فناوری چاپ مستقیم روی فیلم (DTF) در صنعت چاپ پارچه

0
1048

کوچ بزرگ بسته‌بندی از پلاستیکی به سلولزی
راهنمای عملی برای بسته‌بندی غذایی در آینده؛ تجدیدپذیر و پایه فیبری


فناوری چاپ مستقیم روی فیلم یا DTF به عنوان یک فناوری تازه و اثربخش، تاثیری فوق‌العاده بر صنعت پارچه داشته است. این روش که زمانی فقط برای بخش‌های کوچک و محدود از چاپ پارچه و پوشاک کاربرد داشت، حالا با پیشرفت‌های فناوری، ماشین‌های صنعتی خود را به میدان آورده که از پس سفارشات حجیم کارخانه‌های بزرگ بر می‌آیند. بررسی‌های بازار نشان می‌دهد که ارزش چاپ DTF تا پایان سال ۲۰۳۲، به ۱.۹ میلیارد دلار خواهد رسید. این فناوری، فرصت‌های جدید و پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای را پیش پای تولیدکنندگان و برندهای پارچه و پوشاک می‌گذارد.

منبع: texintel.com
گروه ترجمه

فرآیند چاپ DTF با چاپ تصاویر با پیگمنت‌های پایه آب بر روی یک فیلم پلی‌استر تری فتالات یا همان پلاستیک پِت آغاز می‌شود. از آنجایی که تصویر چاپ شده بر روی فیلم باید دوباره بر روی پارچه انتقال یابد، باید به حالت معکوس چاپ شود. پس از چاپ که به روش جوهرافشان انجام می‌شود، مرکب خیس، چسب خورده و خشک می‌شود. بعد از فرآیند کیورینگ یا خشک شدن، تصویر با استفاده از یک دستگاه پرس حرارتی استاندارد، بر روی پارچه منتقل می‌شود.

مزایای چاپ DTF در مقایسه با DTG
چاپ DTF نیاز به آماده‌سازی ندارد و از آن می‌توان برای چاپ روی انواع کامپوزیت‌های از جنس فیبر مانند پلی‌استر، کتان، نایلون و ترکیبات مختلف فیبری استفاده کرد. علاوه بر این، نتیجه‌ی کار به روش چاپ DTF، بازتولید رنگ‌هایی درخشان و طیف گسترده‌تری از رنگ‌هاست. البته کیفیت رنگ و طیف رنگی که به دست می‌آید، تا اندازه‌ی زیادی به نوع مرکب و برند آن بستگی دارد.
در چاپ DTF، جزئیات هم به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد؛ خطوط، متن‌های ریز و جزئیات دیگر مانند سایه روشن تصاویر، دقیق و باکیفت بالا چاپ می‌شوند. بخشی از این‌ها به این دلیل است که سطح صاف و بدون ناهمواری فیلم پت، امکان چاپ تمام جزئیات تصویر را فراهم می‌کند.
علاوه بر این‌ها، در چاپ DTF کار با پارچه و مدیریت آن به شکل بسیار بهتری انجام می‌شود. چون حجم مرکبی که بر روی سطح پارچه وجود دارد، کمتر است و همین باعث می‌شود که ویژگی‌های مهم پارچه مانند خاصیت کششی و الاستیسیته‌ی پارچه بهبود پیدا کند.

اقتصاد چاپ DTF
فرآیند چاپ DTF بر پایه‌ی ساده‌ترین روش چاپ استوار شده است که هم یادگیری آن ساده است و هم به راحتی می‌توان آن را پیاده‌سازی و اجرا کرد. چاپ بر روی فیلم‌های پت، یکی از رایج‌ترین انواع چاپ دیجیتال به شمار می‌رود که فرآیند آن از چاپ بر روی کاغذ و پوستر ساده‌تر است. یک مزیت دیگر چاپ DTF این است که در هر نوع کسب‌وکاری، چه کسب و کارهای خانگی که فقط یک نفر آن را مدیریت می‌کند و چه در کارخانه‌های بزرگ چاپ پارچه با حجم‌های بالا قابل استفاده است. دلیل این ادعا هم این است که تجهیزات مربوط به این روش چاپی کمترین فضا را اشغال می‌کنند و فناوری آن هم بسیار ساده و آسان اجرا است.
با احتساب هزینه‌ی تهیه فیلم و پودر، هزینه‌ی چاپ به روش DTF از ۵۰ سنت تا ۷۵ سنت برای هر متر می‌تواند متغیر باشد. پایین‌بودن فوق‌العاده‌ی هزینه در چاپ DTF، هم برای کسب‌وکارهای کوچک و مستقل و هم برای کارخانه‌های بزرگ یک مزیت عالی به شمار می‌رود.
یکی دیگر از مزیت‌های چاپ DTF سرعت بالای چاپ و جریان کاری بهینه‌ی آن است. چون در روش DTF بعد از چاپ فیلم‌ها، می‌توان آنها را انبار و برای مصارف بعدی استفاده کرد. یعنی در فرآیند چاپ DTF، بخش ترانسفر می‌تواند با فاصله از چاپ فیلم انجام بگیرد. بنابراین، سرعت فرآیند چاپ تحت تاثیر جریان کار سنتی یا دخالت اپراتور قرار نمی‌گیرد.
استفاده از فیلم‌های پت برای ترانسفر مرکب مزیت‌ها و کاربردهای مختلفی دارد. از این فیلم‌ها می‌توان برای چاپ انواع هودی، تیشرت، کلاه و دیگر انواع پوشاک و حتی دکوراسیون داخلی استفاده کرد، علاوه بر این‌ها، این فیلم‌ها با پایین‌ترین قیمت ممکن تولید می‌شوند و هزینه‌ی پایینی دارند.
از چاپ DTF همچنین می‌توان برای چاپ اشیای تبلیغاتی مانند خودکار، جاکلیدی و بطری‌های آب معدنی و غیره استفاده کرد. به این ترتیب، این پرینترها برای مقاصد بازاریابی برندها هم کارایی دارند. از این سیستم‌ها برای چاپ پوشاک و لوازم ورزشی مانند توپ، راکت، تورهای بازی و … هم استفاده می‌شود.
تلفیق سرعت بالای چاپ و ترانسفر تصاویر به شکل جداگانه، به شکل قابل ملاحظه‌ای در صنعت چاپ پارچه صرفه‌جویی می‌کند، به همین علت است که چاپ DTF در صنعت پارچه و دکوراسیون به یک روند محبوب تبدیل شده است.

ماشین‌آلات چاپ DTF
چاپ DTF در ابتدا برای چاپ با حجم‌های کم و محدود طراحی شده بود که با سیستم‌های جوهرافشان کوچک انجام می‌شد. اما با توسعه‌ی فناوری DTF و ایجاد مزیت‌هایی مثل سرعت بالا و قابلیت نامحدود چاپ انواع پارچه، این روش برای مصارف صنعتی کارخانه‌های بزرگ هم بهینه شد. امروزه سیستم‌های مختلف چاپ دیجیتال با ابعاد و کاربردهای مختلف به فناوری DTF مجهز می‌شوند. به تدریج این روش برای جریان‌های کاری صنعتی هم بهینه شد.
شرکت میماکی به تازگی با رونمایی از سیستم تازه‌ی خود به نام TXF150-75، رسما فناوری DTF را وارد نمونه کارهای خود کرده است. مارک سولمان، مدیر ارشد محصول بخش بازار اروپای این شرکت می‌گوید:
«دنیای چاپ پارچه، یک صنعت به شدت محبوب و پویاست. ما از گذشته به شکل گسترده در این صنعت فعالیت کرده‌ایم. اما حالا با تاثیری که چاپ DTF بر این صنعت گذاشته و مزیت‌های و فرصت‌های تازه‌ای که به وجود آورده، لازم دانستیم که به این بخش از بازار هم وارد شویم. مزیت‌های چاپ DTF هم در قسمت پیش از چاپ و هم پس از چاپ فوق‌العاده هستند. مثلا در این روش برخلاف چاپ اسکرین، دیگر نیازی به شابلون و وینیل‌های حرارتی برای بخش ترانسفر نداریم. DTF همچنین، طیف کامل رنگی با رنگ‌های درخشان و بسیار باکیفیت ارائه می‌کند. ما بسیار خرسندیم که با معرفی این سیستم تازه، می‌توانیم به فعالان بخش چاپ پارچه، چه آنهایی که از قدیم در این صنعت بوده‌اند و چه آنهایی که تازه وارد این بخش شده‌اند، خدمت‌رسانی کنیم.»
در سال ۲۰۲۲ هم، کمپانی Ricoh دو سیستم مدل Ri 1000 و Ri 2000 خود را که به فناوری DTG مجهز هستند، اصلاح کرد و حالا این سیستم‌ها می‌توانند به سادگی و با یک تغییر ساده به چاپ DTF مجهز شوند. مدیر بخش چاپ پارچه این شرکت می‌گوید: «فناوری DTF می‌تواند ویژگی‌های تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری پرینترهای فوق‌العاده قدرتمند ما را ارتقا دهد. می‌توان با یک تغییر کوچک، آنها را به فناوری DTF مجهز کرد و بعد آماده‌ی چاپ بر روی انواع مختلف بسترها و کاربردهای مختلف شوند. در واقع فناوری تازه، می‌تواند با یک فرآیند ساده و سریع، بهترین نتیجه را با کمترین هزینه ارائه دهد.»
پرینتر DTF سری Star-IV از کشور چین هم از سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شده است که تمام فرآیندهای چاپ و پس از چاپ مورد نیاز را به شکل این‌لاین (در یک خط تولید) عرضه می‌کند.

پایداری چاپ DTF
روش DTF علاوه بر تمام مزیت‌های دیگر، از نظر پایداری هم نسبت به سایر روش‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد که این روش را به یک فناوری دوستدار محیط‌زیست تبدیل کرده است.

کاهش مصرف منابع آبی: برخلاف چاپ اسکرین و دیگر روش‌های سنتی چاپ پارچه که برای شست‌وشوی تجهیزات نیازمند استفاده بسیار زیاد از منابع آبی هستند، چاپ DTF به هیچ مقدار آبی نیاز ندارد. به این ترتیب این روش در مصرف آب به شکل بسیار قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کند.

کاهش مصرف مواد شیمیایی: چاپ DTF از مرکب‌های پایه آب و غیرمضر استفاده می‌کند که حاوی هیچ ماده‌ی شیمیایی مضر برای سلامتی انسان و محیط‌زیست نیستند. به همین جهت، این روش از مقدار آلاینده‌های مضر برای طبیعت می‌کاهد.

کاهش زباله: حجم تولید زباله و هدررفت در روش DTF نسبت به سایر روش‌ها کمتر است زیرا در این روش نیازی به شابلون نیست که بعد از اتمام کار دور ریخته شود. همچنین، فناوری نشست مرکب بر روی بستر چاپ در DTF بسیار دقیق است و احتمال هدررفت چاپ به خاطر کیفیت بد را حذف می‌کند.

کاهش مصرف انرژی: در روش DTF از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود که نسبت به سایر روش‌های سنتی مصرف انرژی پایین‌تری دارد. هرچه مصرف انرژی پایین‌تر باشد، مقدار گازهای آلاینده‌های گلخانه‌ای که وارد هوا می‌شوند هم کاهش می‌یابد.

استفاده از بسترهای دوستدار محیط‌زیست: با سیستم‌های DTF می‌توان بر روی طیف گسترده‌ای از بسترها از جمله بسترهای اورگانیک مانند نخ، بامبو و پلی‌استرهای بازیافتی چاپ کرد. این ویژگی، به تولیدکنندگان فرصت می‌دهد که تا جای ممکن از جایگزین‌های طبیعی و قابل بازیافت برای تولید محصولات خود بهره ببرند.

رونمایی از سیستم‌های مختلف DTF از شرکت‌های مطرحی مانند اپسون، برادر، موتو، رزولوت، رولاند و پیگمنت، به بازار این فناوری رونق بخشیده و آن را به عنوان تازه‌ترین، محبوب‌ترین و البته اثربخش‌ترین روش چاپ پارچه به دنیا معرفی کند.
کمپانی اپسون، یکی از پیشگامان چاپ DTF در دنیا به شمار می‌رود که به تازگی با معرفی سیستم SureColor F570 در این بازار حضور پیدا کرده است. این سیستم قابلیت چاپ با کیفیت و تمام رنگی بر روی انواع بسترها را دارد.
کمپانی M&R هم یکی دیگر از تولیدکنندگان پیشرو در زمینه‌ی چاپ اسکرین پارچه است که به تازگی با سیستم EZPrep وارد دنیای چاپ DTF شده است. سیستم‌های این برند، متشکل از یک پرینتر، یک ماشین مخصوص پیش از چاپ و یک پرس حرارتی است که می‌تواند چاپی با کیفیت بسیار بالا به دست دهد.
شرکت PolyPrint هم یک کمپانی یونانی مطرح در تولید سیستم‌های DTG و DTF به شمار می‌رود. سیستم TexJet Echo از این کمپانی، مجهز به فناوری DTF است که برای چاپ روی پارچه‌های نخی، پلی استری و پارچه‌های مصنوعی مناسب است.
کمپانی اسرائیلی کورنیت دیجیتال هم که یکی از تولیدکنندگان مطرح تولید سیستم‌های چاپ پارچه در جهان است، با سیستم Allegro FTF به بازار این بخش از صنعت آمده است. این سیستم هم امکان چاپ تمام رنگی بر روی انواع بسترهای طبیعی و مصنوعی را فراهم کرده است.
شرکت ColDesi هم یک کمپانی آمریکایی تولید کننده‌ی سیستم‌ها و ماشین‌آلات چاپ پارچه است. از این تولیدکننده هم سیستم Compress iUV-600s در بازار موجود است که قابلیت چاپ رنگ‌های باکیفیت و جزئیات بالا بر روی انواع پارچه را دارد.
فناوری DTF با توجه به تازگی و فرصت‌های بی‌شماری که برای توسعه و پیشرفت پیش رو دارد، بسیار روشن به نظر می‌رسد. هرچه بازار چاپ پارچه با مزیت‌های این روش بیشتر آشنا می‌شود، انتظار می‌رود که فناوری DTF سهم بیشتری از صنعت چاپ پارچه را از آن خود کند. به این ترتیب، گردش کار کارخانجات دنیا، هرچه بیشتر با این فناوری سازگار و هماهنگ می‌شوند.
همچنین با توسعه‌ی فناوری‌ها، انتظار می‌رود که کیفیت و اثربخشی چاپ DTF در زمینه‌های مختلف هد پرینتر، فرمولاسیون مرکب و نرم افزارهای چاپ به شکل مستمر بهبود بیابد. علاوه بر این‌ها، می‌توان انتظار داشت که در آینده، این روش چاپ دیجیتال پارچه بتواند با سایر روش‌های سنتی چاپ سازگار و تلفیق شود و به این شکل، سیستم‌های مختلف چاپی یک کارخانه از یکپارچگی بیشتر برخوردار شوند. این پدیده به تولیدکنندگان و طراحان اجازه می‌دهد که به تحقق طرح‌ها و ایده‌هایی پیچیده‌تر و در نتیجه جذاب‌تر از چیزی که امروز شاهدش هستیم‏، دست پیدا کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید