درخواست چاپخانه‌داران براي ورود به دامنه حمايتي وزارت صنعت

درخواست چاپخانه‌داران براي ورود به دامنه حمايتي وزارت صنعت

تعدادي از اتحاديه‌ها، تعاوني‌ها و انجمن‌هاي صنفي حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي، در نامه‌هايي به وزير ارشاد، خواستار تخصيص رديفي از بودجه حمايتي دولت از توليد، به نوسازي اين صنعت شدند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سايت خبري اتاق بازرگاني، چندي پيش در نشستي فوق‌العاده در کميسيون صنايع اتاق ايران، بسته حمايتي ۱۶ هزار ميليارد توماني دولت از توليد، بررسي و مقرر شد موارد پيشنهادي اين کميسيون براي اصلاح بسته حمايتي يادشده به دولت ارائه شود.

بر اساس اين گزارش و به نقل از پايگاه خبري اتاق ايران، در اين نشست مصوب شد کميسيون صنايع اتاق ايران مجموعه‌اي پيشنهادي ارائه کند و در آن رويه‌هاي استاندارد، کم کردن تعداد واحدها براي افزايش ميزان وام و سپردن مسئوليت به تشکل‌هاي بخش خصوصي براي تأييد يا رد وام و همچنين کاهش نرخ سود تسهيلات اين بسته، متناسب با کاهش نرخ سود تسهيلات بانکي مورد توجه قرار گرفته و موارد پيشنهادي پس از بررسي‌هاي بيشتر به دولت ارائه شود.

ابوالفضل روغني گلپايگاني، رئيس کميسيون صنايع اتاق ايران – که همزمان رئيس سنديکاي چوب و کاغذ کشور نيز هست – در اين جلسه، با بيان اينکه طبق ماده ۲ قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار، دولت بايد براي اصلاح و تدوين مقررات و آيين‌نامه‌ها، نظر اتاق و تشکل‌هاي بخش خصوصي را جويا شود، گفت: هنگام تصويب بسته حمايتي ۱۶ هزار ميليارد توماني، دولت نظرات بخش خصوصي و تشکل‌ها را جويا نشد و از بخش خصوصي در اين زمينه نظرخواهي نکرد.

در ادامه اعضاي کميسيون به ارائه نظرات اصلاحي خود براي پيشنهاد به دولت پرداختند و مقرر شد موارد پيشنهادي اين کميسيون براي اصلاح بسته حمايتي يادشده به دولت ارائه شود.

حال تعدادي از اتحاديه‌هاي استاني صنعت چاپ و بسته‌بندي و همچنين انجمن‌هاي حوزه اين صنعت، در نامه‌هايي جداگانه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، خواستار در نظر گرفتن بخشي از بودجه بسته حمايتي يادشده براي بهسازي ناوگان صنعت چاپ کشور شده‌اند.

بر اساس اين گزارش، تاکنون روساي اتحاديه‌هاي چايخانه‌داران در استان‌هاي قم و آذربايجان شرقي، مديرعامل شرکت تعاوني چاپخانه‌داران استان سيستان و بلوچستان، رئيس انجمن صنعت چاپ استان خراسان شمالي و رئيس انجمن چاپ ديجيتال ايران، در نامه‌هايي جداگانه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با مد نظر قرار دادن اين مسئله که وزارتخانه يادشده متولي صنعت چاپ کشور است، خواستار آن شده‌اند تا رديف بودجه‌اي از اين رقم براي صنعت چاپ کشور و در جهت نوسازي ماشين‌آلات چاپخانه‌ها، تخصيص يابد.

روساي اتحاديه‌هاي چاپ آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان و قم و همچنين رئيس انجمن چاپ ديجيتال در نامه‌هايشان به علي جنتي که رونوشتي از آن براي سيدعباس صالحي معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم ارسال شده است، از اينکه «علي‌رغم پيگيري‌هاي چاپخانه‌ها از طريق استانداري، تاکنون نتيجه‌اي جهت تسهيلات صنعت چاپ عايده نشده و چاپخانه‌ها کماکان مشمول استفاده از اين تسهيلات نيستند»، گلايه کرده‌اند.

علي مغاني، رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران خراسان رضوي نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، از نگارش نامه‌اي به منظور جلب حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از فعالان چاپ اين استان خطاب به علي جنتي وزير ارشاد خبر داد.

وي با اشاره به مفاد اين نامه گفت: مشهد نخستين شهر داراي شهرک چاپ و نشر در کشور است، شهرک چاپي که هم اکنون ۱۸۰ واحد در حال ساخت و ساز مجموعه خود در آن هستند. اما اين واحدهاي چاپي به موازات ساخت‌و‌سازي که دارند و ظرف يکسال هم بايد واحد را به بهره‌برداري برسند، اقساط خريد زمين را نيز به شرکت شهرک‌هاي صنعتي پرداخت مي‌کنند، نخستين درخواست ما اين بود که يکسال براي پرداخت اقساط واحدهاي چاپي تنفس بگيرند و شرکت شهرک‌هاي صنعتي بعد از ساخت واحدها اقساط را دريافت کند.

مغاني گفت: در بند دوم ما از وزارت ارشاد خواستيم تا ترتيبي اتخاذ کند که ۷ هزار چاپخانه فعال در سراسر کشور که زيرمجموعه اين وزارتخانه هستند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت پروانه فعاليت ندارند، نيز بتوانند از تسهيلات ۱۶ هزار ميلياردي دولت براي خروج صنايع از رکود استفاده کنند. اين ممکن نيست مگر با توافق دو وزير و طرح کردن در هيئت دولت.

رئيس اتحاديه‌ چاپخانه‌داران خراسان رضوي با اشاره به بند سوم اين نامه گفت: متاسفانه تمام واحدهاي توليدي از جمله چاپخانه‌ها در کشور ۱۲۸ درصد هزينه سربار دارند که اين هزينه صنايع کشور و به ويژه چاپ و بسته‌بندي را در معرض نابودي قرار داده است. ما ۳۳ درصد حق بيمه، ۳۳ درصد بهره وام، ۹ درصدارزش افزوده، ۱۶ درصد ماليات، ۱۰ درصد استهلاک ساختمان، ۱۰ درصد استهلاک ماشين آلات و….پرداخت مي‌کنيم، کدام واحد صنعتي مي‌تواند با اين بار سنگين خود را حفظ کند؟. تقاضاي ما اين است هيئت دولت درصد اين هزينه سربار را پايين بياورد. بيمه و ماليات دست دولت است و اگر دولت به واقع مدعي است که تورم را پايين آورده است، اين هزينه‌ها را نيز کاهش دهد.

مغاني با اشاره به بند ديگر اين درخواست نامه از لزوم تفويض اختيار صدور مجوز رد و ترخيص ماشين‌آلات چاپي به شهرستان‌ها خبر داد و گفت: چاپخانه‌داران از سراسر کشور براي دريافت مجوز رد و ترخيص ماشين‌آلات خود از گمرک بايد به تهران آمده و از دفتر امور چاپي وزارت ارشاد مجوز بگيرند، متاسفانه اين امر هنوز به استان‌ها تفويض نشده است. وزير ارشاد در اين زمينه معتقد است که ترخيص ماشين‌آلات بر عهده وزارت صنعت است و وزارت ارشاد بايد تنها نظارت را بر عهده داشته باشد؛ اما در وضعيت فعلي هم نظارت و هم ترخيص توسط ارشاد انجام مي‌شود.

وي گفت: البته شخص وزير در جريان حضور در مشهد پس از طرح اين موضوع  از مذاکره با وزارت صنعت به منظور واگذاري بحث صدور مجوز رد و ترخيص ماشين‌آلات به اين وزارتخانه خبر داد و گفت: به زودي اين مهم به وزارت صنعت واگذار مي‌شود.

بنا به گفته مغاني اين نامه هفته گذشته و در جريان حضور جنتي در شهر مشهد به او ارائه شده است. اما هنوز پاسخي به اين نامه داده نشده است. پيش از اين نيز در سفر معاون فرهنگي ارشاد و مديرکل دفتر چاپ به مشهد و بازديد از شهرک چاپ و نشر خراسان رضوي وعده حمايت از فعاليت چاپخانه‌هاي اين شهرک داده شده بود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید