محبوب و ماندگار

محبوب و ماندگار

طناز پاشايي

کتاب چاپي عمر زيادي دارد و سال‌هاي طولاني بي‌رغيب بوده تا اينکهکتاب الکترونيکي به‌ميان آمد. رشد سريع کتاب الکترونيکي اين ظن را به‌وجود آورده که عمر کتاب چاپي به‌سرآمده است اما به اعتقاد نگارنده، کتاب چاپي هنوز هم از قدرت زيادي برخوردار است و همفکران وي معتقدند کتاب چاپي ويژگي‌هايي دارد که نمي‌توان با کتاب الکترونيکي آنها را تاخت زد. اين ادعا موجب تقويت اين فرضيه مي‌شود که کتاب چاپي به اين زودي‌ها قصد ترک کردن ميدان را ندارد و به حيات خود ادامه خواهد داد. مقاله ترجمه شده پيش‌رو ادعاهايي درباره کتاب چاپي و به‌طور‌کلي مطالعه دارد که در ادامه با آنها را اثبات مي‌کند.

 

اين هفته دو مقاله آنلاين خواندم که اعتقاد من مبني‌بر اينکه کتاب چاپي هنوز هم از قدرت زيادي برخوردار است‌ را تقويت کرد.

اولين مقاله برگرفته از وب‌سايت مرکز تحقيقات  Pew (اينترنت‌، علم و تکنولوژي) است.

اين مقاله ادعاهايي درباره وضعيت کتاب چاپي و به‌طورکلي مطالعه دارد که در ادامه با آمار و نمودارها آنها را اثبات مي‌کند.

ادعاهاي اين مرکز براساس نظرسنجي‌ها و پژوهش‌ها چنين است:

۱-“محبوبيت کتاب‌هاي چاپي نسبت به کتاب‌هاي الکترونيکي يا صوتي همچنان ادامه دارد.” در ادامه مقاله گفته مي‌شود که در دوازده ماه گذشته تعداد افرادي که کتاب چاپي خوانده‌اند دو برابر افرادي است که براي مطالعه از کتاب الکترونيکي استفاده کرده‌اند.

۲- از هر ۱۰ نفر آمريکايي نزديک به ۴ نفر فقط کتاب چاپي خوانده‌اند درحالي‌که تنها ۶درصد منحصرا از کتاب ديجيتال استفاده کرده‌اند.

۳- بيش از يک چهارم (۲۸ درصد) آمريکايي‌ها هم به شکل ديجيتال و هم به صورت چاپي کتاب خوانده‌اند.

۴- حـدود ۳۸ درصـد کـتـاب چـاپـي
خوانده اند ولي در هيچ‌يک از فرمت‌هاي ديجيتالي کتاب نخوانده‌اند.

۵- در مقايسه با کساني که به دانشگاه نرفته‌اند‌، به‌طورکلي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي مدت زمان بيشتري را به مطالعه اختصاص مي‌دهند‌، احتمالا کتاب‌هاي چاپي مي‌خوانند و هم‌زمان از مطالب کتاب‌هاي ديجيتال نيز استفاده مي‌کنند.

۶- به احتمال زياد جوانان نسبت به افراد مسن‌تر از فرمت‌هاي ديجيتال بيشتر استفاده مي‌کنند ولي بيشتر آنها کتاب‌هاي چاپي را ترجيح مي‌دهند: در سال گذشته ۷۲ درصد جوانان کتاب چاپي خوانده‌اند که در مقايسه با سالمندان ۶۱ درصد است.

۷– در سال‌هاي اخير آن بخش از آمريکايي‌هايي که به‌منظور تحقيق درباره موضوع مورد علاقه خاص‌شان مطالعه مي‌کنند افزايش يافته و اين با افرادي که جهت آگاهي از وقايع روزمره‌، براي مدرسه يا کار به مطالعه روي مي‌آورند و افرادي که صرفا جهت لذت‌بردن مطالعه مي‌کنند مغايرت دارد. از سال ۲۰۱۱ تعداد آمريکايي‌هايي که درباره موضوع مورد علاقه خاصي مطالعه مي‌کنند ده درصد افزايش داشته يعني از ۷۴ درصد به ۸۴ درصد رسيده است.

۸- به‌طورکلي احتمالا زنان بيشتر از مردان کتاب مي‌خوانند و همچنين به احتمال زياد بيشتر کتاب‌هاي چاپي مطالعه مي‌کنند.

 

از اين اطلاعات چه نتيجه‌اي مي‌توانيم بگيريم؟

اول از همه اينکه مرکز تحقيقات Pew، روشن مي‌کند که کتاب‌هاي چاپي در آينده نزديک جايي نمي‌روند. آنها هنوز از نظر خوانندگان بسيار مهم‌تر از رسانه‌هاي الکترونيکي هستند.

اگرچه‌، بسياري از مردم، به خصوص افراد جوان‌تر‌، براي مطالعه در کار يا مدرسه‌، براي لذت بردن‌، آگاه ماندن از وقايع روزمره يا تحقيق درباره موضوعي که مورد علاقه‌شان هست به اندازه کتاب‌هاي چاپي از کتاب‌هاي ديجيتال استفاده مي‌کنند. ولي نسبت خوانندگان کتاب چاپي به کتاب الکترونيکي همان‌طور که انتظار مي‌رود‌، زياد است.

اين مقاله همچنين اشاره کرده که هرچند خوانندگان کتاب الکترونيکي از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ از ۱۷ درصد تا ۲۸ درصد رشد داشته با اين وجود از آن موقع اين درصد ثابت مانده است.

 

Griffin Press
«پيشرفته‌ترين چاپ‌خانه کتاب‌
در جهان»

در اين مقاله به سخت‌افزار و گردش کار چاپ کتاب طي عناوين زير اشاره شده است:

۱- اين شرکت يک چاپ‌گر ديجيتال HPT4101 تک رنگ نصب کرده است.

۲- خط کامل صحافي kolbus به آن اضافه شده است.

۳- پوشش‌ها بر روي سايت با پرينترهاي جـديـد HP Indigo 1800 و HP Indigo1000 چاپ شده‌اند (قبلا تلاش براي ايجاد چنين خطوطي متوقف شده بود).

۴- Griffin پوشـش را بـا «تـزيـين روي Scodix Ultra Pro Foil» اضافه مي‌کند.

۵- Griffin به دنبال آن است که بتواند در خط توليد ديجيتال خود روزي ۴۵۰۰۰ کتاب يا ۱۶ ميليون نسخه در سال توليد کند.

۶- دو پرينتر تک رنگ HP رول(reelfed) ديگر نيز موجود است.

۷- Griffin  ماشين‌هاي چاپ افست خود را براي کارهاي تيراژ بالا حفظ خواهد کرد.

۸- Peter George‌، مـديـرعامـل شرکـت Griffin، اشاره مي‌کند که ورود Amazon به بازار کتاب همه چيز را تغيير داد و نياز ناشران محلي را به چاپ سريع با تيراژ کمتر هدايت کرد.

او مي‌گويد: «بدون ترديدکتاب‌هاي چاپي باقي خواهند ماند‌، هيجان فروکش کرده است»

 

از اين اطلاعات چه نتيجه‌اي مي‌گيريم؟

مقاله به‌طور مختصر وضعيت فعلي انتشار کتاب را بازتاب مي‌دهد. نتايجي که من از خواندن اين مقاله گرفتم:

۱- براي چاپ کتاب‌، موثرترين تجهيزات‌، ماشين چاپ ديجيتال داراي تونر اختصاصي و فقط سياه است.

به نظر من خريد پرينتر ديجيتال تک‌رنگ HPT410 نشان‌دهنده چشم‌انداز شرکت است که بالاترين درصد کار کتاب چاپي براي بلوک‌هاي متني k-only  خواهد بود.

۲- برعکس‌، هيچ تجهيزات ديگري براي پوشش کتاب بهتر از ماشين چاپ ديجيتال HP Indigo نيست. به نظر من هيچ چيز از نظر کيفيت به چاپ Offset نمي‌رسد.

۳- به‌طورکلي درخواست براي کتاب چاپي زياد است همانطور که پيش‌بيني ماشين چاپ Griffin  براي توليد ۱۶ ميليون کتاب در سال نشان مي‌دهد. ماشين‌هاي چاپ  HP T410 و سري آخر T400حدود ۲ تا ۳ ميليون دلار ارزش دارد (بستگي به لوازم اضافي ماشين چاپ دارد). اين دقيقا نشان مي‌دهد که ماشين چاپ سنگين Griffin چقدر بر آينده جوهر بر روي کاغذ (ink on paper) اهميت دارد.

۴- تا اين اواخر‌، تمرکز روي جوهر چاپ يا تونر ديجيتال بر لايه کاغذ بوده است. صفحات چاپ سپس عمليات پاياني آنالوگ سنتي را انجام داد. درحال‌حاضر اتصال دهنده‌هاي ديجيتال (مقاله به خط اتصال Kolbus اشاره مي‌کند) وجود دارند. کارخانه‌هاي ماشين چاپ در حال توسعه راه‌حل‌هاي پشت سر هم بوده‌اند تا چاپ ديجيتال و تجهيزات اتصال ديجيتال را با هم ادغام کنند. اين بيانگر تعهد صاحبان کارخانه به توليد کتاب‌هاي ديجيتال و آگاهي آنها از نياز روزافزون مصرف‌کنندگان و دنياي کار براي چاپ بيشتر کتاب‌هاي ديجيتال است.

۵- در Griffin بازتاب حرکت از آنالوگ به سمت تجهيزات ديجيتال‌، قالب برش‌، پرس‌کاري فويل، و ديگر مراحلي که در سال‌هاي گذشته نيازمند ساخت قالب فـلـزي يـا قالـب برش بوده‌انـد، اسـت.
Scodix ساخت قالب‌هايي را ارائه داده است که با اختراع روش‌هاي ديجيتال براي ساخت قالب‌هايي را ارائه داده است که با اختراع روش‌هاي ديجيتال براي ساخت بافت (پوشش‌ها‌، فويل‌ها) بر صفحه چاپ کمتر ضرورت دارند. همچنين پيشرفت‌هاي اخير تکميلي در برش و تاي‌ليزري‌، نياز به قالب‌هاي فلزي را مرتفع کرده‌اند.

۶- خريد چاپگرهاي تک‌رنگ با تغذيه قرقره‌اي Griffen Press حاکي از آن است که پرينت ديجيتال براي کتاب‌هاي تيراژ بالا نيز ضروري خواهد بود. چون براي چاپ‌هاي تيراژ بالا رول‌هاي چاپ
به‌صرفه‌تر از ورق‌هاي برش خورده است.

۷- نگه‌داشتن تجهيزات افست Griffin Press دلالت بر اين دارد که اگرچه اکثريت کارهاي چاپ کتاب با تيراژ پايين يا کارهاي متنوع خواهد بود اما برخي ناشران هنوز نيازمند چاپ تيراژ بالاي کتاب‌ها هستند (کتاب‌هاي متني يا متون چندرنگ).

۸- با توجه به نوشته Peter George (مديرعامل شرکت Griffin Press)
در يادداشت مدل کسب‌وکار چاپ به هنگام نياز درسايت آمازون‌، Griffin  متوجه شده است که تمايل به سمت تيراژ پايين و گردش عملياتي سريع است.

۹- همانطور که مقاله اول به پست “Griffin يک خط ديجيتال راه‌اندازي مي‌کند” در وبلاگ اشاره مي‌کند، کتاب‌هاي الکترونيکي ديگر جايگزين کتاب‌هاي چاپي نمي‌شوند. کتاب‌هاي چاپي هنوز ماندني هستند و طبق پيش‌بيني در آينده نيز خواهند بود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید