شب عید طرح‌های جدید بسته‌های دیجی‌کالا از راه می‌رسند


گزارشی از برگزاری اولین مسابقه دیجی‌پرایز

دیجی‌کالا، بزرگترین برند فروش آنلاین در کشور، پس از سال‌ها تجربه در ارسال محموله‌های متنوع، توجه ویژه خود را به سوی بسته‌بندی معطوف کرد. برگزاری اولین دوره مسابقه دیجی‌پرایز رویدادی نویدبخش در این زمینه بود.
گرچه به نظر می‌رسد بسته‌بندی و چاپ بسته‌هایی که دیجی‌کالا ارسال می‌کند، کیفیت و تنوع خاصی ندارد، اما همین نوع بسته‌بندی ساده کارتنی و چاپ تک‌رنگ و دورنگ بدون ترام، می‌تواند هویت ویژه‌ای داشته باشد و نشانگر اعتبار برند باشد.
از طرفی همین بسته‌بندی به ‌ظاهر ساده و آسان، به‌خاطر تعداد بالای بسته‌ها، از نقطه‌نظر بازیافت، استفاده مجدد و صرفه‌جویی در مقدار مصرف و نیز دورریز کارتن می‌تواند آثار محیط‌زیستی معینی داشته باشد. جنبه‌های فنی تولید و لجستیک بسته‌ها و کاربری آسان برای انواع محصولات و شیوه‌های نوین چاپ آن‌ها نیز از نظر مخاطبان ماهنامه صنعت چاپ موضوعی قابل‌بررسی است.
اما آنچه در کانون توجه برگزارکنندگان مسابقه دیجی‌پرایز بود، هیچ‌یک از این‌ها نبود (هر چند گوشه‌چشمی به همه این نکات داشت)، معیار اساسی در ارزیابی آثار، تاثیر بسته به هنگام باز کردن آن توسط دریافت‌کننده بود و خلاقیت بی‌حد و مرز، اولین فاکتور امتیازدهی دیجی‌پرایز تعیین شده بود.
امیر شبانی می‌گوید:«دنبال این بودیم که چگونه می‌توان تجربه مخاطب را بهبود ببخشیم». او از دریافت کارهای طراحان جوان شگفت‌زده و خشنود است زیرا افراد باتجربه به فکر رعایت قیدوبندهایی بوده‌اند که قبلا داشته‌اند ولی جوان‌ها خلاقیت دیوانه‌وار را به نمایش گذاشتند.

لطفا داوران را هم معرفی کنید.
۶ داور داشتیم. نام، پوزیشن و ملیت داوران به اسامی داوران به شرح زیر است:
مارکو مندرز، هلند، Versatile Design Omnus
شادی اَل‌هروب، امارات، Founder & Chief Creative Menam
اُکسانا کاشکوسکیا، روسیه، Packaging Designer Freelancer
امیر شبانی، ایران، کارگردان هنری برند دیجی‌کالا
سعید محمدی، ایران، از بنیان‌گذاران دیجی‌کالا
حمیدرضا چیت‌چیان، ایران، مدیر ارشد برند و ارتباطات دیجی‌کالا

برنده ها چه کسانی بودند؟
دیپلم‌های افتخار و نامزدهای دریافت جایزه:
 راه‌حل‌های خلاق رایمون
 خانم ریحانه فعال و ستاره یزدان‌خواه
 آقای امیرمحمد کلهری برای بسته‌بندی ایران را بساز
 خانم مریم میرزایی برای بسته‌بندی ابری
 آقای محسن کریمی برای بسته‌بندی کارتن قصه‌گو

برندگان از آخر به اول:
 جایزه منتخب بسته‌ها: آزاده یافتیان برای بسته‌بندی آکاردئونی
 جایزه برنز: محمدسعید حسینی و محسن کوفیانی
 جایزه نقره: حانیه ادهم و امیرحسین کشاورز، بسته‌بندی انیمیشن باکس
 جایزه طلا: محمدرضا پارسا و علی حبیب‌اللهی، بسته‌بندی ایران
امیر شبانی؛ مدیر هنری دیجی‌کالا درباره مهم‌ترین ویژگی طرح یا طرح های برنده در این مسابقه می‌گوید:
خلاقیت بی‌حد و مرز، اولین فاکتور امتیازدهی بود. بعد از آن میزان کنجکاوی شرکت‌کننده در مورد کاربران هدف، نیاز آن‌ها و همین‌طور کسب‌وکار دیجی‌کالا برای ما اهمیت داشت. به‌خاطر مدل خاص امتیازدهی که استفاده کردیم هر اثری که برای همه گویا بود می‌توانست بیشترین امتیازها را از هر داور کسب کند.
در مجموع ۱۸۳۴ اثر از ۷۸ طراح به داوری گذاشته شده بود، ببینیم چه جوایزی در مجموع به برندگان تعلق گرفت؟
جوایز مسابقه به ترتیب از نفر اول با مبلغ ۵۰ میلیون تومان شروع و برای نفر سوم ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که به دلیل کسب مقام سوم به صورت مشترک توسط دو شرکت‌کننده این جایزه بین این عزیزان تقسیم گردید.
ما این امکان را دیده بودیم تا در صورتی‌که طرحی قابل‌اجرا، به مسابقه برسد که همگام با اهداف و استراتژی‌های برند و مارکتینگ دیجی‌کالا باشد آن اثر را فارغ از رتبه خود خریداری نماییم. خوشحالیم که طرح اول مسابقه این ویژگی‌ها را دارا بود و با تیم شرکت‌کننده وارد مذاکره برای خریداری طرح اول شدیم. همچنین سایر طرح‌های رسیده نیز ممکن است در صورت وجود شرایط اجرا در آینده توسط دیجی‌کالا خریداری شوند.
اگر قرار است دیجی‌کالا از طرح های برنده استفاده کند، چه زمانی باید انتظار دریافت بسته‌بندی جدید را داشته باشیم؟
طرح برگزیده رتبه اول دیجی‌کالا، محمدرضا پارسا و علی حبیب‌اللهی با نام «بسته‌بندی ایران» توسط دیجی‌کالا خریداری شده است و قرار است در برخی از کمپین‌های پیش ‌روی دیجی‌کالا شاهد رسیدن بسته‌هایی با طرح بسته‌بندی ایران به دست مشتریان دیجی‌کالا باشیم. احتمالا اولین جعبه‌ها با طرح بسته‌بندی ایران در ماه اسفند به دست مشتریان دیجی‌کالا خواهد رسید.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید