دروپا ۲۰۲۴ نگاهی به پیشرفت اتوماسیون در ماشین‌های افست ورقی

0
36

نویسنده: پاتریک هنری

گروه پژوهش

 

دروپا ۲۰۲۴ پرسشی را در ذهن همه جای داد: مهم‌ترین حوزه پیشرفت در صنعت چاپ کدام است؟

پاسخ به این پرسش تا حد زیادی به اینکه بازدیدکنندگان سراغ چه فناوری‌هایی رفته بودند، بستگی دارد. در نمایشگاهی با ابعاد دروپا، دیدن تمام فناوری‌هایی که می‌توانند انقلابی در صنعت چاپ راه بیندازند، امکان‌پذیر نیست؟

با این حال، آن‌هایی که برای دیدن جدیدترین پیشرفت‌ها در ماشین‌آلات چاپ افست به دروپا سفر کرده بودند، نمی‌توان به خاطر اینکه ادعا می‌کردند فرایند افست از نظر پیشرفت‌های فنی از دیگر فرایندهای چاپ جلو زده است، سرزنش کرد.

زیرا  فرایند افست که در قرن ۱۹ اختراع شده بود، گام‌های بلندی در عرصه اتوماسیون چاپ تا به امروز برداشته است.

هنگامی‌که سیستم‌های چاپ دیجیتال ۳۰ سال پیش برای اولین‌بار ارائه شد، از اتوماسیون کامل برخوردار بودـ طبیعت عملکرد و طراحی آن‌ها، اتوماسیون بالا را طلب می‌کرد ـ از سوی دیگر، افست، فرایندی مکانیکی و پیچیده‌ای است که باید به عنوان فرمی از تولید خودکار و خودمحور از نو طراحی و اختراع می‌شد.

ماشین چاپ افست که در مقایسه با ماشین چاپ دیجیتال از قطعات متحرک بیشتری برخوردار است باید تلاش بیشتری برای خودکار عمل‌کردن این قطعات می‌کرد ـ تقاضایی که بازار چاپ به سازندگان ماشین‌آلات تحمیل کرده بود ـ زیرا این ماشین‌آلات باید در بازاری که به سوی استفاده از تجهیزات تونری و جوهرافشان حرکت می‌کرد، رقابت می‌کرد.

پیشرفت فناوری جلوی چشم شما

دروپا ۲۰۲۴ گواهی است بر موفقیت سازندگان ماشین‌آلات افست ورقی در رسیدن به اهدافشان. با اینکه تعداد ماشین‌آلات افست به نمایش درآمده در مقایسه با ماشین‌آلات دیجیتال بسیار کمتر بود، ولی از لحاظ خلاقیت و نبوغ در ساخت و مهم‌تر از همه کیفیت، یکپارچگی و سودی که کارهای چاپی بیرون‌آمده از این ماشین‌آلات نصیب چاپخانه‌دار می‌کنند، بی‌رقیب هستند.

امروزه سازندگان ماشین‌آلات خود را در قالب پلتفرم‌هایی معرفی می‌کنند که به‌صورت تمام‌توماتیک (کار پس از کار) با کمترین دخالت اپراتور چاپ می‌کنند. البته این ادعا تا اندازه زیادی واقعیت دارد.

بیشترین میزان اتوماسیون در ماشین‌آلات افست در بخش ابزارهای کنترل کیفی که درون ماشین‌ قرار دارند، انجام شده است. سیستم‌های نظارت این‌لاین چاپ، هر ورق را جداگانه اسکن کرده و مشکلات چاپی اعم از رنگ و رجیستر را شناسایی کرده و اصلاحات را به‌طور اتوماتیک انجام می‌دهد. برخی از ماشین‌آلات چاپ ورق‌هایی را که خطای چاپی دارند جمع‌آوری و به‌طور خودکار از ماشین بیرون می‌اندازد. باطله و ورق‌های خراب‌شده که زمانی در چاپ افست امری کاملاً عادی بودند، امروزه به لطف اتوماسیون بالا به فراموشی سپرده شده‌اند.

پیشرفت در هوش مصنوعی

سازندگان ماشین‌آلات چاپ، مثل دیگر غرفه‌گذاران در دروپا، در مورد هوش مصنوعی به‌عنوان موج بعدی در توسعه اتوماسیون ماشین‌آلات فراوان سخن‌سرایی کردند. البته مفهوم هوش مصنوعی در چارچوب تولید کار چاپی باید به خوبی تبیین شود، ولی تردیدی نیست که ماشین‌آلات افست می‌توانند از داده‌هایی که خود تولید می‌کنند، و اطلاعات دیگر ماشین‌های خط تولید در چاپخانه چیزهای زیادی یاد بگیرند. برنامه‌ریزی چاپ، مدیریت کیفیت و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، امروزه بخشی از کارهایی هستند که هوش مصنوعی در یک ماشین چاپ انجام می‌دهد. در آینده باز هم به این فهرست اضافه خواهد شد.

با اینکه اتوماسیون به خوبی در ماشین‌آلات افست به کار گرفته شده، گذار کل صنعت افست به یک محیط تولیدی تمام‌اتوماتیک، زمان بیشتری می‌برد. قدرت اتوماسیون ماشین چاپ همانگونه که در دروپا شاهد آن بودیم هم‌اکنون می‌تواند در اختیار چاپکارانی که برای سرمایه‎‌گذاری در جدیدترین ماشین‌آلات چاپ افست آمادگی دارند، قرار بگیرد؛ گامی که هر چاپکار آن را برنمی‌دارد. غرفه‌های متعددی در دروپا راه‌حل‌های گوناگون برای اتوماتیک‌سازی تجهیزات قدیمی در ابعاد محدود ارائه کرده بودند. این راه‌حل‌ها می‌توانست گزینه‌ای باشد برای آن دسته از چاپکاران که بودجه کافی برای خرید ماشین‌آلات نو، ندارند.

ولی در درازمدت سودآوری ماشین‌های تمام‌اتوماتیک و نیاز به کارایی بالا، بیشتر چاپکاران را مجبور می‌کند به سراغ ماشین‌آلات نو بروند. زیرا حاشیه سود کارهای چاپی هرگز بیشتر از آنچه امروز است، نخواهد بود، درعین‌حال رقابت نیز در این عرصه بیشتر خواهد شد.

توصیه من به چاپکاران این است که حرف‌های سازندگان ماشین‌آلات چاپ را در مورد اتوماسیون جدی بگیرند و از آن‌ها در مورد مزایای اتوماسیون برای کارهای روزمره چاپکاران پرس‌وجو کنند. دروپا ۲۰۲۴ به ما یاد داد که فرصت‌ها فراهم هستند و باید از آن‌ها بدون تأخیر و شک و دودلی بهره ببریم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید