آنچه در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي ۹۶ گذشت تازه‌هاي نمايشگاه ۲۴

آنچه در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي 96 گذشت تازه‌هاي نمايشگاه 24

عاطفه يعقوبي

صنعت چاپ ايران ۲۴ سال است که شاهد برگزاري نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي است. يکي از مشکلات برگزاري اين نمايشگاه، هم‌زماني آن با کريسمس (دي ماه) بود که مورد استقبال شرکت‌هاي خارجي نبود؛ اما امسال با پيگيري‌هاي صورت گرفته با سازمان توسعه تجارت ايران اين نمايشگاه با فاصله ۱۰ روزه نسبت به نمايشگاه قبلي در آذرماه برگزار شد. به‌گونه‌اي که امسال تغيير در زمان برگزاري نمايشگاه باعث حضور بيشتر شرکت‌کنندگان چيني بود. رخدادهاي اين نمايشگاه در گزارش پيش‌رو منعکس شده است.

بيست‌وچهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي در چهار روز برگزار شد. در اين نمايشگاه، در مجموع ۱۳ سالن شامل سالن‌هاي ۶ و ۷، سالن خليج فارس، ملل و ميلاد و همچنين سالن‌هاي غربي، معادل متراژ مفيد سرپوشيده داخلي ۸۰۷۶۱ متر مربع و سرپوشيده مفيد خارجي ۲۰۰۰ متر مربع به غرفه‌داران اختصاص داده شده بود. ۶۵۰ شرکت داخلي و خارجي در اين نمايشگاه حاضر بودند که از بين آنها صد شرکت خارجي از کشورهاي چين، ترکيه، ژاپن آلمان، ايتاليا، و اتريش حضور داشتند. تعداد شرکت‌کنندگان چيني نسبت به سال‌هاي قبل افزايش داشت که يکي از دلايل آن مي‌تواند زمان برگزاري نمايشگاه باشد که مانند سال‌هاي قبلي با زمان کريسمس تداخل نداشت؛ اما هر ساله از تعداد شرکت‌کنندگان در بخش ديجيتال به دليل حضور آنها در نمايشگاه بين‌المللي چاپ ديجيتال و توليدکنندگان کالاهاي تبليغاتي مانند سررسيد نيز به دليل حضور در نمايشگاه چاپ و تبليغات کاسته مي‌شود.

در بخش چاپ گروه‌هايي متشکل از غرفه‌داران مربوط به تجهيزات چاپ و پرينت، عرضه‌کنندگان دستگاه‌هاي توليد ظروف يکبار مصرف، ماشين‌آلات چاپ رول و ورقي، مواد اوليه چاپ نظير کاغذ، فويل و فيلم، جوهر روکش هاولاک، تجهيزات جانبي و کنترل، تجهيزات صحافي و تجليد، تجهيزات کنترل اتاق چاپ و گروه‌هاي شرکت‌کننده در بخش بسته‌بندي ارائه‌دهندگان ماشين‌آلات چاپ و بسته‌بندي و ماشين‌آلات چند کاره، ماشين‌آلات فرم‌دهنده، پر کننده و دوخت بسته‌بندي، بسته‌بندي مواد مصرفي، تجهيزات مربوط به توليد و نصب برچسب، ماشين‌آلات بسته‌بندي، تست عملکرد و کيفيت بسته‌بندي، طراح بسته‌بندي و مشاوره سيستم‌هاي لجستيکي حضور داشتند.

حضور شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيز در اين نمايشگاه به چشم مي‌خورد. شرکت پارسا پليمر شريف، به عنوان توليدکننده آميزه‌هاي پيشرفته پليمري با آميزه‌سازي يا کامپاندينگ، پلاستيک‌هايي را توليد مي‌کند که دوستدار محيط‌زيست بوده و براي صنعت بسته‌بندي جذاب هستند. ويژگي اين پلاستيکها اين است که در توليد آنها نيازي به مواد پتروشيمي نبوده و در پايان عمرشان توسط ميکروارگانيسم‌ها تجزيه شده و به‌صورت بيولوژيک تخريب مي‌شوند. اين پلاستيک‌ها قابل استفاده بسته‌بندي‌هاي انعطاف‌پذير هستند.

در بخش تبليغات به‌نظر مي‌رسيد توليدکنندگان سررسيد نسبت به سال‌هاي گذشته حضور کمتري داشتند. به‌گفته يکي از شرکت‌کنندگان توليدکننده سررسيد، توليد سررسيد نسبت به گذشته کمتر شده است؛ زيرا بسياري از سررسيدها ديجيتالي شده و همچنين امسال بسياري از شرکت‌ها و بانک‌هاي سفارش‌دهنده سررسيد بجاي سفارش توليد سررسيد به کارهاي خيرخواهانه‌اي از جمله تجهيز مدارس و غيره روي آورده‌اند. به عقيده اين توليدکننده بازار توليد سررسيد به رغم عدم رشد، همچنان وجود دارد. چون بخش فرهنگي هنوز براي ايرانيان در اين حوزه ملموس‌تر است. به گفته اين توليدکننده خلاقيت در طراحي رمز موفقيت برندهاي قوي در اين حوزه است.

در بخش ليبل نيز به نظر مي‌آيد امسال حضور توليدکنندگان ليبل در نمايشگاه نسبت به سال‌هاي قبل رشدي نداشته است. به گفته يکي از توليدکنندگان ليبل در نمايشگاه، همچنان به دليل اينکه اکثر ليبل‌ها از ترکيه واردشده و توان توليد آنها در داخل کشور وجود ندارد، توليد ليبل در ايران رشدي نکرده است. علاوه بر اين براي توليد ليبل در داخل کشور نيز مشکلاتي مانند تهيه مواد اوليه مانند پلي‌پروپيلن (PP) و ريسک سرمايه‌گذاري بالا براي راه‌اندازي خطوط توليد ليبل وجود دارد. چراکه زمان بازگشت سرمايه در اين کار بالاست.

در بخش ليبل‌هاي IML نيز شرکت‌کنندگان کمتري نسبت به چند سال گذشته بود که به نظر مي‌رسد توان توليدي پايين کارخانه‌ها و رکودي که بر صنايع توليدي کشور حاکم است بر اين قضيه بي تاثير نباشد.

شرکت‌هاي توليدکننده ماشين‌آلات بسته‌بندي وکيوم کيسه‌اي جهت کاربري در کارخانجات غذايي و فروشگاه‌ها؛ ماشين‌آلات بسته‌بندي قابل کاربرد در صنايع غذايي، دارويي و شيميايي؛ دستگاه‌هاي برش کارتن؛ ماشين‌هاي برچسب‌زني اتوماتيک ساخت ايران؛ ماشين‌آلات بسته‌بندي پودر؛ دستگاه‌هاي ليبل روميزي؛ دستگاه‌هاي شيرينگ اتوماتيک خطي و سلفون‌کش‌هاي حرارتي اتوماتيک ۵/۴ ورقي به همراه طلاکوب نيز مانند چند سال گذشته حضور فعالي داشتند.

ازجمله اين شرکت‌کنندگان، صنايع ماشين‌هاي بسته‌بندي بهار ماشين البرز بود که دستگاه‌هاي پر کن خطي سيلندر و پيستوني با تکنولوژي سروو؛ دستگاه دربند تمام‌اتوماتيک تک هد؛ دستگاه دربند تمام‌اتوماتيک دو هد با تکنولوژي سروو؛ دستگاه برچسب‌زني اتوماتيک OPP با سيستم چسب گرم را در معرض تماشاي شرکت‌کنندگان در نمايشگاه قرار داده بود.

در بخش ماشين‌آلات بسته‌بندي، يکي از شرکت‌ها جت پرينترهاي تاريخ‌زن که توليد شرکت هيتاچي ژاپن بود را ارائه کرده بود. کارکرد اين دستگاه به‌گونه‌اي است که سيستم جوهر حلال آن به نفع سازنده است؛ زيرا مواد مصرفي مورداستفاده در اين دستگاه داراي کدهاي RFID بوده و تا زماني که اين کدها وارد دستگاه نشوند نمي‌توان از آن استفاده کرد. گمان مي‌رود اين سخت‌گيري‌ها به دليل بالا بردن بهره‌وري در استفاده از دستگاه باشد.

همچنين دستگاه‌هاي جت پرينترهاي ساخت کشور آلمان با Bez code آمريکايي و REA jet آلماني عرضه شده بودند. از ديگر ويژگي‌هاي دستگاه اين است که کمپرسورها داخل دستگاه بوده و نيازي به تعويض آنها نيست.

در بخش کاغذ، شرکت پيشگامان صنعت سبز به‌عنوان توليدکننده کاغذ سنگ به‌صورت رول در ضخامت ۱۰۰ تا ۴۰۰ ميکرون در عرض موردنياز و به‌صورت شيت در سايزهاي استاندارد دستگاه‌هاي چاپ در نمايشگاه حضور داشت.

در بخش ماشين‌آلات چاپ ديجيتال، شرکت تهران فوکا دستگاه ديجيتال پرينتر جوهرافشان UV مدل AcuityLED1600II را به نمايش گذاشته بود. پرينتر لارج‌فرمت هيبريدي ساخت فوجي فيلم که داراي ۸ رنگ شامل چهار رنگ اصلي به همراه آبي کمرنگ، ارغواني کمرنگ، سفيد و شفاف (وارنيش) بوده و قابليت پرينت همه رنگ‌ها به همراه سفيد و وارنيش در يک مرحله را دارد. اين دستگاه داراي RIP و نرم‌افزار تخصصي تنظيم رنگ فوجي فيلم و داراي ميز تغذيه براي چاپ بر روي مواد سخت نظير چوب، فلز و شيشه است. اين ماشين با قابليت چاپ تخت و چاپ رول بيشترين عرض رولي را که چاپ مي‌کند ۱۶۲۰ ميلي‌متر است.

در دستگاه‌هاي معمولي قطره بعد از پاشش و قبل از برخورد با سطح چاپ، فرم خود را پيدا مي‌کند که به دليل وجود آشفتگي هوا در سطح چاپ ممکن است تغيير شکل دهد و دقت و کيفيت تصوير تحت تاثير قرار گيرد؛ اما اين دستگاه به دليل دارا بودن تکنولوژي پاشش چندگانه VersaDropTM و به دليل شکل دادن قطرات در خروجي هد و قبل از پاشش، اين مشکل را حل کرده است. استفاده از هدهاي دايمتيکس فوجي فيلم با فرکانس بالا، باعث دقت، سرعت بيشتر و عمر طولاني بدون افت کيفيت در طولاني‌مدت مي‌شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید