پنل‌های اتومبیل و لوازم خانگی زیر اسکوییجی


بازدید از کارگاه چاپ سیلک اسکرین و دیجیتال

 

شرکت ایران ممبرین از سال ۷۸ کار خود را در حوزه چاپ سیلک اسکرین با تمرکز بر چاپ صفحه کلیدهای دیجیتال آغاز کرده است. با شروع تحریم‌ها و مختل شدن واردات صفحه کلیدهای شرکت‌هایی مانند کاله و زمزم که از زیمنس وارد می‌شد، شرکت توانست این محصولات را در داخل تولید کند و پاسخگوی تقاضای داخلی باشد. ایران ممبرین کار خود را از واحدی ۱۲ متری در سمت پارک شهر آغاز کرد و سپس به ملکی ۷۰ متری در ساختمان آلومینیوم منتقل شد و امروز در واحدی ۴۰۰ متری حوالی میدان فردوسی مشغول به تولید است و به این تناسب کارگران خود را نیز افزایش داده‌است. از جمله شرکت‌هایی که ایران ممبرین با آن‌ها کار می‌کند می‌توان به ایران خودرو، اسنوا، پارس خزر، الکتریک خودرو شرق و بسیاری دیگر از تولید کنندگان لوازم خانگی اشاره کرد.
کاظم طباطبایی، مدیرعامل ایران ممبرین می‌گوید:« در فرایند تولید این صفحه کلیدها پلی‌کربنات به صورت رول وارد شده و به ابعاد مورد نیاز قطعه می‌شود. فیلم بر اساس طراحی، در لیتوگرافی تهیه شده و روی شابلون عکاسی و سپس وارد مرحله چاپ سیلک اسکرین می شود که به ترتیب رنگ‌ها ریخته و چاپ می‌شوند و در نهایت کار مونتاژ می‌شود.
صفحه کلیدهایی که در این کارگاه چاپ می شوند، به صورت گسترده در بسیاری از بخش‌های صنعت مانند تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، بانکداری(ATM)، خودرو، الکترونیک، لوازم ورزشی وغیره استفاده می‌شود.
طباطبایی در پاسخ به این پرسش که چه حجمی از مواد اولیه مصرفی وارداتی است می‌گوید:« مواد اولیه مصرفی تولید این صفحه کلیدها پلی‌کربنات، چسب دو طرفه، رنگ، رنگ رسانا، دام سوئیچ و تلق است که تمامی آن‌ها وارداتی هستند. این مسأله چالش‌های بسیاری ایجاد کرده‌است. مثلا فروش رنگ رسانا به ایران از آنجایی که در تولید مهمات و تسلیحات نیز کاربرد دارد، ممنوع است. از این رو مجبور به واردات غیر متعارف آن هستیم. زمانی هم که خودمان وارد می‌کنیم، بانک مرکزی و نهادهای دولتی بازخواست می‌کنند که چرا وارد کردید؟»
طباطبایی با اشاره به محدودیت‌های کشور در برقراری ارتباط پایدار با تولیدکنندگان ماشین آلات، اضافه می‌کند از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان در ایران گرفتن خدمات پس از فروش و پشتیبانی برای ماشین آلات است. حتی اگر با قیمت بالا و روش‌های گوناگون ماشین آلات لازم وارد شود، از آنجایی که ایران تحریم است، شرکت‌ها خدمات پس از فروش نمی‌دهند.

طباطبایی با اشاره به بازارهای خارجی می‌گوید شرکت ایران ممبرین سابقه صادر کردن محصولاتش به روسیه، هند و کانادا را داشته‌است. این بازارها جذابیت‌های بسیاری برای تولید کننده ایرانی دارد اما به دلیل نوسانات بالای نرخ ارز امکان همکاری بلندمدت و پایدار از آن‌ها سلب شده‌است. به گفته وی این نکته حائز اهمیت است که محصول تولیدی امکان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد و از نظر کیفیت، محصولات ایرانی در این رشته از کیفیت بالایی در تولید برخوردارند.
وی در همین رابطه می‌گوید:« شرکت اسنوا برای لوازم خانگی خود از محصولات کره‌ای برای لیبل‌هایش استفاده می‌کرد، اما شرکت ایران ممبرین با ورود به بازار این شرکت، با برآورده کردن استانداردهای لازم و تایید گرفتن از بخش کنترل کیفیت آن شرکت بخش بزرگی از تقاضای این شرکت را پوشش می‌داد. اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که ذکر شد به خصوص در تامین مواد اولیه، امکان رشد در این بازارها ایجاد نشد. ضرورت‌های خاص صنف لوازم خانگی، این الزام را ایجاد کرده تا از مواد اولیه ویژه‌ای مانند پلی‌کربنات ضد خش استفاده شود. این محصول در مقایسه با نمونه‌های دیگری که عموما استفاده می‌شود، فوق العاده گران است. برای وارد کردن یک کانتینر ۲۰ فوت پلی‌کربنات ضد خش حداقل ۱۰ میلیارد تومان باید هزینه کرد تا مواد اولیه برای یک سال تولید تامین شده باشد. از این رو سرمایه درگردش بالایی مورد نیاز است که نوسانات نرخ ارز، غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها، بسته بودن کانال‌های ارتباطی قانونی و عدم دسترسی به منابع مالی برای تامین سرمایه مورد نیاز تولید، منجر به کاهش عملیاتی تولید بشود.»
با توجه به اینکه هم تقاضا برای محصولات و هم ماشین آلات لازم برای تولید این محصولات موجود است، در شرایط کنونی گلوگاه تولید، همین تامین مواد اولیه است.
به گفته طباطبایی این مشکل موجب کاهش ۵۰ درصدی فعالیت کارگاه شده است. او اضافه می‌کند:« اگر وام و تسهیلات برای تامین مواد مصرفی داده شود، می‌توان بازار را گسترش داد و حتی به فکر صادرات هم بود. ارزش بسیار پایین ریال، توان رقابت ما با سایر تولیدکنندگان منطقه را بالا برده است. »

آینده شرکت را چگونه می‌بینید؟
– با وضع اقتصادی موجود ، شرایط برای تولیدکننده هر روز سختتر و ظرفیت‌ها برای رشد مختل می‌شود. سال گذشته یک کانتینر مواد اولیه مورد نیاز را با ۴ میلیارد تامین می‌کردیم، امسال همان بار ۱۲ میلیارد شده‌است. پیوسته حاشیه سود ما در حال کاهش است و هیچ حمایتی نیز نمی‌شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید