راه‌اندازي رشته کارداني چاپ در لرستان

راه‌اندازي رشته کارداني چاپ در لرستان

ماهنامه صنعت چاپ در چند شماره اخير گزارش کوتاهي از وضعيت صنعت چاپ استان‌ها منتشر کرده است. گزارش اين شماره مربوط به چاپخانه‌داران استان لرستان است که از زواياي مختلف به شرح وضعيت صنعت چاپ در اين استان پرداخته‌اند.

مدير چاپخانه صفا بروجرد در گفت‌وگو با ايرنا از وضعيت نابسامان بازار چاپ گلايه کرد و گفت: عده‌اي بازار چاپ را در انحصار خود گرفته‌اند.

محمد جنت افزود: چاپخانه‌ها حمايت نمي‌شوند و عده‌اي طراح و خدمات کامپيوتري گوي سبقت را از آنان ربوده و با گرفتن سفارش، مطالب را براي چاپ به تهران ارسال مي‌کنند.

وي با اشاره به هزينه‌هاي بالاي خريد و نگهداري ماشين‌آلات چاپ گفت: قيمت کاغذ نيز سير صعودي داشته و اين در حاليست که هيچگونه يارانه‌اي به چاپخانه‌داران تعلق نمي‌گيرد.

جنت، هزينه‌هاي مالياتي چاپخانه‌ها را نيز معضل ديگري برشمرد و افزود: امروز کار چاپ رقابتي شده و نبود سرمايه در گردش و تسهيلات کم بهره موجب عدم به‌روزرساني دستگاه‌ها شده است.

در حال مرگ

مجيد کريمي پور مدير چاپخانه دانش خرم آباد نيز در گفت‌وگويي کوتاه با ايرنا گفت: صنعت چاپ در حال مرگ است و کارشناسان اهل فن بايد به اين وضعيت رسيدگي کنند.

وي گفت: بسياري از فعالان چاپ در حال ورشکسته شدن و رکود کاري هستند.

وي تصريح کرد: نبود بازار مناسب، عدم استقبال مردم از چاپخانه‌هاي استان، عدم تخصيص تسهيلات کم بهره و فعاليت غيرحرفه‌اي برخي فعالان رايانه‌اي موجب بروز مشکلات عديده براي صنعت چاپ شده است.

خروج کار از استان، گريبانگر فعالان چاپ

مدير چاپخانه امير کبير خرم آباد نيز گفت: ليتوگرافي ضعيف و خروج سفارش‌هاي کاري از استان، گريبانگير صنعت چاپ اين استان شده است.

بهزاد احمدي با بيان اين که صنعت چاپ ارزش افزوده ندارد، گفت: متاسفانه دلال‌ها با اخذ سفارش مطالب را براي چاپ به خارج از استان مي‌برند.

وي ادامه داد: جلسات بسياري در اين خصوص برگزار و مقرر شده بود که مسئولان ادارات استان تنها فاکتور چاپخانه‌ها را در موارد چاپي قبول کنند اما متاسفانه اين مهم اجرايي نشد.

وي گفت: هزينه‌هاي صنعت چاپ بالا است و با توجه به اينکه چاپخانه‌ها فرهنگي محسوب نمي‌شوند هيچ يارانه‌اي براي هزينه‌هاي برق، آب و گاز آنها لحاظ نشده است.

تخفيف بيمه تعلق نمي‌گيرد

احمدي اضافه کرد: چنانچه کارگران چاپخانه تا پنج نفر باشند دولت در بيمه آنها براي کارفرما تخفيف مي‌دهد اما بيشتر از اين تعداد تخفيف ندارد و اين امر باعث جلوگيري از جذب بيش از پنج نفر نيروي انساني در چاپخانه‌ها شده است.

وي ادامه داد: همچنين تسهيلات با نرخ سود کم براي صنعت چاپ وجود ندارد و به همين دليل چاپخانه‌داران قادر به نوسازي و خريد ماشين‌آلات نيستند.

احمدي گفت: با توجه به نبود صنايع بزرگ، شرکت‌ها و کارخانه‌هاي معتبر از سال ۹۰ تاکنون سفارش چاپ ادارات کمتر شده که اين به دليل فعاليت دلالان و بردن سفارش به خارج از استان است.

صنعت چاپ در حاشيه قرار دارد

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران لرستان نيز گفت: چاپ ديجيتال يکي از زيرمجموعه‌هاي واحدهاي چاپي محسوب مي‌شود اما متاسفانه واحدهاي خدمات کامپيوتري و کانون‌هاي تبليغاتي با اخذ سفارش‌ها و بردن آن به تهران، صنعت چاپ استان را در حاشيه قرار داده‌اند.

عبدالحسين رشنو افزود: اين واحدهاي متخلف شناسايي و با همکاري نهادهاي مربوط پلمپ مي‌شود اما پس از مدتي فعاليت خود را از سر مي‌گيرند.

وي همچنين ماليات بر ارزش افزوده را از ديگر مشکلات اين صنعت برشمرد و گفت: چاپخانه‌داران بايد ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده از مشتريان اخذ کنند؛ در حالي که چاپ مشمول ارزش افزوده نمي‌شود که اين مهم را مجلس شوراي اسلامي بايد تصويب کند.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران لرستان با بيان اينکه مشکلات اين صنعت در حال تبديل به بحران است، اضافه کرد: فرسودگي ماشين‌آلات از اصلي‌ترين مشکل چاپخانه‌داران استان است که متاسفانه دولت تسهيلات کم بهره در اين راستا پرداخت نمي‌کند.

رشنو گفت: همچنين سيستم آموزشي در صنعت چاپ تا حدودي ناديده گرفته شده که بايد با معرفي اين رشته به عنوان يک حرفه، دانشجويان به اين سمت گرايش پيدا کنند.

وي اظهار کرد: در اين راستا اقداماتي براي راه‌اندازي رشته کارداني صنايع چاپ در استان انجام شده و موافقت آن توسط دانشگاه علمي کاربردي صادر شده است.

چاپ سالانه ۱۴۰ عنوان کتاب

معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان نيز گفت: در حال حاضر ۵۲ واحد چاپخانه در اين استان وجود دارد که همگي فعال هستند.

ماشااله بهاروند افزود: بسياري از چاپخانه‌هاي استان رنگي هستند اما چاپ کتاب براي صحافي و اقدامات فني به خارج از استان سفارش داده مي‌شود.

وي با بيان اين که بسياري از ناشران استان چاپخانه‌هاي تهران و قم را انتخاب مي‌کنند، بيان کرد: سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ عنوان کتاب نويسندگان استان چاپ مي‌شود که تعداد قابل توجهي از آن خارج از استان صورت مي‌گيرد.

ظرفيت چاپ متاثر از وضعيت صنعتي استان‌ها است

معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان ادامه داد: ظرفيت چاپ متاثر از وضعيت صنعتي بوده به نحوي که هرچه درآمد اقتصادي بيشتر باشد و توليدات صنعتي افزايش يابد، سفارش‌هاي چاپ نيز زياد مي‌شود.

بهاروند گفت: در مجموع ظرفيت چاپ استان مطلوب نيست و حتي روزنامه‌هاي لرستان نيز در همدان به چاپ مي‌رسد چرا که با توجه به تعداد نشريات استان، راه‌اندازي چاپخانه ويژه نشريات توجيه اقتصادي ندارد.

وي با بيان اينکه ۱۷ تقاضاي مجوز چاپ در دست بررسي است، ادامه داد: تسهيلات ارزان قيمت به صنعت چاپ تخصيص نيافته و فعالان اين عرصه از وام‌هاي بانکي با نرخ ۱۸ درصد استقبال نمي‌کنند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان ادامه داد: براي حمايت از چاپخانه‌هاي استان نامه‌اي به استانداري و دستگاه‌ها ابلاغ شده که فعاليت‌هاي مربوطه آنان در استان انجام گيرد که برخي از اداره‌ها اين مهم را رعايت نمي‌کنند.

راه‌اندازي رشته کارداني چاپ در لرستان

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید