طراحی و چاپ مبتکرانه و غیرمعمول بسته‌‌بندی

یافتن بسته‌بندی‌های خاص، خلاقانه و پیشرو در بین قوطی‌های منتخب سال مصرفی‌شده در مجله قوطی‌ساز (The Canmaker) تلاشی با ارزش است. بخصوص که در صف شرکت‌کنندگان اخیر با طرح‌هایی غنی مواجه هستیم که برای کسب جایزه سال صف‌آرایی کرده‌اند.
تعداد زیادی از قوطی‌هایی که مورد توجه داوران و کارشناسان حاضر در نشست مجله قوطی‌ساز قرار گرفتند، برندگان جایزه برنز شدند.
یک افشانه دیودورانت ساخت کشور ترکیه که برنده برنز افشانه‌ها شد، دارای درپوشی بود که ظاهری غیرمعمول به این محصول می‌داد. هر چند که این خصوصیت دلیل جلب نظر داوران نبود. آنها بیشتر تحت تاثیر هماهنگی دقیق چاپ روی قوطی با تغییر فرم‌های عمیق بدنه اسپری قرار گرفتند.
آمیزش ویژگی‌های مختلف این طراحی هم مورد تصدیق قرار گرفت، چون به نحوی انجام گرفته که اثر کلی آن برای برند کوئینس مت هم از نظر بصری جذاب و هم در مبارزه با محصولات تقلبی کارساز است.
در گروه قوطی نوشابه دو تکه، یک قوطی از لهستان جایزه برنز را از آن خود کرد. این محصول یک قوطی رنگی با چاپ محدود بود که شکل انحصاری برای یک فستیوال موسیقی تولید شده بود. قوطی آلومینیومی ۵۰۰ میلی لیتری به‌گونه‌ای طراحی شده که برخلاف انتظارات مرسوم و سنتی است و برای بازاری دیگر، جا پای خود را محکم می‌کند.
نظر داوران این بود که تثبیت رنگ‌ها برای طرحی به این پیچیدگی، بی‌نظیر است و این طرح و ایده به‌خوبی اجرا شده است.
برای اولین بار در این رقابت‌ها یک قوطی ورق حلب تک رنگ، ساخت ژاپن که برای بسته‌بندی چای، قهوه و شیرینی‌های خشک ساخته شده بود، موفق به کسب جایزه قوطی سال در بخش دکوراسیون و کیفیت چاپ شد.
فناوری به کار رفته در ساخت پوشش ناهموار و خاص این قوطی همچون فرآیندهای به کار گرفته در صنعت ماشین‌سازی است.
این طرح در تمامی سطوح و زوایای قوطی به‌صورت بی‌کم و کاست و یکدست اعمال شده است.
فناوری به‌کار رفته در قوطی برنده برنز در بخش سر و ته‌ها در قفسه سوپرمارکت‌ها قابل دیدن نیست. این فناوری دارای کدی منحصر است که در زیر هر درب آسان بازشو و خارج از دید قرار گرفته، و صاحب برند را قادر به تعاملی نوین با مشتریانش می‌سازد.
در حال حاضر، هدف کمپانی فَکت، تولیدکننده آب‌های ارگانیکِ دارای طعم و گاز، شناسایی موارد استفاده کالایش توسط مصرف‌کنندگان است و برای جذب آنها به شرکت، پاداشی به ازای اسکن هر این کد داده می‌شود. به علاوه، بلافاصله پس از اسکن این کد، مصرف‌کنندگان قادر به مشاهده جزئیات تولیدی و زیست محیطی مربوط به قوطی مورد استفاده خواهند بود. در این بین، صاحب برند می‌تواند اطلاعاتی راجع به بازار عرضه کالای خود به‌دست آورد که دقیق‌تر و بیش از روندهای رایج خرید، بر روی عادات مصرفی خریداران متمرکز باشد.
شکی نیست که غیرمعمول‌ترین قوطی جوایز امسال در گروه قوطی‌های تجملی از کشور فرانسه بود.
این قوطی به شکلی زیرکانه طراحی و جوری ساخته شده که شبیه به قوطی رنگ‌های مصرف شده‌ای است که یک کیک سه طبقه را به ذهن متبادر می‌کند ولی در واقع محتوای ظرف دیگری است که درون آن ‌جا گرفته است و این تنها یکی از سورپرایزهایی است که این محصول در بردارد.
با کشیدن دسته که در بالای همه قوطی‌ها قرار دارد، مصرف‌کننده قادر است بالاترین قوطی و درِ ظرف داخل را همزمان باز کند. وقتی به محتوی داخل دسترسی پیدا شد، این طرح خیره کننده تبدیل به ظرف دیگری می‌شود. داوران این طرح را با سه کلمه خلاصه کردند”یک قوطی شوخ”.

قوطی‌های فلزی برای مقاصد مختلفی تولید می‌شوند اما فقط تعداد معدودی از آنها می‌توانند جایگاهی را که برنده جایزه برنز، در گروه قوطی‌های سه تکه مواد غذایی، یافته است، به دست بیاورند. این ظرف قلع اندود درز قفل، از قوطی‌های حلبی، تکنولوژیِ چین بوده و به سفارش یک کمپانی تولیدکننده بیسکویت‌های لوکس، که مصرف‌کنندگانی همچون خاندان سلطنتی انگلیس و رئیس جمهورهای آمریکا دارد، تولید شده است.
این قوطی که برای کمپانی غذاهای لوکس بنام فورتنوم و میسون تولید شده، شامل دری است که به راحتی و با کمترین فشار به داخل بدنه می‌غلتد و پوششی محکم تشکیل می‌دهد، که داخل قوطی را هوابندی و ظاهرش را دلنواز و مدرن می‌کند.
داوران بخصوص تحت تاثیر هماهنگی منبت‌کاری ظریف و تزیینات این طراحی قرار گرفتند که به نحو احسن در منطقه درز قوطی به هم رسیده‌اند.
جایزه برنز در عملکرد کلی خط تولید به یک قوطی فلزی قلع اندود ۲۰ لیتری از لیتوگرافیا والنچای برزیل تعلق گرفت. طرح مدرن روی هم انبارکردنی یا باصطلاح استکبل که قاعدتا استاندارد خاصی از ضخامت ورق را می‌طلبد، با لایه‌های ورق نازکتری ساخته شده بود تا هزینه ساخت را ارزان‌تر کند، اما در عین حال از استانداردهای کنترل کیفیت جاری نه تنها کمتر نبود، بلکه فراتر هم رفته است.
در این میان آنچه نظر داوران را جلب کرد این بود که در این محصول چندین ویژگی یکجا رعایت شده بود، این ویژگی‌ها عبارتند از توجه به کیفیت، همزمان با رعایت جزییات و استفاده مقتصدانه از رنگهای تاکیدی که به جذابیت یک ظرف صنعتی/مصرفی اضافه می‌کند.
در حالی‌که بیشتر شرکت‌کنندگان جوایز امسال تحت تاثیر طرحهای مدرن بودند، برنده جایزه برنز در گروه پروتوتایپ یا نمونه اولیه، شرکت او آر جی تکنولوژی از چین، مفتخر به الهام و استفاده از طرح‌های اصیل چینی بود که سابقه آنها به عهد نوسنگی برمی‌گردد.
شکل و ظاهر کاسه‌ها در فرهنگ چین نمادین است و بازسازی دوباره این طرح‌ها از جنس فلز، در سالهای اخیر از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. با این‌که این قوطی کاسه‌ای، نسل سوم به حساب می‌آید، از استیل اندود شده با پلی استر به عنوان ماده خام استفاده شده است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید