مقررات محیط زیستی در کالیفرنیا و مواد مصرفی چاپخانه‌ها

نظارت بر پسماند حرفه‌هایی با مواد شیمیایی سرو کار دارند، کمترین کاری است که سازمان‌های محیط زیست و بخش سلامت به طور قانونی بر آن‌ها اعمال می‌کنند. اما تأمین شرایط مناسب از این نظر کاری نیست که تنها از چاپخانه‌ها انتظار داشته باشیم. در واقع مقدم بر آن‌ها این کارخانه‌ها مرکب‌ساز و تولیدکنندگان مواد شیمیایی چاپ مانند افزودنی‌ها، ورنی‌ها، شوینده‌ها و نیز چسب و حلال‌ها هستند که باید محصولی سبزتر تولید کنند و به دست چاپخانه‌ها برسانند. در این‌جا تجربه یک کارخانه مرکب‌سازی امریکایی را در این ارتباط می‌خوانید.
صاحبان کسب و کار در کالیفرنیا، اغلب از مقررات سختگیرانه حاکم بر محیط زیست در این ایالت شکایت دارند. مثلا یکی از این قوانین با نام Prop 65 ، مربوط به حفاظت از آب‌های آشامیدنی در مقابل مواد سمی ای ست که می‌تواند منجر به سرطان و سقط جنین شود. این قانون صاحبان کسب و کار را ملزم می‌کند تمامی مواد تشکیل دهنده محصول را که احتمال سرطان زا بودن آنها می‌رود، بر روی یک لیبل هشدار دهنده لیست کرده و بر روی محصول بچسبانند. این قانون که در سال ۱۹۸۶ تصویب شده، از آب‌های آشامیدنی این ایالت درمقابل هرگونه آلودگی محافظت می‌کند، ولی منتقدین به این قانون عقیده دارند که این مصوبه، آن‌طورکه باید دربرگیرنده تمامی ابعاد ماجرا نیست و همه مواد مضر را محدود نمی‌کند نیست. این مصوبه اگرچه توانسته ۸۰۰ نوع ماده شیمیایی را به خوبی پوشش دهد، اما همیشه این امکان وجود دارد که دانشمندان ماده شیمیایی جدیدی تولید کنند که از اثرات مخرب آن بر روی سلامتی انسان، صحبتی به میان نیاورند.
علاوه بر این، «انجمن سرطان آمریکا» اعلام کرده که لزوما همه ترکیباتی که در بین عموم به عنوان مواد سرطان‌زا شناخته می‌شوند، از طرف جوامع علمی به عنوان عوامل قطعی سرطان‌زا به اثبات نرسیده است. چاپخانه‌های آمریکایی برای انطباق شرایط کاری و فرآیند چاپ خود با مقررات سختگیرانه سازمان محیط‌زیست، قبل از هر چیز از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مرکب و افزودنی‌های سیستم آب و مرکب می‌خواهند محصولاتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند که مشکلات محیط‌زیستی نداشته باشد. در این‌جا با عملکرد یکی از شرکت‌های مرکب‌سازی کالیفرنیا آشنا می‌شویم که محصولاتی سازگار با استانداردهای محیط‌زیستی ارائه داده است. کمپانی Flexo-Technologies که تولید کننده مرکب در کالیفرنیاست، از قانون Prop 65 به خوبی آگاه است و آن را در پروسه تولیدات، یعنی در پروسه ساخت مرکب و شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های خود اعمال می‌کند. این کمپانی که یک شرکت خصوصی و محلی در ال‌مونته جنوبی واقع در کالیفرنیاست، انواع مرکب‌های پایه آب، ورنی و چسب را برای مصارف گوناگون، از سازنده‌های کاغذ تا مواد مورد نیاز چاپخانه ها تولید و عرضه می‌کند.
مشتریان کمپانی Flexo-Technologies ، اغلب از نواحی غربی کالیفرنیا یعنی نواحی یوتا، واشینگتن، آریزونا و نوادا هستند. این کمپانی در حال حاضر در زمینه مرکب کاربردی در چاپ جعبه مقوایی و e فلوت با ماشین رول کم عرض فعالیت می‌کند، که ۲ میلیون دلار از بودجه خود را صرف بخش چاپ فرمت باریک کرده است.
هدف این کمپانی علاوه بر فروش مرکب های پایه آبی به مشتریان متقاضی چاپ فرمت باریک، تولید محصولی است که بتواند به عنوان پاک کننده موثر این مرکب‌ها استفاده شود. این محصول باید منطبق بر قوانین محیط‌زیستی از جمله قانون Prop 65 تولید شود که اعلام می‌کند محصولات پاک‌کننده نباید حاوی مواد الکلی و استات‌ها ـ که به‌ویژه در محصولات پاک کننده به وفور یافت می‌شوند ـ باشند.

ترکیبات ارگانیک فرار، به میزان کم
کمپانی Flexo-Technologies با عرضه سیستم‌های Bradley Yellow Magic Cleaner توانست به محصولی غیرسمی و دوستدار محیط زیست دست یابد. در حال حاضر این کمپانی تنها عرضه کننده محصولات Yellow Magic در منطقه به شمار می‌رود. میزان ترکیبات ارگانیک فرار (VOC) در این محصول بسیار پایین است که همین ویژگی، توانست در منطقه‌ای قانون‌مدار مانند کالیفرنیا،‌نظر صاحبان کسب و کار را به خود جلب کند. Bradley Systems ادعا می‌کند که در هر ۵۵ گالون از این محصول، تنها ۱۰.۲۵ پوند مواد VOC وجود دارد که این مقدار در مقایسه با پاک‌کننده‌های معمولی حاوی ۲۸۰ تا ۳۲۰ پوند VOC، مقدار بسیار کمی محسوب می‌شود.
همچنین ترکیبات Yellow Magic به گونه ایست که می‌تواند هردو نوع مرکب‌های پایه آب و یووی را پاک کند. داگ نلسون در اینباره می‌گوید: ” بزرگترین مزیت این ماده برای ما، VOC پایین آن است که می‌تواند در هر دو نوع مرکب‌های پایه‌آبی و مرکب‌های یوویِ مورد استفاده در فرایندهای فلکسوگرافیک، به کارآید. با این‌که در حال حاضر محصولی که بتواند در هر دو این موارد کارایی داشته باشد، کمیاب است، به جرات می‌توان گفت این محصول اینکار را به خوبی انجام می‌دهد.”

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید