سرشماری صنعت چاپ کشور شاید وقتی دیگر

0
18
سرشماری چاپ

مرتضی اوجی

سرشماری صنعت چاپ کشور، ضرورتی است که بارها و به مناسبت‌های مختلف از سوی مقامات دولتی، مسئولان صنفی، کارشناسان و پژوهشگران و حتی بازرگان‌ها و سرمایه‌گذاران مطرح و مطالبه شده است. انجام چنین مأموریتی ـ اگر ابعاد و چندوچون آن شناخته شود ـ کاری پرمسئولیت و تخصصی و مستلزم نظارت و کنترل کیفیت ویژه‌ای است که اول آسان می‌نماید ولی در عمل مشکل‌ها می‌افتد.

مسئولان صنفی و دولتی به‌ویژه در آغاز صدارت یا در اواخر آن، یاد چنین اقداماتی می‌افتند و از عزم و اراده خود برای اجرای آن خبر می‌دهند. اما معمولاً کسی آن‌ها را بابت آن وعده‌ها مورد پرسش قرار نمی‌دهد.

آخرین وعده دراین‌باره در اواخر خرداد امسال با سروصدای زیاد در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های حوزه صنعت چاپ و همین ماهنامه صنعت چاپ از زبان علی‌اکبر ابراهیمی؛ مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد اعلام شد که وعده داد «پس از اجرای آزمایشی در سمنان، سرشماری صنعت چاپ ایران از اول مرداد آغاز شود.»

ابراهیمی مدت‌زمان لازم برای اجرای این طرح را ۴ ماه ذکر کرد و اعلام کرد این طرح از اول مرداد در سراسر کشور اجرا می‌شود.

دهه سوم مردادماه پیگیر گرفتن خبر درباره پیشرفت کار سرشماری صنعت چاپ شدیم. خلاصه کنیم که پس از پیگیری مکرر چیزی دستگیرمان نشد.

اما جدای از تحقیق و تفحص از اداره کل چاپ و نشر ارشاد، می‌توان از چاپخانه‌ها پرسید که آیا کسی برای سرشماری به آن‌ها مراجعه کرده است؟ ما همین کار را کردیم از چندین چاپخانه در مناطق ۲۲‌گانه تهران و نیز حومه پرس‌وجو کردیم که همه  اظهار بی‌اطلاعی کردند. از چند ده چاپخانه و اتحادیه شهرستان‌ها نیز جویا شدیم که اغلب آن‌ها اصلاً اطلاعی دراین‌باره نداشتند.

بنابراین بدیهی است که این نه در اول مرداد و نه در اواخر مرداد کلید زده نشده است. انتظار می‌رود که حالت تعلیق پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید و انتظار مدیران دولتی برای جابجایی، موجب ضعف انگیزه آن‌ها شده باشد. ولی در همان خردادماه که جناب مدیرکل این زمان‌بندی را اعلام کردند نیز پیدا بود که انتخابات و تغییرات احتمالی در پیش است.

جالب است که وقتی درباره اجرای آزمایشی طرح سرشماری چاپخانه‌ها در سمنان جویا شدیم (چه در تهران و چه در سمنان) کسی آمادگی نداشت تا درباره آنچه به انجام رسیده و نتایج اولیه آن، سخنی بگوید.

به‌هرحال تا روشن شدن تکلیف پست‌های مدیریتی در وزارت ارشاد، نباید انتظار دریافت اطلاعات درست درباره طرح سرشماری صنعت چاپ داشته باشیم، بعدازآن هم توکل به خدا!

آیا باز هم سرشماری صنعت چاپ به شاید وقتی دیگر موکول می‌شود؟

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید