شهرام اصفهانی ـ مدیر عامل رایانه شهر:

امسال، سال انتخابات است تقویم بیشتر بازار دارد

شهرام اصفهانی ـ مدیر عامل رایانه شهر

«بازار تقویم هنوز شروع نشده، پارسال که از برج ۱۱ شروع شد. امسال هم همین‌طور است. البته سال گذشته که وضع خوبی نبود. چون مقوا یکدفعه بالا رفت و ما که بیشتر کارمان تقویم دیواری است، در بلاتکلیفی عجیبی گرفتار شدیم. امسال خوشبختانه قیمت کاغذ و مقوا از ثبات بیشتری برخوردار است.
در سال‌های گذشته معمولاً در آذرماه از هر طرحی ۱۰ هزار تا چاپ می‌زدیم و نمونه می‌دادیم به همکاران عمده فروش. حالا دو ماه این تاریخ عقب رفته و بهمن ماه اوج کار بازاریابی و فروش تقویم است.
۲۵ دی به بعد، تازه نمونه می‌برند. آن‌هم نه مثل سال‌های گذشته، سفارش‌های اولیه در حد ۲۰۰تا و ۴۰۰ تا است.
قیمت مقوا پایین آمده، ولی به همان نسبت قدرت خرید مردم هم پایین آمده است، بنابراین تولیدکننده‌ها با احتیاط عمل می‌کنند و ممکن است آخر سال تقاضا باشد و جنس آماده تحویل نباشد. البته امسال به خاطر کاهش نسبی قیمت کاغذ و مقوا، همه تولید می‌کنند.

جایگاه اصفهان در بازار تقویم و سررسید هم برای خودش، جایگاه مهمی است
اصفهان قطب چاپ جنوب کشور به شمار می‌آید. البته ما مشتریانی از استان‌های شمالی و اردبیل و حتی کردستان عراق هم داریم ولی استان‌های شمالی، بیشتر از تهران خرید می‌کنند، در حالی که شیراز و جنوب ایران، مشتری ما هستند، بعضی استان‌های غربی هم همین‌طور مثلاً ما مشتریانی از سنندج داشتیم که خودشان با کردستان عراق بده، بستان دارند. ما با ۲۰ سال سابقه کار در همه کشور مشتریانی داریم. همکاران دیگر هم در این رشته و در چاپ و بسته‌بندی، برای همه کشور کار می‌کنند.
اصفهانی در مورد جنس‌های موجود در بازار و قیمت‌گذاری تقویم و سررسید هم حرف‌هایی شنیدنی دارد.
فنر و بعضی جنس‌ها هم نوع ایرانی دارند و هم‌چینی. هر جنسی و هر قیمتی، مشتریان خودش را دارد. مردم خیلی هم جنس ارزان را نمی‌پسندند، حتی مشتریان که زیاد هزینه نمی‌کنند، قیمت‌های معقول و کیفیت معینی از محصول را می‌پسندند. ما هم به خاطر رقابت قیمت‌ها را خیلی تعدیل کرده‌ایم.
کاری را که ۷۰۰۰ تومان قیمت گذاشته بودیم، داریم ۶۲۰۰ می‌فروشیم. بعضی کارها را با ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان سود می‌فروشیم. تازه بعضی تقویم‌های دیواری را با ۱۷۰ تومان سود عرضه می‌کنیم. حاشیه سود پایینی است.از نظر تیراژ کمتر می‌فروشیم ولی نقدی. بخصوص با مشتریان جدید به خاطر شرایط بد و بی‌اخلاقی‌هایی که در بازار حاکم است، فقط نقدی معامله می‌کنیم.

چه محرک‌هایی ممکن است روی فروش تقویم و سررسید تأثیر داشته باشند
راستش امسال نوعی افسردگی در مردم دیده می‌شود و انگیزه برای خرید کم است؛ اما آمدن سال جدید، چیزی است که همیشه برای مردم ایران امید آفرین بوده و امسال هم همین‌طور خواهد بود. یعنی امید داریم که این طور باشد. سال‌های گذشته تعدادی از شرکت‌ها بودند که ده هزار تقویم دیواری را طلاکوب می‌کردند و هدیه می‌دادند. امسال این طیف از مشتریان کمتر هستند ولی در عوض، اسفند ماه انتخابات است و کاندیداهای نمایندگی معمولاً تعدادی تقویم سفارش می‌دهند. من فکر می‌کنم، انتخابات محرکی است برای چاپ و تولید و توزیع تقویم و سررسیدهای متنوع. بالاخره وقتی یک جای بازار ضعیف شود، از جای دیگر تقویت خواهد شد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید