تغيير بازار ليبل به نفع توليدکنندگان داخلي

تغيير بازار ليبل به نفع توليدکنندگان داخلي

مدير کل دفتر امور چاپ: سال گذشته ۱۲۰ هزار تن مجوز واردات محصولات چاپي داده‌ايم، که بخش عمده‌اي از آن ليبل بود

دومين همايش آموزشي ليبل در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار «صنعت چاپ»، اين همايش که هدف از اجراي آن ايجاد ارتباط بيشتر بين اهالي صنعت چاپ ليبل و همچنين بررسي و آسيب‌شناسي بازار ليبل کشور و ارزيابي دانش و تکنولوژي چاپخانه‌هاي اين بخش از صنعت چاپ عنوان شده، با حضور محمودرضا برازش، مدير کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد، علي فاضلي، رييس اتاق اصناف ايران، مهندس محمدرضا مس‌فروش، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شماري از فعالان صنفي و صنعتي چاپ و بسته‌بندي برگزار شد.

اين نشست با خوش‌آمدگويي بابک عابديني، رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ که مجري‌ جلسه هم بود، آغاز شد. وي با ارائه آمارهايي از بازار چاپ ليبل منطقه و ارزيابي سهم کشورهاي شاخص منطقه از آن، به سهم اندک کشور ايران در اين بازار اشاره کرد و با يادآوري ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي نهفته در کشور، که به زعم وي در صورت عملي‌شدن نقش به‌سزايي در توسعه صنعت ما خواهد داشت، عقب ماندن از رقابت منطقه‌اي را به نوعي از دست دادن فرصت‌هاي ارزشمندي تلقي کرد که به طور طبيعي نقش مزيت‌هاي رقابتي چشمگيري را ايفا مي‌کنند. وي با بيان اين مطلب اجرايي کردن قابليت‌هايي را که بالقوه جايگاه مناسبي براي صنعت ليبل کشور به همراه دارد وظيفه‌اي همگاني براي فعالان، متوليان و مسئولان عنوان کرد.

محمدرضا مس‌فروش، رييس‌سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران نخست با اشاره به تمايز مأموريت‌هاي اساسي بخش صنعت و تجارت تهران با ساير استا‌ن‌ها گفت: «در استان تهران بيشترين تلاش ما به استقرار واحد‌هاي صنعتي که منطبق بر اصول دانش بنيان هستند معطوف است و اگر اقدام ديگري داشته باشيم الزاما بايد در راستاي ساماندهي صنايع موجود باشد. در ۶۰ سال گذشته که برابر با طول عمر صنعت در ايران است، متاسفانه واحدهايي که از اين اصل بهره‌اي نبرده‌اند، در جاهاي مختلف تهران مستقر شده‌اند و اين مشکلاتي را براي ما همراه داشته است». مس‌فروش در ارتباط با صنايع چاپ و بسته‌بندي اظهار داشت: «ما در استان تهران متجاوز از ۶۰۰ واحد بسته‌بندي داريم، همه ما از بسته‌بندي‌هاي نامناسب و بي‌کيفيت رنج مي‌بريم، در حالي که به لحاظ محتوايي ممکن است شرايط خوبي داشته باشيم، اما به دليل کيفيت بد بسته‌بندي محصولي را که صادر مي‌کنيم، در کشورهاي خارجي مجدداً بسته‌بندي مي‌شوند که اين مشکلاتي را براي بازار صادرات ما به همراه خواهد داشت».

وي با يادآوري نقش سازنده سمينارها در آشنايي صنعتگران چاپ و بسته‌بندي کشور با تکنولوژي و علم نوين اين حوزه، ادامه اقداماتي از اين دست را در پيشرفت صنعت چاپ و بسته‌بندي کشور موثر خواند.

وي در بخش ديگري از سخنانش خطاب به چاپخانه‌داران گفت: «بخش‌هايي از وظايف وزارت‌خانه‌ها در قبال شما بين وزارت ارشاد و صنعت مشترک است. بخش‌هايي مانند تجهيزات، تدوين و تعيين تعرفه‌ها، گرفتاري‌هاي که در نظام مالياتي و تامين اجتماعي و مشکلاتي که با نظام بانکي داريد منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط مي‌شود. متاسفانه ارتباط ما (بين وزارت صنايع و چاپخانه داران) يک ارتباط تعريف شده و جامع نبوده است. برگزاري اين سمينارها شايد سنگ بنايي براي تقويت اين ارتباط باشد. بسياري از مشکلاتي که از حوزه توان شما خارج است را شايد ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانيم حل کنيم. با ايجاد ارتباط اميدوارم امسال بتوانيم بخشي از اين مشکلات را حل کنيم».

مس‌فروش با بيان اينکه در آستانه الحاق به سازمان تجارت جهاني هستيم، از لطمه‌هايي نام برد که به صنعت کشور وارد مي‌شود و به زعم وي حتي به داخل از کشور هم سرايت خواهد کرد. وي با ابراز نگراني از اينکه سازمان تجارت جهاني، اجاره تعيين تعرفه گمرکي بالا براي واردات را نمي‌دهد، خطر شکست محصولات توليد داخل را در رقابت با محصول وارداتي، که اينک با تعرفه بوده و با قيمت بالاتر به فروش مي‌رسد، هشدار داد.

رييس سازمان صنعت، معدن، تجارت تهران، در پايان از آغاز سياست جديد وزارت صنعت معدن تجارت، به عنوان متولي اتحاديه‌ها و اتاق اصناف ايران و تهران، مبني بر تجميع و جوان‌سازي اتحاديه‌ها و روان‌سازي کارهاي آن‌ خبر داد و در اين باره تصريح کرد: «در حال انجام کارهاي کارشناسي اين سياست جديد هستيم. تصور ما اين است که اگر امروز در کشور ۸۶۰۰ اتحاديه وجود دارد و کارهاي آنها نا‌به‌سامان پيش مي‌رود، ضرورت دارد دولت با کمک اتاق اصناف آنها را ساماندهي کند. اگر تهران با موفقيت از اين بحران عبور کند، بحران شهرستان‌ها نيز به راحتي حل خواهد شد»

سپس حسين احمدي، مسئول کارگروه ليبل، با ذکر تاريخچه‌اي از صنعت ليبل کشور به بيان برخي رويدادهاي مهم اين صنعت و اقدامات مهم کارگزاران آن در سال‌هاي اخير پرداخت و در ادامه با اشاره به ضرورت وجود کارگروه ليبل، هدف از تشکيل آن‌ را بررسي نقاط ضعف صنعت توليد ليبل و کشف فرصت‌هاي پيش‌روي آن، به منظور توسعه اين بخش از صنعت چاپ عنوان کرد.

احمدي ضمن بيان اين نکته که صنعت ليبل مانند ديگر صنايع فقط در واردات ماشين‌آلات خلاصه نمي‌شود، گفت: «واردات ماشين‌آلات ليبل بدون درنظرگرفتن بازار‌سازي و بازاريابي، باعث به وجود آمدن حبابي در صنعت چاپ ليبل مي‌شود که اين حباب رفته رفته بزرگ شده و موجب رکود سنگين در اين صنعت خواهد شد.» و افزود: «شک نکنيد اگر حجم اين ماشين‌آلات با خروج کارها و محصولات ما از مرزها (صادرات) مصادف نشود، در منطقه و بازار‌هاي بين‌المللي دچار رکود خواهيم شد».

مسئول کارگروه ليبل به عنوان بخش پاياني صحبت‌هايش اظهار کرد:«يکي از وظايف ما در کارگروه اين است که سيستم را يکپارچه ببينيم. مواد اوليه، سيستم‌هاي چاپي، آموزش، اپراتوري و بازارسازي و بازاريابي که بخش بسيار مهمي در صنعت است، همه از اجزاي جدايي‌ناپذير اهداف مد نظر در کارگروه ليبل است.»

سخنران بعدي علي فاضلي، رييس اتاق بازرگاني اصناف ايران، به عنوان پيش‌درآمد سخنانش به نبود استراتژي معين در کارگاه‌ها بنگاه‌هاي کوچک و بزرگ اشاره کرد و آن را ايراد اساسي کسب و کار کشور، دانست. وي در خصوص ضرورت حل اين مشکل گفت: «قرار بر اين بوده که مجموعه دبيرخانه سه اتاق تا آخر سال جاري اين تعريف (استراتژي تعيين شده براي بنگاه‌ها و کارگاه‌ها) را آماده کرده و به صاحبان فن به ويژه دولت و نهادهاي زير مجموعه آن ارائه کند. وي مشکل بعدي را معضل تامين و توزيع و عدم وجود استراتژي مناسب در اين باره خواند و درباره ارتباط اين موضوع با صنعت چاپ تصريح کرد: «در صنعت چاپ، متاسفانه هم شاهد واردات بي‌رويه هستيم و هم نوعي رقابت غير سالم بين بسياري از اقشار فعال در اين صنعت ديده مي‌شود. پيشنهادهايي که شما اهالي صنعت چاپ مي‌توانيد به عنوان راهکار در جهت حل اين معضل بدهيد انجام شدني است. در بحث تعرفه‌ها صحبت‌هايي خواهيم کرد و جلساتي خواهيم داشت که مشکلات شما را در مواجهه با تعرفه‌ها حل کنيم» و در پايان از طرف اتاق اصناف ايران در راستاي حمايت همه جانبه از صنعت چاپ اعلام آمادگي کرد.

محمودرضا برازش، مديرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد، نخست ضمن تبريک روز چاپ، از برگزاري جشنواره صنعت چاپ، در شهريور ماه و اعلام آمادگي استان‌ها براي همراهي با اين جشنواره خبر داد و درباره همکاري اهالي صنعت چاپ براي به سرانجام رساندن جشنواره ابراز اميدواري کرد. سپس با نام بردن از کشورمان به عنوان يکي از توليدکنندگان مواد خام و مطرح کردن آن به عنوان يک مزيت جامع‌الاطراف در توليدات چاپ و بسته‌بندي، تصريح کرد: «ما توليدکننده نفت هستيم و با توجه به کاربرد آن در توليد لفاف و فيلم‌هاي بسته‌بندي، اين مي‌تواند مزيتي براي توليدکنندگان اين حوزه باشد. اگر از آن به عنوان حلقه ابتدايي توليد لفاف خوب استفاده کنيم بسياري از مشکلات مربوط به مواد بسته‌بندي حل خواهد شد.»

بخش بعدي سخنان برازش به بحث مواد اوليه و تجهيزات، ماشين‌آلات و قطعات و محصولات چاپي اختصاص يافت. وي ابتدا درباره ماشين‌آلات و قطعات گفت: «ما ماشين‌آلات را از دو ديد نگاه مي‌کنيم. يکي توليد تجهيزات و قطعات است و ديگري ماشين‌هاي چاپ و بسته‌بندي. وقتي در بسياري از توليدات صنعتي پيشرفت کرده‌ايم به طوري که نمونه‌هايش را در کشور مي‌بينيم، چرا در صنعت چاپ که تجهيزاتش هم خيلي پيچيده نيست پيشرفت نکنيم. در حوزه ماشين‌آلات نمايندگان توليدکنندگان ماشين‌آلات هم بايد در جهت افزايش خدماتشان قدم بردارند» و با بيان اين مطلب ضمن نقل قولي در مورد نقش سازنده زنده‌ياد نورياني در توسعه صنعت چاپ کشور، به خدماتي که او در حوزه‌هاي آموزش، افزايش سطح تکنولوژي، بالا بردن آگاهي چاپخانه‌داران در بازار‌يابي و بازارسازي، در گستره صنعت چاپ کشور انجام داده اشاره کرد و استفاده از الگوي نورياني در زمينه انجام اقدامات ضروري پيش روي صنعت چاپ، مخصوصاً درحوزه ماشين‌آلات و آموزش را به اهالي اين صنعت به ويژه نمايندگي‌ها پيشنهاد داد.

وي سپس به موضوع مواد اوليه و تجهيزات صنعت چاپ پرداخت. در اين خصوص وي گفت: «دغدغه اصلي همکاران ما در صنعت چاپ، توليد مواد اوليه و تجهيزات است. اکنون که تحريم‌ها تمام شده در رقابت سالمي که دوستان در بخش ماشين‌آلات انجام مي‌دهند، صنعت چاپ هر روز خدمات بيشتري را ارائه مي‌دهد»

وي در بحث توليد به عنوان حلقه سوم، منطقي شدن واردات محصولات چاپي را ضروري خواند و با ارائه آمار مختصري در رابطه با واردات محصولات چاپي بيان کرد: «در سال گذشته ما بيشتر از ۱۲۰ هزار تن مجوز ورود محصولات چاپي داده‌ايم که در دفترمان ثبت شده است. سال گذشته تيراژ کتاب‌هاي غير درسي کشور ۱۵۰ ميليون جلد بوده است که حدودا معادل با ۵۰ هزار تن کاغذ در آن به‌کار رفته است؛ يعني حدود ۵/۲ برابر کتاب‌هاي غير‌درسي کشور، واردات داريم که بخش عمده‌اي از آن ليبل است». مدير کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با اظهار خرسندي از رويدادهاي به زعم وي خوشايند که در آينده در صنعت چاپ رخ مي‌دهد، گفت:«خوشبختانه با هماهنگي‌هايي که صورت گرفته، جهت‌گيري سرمايه‌گذاري در صنعت چاپ کشور در حال همگون شدن است.»

مدير کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، در پايان سخنانش از توليدکنندگان صنعت چاپ درخواست کرد که نمونه‌هاي کارشان را براي ثبت در آرشيو وزارت ارشاد جهت ارائه به متقاضيان مجوز واردات محصولات چاپي و تغيير نظر آنها به استفاده از نمونه داخلي، به دفتر چاپ و نشر اين وزارتخانه برسانند و در تشريح اين درخواست، خاطرنشان کرد:« اگر نمونه‌هاي کاري شما در دسترس باشد به آنهايي که از نمونه مشابه داخلي محصولي که مي‌خواهند وارد کنند، اطلاع ندارند نشان مي‌دهيم و از آنها مي‌خواهيم به جاي محصول خارجي، محصول شما را بخرند. هستند واردکنندگاني که نمي‌دانند محصولي که وارد مي‌کنند حتي در ايران توليد مي‌شود.»

در ادامه همايش، نمايندگاني از شرکت‌هاي ايران روتاتيو، ايراندار و همتا به روي صحنه آمده و در خصوص ليبل و کاربردهاي آن، کيفيت اين محصول چاپي و انواع تکنولوژي‌هاي مرتبط با آن، مطالب آموزشي پر محتوايي ارائه دادند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید