ژان پاسکال بوبست مدیر ارشد اجرایی شرکت بوبست در مصاحبه اختصاصی با گزارشگر ماهنامه صنعت چاپ اعلام کرد: «بوبست، یک شرکت نرم‌افزاری خواهد شد»

0
34
اسکندر جهانبانی، ژان پاسکال

 

اسکندر جهانبانی؛ سردبیر ماهنامه Me Printer و نماینده ماهنامه صنعت چاپ در دروپا، مجموعه‌ای از مصاحبه‌های اختصاصی با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ چاپ و بسته‌بندی جهان انجام داده است و در چارچوب این مصاحبه‌ها، روندهای صنعت چاپ در جهان و خاورمیانه و همچنین دروپا ۲۰۲۴ مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته‌اند. در مصاحبه‌ای که می‌خوانید ژان پاسکال بوبست، مدیر ارشد اجرایی (CEO)، شرکت بوبست در مورد تحولات این شرکت، آینده آن و آینده صنعت بسته‌بندی و بازار خاورمیانه صحبت کرده است.

شما در کنفرانس خبری بوبست در دروپا با بیان اینکه بوبست یک شرکت نرم‌افزاری خواهد شد ما را غافلگیر کردید، همه بوبست را به عنوان سازنده سخت‌افزار و قوی‌ترین دستگاه‌های دایکات می‌شناسند، بد نیست در این مورد توضیح دهید.

بله، کاملاً، بوبست یک شرکت نرم‌افزاری خواهد شد زیرا داده‌ها (DATA) به بخش جداناپذیر صنعت ما تبدیل شده‌اند. در آینده همه‌چیز توسط داده‌ها به حرکت درخواهد آمد و برای استفاده از آن‌ها به نرم‌افزار نیاز است. در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ (Vision 2023) شرکت بوبست ما می‌خواهیم آینده دنیای بسته‌بندی را شکل دهیم، برای این کار از دیجیتال‌سازی فایل pdf در مرحله پیش از چاپ (از pdf به pdf دوقلو) کار خود را آغاز می‌کنیم. این تحول کلیه عناصر زنجیره تأمین از صاحبان برند تا مصرف‌کنندگان را در برمی‌گیرد.

توسعه و افزایش میزان تولیدپذیری از طریق داده‌ها، راهی است که بوبست برای تداوم رهبری این انقلاب انتخاب کرده است.

آیا همه نرم‌افزارها توسط بوبست ساخته می‌شود یا از طریق همکاری با دیگر شرکت‌ها؟

هر دو. هسته اصلی سیستم گردش کار BOBST connect است، BOBST connect یک بستر (Platform) دیجیتال مبتنی بر ابر (Cloud Based) است که نظارت و هماهنگ‌سازی فرایند تولید را امکان‌پذیر کرد و میزان تولید بسته‌بندی تجهیزات ما را تهیه می‌کند.

ما همچنین به تازگی همکاری استراتژیک خودمان را با شرکت PACITOO، یک شرکت فرانسوی متخصص در تولید و توسعه راه‌حل‌های دیجیتال در صنعت بسته‌بندی، اعلام کردیم.

ما بنا داریم راه‌حل‌های تکمیلی دیگری را همراه با شرکت‌های دیگر نیز توسعه دهیم. هدف ما استفاده از داده‌های مناسب و درست برای تولید بهینه است. به‌عنوان مثال یک مشتری از غرفه ما در دروپا بازدید کرده بود، دموی BOBST connect را دیده و متوجه شده بود که این سیستم می‌تواند نقاط آزاردهنده (Pain Points) کارهای خود را از میان بردارد. همین تجربه باعث شد تا ما پروژه‌ای را با او آغاز کنیم. سیستم BOBST connect مدام در حال تغییر و تحول است، و به‌طور مستمر قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود تا از این طریق سرمایه‌گذاری مشتریان روی آن حفظ شود و میزان تولید نیز افزایش پیدا کند.

در خاورمیانه خیلی به این پیشرفت‌های اعجاب‌آور و اتوماسیون‌های بسیار پیچیده به دیده تردید نگاه می‌کنند؛ آنها ماشین ساده‌تر را ترجیح می‌دهند. آیا بوبست برای این بازار راه‌حل دارد؟

یکی از نقاط قوت ما در بوبست گستره وسیع تولیدات و خدماتی است که ارائه می‌کنیم. ما برای نیازهای گوناگون مشتریانمان راه‌حل داریم. ولی اعتقاد داریم اشتها برای فناوری پیشرفته در همه بازارهای جهان وجود دارد. به‌عنوان مثال موبایل‌های هوشمند را در نظر بگیرید. در کشور هند میلیون‌ها نفر از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند. در برخی از مناطق هند، تکنولوژی مورداستفاده از کشور سوییس هم پیشرفته‌تر است. در چین پلتفرم Alipay در بیشتر رستوران‌ها برای پرداخت مورداستفاده قرار می‌گیرد. ما همواره از مشتریانمان دعوت می‎‌کنیم تا به این فناوری بپیوندند، فرقی هم نمی‌کند وضعیت کسب‌وکارشان چگونه باشد. بسیاری از مشتریانمان در منطقه خاورمیانه به دنبال افزایش کارایی و بهینه‌سازی فرایندهایشان هستند. برخی از این کشورها نیز به فناوری بسیارمدرن نیاز دارند، شاید حتی مدرن‌تر از آنچه در اروپا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برداشت شما از دروپا ۲۰۲۴ چیست؟

دروپا امسال برای ما بسیارخوب بود. غرفه ما همواره پررفت‌وآمد بود و تعداد بازدیدگنندگان بسیار زیاد بود. در مجموع کیفیت دروپا امسال بسیار بالا بود.

در دروپای امسال تمرکز شما روی چه مواردی بود؟

ما مجموعه متنوعی از راه‌حل‌های گوناگون برای چاپ کارتن، جعبه، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و لیبل عرضه کرده‌ایم. راه‌حل‌هایی که تولیدپذیری را افزایش داده و فرصت فراوانی برای مشتریانمان فراهم می‌آورد. ماشین چاپ جدید ما برای چاپ جعبه DIGITAL MASTER55 نام دارد، فرصت‌های فراوانی برای چاپ در تیراژ کم و متوسط ارائه کرده و به ما امکان می‌دهد وارد بازارهای جدید از جمله چاپ جبه سیگار و جعبه‌های دارویی شویم. قابلیت Zero Patching Novelty روی دستگاه‌های دایکات ما بحث می‌شود، زمان آماده‌سازی ماشین بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند. چنین پدیده‌ای در صنعت ما منحصربه‌فرد است.

آیا کسانی که از نسل‌های پیشین ماشین‌های بوبست استفاده می‌کنند، می‌توانند از این امکانات جدید بهره ببرند؟ آیا می‌توان اتوماسیون آن ماشین‌ها را افزایش داد؟

ماشین‌هایی را که بعد از سال ۲۰۰۵ ساخته شده‌اند، می‌توان به سیستم‌های اتوماسیون جدید مجهز کرد. در حال حاضر ما به مشتریانمان امکان می‌دهیم تا تجهیزات قدیمی‌تر خود را آپ‌گرید کنند و از امکانات جدید بوبست برای افزایش تولید و دستیابی به راه‌حل‌های پایه‌ای بهره‌مند شوند. برای ماشین‌های قدیمی‌تر این عملیات با مشکل مواجه می‌شود.

آیا در آینده بسته‌بندی کاغذی جایگزین بسته‌بندی انعطاف‌پذیر خواهد شد؟

در حال حاضر تحرکات فراوانی در این عرصه مشاهده می‌کنیم. درعین‌حال بسته‌بندی انعطاف‌پذیر به عنوان یکی از پایدارترین فرم‌های بسته‌بندی به ویژه برای موادغذایی، موقعیت قدرتمند خود را حفظ خواهد کرد.

موادی که امروزه برای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر مورداستفاده قرار می‌گیرد را تا حد زیادی می‌توان بازیافت کرد و با مواد جدیدی که وارد بازار می‌شود، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر رشد خود را ادامه خواهد داد.

آیا شما راه‌حل‌هایی به مشتریانتان در چارچوب حرکت به سوی توسعه پایدار ارائه می‌کنید؟

بله، توسعه پایدار، بخش جداناپذیر بینش بوبست است. ما از چند طریق در این زمینه به مشتریانمان کمک می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال از طریق کاهش میزان مرکب، باطله و سطح چاپ‌پذیر موردنیاز، ما جنبه‌های پایدار تجهیزاتمان را بهینه می‌کنیم. علاوه بر این با همکاری شرکت‌های پیشگام بوبست راه‌حل‌های بسته‌بندی دوستدار محیط‌زیست می‌توانند جایگزین فیلم‌های پلی‌استر متالایز غیرقابل بازیافت شوند، ارائه کرده است.

هوش مصنوعی اکنون نقل محفل صنعت چاپ و بسته‌بندی است. آیا شما از AI در فرایند تولید تجهیزات خودتان استفاده می‌کنید؟

هوش مصنوعی به سرعت در حال تحول است. در حال حاضر ما از AI در دستگاه متالایز خودمان استفاده می‌کنیم. نام آن را هم BOBST AI Driven Intelligent Metalizing Assistant گذاشته‌ایم. ما ماشینی داریم که نرم‌افزار آن از قابلیت‌های AI و یک دوربین منحصربه‌فرد همراه با نرم‌افزاری که ابعاد آلومینیوم را کنترل می‌کند، استفاده می‌کند و از این طریق یک الگوریتم خودآموز را برای بهینه‌سازی مرحله تولید به خدمت می‌گیریم.

بوبست هنوز ماشین‌آلات گراور هم تولید می‌کند، در مورد بازار فعلی ماشین‌های گراور توضیح دهید.

در اروپا و آمریکا بازار ماشین گراور در مسیر نزولی قرار داد، ولی تقاضا در کشورهای جنوب ‌غرب آسیا، خاورمیانه و چین بالاست. ما سیستمone ECG  را که از قابلیت‌های مرکب آب‌پایه استفاده می‎‌کند، ارائه دادیم و همزمان میزان اتوماسیون ماشین گراور را تا حد زیادی افزایش داده‌ایم که همین باعث بهبود و افزایش میزان تولید و کارایی ماشین می‌شود.

نظر شما در مورد رقابت رو به افزایش شرکت‌های چینی چیست؟

رقابت از سوی چین بسیار جدی و تهاجمی است. آن‌ها تکنولوژی از اروپا و آمریکا گرفته و شبیه آن‌ها را با قیمت ارزان در چین تولید می‌کنند.

این یک تحول اساسی برای ما است، به‌ویژه با درنظر گرفتن این واقعیت که دولت چین به صنعت بسته‌بندی یارانه می‌دهد.

جایگاه بوبست را در ۱۰ سال آینده کجا می‌بینید؟

در چارچوب بینش بوبست ۲۰۳۰، شرکت ما با استفاده از دیجیتال‌سازی فرایند تولید ماشین‌آلات خود را بهینه خواهد کرد. گستره و تنوع محصولات ما افزایش پیدا خواهند کرد و وارد بازارهای ماشین‌آلات ساده‌تر به ویژه برای چاپ کارتن خواهیم شد. طی چهار سال آینده ما مجموعه کاملی از ماشین‌آلات برای تولیدات گوناگون متناسب با بودجه و نیازهای مشتریان مختلف ارائه خواهیم داد.

 در خاورمیانه با کمبود تکنسین حرفه‌ای و معتبر برای ماشین‌آلات مواجه هستیم. آیا می‌توان افراد را به‌صورت محلی برای ارائه خدمات و تعمیرات ماشین‌آلات آموزش داد تا نیاز به متخصصان اروپایی کاهش پیدا کند؟

ما می‌توانیم فعالیت‌های خودمان را برای آموزش افراد در محل افزایش دهیم. ما یک مرکز آموزشCompetence Center در شهر آتلانتا آمریکا، یک مرکز در پونه در هند و چندین مرکز در اروپا داریم. دیجیتال‎سازی باعث تسهیل آموزش آنلاین و از راه دور می‌شود، ولی ما همچنین می‌توانیم بسته‌های آموزشی کوچک ارائه کنیم و از مرکز تولیدی خودمان برای آموزش با کیفیت بالا بهره ببریم.

 

 

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید