مطالب درست و به‌روز را در ماهنامه صنعت چاپ می‌توان دید

0
904

مطالب درست و به‌روز را در ماهنامه صنعت چاپ می‌توان دید
اولین حضور در نمایشگاه دروپا که من در غرفه مؤسسه نوریانی بودم




وقتی که صحبت از صنعت چاپ می‌شود، همیشه ذهن آدم متوجه مجله زیبای صنعت چاپ می‌شود. مجله‌ای که دست‌اندرکارانش واقعا وقت می‌گذارند و سعی می‌کنند تحقیقاتی در رابطه با فناوری چاپ داشته باشد و مطالبی که در مجله ذکر می‌شود واقعا جالب و آموزنده است. سال‌هاست که من مجله را می‌شناسم، از زمانی که در خدمت آقای نوریانی بودم، در ارتباط با چاپخانه‌داران و در خدمت آنها بودم. در موسسه نوریانی و بر اساس روش و خلق‌وخوی آقای مرتضی نوریانی، واقعا با محبت زیاد، توجه زیادی نسبت به مسائل دست‌اندرکاران صنعت چاپ داشتم. از آن زمان است که در خدمت صنعت چاپ بوده‌ام و از ابتدای انتشار مجله صنعت چاپ، تا سال‌ها آن را هر ماه دریافت می‌کردم و می‌دیدم که با تمام سختی‌ها و تمام گرفتاری‌ها، همیشه به موقع صنعت چاپ با مطالب بسیار درست، چاپ و پخش می‌شد. با این که من سال‌های بعد از آنجا دور بودم، در عین حال همیشه سعی می‌کردم با تحولات صنعت چاپ ایران از طریق این مجله مطلع باشم.

دوهزارمین ماشین افست دوورقی که هایدلبرگ تولید کرد و توسط مؤسسه نوریانی در اصفهان نصب شد

من انتشار پانصدمین شماره ماهنامه صنعت چاپ را تبریک می‌گویم و به تمام کارکنان ماهنامه صنعت چاپ که واقعا زحمت می‌کشند و واقعا سعی می‌کنند مطالب روز را در مجله خودشان بیاورند، درود می‌فرستم. واقعا این مناسبت را از صمیم قلب تبریک می‌گویم. انشاالله بتوانیم همچنان شاهد توسعه و پیشرفت این مجله باشیم که سال‌هاست مثل ساعت کار می‌کند.
به یاد دارم در دهه‌های گذشته که خبری از اینترنت نبود، هر بار که از آلمان به تهران می‌آمدم، ده‌ها کاتالوگ و بروشور از فناوری‌های جدید چاپ را برای دوستان مجله صنعت چاپ می‌آوردم و با چه اشتیاقی درباره تک‌تک آنها و نمونه کارهای جدید پرس‌وجو می‌کردند و مقاله می‌نوشتند.
هنوز هم با وجود اینترنت، این مجله صنعت چاپ است که با بررسی تخصصی، روندهای مهم صنعت چاپ را با بیان دقیق و روشن، به خوانندگان مجله معرفی می‌کند و فناوری‌های جدبد را می‌شناساند. همیشه بهترین جمع‌بندی از رویدادهای مهمی مثل نمایشگاه دروپا را همین دوستان تحریریه ماهنامه صنعت چاپ به موقع و تر و تازه با روش درست و طبقه‌بندی موضوعات، به چاپخانه‌داران ایرانی ارائه داده‌اند.

اولین نمایشگاه بین‌المللی تهران – غرفه مؤسسه نوریانی

در چندین دوره نمایشگاه دروپا شاهد بودیم که ماهنامه صنعت چاپ روز ایران را در مرکز نمایشگاهی دوسلدورف با حضور رئیس دروپا و میهمانان ایرانی به شکلی آبرومندانه برگزار می‌کرد. حضور موثر در عرصه بین‌المللی، چیزی فراتر از بازدید این یا آن نمایشگاه است. ماهنامه صنعت چاپ در موارد زیادی حضور موثر داشت و بعضی نهادها و مراکز تخصصی چاپ، این مجله را به‌عنوان رسانه‌ی تاثیرگذار در ایران و خاورمیانه می‌شناختند و با آن تعامل داشتند.
در شماره‌های مختلف این مجله می‌توان مصاحبه‌های اختصاصی با مدیران ارشد همه کمپانی‌های مهم سازنده ماشین چاپ را مشاهده کرد. ماهنامه صنعت چاپ چندین دوره مدیا پارتنر نمایشگاه دروپا در ایران بوده و با موسسه آموزشی پرینت پروموشن نیز مراوده داشت. رئیس این موسسه در میهمانی شام مجله با چاپخانه‌داران معتبر ملاقات کرد. اما یک اقدام چشمگیر مجله این بود که آقای کریمیان و دوستان مجله صنعت چاپ، با موفقیت مجله ME Printer را منتشر کردند که تنها نشریه تخصصی سراسری و چاپ در کشورهای منطقه خاورمیانه است.

اما یک گرایش ارزشمند در ماهنامه صنعت چاپ که با آن به شدت همدلی داشته‌ام، پافشاری این مجله بر گسترش آموزش در صنعت چاپ کشور، در همه سطوح بوده است؛ از حمایت از هنرستان‌های چاپ تا ایجاد آموزش عالی و نیز آموزش اپراتوری و غیره.
ماهنامه صنعت چاپ در مواردی خود دوره‌های یک روزه آموزش چاپ را با حضور بهترین متخصصان به رایگان برگزار کرده و مطالبه‌گری آموزش را در این صنعت رواج داده و از حرکت‌های مثبت در ایجاد دوره‌های آموزشی و تدوین دوره‌های کاردانی و کارشناسی در آموزش عالی، حمایت کرده است.
نقش مهم دیگر مجله صنعت چاپ، ترجمه سریع و دقیق متن‌های تخصصی چاپ و معادل‌سازی واژه‌های جدید بوده است که بعدها در تاریخ صنعت چاپ به نام این مجله، ثبت خواهد شد. نقش آقای حمید لباف و سایر اعضای تحریریه که بعد از او آمدند، فراموش‌نشدنی است. به‌خاطر همه این خدمات ماهنامه صنعت چاپ و بیشتر از این‌ها و به احترام انتشار ۵۰۰ شماره مجله برای خانواده‌ی چاپ، شایسته است در برابر این دوستان، کلاه از سر برداریم.
به نوبه خود، خیلی ممنونم از تمام زحمات کارکنان مجله صنعت چاپ و امیدوارم توفیقی باشد که بازدیدی از مجله داشته باشیم و از تک‌تک کارکنان آنها تشکر کنیم. متشکر هستم و آرزوی سلامتی دارم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید