روش‌های مختلف لمینیت برای لیبل و بسته‌بندی؛ حفاظت و بسته‌بندی، یک تیر و دو نشان

0
46
لمینیت

 

لمینیت فیلم فرایند پوشاندن رول چاپ‌شده با استفاده از فیلم و چسب خشک یا فیس است به‌گونه‌ای که فیلم از متریال چاپ‌شده حفاظت کند.

فیلم شفاف: به‌عنوان ابزاری برای افزایش جلوه تصویر چاپ‌‌شده و حفاظت از سطح لیبل بسته‌بندی در هنگام نقل‌وانتقال و ارسال بسته استفاده می‌شود. از سوی دیگر فیلم لمینیت‌شده تا اندازه بسته و با لیبل را در مقابل رطوبت حفظ می‌کند، به‌ویژه برای مواد مراقبت‌های شخصی ( عطر، خمیردندان، شامپو و غیره) و زیر سینک (Under The Sink: موادی هستند که معمولاً زیر سینک دستشویی نگهداری می‌شوند به‌ویژه شوینده‌ها).

فیلم لمینیت: بر اساس نوع کاربرد یا ضخامت و میزان شفافیت متفاوت عرضه می‌شود. فیلم لمینیت می‌تواند پایه استات، پلی استر و یا پروپیلین باشد، که همه آن‌ها یا به‌صورت رول و یا به‌صورت ورق عرضه می‌شود.

ضخامت فیلم به صورت میکرون بیان می‌شود. به‌عنوان مثال فیلم ۱۵۰ میکرون ضخیم‌تر از فیلم ۷۵ میکرون است. لمینیت‌های پلی‌پروپلین و پلی‌استر برای استفاده روی رول‌های چاپ‌شده با استفاده از چسب همراه با حرارت و فضار مناسب هستند. با این نوع فیلم باید با انضباط و دقت رفتار کرد و هنگام عملیات لمینیت میزان کشش فیلم به دقت کنترل شود. تا از این طریق لمینیت صاف بدون تا و چروک‌خوردگی روی رول چاپ‌شده، بنشیند.

فیلم لمینیت را می‌توان با پرداختی مناسب برای عملیات چاپ روی چاپ (Over Print) و یا به‌عنوان یک سطح غیرچاپی ارائه کرد. یک فیلم لمینیت را می‌توان روی لیبل‌های چندلایه، کوین و لیبل‌های کتابچه‌ای برای ایجاد یک جلوه زیبا، حفاظت از لیبل یا به‌عنوان نوارسیل در ساختار لیبل استفاده کرد.

لمینیت بدون حلال (Wax Lamination): در این نوع لمینیت چسب مورداستفاده از جنس موم و یا گرماذوب (hot mect) است. این چسب در حالت مایع روی یکی از سطوح چاپ‌پذیر قبل از اینکه مجموع سطوح چاپ‌پذیر به یکدیگر بچسبند، نشانده می‌شود.

از این روی در صنایع بسته‌بندی غذایی فراوان استفاده می‌شود.

لمینیت خشک (Dry Lamination): در این فرایند چسب را تا حدی که خاصیت چسبندگی دارد، قبل از اینکه فیلم روی رول منتقل شود، روی فیلم لمینیت، نشانده می‌شود.

لمینیت تر (Wet Lamination): در این نوع لمینیت چسب هنگامی‌که لمینیت و ماده پایه باید روی هم قرار بگیرند، در حات مایع است. از این روش هم برای تولید بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و هم لیبل پشت‌چسبدار استفاده می‌شود.

روش‌های لمینیت:

در این مقاله روی دو نوع روش لمینیت که به‌صورت گسترده در صنعت لیبل مورداستفاده قرار می‌گیرد، متمرکز شده است؛ لمینیت خشک و لمینیت تر.

لمینیت خشک (Dry Lamination): از لمینیت خشک برای کارهای کم‌تیراژ استفاده می‌شود. در این نوع فرایند از فیلم لمینیت سنگین‌تر و ضخیم‌تر است، فیلم مورداستفاده در لمینیت تر استفاده می‌شود و از آنجایی که از قبل نوعی کوئینگ روی آن را پوشانده، گران‌تر است.

یکی از مسائل ایمینی و معضلات سلامتی در لمینیت خشک صدایی است که ایجاد می‌کند. این صدا هنگام جداشدن چسب در طول فرایند رول‌بازکن ایجاد می‌شود. در صنعت لیبل پشت‌چسبدار، چسب مورداستفاده برای لمینیت خشک معمولاً از جنس آکریلیک آب‌پایه استفاده می‌شود. البته، هنوز در مواردی از چسب‌های پایه حلالی نیز استفاده می‌شود که به‌خاطر نگرانی‌های زیست‌محیطی استفاده از این نوع چسب رفته رفته منسوخ می‌شود.

یکی از جالب‌ترین پیشرفت‌ها در عرصه چسب لمینیت اسفتاده از چسب‌های ۱۰۰ درصد جامد اسن.

این چسب‌های واکنشی هستند با ملکول‌های تثبیت‌شده (Cured) به‌همین‌خاطر به هیچ نوع سیستم خشک‌کن نیاز نداشته و هزینه‌ انرژی نیز در این روش کاهش فراوان پیدا می‌کند.

در فرایند لمینیت خشک از دو روش برای پیوند فیلم به سطوح چاپ‌پذیری که قرار است لمینیت شود، استفاده می‌شود.

در فرایند لمینیت داغ (Hot Lamination) از یک نورد نپپ (فشاری) که در معرض گرما قرار گرفته برای فعال‌کردن سیل حرارتی چسب روی فیلم لمینیت استفاده می‌شود. این فرایند باعث چسبیدن و پیوند فیلم لمینیت به سطح چاپ‌شده، می‌شود.  در برخی مواقع چسب را می‌توان روی ماشین چاپ در قالب روش گرماذوب به رول چاپ‌شده منتقل کرد.

برای نشاندن چسب گرماذوب روی کار باید چسب را با درجه حرارت مناسب و تعیین‌شده گرم کرد و سپس چسب مایع از طریق یک یوینیت کوئینگ روی کار چاپی نشاند.

سپس هر دو سطح (لمینیت و متریال چاپ‌شده) وارد نورد نپپ می‌شود تا تحت فشار موردنیاز قرار بگیرند.

فشار نورد نیپ باعث می‌شود تا چسب حساس به فشار که از قبل به‌صورت لایه کوئینگ به فیلم لمینیت اضافه شده و حالت چسبندگی دارد استفاده می‌کند. نوردهای نیپ در این نوع فرایند لمینیت در معرض حرارت قرار نمی‌گیرند ولی فشار را به فیلم لمینیت و سطح چاپ‌شده اعمال می‌کنند. تا از این طریق بین این دو متریال پیوند و چسبندگی برقرار شود.

در این روش لمینیت به تصویر چاپی آسیبی وارد نمی‌آید.

لمینیت تر (Wet Lamination):

در فرایند لمینیت تر، یک چسب مایع روی فیلم لمینیت قبل از اینکه لمینیت و متریال روی با یکدیگر پیوند بخورند، نشانده می‌شود.

در فرایند لمینیت، چسب یا پشت فیلم لمینیت می‌خورد یا روی سطح چاپ‌پذیری که باید لمینیت شود.

چسب مایع با استفاده از یک سیستم نورد که معمولاً در فرایند فلکسو مورداستفاده قرار می‌گیرد، روی کار منتقل می‌شود.

دو سطح (رول چاپ‌شده و فیلم لمینیت) که یکی از آن‎‌ها دارای پوشش چسب است، سپس با فشار نورد روی یکدیگر چسبانده شده و به‌اصطلاح پیوند می‌خورند.

انواع چسب‌های تر  Wet adhesives

چسب‌های تر مورداستفاده در فرایند لمینیت تر برای تولید لیبل‌های پشت‌چسبدار شامل این موارد می‌شوند:

  • چسب‌های پایه آب
  • چسب‌های حلالی
  • چسب‌های یووی

چسب‌ها را می‌توان با استفاده از خوای داغ که توسط یونیت‌خشک‌کن ایجاد می‌شود برای حذف هرگونه حلال یا رطوبت خشک کرد.

چسب‌های آب‌پایه پیوند بهتری ایجاد می‌کنند زیرا به سرعت خشک می‌شود و بلافاصله دو سطح را به یکدیگر می‌چسبانند به ویژه اگر از سطوح متخلخل (پرزدار) استفاده شود.

چسب‌های پایه آکریلیک چسب‎‌های مایع ارزان‌قیمتی هستند که خاصیت چسبندگی بسیار خوبی دارند و برای خشک‌کردن آن‌ها از خشک‌کن‌های یووی استفاده می‌شود. این چسب‌های یووی بدون حلال هستند، ویسکوزیته پایین دارند و مایع هستند. به‌همین‌خاطر از آن‌ها می‌توان در روش‌های چاپی معمولی استفاده کرده و سپس با یونیت یووی خشک‌ کرد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید