هودیس پارس، چاپخانه معیار برای جعبه‌های دارویی

0
877

هودیس پارس، چاپخانه معیار برای جعبه‌های دارویی




چندین جایزه و لوح و تندیس، تنها نشانه‌ای است از کارآمدی و دانایی و سازماندهی عملی در مجموعه‌ی هودیس پارس، جایی که گام به گام، برای موفقیت محصول مشتریان خود پیش رفته، تجربه اندوخته، پژوهش و مطالعه کرده، نمایشگاه‌های تخصصی در اروپا و آمریکا را به دنبال راه‌حل‌های چاپ و بسته‌بندی جعبه‌های دارویی، غرفه به غرفه سرک کشیده و پرسیده و نمونه گرفته و برای تامین مواد مصرفی و تجهیزات مناسب جهت استقرار فرایند تخصصی چاپ و بسته‌بندی جعبه‌های دارویی، با تامین‌کنندگان اروپایی دست‌وپنجه نرم کرده است.
حالا پس از نزدیک به ۲۰ سال تلاش و کوشش هوشمندانه، هودیس پارس اجر خود را گرفته و به‌عنوان چاپخانه معیار در بسته‌بندی جعبه‌های دارویی شناخته شده است. حالا صنعت چاپ ایران می‌تواند به خود ببالد که جعبه‌های دارویی ساخت ایران با موفقیت در قفسه‌های داروخانه‌های کشورهای اروپایی می‌نشیند.
فراتر از این‌ها، هودیس پارس سفارش‌هایی برای ساخت جعبه دارویی از کشورهای اروپایی دریافت می‌کند. در اینجا با برخی از ویژگی‌های چاپخانه هودیس پارس آشنا می‌شویم.

صد نکته غیرحُسن
نام هودیس پارس به جعبه‌های دارویی گره خورده است، در واقع هودیس پارس چاپخانه معیار در این رشته است. اما معیار بودن در این شاخه تخصصی، فراتر از کیفیت چاپ و فراتر از شناخت مواد مصرفی و داشتن ماشین‌آلات پیشرفته است. بی‌شک چاپخانه معیار، همه این‌ها را دارد، اما برای رسیدن به چنین جایگاهی، باید همه الزامات این حرفه مهیا شوند و تمام عملیات و گردش کار چاپخانه از ابتدایی‌ترین مرحله تا پس از تحویل محصول به مشتری، با شیوه‌نامه‌های تعریف‌شده، قابل ردیابی و تکرارپذیر مدون شده باشد. دانش فنی چاپ و رعایت استانداردها و کیفیت چاپ تنها بخشی از این الزامات است. شناخت مواد مصرفی شامل کاغذ، مقوا، مرکب، ورنی‌ها و غیره و دستورالعمل‌های تحویل آنها در بدو ورود به انبار و شرایط نگهداری و مصرف و روش‌های کنترل کیفیت در تمام مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ هم بخش دیگری از الزامات است. اما چیزی فراتر از این‌ها هم در هودیس پارس مشاهده می‌شود و آن تلاش برای انطباق با استاندارد شرایط خوب تولید یا GMP است.
می‌بینید که صحبت از یک یا دو ویژگی نیست، به قول حافظ بس نکته غیرحُسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود.

شیوه‌نامه‌های تخصصی
در بسیاری از چاپخانه‌ها، چاپ کردن، روالی ساده دارد؛ کاغذ از بیرون وارد می‌شود، پس از برش، چاپ و تنظیم رنگ و پالت کردن، کار بعدی شروع می‌شود. اما در هودیس پارس از انبار ورودی تا انبار خروجی، هر کاری بر اساس شیوه‌نامه تعیین‌شده انجام می‌شود. برای نمونه به این دو مورد توجه فرمایید:
۱-مواد اولیه مانند کاغذ و مقوا و مرکب قبل از ورود به سالن چاپ کنترل می‌شوند. به این منظور یک آزمایشگاه اختصاصی در چاپخانه ایجاد شده است.
۲-رویه کار در چاپخانه به صورتی است که حتی یک برگ از اوراق یا جعبه‌های باطله به خارج از چاپخانه نمی‌رود. همه ورق‌ها و جعبه‌های باطله شمارش شده و مطابق رویه‌های چاپ‌های امنیتی، امحا می‌شود. همچنین برای شروع هر سفارش جدید، تمام خط از اوراق چاپی یا باطله‌های کار قبلی پاک‌سازی می‌شود.

آغاز و انجام یک سفارش
معمولا با دریافت سفارش از سوی مشتری، مشخصات فیزیکی، حجم، وزن و شکل بسته، مشخص می‌شود. سپس گام به گام از مراحل زیر می‌گذرد:
 ملاحظات نگهداری، حمل و نیز قرار گرفتن در قفسه داروخانه، همچنین شرایط نگهداری و استفاده توسط بیمار به دقت بررسی می‌شود. بر اساس این داده‌ها، طراحی فیزیکی جعبه صورت می‌گیرد.
 درباره نوع مقوا و گرماژ آن، همچنین نوع بروشور و نحوه قرار گرفتن آن در بسته و همراه دارو نیز همه ملاحظات در نظر گرفته می‌شود. در این مرحله نکات فراوانی ازنظر مصرف بهینه مقوا و مواد مصرفی، جا دادن تعداد معینی بسته در یک بسته‌بندی چندتایی و سپس در کارتن، مقاومت ضربه‌ای و نگهداری در دمای اتاق یا یخچال و غیره و نیز ایمنی و استحکام درب جعبه و سهولت باز و بسته کردن آن، در عین حفاظت از دارو و غیره با محاسبات دقیق، انجام می‌شود.
 سپس از نقطه‌نظر اجرا در ماشین‌آلات چاپ و دایکات و جعبه چسبانی و نیز جاگذاری دارو در واحد بسته‌بندی دارویی، بررسی می‌شود. در مورد طرح‌های جدید و خلاقانه، این روند پیچیده‌تر است.
 در نهایت توسط تیم طراحی ساختار بسته‌بندی محصول فوق طراحی و به وسیله دستگاه Sampel Maker چند جعبه سفید و بدون چاپ بر روی مقوای اصلی به کارخانه داروسازی ارسال می‌شود تهیه و به کارخانه داروسازی می‌دهیم، آنجا در فرایند بسته‌بندی خود، آنها را تست و از هر نظر بررسی و نتیجه را به ما اعلام می‌کنند. پس از رفع اشکالات احتمالی و تایید مشخصات فیزیکی، نوبت به طراحی گرافیک می‌رسد.
 طراحی گرافیک بسته‌بندی دارویی

هم نیازمند شناخت ملاحظاتی چند است، سوای جنبه‌های زیباشناسی و تناسب آن با نوع دارو و انتخاب رنگ‌های مناسب، باید از امکانات و محدودیت‌های چاپ هم به خوبی مطلع باشید. در این زمینه انتخاب فونت و لی‌آت آنها و خوانایی و وضوح حروف و نیز رعایت جای دقیق بارکدها و نشان‌های مختف اهیمت دارد.
 بعضی داروهای صادراتی هستند که بروشور آنها چندزبانه است. مثلا بروشور بعضی داروهای خاص را داشته‌ایم که به هفت زبان مختلف نوشته شده بود. همه این حروف در واحد گرافیک چیده و غلط‌گیری، تصحیح و لی‌آت می‌شوند. این کارها دقت بالایی نیاز دارد.
 طراحی گرافیک بسته‌بندی هم با چند بار رفت و برگشت تایید می‌شود (مثلا با توجه به این که اغلب کارهای دارویی با رنگ‌های پنتون چاپ می‌شوند، باید ابتدا مرکب‌های مورد نیاز طبق کد پنتون مربوطه، همچنین مقوای خاصی که در سفارش قید شده، مهیا شوند.)
 مراحل پیش از چاپ، چاپ و عملیات پس از چاپ نیز توسط تیم مهندسی، زمان‌سنجی و برنامه‌ریزی می‌شود. عملیات کنترل حین فرایند تولید با شروع تولید محصول آغاز می‌شود و در هر مرحله و ایستگاه کاری طبق چک‌لیست‌های تهیه شده مهندسی و موارد کنترلی گام به گام جلو می‌رود و با گرفتن تاییدیه از مرحله‌ای به مرحله بعد می‌رود. در واقع چندین ایستگاه کنترل کیفیت و بازرسی باید پاس شوند تا تایید انجام علیات بعدی داده شود.

آزمایشگاه درون چاپخانه
ارزیابی مواد مصرفی و تایید عملیات چاپ و جعبه‌سازی در چند مرحله به آزمایش نیاز دارد. بعضی آزمایش‌ها مربوط به مواد مصرفی ورودی به انبارهاست (مثل کاغذ و مرکب و غیره). آزمایش‌های دیگر مربوط به فرایند چاپ و جعبه‌سازی است که برای اندازه‌گیری قشر مرکب، میزان مهاجرت مرکب وچسب از روی مقوا یا جعبه، عمق خط تا و عملکرد صحیح آن، کیفیت پرفراژ و دایکات و غیره انجام می‌شود. انجام این آزمایش‌ها علاوه بر پرسنل آموزش‌دیده، مستلزم به کارگیری تجهیزات دقیق و گران‌قیمت است.
به‌روز بودن؛ چالشی هر روزه
به‌روزرسانی امکانات و دانش فنی در چاپخانه هودیس پارس، چالشی شیرین و همیشگی است. روایت این پویایی را از زبان امیر هومن محمدی، مدیرعامل هودیس پارس بشنوید:
علیرغم همه تمهیداتی که چیده‌ایم و با وجود فراهم کردن تجهیزات و بسترسازی برای گردش کار مناسب، باز هم باید پیوسته توجه داشته باشیم که تازه‌ترین روش‌ها و تجهیزات و نرم‌افزارها را برای چاپخانه فراهم آوریم. واحد R&D ما با جدیت در این زمینه در حال تحقیق و بررسی است. همچنین برای ارتقای نیروی انسانی، برنامه‌های پیوسته و موثری را اجرا می‌کنیم. ماندن در بازار تخصصی صنعتی پررقابت مثل دارو و همراه شدن با شرکت‌های پیشرو که محصول خود را در بازارهای صادراتی و اروپایی عرضه می‌کنند، مستلزم تلاش و کوشش مداوم و به‌روزرسانی همه بخش‌های چاپخانه است.

پیاده‌سازی استانداردها از همان ابتدا
هر سفارشی از مسیر واحد طراحی می‌گذرد و استانداردها روی آن پیاده می‌شود. کارهای چاپی هودیس پارس دو گونه‌اند: یا در همین واحد، از ابتدا طراحی می‌شوند و یا قبلا در جای دیگری طراحی شده و برای چاپ و مراحل بعدی، به این واحد ارسال شده‌اند.
تیم ۲۰ نفری واحد طراحی، متشکل از کارشناسان گرافیک و طراحی صنعتی و نیز هنرمندان حرفه‌ای، با تسلط کافی بر نرم‌افزارهای تخصصی و آشنایی کامل با سیستم‌های کنترل کیفیت و مدیریت رنگ در حوزه کاری خود، به پیاده‌سازی استانداردهای G7 ISO 12647-2 و با رعایت کدهای پنتون اقدام می‎کنند.
در واقع سنگ‌بنای استاندارد کردن فایل‌ها برای مراحل بعدی در این واحد گذاشته می‌شود که کیفیت کار در مرحله پیش از چاپ و خروجی پلیت و چاپ را میسر می‌سازد.

گردش کار دیجیتال یکپارچه از طراحی تا چاپ
انجام کارهای دقیق بر اساس استاندارد تنها در یک گردش کار جامع و همگرا قابل کنترل است. به این منظور هودیس پارس زیرساخت محکمی پایه‌ریزی کرده است. محمدی در این باره می‌گوید:
“از آنجا که عمده کار مجتمع هودیس پارس، جعبه‌های مقوایی است، نرم‌افزارها و سیستم گردش کار ESKO، (مناسب‌ترین راه‌حل برای اجرای دقیق طراحی و فرم‌بندی در مرحله پیش از چاپ) انتخاب شده که کیفیت چاپ و عملیات تکمیلی و تبدیل را هم تضمین می‌کند. همچنین پروتکل CIP3 که از سوی معتبرترین کمپانی‌های سازنده ماشین چاپ، پذیرفته شده، دقت کار چاپ را از بستن پلیت تا تنظیم شیرهای مرکب و تغذیه آن در حین چاپ متناسب با سرعت ماشین و حفظ یکدستی رنگ و چاپ و غیره، تضمین می‌کند.”
محمدی با این توضیحات به چند نکته فنی نیز اشاره می‌کند:
“علاوه بر این‌ها ما برای حفظ یکدستی کار و جلوگیری از نوسان احتمالی در کار چاپ همیشه از یک برند پلیت و از داروی اختصاصی آن استفاده می‌کنیم. درصد ترام‌ها روی پلیت و احتمال Dotgain نیز چک شود.
اعمال پروتکل CIP3 مستلزم نصب تجهیزات خاص روی ماشین‌های چاپ و به کارگیری تجهیزات دستی مثل اسپکتروفتومتر توسط اپراتور است. معمولا با به کارگیری این سیستم‌ها در چاپخانه هودیس پارس، اپراتور کمترین دخالت را در تنظیمات به عهده دارد و سیستم به صورت مداربسته، تنظیم می‌شود. اپراتور در صورت نیاز به اصلاح جزئی تنظیمات می‌پردازد و مسئولیت او در نظارت دقیق بر کار ماشین و چک کردن نمونه به صورت متناوب، مراقبت از کار و تعویض سینی تحویل و چیدن کاغذ و غیره است.”
اما ارائه محصول باکیفیت و استاندارد تنها به این موارد محدود نمی‌شود. لازم است به نقش واحد کنترل کیفیت QC و نیز آموزش اپراتورها هم اشاره شود که محمدی اهمیت استاندارد GMP را هم یادآوری می‌کند.

صادرات به اروپا، تحقق یکی از اهداف هودیس با کارنامه‌ای درخشان
محمدی پس از بر شمردن آن همه تلاش و کوشش پیگیر طی سال‌ها برای دستیابی به گواهینامه‌های مورد تایید اتحادیه اروپا برای چاپ و بسته‌بندی چعبه‌های دارویی، اظهار خشنودی از دستاوردهای هودیس پارس را با قدردانی از مشتریان و سفارش‌دهندگان معتبر و طالب استانداردهای بین‌المللی، همراه می‌کند:
خوشبختانه اکنون حدود ۲۵ درصد از جعبه‌های دارویی ما به بازار صادراتی راه پیدا می‌کنند. (۱۰ درصد صادرات اولیه، به سفارش شرکت‌های دارویی اروپایی و ۱۵ درصد هم صادرات ثانویه از طریق بسته‌بندی داروهای تولیدی داخل که به خارج صادر می‌شوند.)
“انجام سفارش برای شرکت‌های معتبر دارویی اروپایی با استانداردهای سطح بالا و مقررات سفت و سختی که از نظر ملاحظات سلامت و محیط‌زیست اعمال می‌کنند، به هیچ‌وجه کار آسانی نیست اما به زحمتش می‌ارزد، زیرا از این طریق توانستیم کل سیستم چاپخانه را به سطح استانداردهای معتبر جهانی برسانیم. همچنین در افتخارات شرکت‌های دارویی ایرانی که در بازارهای جهانی حضوری موفق دارند، با آنها سهیم باشیم.”
مدیرعامل هودیس پارس با تاکید می‌گوید: “جا دارد از حسن اعتماد و همکاری شرکت‌های دارویی پیشرو که موتور محرکه و مشوق ما برای استانداردسازی و توسعه چاپخانه بوده‌اند، سپاسگزاری کنم.”

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید