در مواردی دموراژ و خسارت را باید تحمل می‌کردیم. این در حالی است که بعضی از جنس‌ها و قطعات تاریخ انقضا دارند و وقتی به آن تاریخ نزدیک شویم، ارزش و کارایی خود را برای خریدار از دست می‌دهند. در نتیجه این گیروگرفتاری‌ها و تأخیرها، ما مشتریان خود را از دست می‌دادیم.
احمدی درباره شرایط ثبت شرکت در دُبی می‌گوید: برخلاف سال‌های گذشته، شرایط آسان‌تر شده، اگر مدارک لازم را داشته باشید، ظرف چند روز، شرکت ثبت و راه‌اندازی می‌شود. البته من چند سال قبل از این تصمیم‌گیری، مطالعه و بررسی کرده بودم.
از او درباره استخدام پرسنل می‌پرسیم و می‌شنویم: ما یک کارمند هندی در بخش فروش و یک نفر پاکستانی برای انبار استخدام کرده‌ایم. دو همکار ایرانی هم داریم، یکی برای امور تدارکات و دیگری مدیر داخلی است.

ببینیم آیا استخدام کارشناس فروش هندی به معنی کار با بازار غیر از ایران هم هست؟
بله، ما با چند کشور دیگر هم کار می‌کنیم. البته الآن در آغاز این راه هستیم. آنجا اقتضا می‌کند که با بازارهای گوناگون ارتباط پیدا کنید.

آیا شما معمولاً از چین، قطعه و لوازم ‌یدکی ماشین‌آلات صنعت چاپ را وارد می‌کنید؟
نه تنها از چین، ما از چندین کشور اروپایی هم قطعه می‌آوریم. البته از چین زیاد خرید داریم ولی هر ماه چندین سفارش به کارخانه‌های آلمانی و ایتالیایی و غیره می‌دهیم و مشکلی نداشته‌ایم.

مشکلی که در ترکیه هست، این است که وقتی یک شرکت ثبت‌شده ترکی، شریک ایرانی در هیأت‌مدیره داشته باشد، اروپایی‌ها از معامله با آن خودداری می‌کنند، آیا شرکت دبی چنین محدودیتی ندارد؟
نه. شاید این به علت نوع توافق‌نامه‌های بین دولت‌ها باشد. در امارات ظاهراً هر شرکتی که مجوز فعالیت می‌گیرد، یک شرکت اماراتی است و نباید چنین محدودیت‌هایی داشته باشد. در دبی حساب شخصی و شرکتی داریم و محدودیتی در کارهای تجاری نداریم.

پیش ‌از این، چه کانال‌های دیگری برای واردات داشتید؟
بخشی از واردات ما از سمت ترکیه با استفاده از امتیاز پیله‌وری مرزنشینان تأمین می‌شد. هر نفر از ساکنان مناطق مرزی می‌توانند سالانه تا ۵۰۰ هزار دلار کالای خارجی وارد کنند. بعضی قطعات اروپایی، از مسیر ترکیه و توسط پیله‌وران به دست ما می‌رسید.
احمدی تأکید می‌کند: همه این مسیرها قانونی و عرفی است و اکنون هم دارد انجام می‌شود.
از او می‌پرسیم آیا بازار امارات مزیت دیگری نسبت به ترکیه دارد؟ می‌گوید:
من شناخت دقیقی از شرایط ترکیه ندارم ولی این را می‌دانم که بازار امارات بین‌المللی‌تر است. حتی بسیاری از شرکت‌های چینی در امارات کارخانه ایجاد کرده‌اند چون می‌خواهند به این بازار خیلی نزدیک باشند. می‌دانید که دبی یک هاب تجاری در منطقه است و بازرگانان بزرگی آنجا هستند و دسترسی به بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی از آنجا میسر است.

آیا شما هم توانسته‌اید به کشورهای دیگر، چیزی بفروشید؟
بله، ما نه‌تنها برای ایران، بلکه برای چاپخانه‌های دبی هم قطعه تأمین می‌کنیم. همچنین در این چند ماه یک ماشین چهاررنگ CD مدل ۲۰۰۸ به چاپخانه‌ای در کویت و یک ماشین لیبل به قطر فروخته‌ایم.

آن‌ها دیگر چرا ماشین دست‌دوم می‌گیرند؟
تقریباً در همه جای دنیا، چاپخانه‌های کوچک، ماشین دست‌دوم می‌گیرند، زیرا برای اغلب آن‌ها صرف ندارد که ماشین‌های نو خریداری کنند.

آیا این تجربه کوتاه، انگیزه شما را برای توسعه فعالیت در منطقه تقویت نکرده است؟
چرا! ما تا حالا حضور در بازارهای خارجی را تجربه نکرده بودیم. به نظرم با توجه به دانش فنی و تخصصی و شناخت چاپ و ماشین‌آلات ما خیلی خوب می‌توانیم در منطقه کار کنیم.
من به فکر هستم که یک تیم تعمیرکار در آنجا تشکیل دهم. اغلب کشورهای منطقه از نظر فنی خیلی ضعیف هستند. این‌جور کارهای تخصصی را هندی‌ها انجام می‌دهند و آن‌طور که من دیده‌ام، نیروهای متخصص ما، یک سروگردن از آن‌ها بالاتر هستند.
واقعاً اگر از ایرانی حمایت شود، هیچ نیازی به مهاجرت ندارد. دست‌کم در رشته چاپ ما خیلی قابلیت داریم و می‌توانیم خدمات فنی خوبی به چاپخانه‌های منطقه بدهیم.

پیش از شما خیلی از ایرانی‌ها در دبی فعالیت داشته‌اند. آیا کسی مشوق شما بود؟
خیلی از ایرانی‌ها سالیان سال است که در دبی شرکت دارند و فعالیت می‌کنند. اما کسی مشوق من نبود. حتی بعضی از دوستان رأی مرا زدند وگرنه دو سال پیش آمده بودم. بعضی از دوستان ایرانی در دبی فعالیت تولیدی موفقی دارند. به‌ویژه مایلم یادی بکنم از شرکت نقش الماس که در امارات با برند دایموند، چاپخانه بسیار بزرگی دایر کرده‌اند که یکی از موفق‌ترین و پرکارترین چاپخانه‌های آنجاست. این چاپخانه حدود ۱۵۰ کارگر دارد. باید تبریک بگویم به برادران حاجیلو که در آنجا می‌توانند به این خوبی خدمات چاپ را ارائه دهند و با چاپخانه‌های قوی و پرسابقه دبی، رقابت کنند و از آن‌ها سبقت بگیرند.
من امیدوارم در سال جدید، همیشه انبارهای ما پر از قطعات مورد درخواست مشتریان گرامی، آماده و در دسترس باشد و سریع‌تر از پیش بتوانیم سفارش آن‌ها را تحویل دهیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید