محمود پدیدار، مدیرعامل پدید پردازش پایدار:

0
663

به‌نظر می‌آید به سوی شرایط بهتر پیش می‌رویم

چاپ دیجیتال یکی از شاخه‌های روبه رشد صنعت چاپ است که در مقایسه با چاپ افست و فلکسو از نظر سرمایه‌گذاری شرایط آسان‌تری دارد. اما محدودیت‌های مالی و تجاری در کشور حتی اجازه نداد دستگاه‌های جمع و جور دیجیتال هم وارد کشور شود. آیا شرایط جدیدی در برابر چاپکاران دیجیتال متصور است؟ پاسخ این پرسش را از مهندس پدیدار می‌پرسیم که از چهره‌های صاحب‌نظر در این زمینه است.
حقیقتا، برای شخص من، پیش‌بینی، کار بسیار دشواری است، چراکه ما درمورد اقتصادمان، یک روند کاهشی و نزولی بسیار سختی را ظرف سه سال گذشته، تجربه کرده‌ایم که پارامترهای تحریم و بعد از آن، بیماری کرونا به شدت بر آن اثر گذار بودند. اما بنظر می‌رسد که این جهت تغییر کرده و قرار است شرایط بهتری را تجربه کنیم، البته همه این‌ها حدس و گمان است و باید دید که اوضاع چگونه پیش می‌رود. همان‌طور که می‌دانید بیماری کرونا، شرایط ناپایدار و جدیدی را ایجاد کرده است و ما براساس شنیده‌هایی که بیشتر در رسانه‌ها، نقل می‌شود و اغلب هم متناقض هستند‏، این پیش‌بینی‌ها را می‌کنیم. عامل دیگر که بسیار اثرگذار است، تحریم هایی است که واقعا غیرقابل پیش‌بینی و پیچیده اند و هر لحظه ممکن است اتفاقاتی رُخ دهد که شرایط را کُندتر یا تسریع کند، پس شرایط بسیار متغیر است و من بعید می‌دانم که هیچ جای دیگر در دنیا، تا این اندازه، پارامترهای لحظه‌ای و آنی در مسائل اقتصادی داشته باشیم. اما اگر همه این‌ها را به کنار بگذاریم، با روندی مثبت اما بسیار آهسته روبرو هستیم و به‌نظر می‌آید به سمت بهتر شدن شرایط می‌رویم اما بازهم فاکتورهای متعددی از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری که چه کسی و از کدام طیف فکری می‌آید و به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود هم خیلی می‌تواند بر اقتصاد و زندگی مردم تاثیرگذار باشد.
روندی مثبت اما کُند را پیش رو داریم.
اینکه می‌گویم شرایط مثبتی را درپیش داریم، به‌صورت کلی است. می‌دانیم که تحریم‌ها از عوامل بازدارنده مسائل اقتصادی ما است و اثرات ویرانگری را براقتصاد کشور می‌گذارد اما برعکس آن نیز می‌تواند صادق باشد یعنی اگر قرار باشد که تحریم‌ها برداشته بشود، می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که شرایط بهتر خواهد شد. درمورد صنعت چاپ هم همین موارد صادق است، چراکه این صنعت هم زیرمجموعه و تابعی از شرایط کلی اقتصاد کشورمان است و چاپ دیجیتال هم که یکی از شاخه های صنعت چاپ است به همان جهتی حرکت خواهد کرد که صنعت چاپ حرکت می‌کند. پس اگر قرار باشد که گشایشی در اوضاع اقتصادی و صنعت، رُخ دهد، قطعا صنعت چاپ و چاپ دیجیتال هم از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.
مشتریان و طرف‌های خارجی شرایط ما را درک می‌کنند
درباره مشتری‌ها و شرکت‌های خارجی و بین المللی که ما با آن‌ها کار می کنیم باید بگویم که ‌آن‌ها براساس اصول و استانداردهای تعاملات بین ‌المللی، با ما برخورد می‌کنند یعنی زمانی که تحریم‌های شکننده‌ای وجود داشته باشد، به‌طور طبیعی، آن ها با احتیاط بیشتری با ما برخورد می‌کنند. چرا که ما از شرکت‌های ایرانی مستقر در ایران هستیم و ‌آن‌ها هم عمدتا شرکت‌های غربی و یا آسیای جنوب شرقی هستند که از آن ضوابط و مسائل بین‌المللی، تبعیت می‌کنند و درعین حال به این نکته هم واقف هستند که ایران، بازار بزرگی است و حاضرنسیتند این بازار بزرگ را از دست بدهند. درنتیجه به ‌طور کامل ارتباط‌ شان را قطع نمی‌کنند و همین‌طور کژدار و مریز، رفتار می‌کنند و مثل همه دنیا، چشم انتظار هستند تا تحریم‌ها برداشته شوند. اما درباره مشتری‌های داخلی ما، باید بگویم که همه ما مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستیم و اگر قرار باشد یک حلقه‌ای از این زنجیره اقتصاد، اُفتی داشته باشد همه حلقه‌ها را به دنبال خود به پایین می‌کشاند و درنتیجه اقتصاد کل کشور در شرایط رشد منفی، قرار می گیرد و همه (چه مشتری‌ها و چه فروشندگان) متضرر می‌شوند. اما باتوجه به همه این نکات باید در درنظربگیریم که اقتصاد، یک جریان است یعنی خوب یا بد می‌شود اما جاری است و مشتری‌های ما هم خوشبختانه همراهی لازم را با ما داشته‌اند و همراه ما هستند.
سخن پایانی با خانوداه صنعت چاپ
امیدوارم که مشتری‌ها و تولیدکنندگان در داخل کشورکه همه آن‌ها دوستان ما هستند و نیز شرکت‌های خارج از کشور، روز به روز بر رونق فعالیت‌هایشان افزوده شود و ما هم مثل گذشته بتوانیم در خدمات خود را ارایه دهیم. فقط این نکته را هم اضافه کنم، دلیل اینکه در این شرایط حساس فعلی، ابراز امیدواری می‌کنم این است که کشور و جامعه ما پر از جوانان و افراد تحصیل‌کرده، آگاه و با‌دانش است‏ بنابر این پتانسیل و ظرفیت برای تغییر اوضاع و شرایط سخت کنونی، وجود دارد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید