کنترل کیفیت چاپ یک نشریه بین‌المللی

پذیرش چاپ مجله نشنال جئوگرافیک فارسی، چالشی هیجان‌انگیز برای چاپخانه‌ای است که آن را می‌پذیرد، زیرا این مجله در امریکا و حدود ۳۸ کشور دیگر چاپ می‌شود فایل تصاویر آن به صورت اورژینال از طرف انجمن نشنال جئوگرافی به دفتر نشریه ارسال می‌شود بنابراین کیفیت چاپ عکس‌ها و نیز صحافی مجله، به راحتی با نمونه‌های خارجی مقایسه و خیلی سخت‌گیرانه درباره آن قضاوت می‌شود. انجام چنین سفارشی ضمن دشوار بودن و مسؤولیت سنگین آن، به ارتقای کیفیت و توانمندی چاپخانه نیز کمک می‌کند.
سیستم چاپخانه‌ای که پذیرای انجام آماده‌سازی، چاپ و صحافی این نشریه بین‌الملی می‌شود. با چه مسائلی روبروست و چگونه رضایت مشتری را به‌دست می‌آورد.
نشنال جئوگرافیک فارسی یا همان گیتانما پس از چند سال چاپ شدن در چاپخانه ۱۲۸، به چاپ پردازش تصویر رایان کوچ کرد. در این مقصد، امکانات پیش از چاپ، چاپ و صحافی و ماشین‌آلات نسبتاً پیشرفته به کار گرفته شده‌اند، ولی از آن‌جا که ماشین به تنهایی کار نمی‌کند، باید از ساز و کار مدیریت کیفیت این محصول جویا شویم، پس یکراست به سراغ مهندس اسدالله جوادی مدیر کیفیت این چاپخانه می‌رویم. او پیش از هر چیز به اهمیت استاندارد‌های انجمن نشنال جئوگرافیک اشاره می‌کند.
با توجه به اعتبار جهانی مجله نشنال جئوگرافیک و الزام انجمن نشنال جئوگرافیک بر همسان بودن کیفیت و مشخصات فنی این محصول در سراسر جهان، این کار نیازمند دقت و توجه خاصی بود و ابتدا باید ویژگی‌های و الزامات آن را بررسی می‌کردیم، الزاماتی چون:
– ثبات رنگ‌های سازمانی مجله در نسخه‌های مختلف و نیز در مقایسه با نمونه‌های چاپ شده در کشورهای دیگر، مثل رنگ زرد کادر روی جلد مجله که در بعضی صفحات دیگر هم به چشم می‌خورد.
حفظ یکدستی این رنگ زرد که بخشی از هویت سازمانی نشنال جئوگرافی است، آن هم در همه شماره‌ها، کار آسانی نیست.
– کیفیت بالای چاپ مطابق نمونه خارجی و نداشتن تفاوت محسوس در عکس‌های رنگی.
– هماهنگی رنگی تصاویر دوصفحه‌ای Land Scape که هر صفحه از آن در یک فرم جداگانه چاپ می‌شود و پس از صحافی روبروی هم دیده می‌شوند. یکسانی و یکدستی این دو صفحه با کوچکترین تغییر در تنظیم هریک از رنگ‌ها یا شرایط چاپ فرم‌های مختلف، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
– در مرحله صحافی، روی فرم‌های پر از رنگ‌های سنگین، خط و خش نیفتد تا درست در جای خودش باشد و اندازه مجله همیشه یکسان و کادر زرد روی جلد پس از برش‌نهایی، از هر طرف به مقدار مساوی و کاملاً قرینه باشد. با توجه به گلاسه بودن کاغذ، کیفیت چسب و استحکام مجله هم بسیار مهم است.
می‌دانید که مؤلفه‌های زیادی در کیفیت چاپ و ثبات و تکرارپذیری ان دخالت دارند. در این زمینه نوع ماشین چاپ، تکنیک چاپ، نوع مرکب، ملزومات مصرفی، ماهیت کاغذ و ته‌رنگ سطح کاغذ و سایر خواص فیزیکی و شیمیایی آن در کیفیت رنگ و چاپ تأثیرگذار هستند.
علاوه بر این‌ها دما و رطوبت محیط و نیز تجربه و دانش فنی اپراتور نیز به جای خود اهمیت دارند.
همه اینها که به درستی تأمین شود، حفظ ثبات و یکدستی کار و تکرارپذیری کیفیت در همه مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ نیز مستلزم تدبیر و معمول کردن رویه‌های اجرایی و گردش کار صحیح و نیز اعمال کنترل کیفیت است.
بنابراین استقرار و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و مدیریت رنگ اثربخش( اقدامات برنامه ریزی شده و سیستماتیک با هدف اطمینان از برآورده شدن خواسته های مشتری و تکرار پذیر بودن آن) و سیستم کنترل کیفیت ( نمونه برداری از محصول و انجام آزمون ، بازرسی های کیفی وکنترل های آماری) در شرکت ضروری خواهد بود.
در این راستا توجه به موارد زیر ضروری است:
– کالیبره بودن ابزارها و دستگاه ها شامل مانیتور، پرینتر، پلیت ستر، ماشین چاپ و ابزارهای اندازه گیری
– توجه به نوع بستر چاپی و ویژگی های فنی و بصری آن
– اطمینان از پروفایل رنگی فایل ورودی
– توجه به مباحث مربوط به مدیریت رنگ و استاندارد سازی در چاپ محصول
– تدوین Defect Catalogue به عنوان نمونه‌های بصری ایرادات کیفی
– اجرای بازرسی‌های کیفی برای عملیات پیش از چاپ، حین چاپ و عملیات پس از چاپ به منظور اطمینان از تحقق الزامات مشتری
جوادی در پایان، با اظهار تأسف از تعطیل شدن نشنال جئوگرافیک فارسی، امیدوار است بابرطرف شدن مشکلات، باردیگر شاهد چاپ این نشریه بین‌المللی باشد.

         

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید