آندره آس پلسکه

 

اسکندر جهانبانی

 سردبیر ماهنامه ME Printer و نماینده ماهنامه صنعت چاپ؛ اسکندر جهانبانی مجموعه‌ای از مصاحبه‌های اختصاصی با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ چاپ و بسته‌بندی در دروپا انجام داده است در چارچوب این مصاحبه‌ها، روندهای صنعت چاپ در جهان و خاورمیانه و همچنین دروپا ۲۰۲۴ موردبحث و گفت‌وگو قرارگرفته است. در مصاحبه‌ای که می‌خوانید آندره آس پلسکه؛ مدیر ارشد اجرایی (CEO) شرکت کونیگ اند بائر در مورد تحولات این شرکت، آینده آن و آینده صنعت چاپ و اهمیت بازار خاورمیانه صحبت کرده است.

 دروپا تاکنون چطور بوده است؟

سرمان خیلی شلوغ است! پس از هشت سال، ما انتظار داشتیم که کانون توجه خیلی‌ها باشیم و کاملاً آشکار است که توانسته‌ایم توجه‌ها را به خود جلب کنیم. ما با تصمیم‌گیرندگان اصلی شرکت‌ها صحبت می‌کنیم. و کارکنان بخش فروش ما مذاکرات فروش را نسبت به ۸ سال گذشته با هیجان و شوق بیشتری انجام می‌دهند. البته نمی‌توان این دروپا را دروپای VIP نامید ولی مذاکرات بیشتری در سطح مدیران ارشد چاپخانه‌ها در زمینه فروش ماشین‌آلات انجام می‌شود و کمتر بحث‌های مربوط به فناوری مطرح می‌شود. از دید ما این تغییر بسیار مثبت است. غرفه ما پر از بازدیدکننده است.

شما بیش از ۱۰ نوآوری و سیستم‌های جدید در این نمایشگاه عرضه کردید که همه آن‌ها در عرصه چاپ دیجیتال هستند، در مورد افست چه پدیده جدیدی ارائه کردید؟

ما مدل بهینه ماشین Rapida106 را عرضه کردیم که ماشین BMW سری ۷ ما به حساب می‌اید.

با سرعت ۲۲ هزار ورق در ساعت این ماشین سریعترین ماشین افست ورقی در جهان است. ماشین به انواع حسگرها و فناوری‌های دیجیتال مجهز است. در عرصه سخت‌افزار، نوآروی‌ها و پیشرفت، بسیار تدریجی و اندک‌اندک انجام می‌شود، بیشتر نوآوری‌ها در زمینه قطعات الکترونیک و اتوماسیون، سیستم‌های کنترل، تولید داده‌ها و ایده‌های داده‌محور رخ می‌دهد. به همین خاطر حتی در عرصه چاپ افست تمرکز بر روی پیشرفت‌های دیجیتال است.

 من در همین دروپا ۲۰۲۴ با ژان پاسکال بوبست صحبت کردم و او می‌گفت؛ تمرکز بوبست به‌جای سخت‌افزار بر نرم‌افزار است و بوبست حالا بیشتر یک شرکت نرم‌افزاری است و در نمایشگاه‌ها نیز ماشین دیگر به نمایش نخواهد گذاشت، آیا شما هم فکر می‌کنید زمان به نمایش‌گذاشتن ماشین در نمایشگاه‌ها به سر رسیده است؟

من احترام زیادی برای ژان پاسکال و شرکت بوبست قائلم؛ من دیدگاه متفاوتی دارم. جانمایه دروپا ماشین است، ماشینی که عملاً چاپ می‌کند. دروپا یک رویداد جهانی است و مردم از سراسر جهان برای دیدن دروپا به آلمان می‌آیند. جذابیت دروپا تنها ارائه اطلاعات نیست بلکه نمایش ماشین‌های در حال کار است. ما معتقدیم ماشین‌های کاربردی که به‌طور زنده کار چاپ می‌کنند باید در دروپا به نمایش درآیند که البته این کار تلاش زیادی می‌طلبد. ولی مردم قدر آن را می‌دانند. تصمیم‌گیرندگان و مدیران ارشد شرکت‌ها نمی‌توانند مدام به کشورهای متفاوت و گوناگون برای دیدن ماشین‌های در حال کار سفر کنند.

نرم‌افزار و ارائه آن در نمایشگاه بیشتر یک استراتژی بازاریابی است. صنعت خودرو را در نظر بگیرید. استفاده از تجهیزات و سیستم‌های الکترونیک همراه با تجهیزات مکانیکی در اتومبیل اهمیت فراوانی پیدا کرده است. ۳۰ تا ۴۰ سال پیش، یک ماشین در حقیقت نوعی تجهیزات آهنی بود که از قابلیت‌های الکتریکی بسیار ساده‌ای (از جمله یک استارتر، چراغ‌ها و رادیو) برخوردار بود. امروزه ماشین‌ها به سیستم GPS، سنسورهای نظارت بر فشار هوای لاستیک‌ها و آلارم‌های ایمنی مجهزند، همین امر باعث شده تا اجزا و قطعات الکترونیک به اندازه قطعات مکانیکی اهمیت داشته باشند. در صنعت چاپ هم این‌گونه است. اجزای نرم‌افزاری و رایانه اهمیت روزافزونی یافته‌اند.

پیشرفت‌های تکنولوژیک تا حد زیادی به نرم‌افزار متکی هستند، ولی این نرم‌افزار باید سخت‌افزار را تکمیل کرده و آن را به راه بیندازد. ما باید هم روی تجهیزات مکانیکی و هم دیجیتال‌سازی برای پاسخگویی به نیازهای آینده چاپ تمرکز کنیم.

همان‌گونه که همگرایی تجهیزات و ابزار الکترونیک با بخش‌های مکانیکی قابلیت و کارایی خودروها را تا حد زیادی افزایش داده است، صنعت چاپ نیز شاهد استفاده هرچه بیشتر از رایانه در ماشین‌آلات خواهد بود. استفاده از تجهیزات الکترونیک باعث توسعه قابلیت‌هایی چون تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، کنترل اشباع رنگ و صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث توسعه و پیشرفت فرایند چاپ خواهد شد. در آینده فناوری‌های دیجیتال همچنان به‌عنوان مکمل ایده‌آل قابلیت‌های سیستم‌های مکانیکی عمل خواهند کرد.

 چگونه و از چه طریق پرتال mykyana به مشتریان شما کمک می‌کند تولید بهتر و بیشتری داشته باشد؟

پرتال mykyana دروازه مرکزی ورود به دنیای دیجیتال کونیگ اند بائر است. این پرتال دسترسی به داده‌ها و تولیدات دیجیتال مجهز هوش مصنوعی‌ و خدمات کونیگ اند بائر را برای مشتریانمان فراهم می‌آورد. هوش مصنوعی امکان اتوماتیک‌سازی کارهایی را که قبلاً توسط تحلیل‌گران داده‌ها انجام می‌شد، فراهم می‌آورد. پرتال mykyana به ما کمک می‌کند تا عملیات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به سادگی انجام شود، در عرصه مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل آید و اپراتورها با استفاده از این سیستم مشکلات فنی را به آسانی رفع کنند.

به عبارت ساده mykyana یک راهنمای تعاملی است که به اپراتور می‌گوید چگونه مشکلات را حل کند. این پرتال با اپراتور ارتباط برقرار می‌کند اگر قطعه‌ای باید عوض شود به اپراتور می‌گوید جه‌کار باید کند. اگر مثلاً میزان اشباع رنگ قرمز درست نباشد، به اپراتور توصیه‌هایی اراده می‌دهد تا میزان اشباع رنگ را تصحیح کند. این سیستم برای کارگران و اپراتورهای غیرماهر ایده‌آل است ولی این «یاری‌دهنده» نمی‌تواند جایگزین اپراتور شود، بلکه به افرادی که چاپخانه را اداره می‌کنند کمک می‌کند تا داده‌های مربوط به چاپ را ببینند، همچنین به آن‌ها برای عملیات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کمک می‌کند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

گویا در زمینه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه با شرکت زیمنس همکاری می‌کنید. درست است؟

همکاری ما با زیمنس شامل یک استراتژی مدولارسازی است. یعنی ماشین‌های افست را می‌توان همراه با یونیت‌های اضافی مثل بلوک‌های ساختمانی طراحی کرد و ساخت. این رویکرد شامل اجزاء الکترونیکی و نرم‌افزاری نیز می‌شود، که این امر باعث می‌شود تا سیستم‌های کنترل به‌صورت انعطاف‌پذیر و استاندارد ساخته شوند، چیزی شبیه کامپیوترهای شخصی اولیه که چندین درایور داشتند ولی امروزه سیستم‌های مدرن به‌صورت Plug – and – play عرضه می‌شوند. مدولاربودن سخت‌افزار و نرم‌افزار باعث می‌شود تا بتوانیم راه‌حل‌های کارآمد و قابل توسعه در اختیار مشتریانمان قرار دهیم.

 شما در زمینه استفاده از نیروی هیدروژن نیز پروژه‌ای در دست دارید، جزئیات این پروژه چیست؟

راستش را بخواهید تصمیم نداریم در مورد جزییات این پروژه در دروپا صحبت کنیم، با این حال خشک‌کن‌هایی که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند در حقیقیت بخشی از استراتژی و رویکرد ما به توسعه پایدار هستند. در چرخه چاپ خشک‌کن‌ها بیشترین میزان گاز دی‌اکسیدکربن را در هوا منتشر می‌کنند، زیرا خشک‌کن‌ها به انرژی زیاد نیاز دارند، به‌ویژه هنگامی‌که از پلیت‌های فلزی استفاده می‌شود. ما در حال بررسی استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت هستیم تا از این طریق از میزان انتشار گاز CO2 در طول فرایند چاپ بکاهیم. این کار یک گام بسیار بلند به سوی توسعه پایدار است.

در مجموع رویکرد شما به مقوله توسعه پایدار چیست؟

رویکرد به توسعه پایدار در صنعت چاپ باعث افزایش هزینه می‌شود. هزینه‌های راه‌اندازی و چاپ ماشین‌آلات، شامل سطح چاپ‌پذیر، مرکب و نیروی برق نیز می‌شود. با کاهش میزان باطله، مرکب و مصرف انرژی، ما می‌توانیم به اهداف توسعه پایدار خود تا حد زیادی برسیم. ردپای کربن یک ماشین در یک دوره ۲۰ ساله بسیار چشمگیر است، به‌همین‌خاطر بهینه‌سازی فرایند چاپ و کارایی آن اهمیت فراوانی دارد. هدف ما آموزش اپراتور و نرم‌افزار برای استفاده بهینه و مؤثر از ماشین‌های چاپ است.

آینده اتوماسیون چیست؟

اتوماسیون ضروری است ولی آنچه اهمیت بیشتری دارد ارتقا و افزایش مهارت افرادی است که با ماشین چاپ سروکار دارند و این کار باید از طریق هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای انجام شود. اگر دولت‌ها این کار را نمی‌کنند خود صنعت چاپ باید این مسئولیت را به عهده بگیرد. اتوماسیون و هوش مصنوعی کارایی فرایند چاپ را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، ولی باز هم نیاز به اپراتورهای حرفه‌ای وجود دارد. هدف باید تلفیق فناوری پیشرفته با تخصص نیروی انسانی باشد.

به‌عنوان قدیمی‌ترین سازنده ماشین‌آلات چاپ سنتی، آیا فروش ماشین‌آلات دیجیتال برای شما دشوار نیست؟

نه به هیچ‌وجه! باید دید روندهای بازار کدامند و مشتری چه چیزی می‌خواهد. ما همواره یک شرکت نوآور بوده‌ایم، در واقع میراث ما نوآوری است. در دنیای پرجنب‌وجوش و پرسرعت ما، مشتریان صبر ندارند.

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان یک بسته‌بندی، یک وبسایت، یک صفحه فیس‌بوک و غیره را ظرف یک ساعت ساخت. در چنین وضعیتی برندی از چاپخانه می‌خواهد ۵۰ هزار جعبه را ظرف دو الی سه روز تولید کند که آن را تا پایان هفته در ۵۰ سوپرمارکت توزیع کند. این کار نباید مشکلی ایجاد کند زیرا همه‌چیز به سرعت انجام می‌شود.

روند جهانی چنین چیزی را طلب می‌کند. کل چرخه تولید از طرح ایده تا بسته‌بندی نهایی با استفاده از چاپ دیجیتال ظرف چند روز یا چندهفته به سرانجام می‌رسد.

تیراژهای کم و متوسط را می‌توان به ماشین چاپ دیجیتال سپرد و چاپ در تیراژ بالا را به ماشین افست. از لحاظ تئوری تعویض کار در ماشین چاپ چندین دقیقه به طول می‌انجامد. پس اگر شما چهار تعویض در ماشین چاپ افست در روز داشته باشید چیزی حدود چهارساعت از زمان تولیدی را در طول ۲۴ ساعت از دست می‌دهید. ولی هزینه تولید در ماشین افست پایین است که همین امر زمان بیشتر را توجیه‌پذیر می‌کند، البته در تیراژهای بالا.

در مورد تیراژهای کم و متوسط اگر کارها را به ماشینی بسپارید که زمان تعویض کار در آن صفر باشد و برای تعویض کار نیازی به توقف ماشین نباشد، با اینکه هزینه تولید و مواد بیشتر است ولی در مجموع، چاپ با کارایی بهتر و سریعتر و در نتیجه هزینه کمتر انجام خواهد شد.

به همین خاطر ما دید کل‌نگرانه به فرایند تولید داریم. ما فقط روی قیمت ماشین یا هزینه قیمت کل تولید تمرکز نمی‌کنیم، تمرکز ما روی قیمت کل فرایند چاپ است. در یک واحد تولیدی که چندین ماشین افست وجود دارد استفاده از ماشین دیجیتال می‌تواند یک ایده هوشمندانه تجاری و منفعت‌آمیز باشد.

بازار خاورمیانه تا چه اندازه برای شما اهمیت دارد؟

بازار خاورمیانه برای ما بسیار مهم است. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد رشد بالا و صنعتی‌سازی است. کشورهای این حوزه جغرافیایی روی مدرن‌سازی و ایجاد موقعیت‌های شغلی تمرکز دارند. فعالیت‌های آن‌ها برای بسته‌بندی محصولات برندهای معتبر باعث افزایش فروش تجهیزات ما خواهند شد. با افزایش توان خرید مردم در خاورمیانه و شمال آفریقا تقاضا برای بسته‌بندی افزایش پیدا خواهد کرد.

خاورمیانه پیشرفت فراوانی در عرصه صنعتی‌سازی و ایجاد موقعیت‌های شغلی کرده است. که همین امر این بازار را برای ما بسیار بااهمیت می‌سازد.

 

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید