کوچ بزرگ بسته‌بندی از پلاستیکی به سلولزی

0
897

کوچ بزرگ بسته‌بندی از پلاستیکی به سلولزی
راهنمای عملی برای بسته‌بندی غذایی در آینده؛ تجدیدپذیر و پایه فیبری


چه صاحب برند باشید، چه تولیدکننده‌ی بسته‌بندی و یا حتی فعال در زمینه‌ی خرده‌فروشی، اگر به دنبال بسته‌بندی پایدار هستید یا می‌خواهید دانش خود را از بسته‌بندی‌های پایه فیبری افزایش دهید، این مقاله برای شما نوشته شده است. در این مقاله، قصد داریم به مزیت‌های مواد پایه فیبری به‌عنوان جایگزینی برای مواد پایه پلاستیکی در تولید بسته‌بندی موادغذایی بپردازیم. در کنار این‌ها، به وضعیت بازار این نوع بسته‌بندی، آخرین نوآوری‌ها و فرصت‌ها و همین طور تازه‌ترین سیاست‌ها و مقررات تبیین شده در رابطه با پایداری هم نگاهی می‌اندازیم.

منبع: texintel.com
ترجمه از : بیتا توفیقیان

بسته‌بندی‌ها، اجزای ضروری زندگی روزمره هستند
بسته‌بندی، بخش جدایی‌ناپذیر و ضروری زندگی روزمره‌ی همه ماست. آنها از محصولات در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌کنند، امنیت و بهداشت محصول را حفظ می‌کنند و ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهند. علاوه بر همه‌ی این‌ها، ما اطلاعات یک محصول را زودتر از هرجای دیگری، از بسته‌بندی آن دریافت می‌کنیم و در واقع، محصول را از روی بسته‌بندی آن می‌شناسیم.
بسته‌بندی به عنوان اساسی‌ترین راه ارتباطی میان برند و مشتری هم شناخته می‌شود. از تمامی ‌وجوه و بخش‌های یک بسته‌بندی، از ویژگی‌های بصری و جذابیت‌های لمسی آن گرفته تا کیفیت و راحتی در استفاده از آن می‌توان به عنوان بستری برای افزایش آگاهی از برند استفاده کرد. بسته‌بندی یک محصول همینطور به مشتریان نشان می‌دهد که یک برند چقدر به سلامت زمین و محیط‌زیستی که در آن زندگی می‌کنیم متعهد است.
یک بسته‌بندی استاندارد، جذاب و مناسب، در تصمیم‌گیری برای خرید مشتری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توان با انتخاب مواد اولیه‌ی مناسب، روش‌ها و تکنیک‌های مدرن، اجتناب از به کارگیری انرژی و منابع فسیلی، بهبود فرآیندهای بازیافت و تلاش برای ایجاد یک جریان تولید و مصرف دورانی، بسته‌بندی‌هایی تولید کرد که در کنار تمام مزیت‌های مرسومی ‌که دارد، از طبیعت هم پشتیبانی کند.

دلایل استقبال بازار از بسته‌بندی‌های پایه فیبری چیست؟
وقتی صحبت از پیدا کردن جایگزین مناسب برای پلاستیک در صنعت بسته‌بندی می‌شود، مواد پایه فیبری به چند دلیل نسبت به سایر مواد از ارجحیت برخوردارند.
مصرف‌کنندگان: مصرف‌کنندگان امروزی، روز به روز به مسائل محیط‌زیست و اهمیت حفاظت از آن آگاه‌تر می‌شوند. با این حال آنها همچنان ترجیح می‌دهند که بسته‌بندی محصول مورد نظرشان، با سبک زندگی مدرن امروزی بخواند، بنابراین باید طراحی مطمئن و در عین حال ساده‌ای داشته باشد. برای همین، توقع مشتریان امروزی در رابطه با استانداردهای بسته‌بندی پیچیده شده و از این نظر، شباهتی به گذشته ندارد.
برند Stora Enso به تازگی طی یک نظرسنجی از ۷ هزار شهروند اروپایی، عادت‌های مربوط به مصرف و بازیافت محصولات و انتظاراتشان از برندها و ترجیحاتشان در انتخاب بسته‌بندی مواد غذایی را جویا شده است.

نتیجه‌ی این آمار نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان اروپایی، بسته‌بندی‌های تجدیدپذیر و قابل بازیافت را به بسته‌بندی‌های پلاستیکی ترجیح می‌دهند. ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان، بسته‌بندی‌های کارتنی پایه فیبری را به خاطر مزیت‌های پایداری‌شان به پلاستیک ترجیح می‌دهند. ۶۶ درصد عقیده دارند که صاحبان برند به اندازه‌ی کافی به قابل بازیافت بودن محصولات توجه نمی‌کنند.۷۰ درصد گفته‌اند که همیشه محصولاتی را انتخاب می‌کنند که مصرف پلاستیک در آنها حداقل ممکن باشد. و در نهایت، ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان، ۹۰ درصد از بسته‌بندی‌های مواد غذایی‌شان را بازیافت می‌کنند.
خرده‌فروشان: خرده‌فروشان برای باقی ماندن در رقابت بازار باید به تقاضای مشتریان و نیازشان توجه کنند و بنابراین، تقاضای آنها از تامین‌کنندگان و برندها، بازتاب تقاضای مشتریان است.
دولت‌ها: دولت‌ها به شکل جدی و پیگیرانه، از پلاستیک به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی مضر برای طبیعت و منبع ایجاد زباله یاد می‌کنند. به همین دلیل هم در سیاست‌های پایداری دولتی، اجتناب حداکثری از پلاستیک به شکل قانون در آمده است. در معاهده‌ی سبز اتحادیه‌ی اروپا آمده است که تا سال ۲۰۳۰، تمامی ‌بسته‌بندی‌های تولیدی در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا باید یا تجدیدپذیر و یا قابل بازیافت باشند.
یکی دیگر از اقدامات دولت‌ها در این زمینه این است که به شکل مداوم تلاش می‌کند که تعداد مراکز جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های بسته‌بندی، چه از نوع پلاستیکی یا پایه فیبری را در مناطق مختلف بیشتر کند.
NGO‌ها: NGO‌ها هم از دسته موسسات و سازمان‌های حامی ‌هستند که از برندها و تولیدکننده‌هایی که در فرآیندهای خود، سلامت محیط‌زیست را جدی می‌گیرند، حمایت می‌کنند. آنها همینطور اطلاعات مهم مربوط به پایداری را جمع‌آوری می‌کنند و آمار مورد نیاز شرکت‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهند.

مواد پایه زیستی بسته‌بندی چیست؟
تصور کنید بسته‌بندی محصول‌تان از موادی ساخته شود که نه تنها کاملا قابل بازیافت است، بلکه تجدیدپذیر هم هست و به راحتی به طبیعت باز می‌گردد. وقتی در مورد بسته‌بندی‌های پایه فیبری صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان همین است. فیبر مورد نیاز برای تولید این دسته از کاغذ و مقواها از جنگل‌های تجدیدپذیر و کاملا قانونی تهیه می‌شوند، چون حفاظت از جنگل‌ها به عنوان ستون فقرات منابع فیبری بسیار مهم است.
آیا می‌دانستید که درختان جنگل، دی‌اکسیدکربن را به خود جذب می‌کنند و در فیبرهای خود ذخیره می‌کنند؟ درختان در حال رشد، بیشترین سطح جذب دی‌اکسیدکربن را دارند. بنابراین، جنگل‌ها سپاهیان قدرتمند مبارزه با گرمایش زمین هستند. یکی از مزیت‌های بسته‌بندی‌های پایه فیبری این است که آنها هم کربن را ذخیره می‌کنند و حتی در حین فرآیند بازیافت و تولید فیبرهای تازه هم در خود نگهداری می‌کنند.
مزیت‌های استفاده از مواد پایه فیبری:
• قابل بازیافت بودن
• ردپای کربن پایین
• قابلیت ردگیری
• اثربخشی بالای مواد

قابلیت بازیافت
ارزش یک بسته‌بندی، با قابلیت بازیافت و استفاده‌ی مجدد از آن بیشتر می‌شود. بسته‌بندی‌ها باید از مرحله‌ی طراحی اولیه‌ی بسته‌بندی برای بازیافت آماده شوند. همین طور، برخی مواد اولیه‌ی تولید بسته‌بندی نسبت به سایر مواد قابل بازیافت‌تر هستند. علت آن هم این است که این مواد یا از ساختار اولیه‌ی ساده‌تری تشکیل شده‌اند که راحت‌تر تجزیه می‌شوند و یا فناوری‌ها و تکنیک‌های بازیافت، بر روی آنها بهتر عمل می‌کنند. مثلا در اروپا، ۸۲ درصد از زباله‌های کاغذ و مقوایی بازیافت می‌شوند. در فرآیند تولید محصولات تازه از خمیر بازیافتی، از مقدار کمی ‌فیبر بکر هم استفاده می‌شود که استحکام محصول بازیافتی را افزایش دهد. اما این مقدار، با مقدار فیبری که در محصولات دست اول استفاده می‌شود، اصلا قابل مقایسه نیست.

زیست تجدیدپذیری و قابلیت کمپوست
کمپوست، یک نوع بازیافت است که به دست خود طبیعت انجام می‌شود و راه بسیار سودمند و اثربخشی در مدیریت زباله‌ها محسوب می‌شود. در مورد مواد قابل بازیافت مانند کاغذ و مقوا، روش بازیافت صنعتی به روش کمپوست ارجحیت دارد، و در موادی که بازیافت آنها سخت و پرهزینه است، مثلا بسته‌بندی‌هایی که به مواد غذایی آلوده شده‌اند و جدا کردن مواد از آنها سخت است، می‌توان به سراغ روش کمپوست زباله رفت.
بسته‌بندی‌های زیست‌تجدیدپذیر را می‌توان تحت شرایط مناسب، توسط میکرو اورگانیسم‌های زیستی تجزیه کرد. البته قبل از اینکار باید مطمئن شد که این مواد، مجوز‌های لازم برای تجزیه‌ی طبیعی را دارند و پس از تجزیه، آلاینده‌های سمی ‌از خود آزاد نمی‌کنند.

ردپای کربن حداقلی
بسته‌بندی‌های پایه فیبری معمولا نسبت به همنوعان پایه فسیلی خود، حجم آلاینده‌های کربنی بسیار پایین‌تری دارند. مقدار این آلاینده‌ها را می‌توان توسط ابزارهایی مثل ابزار ارزیابی چرخه‌ی زندگی (LCA) اندازه‌گیری کرد.
مثلا ارزیابی بسته‌بندی‌های کارتنی نوشیدنی‌ها با ابزار LCA نشان می‌دهد که آلاینده‌های کربنی آنها تا ۷۴ درصد کمتر از بطری‌هایی‌ست که از صددرصد پلاستیک پت تولید می‌شوند. ردپای کربن بسته‌بندی‌های کارتنی، حتی از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی هم ۳۷ درصد کمتر است.

قابلیت ردگیری
می‌توانیم با سیستم‌هایی مثل PEFC، مقدار فیبر دست اول یا بازیافتی بسته‌بندی‌های پایه فیبری را ردگیری و شناسایی کنیم. به این شکل، مشتریان می‌توانند مطمئن شوند که سیاست‌ها و تعهدات پایداری در محصولی که استفاده می‌کنند به قدر کافی رعایت شده است.
اثربخشی مواد مورد استفاده
بسته‌بندی‌های پایه فیبری می‌توانند اثربخشی بالایی داشته باشند. در بسته‌بندی‌های بازیافتی پایه فیبری، از مقدار بالایی فیبر بازیافت شده و حجم بسیار کمی ‌فیبر دست اول استفاده می‌شود که استحکام آن را تقویت کند. به این ترتیب می‌توان از قطع بی‌رویه‌ی درختان هم جلوگیری کرد. در این راستا، به تخصص طراحان بسته‌بندی هم نیاز است

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید