مطالبی در این باره

مطالب شماره ۵۰۹

  • منصور چوبک مدیرفروش نقره‌فام پوش: اولویت ما تولید فیلم‌های استرچ جدید، سفارشی و صادراتی است.
  • به مناسبت روز ملی صنعت چاپ چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ در برج میلاد برگزار شد
  • کاغذ پشت‌چسبدار ایرانی در بازارهای صادراتی به برکت تولید مواد اولیه و دستیابی به دانش فنی
  • چاپخانه‌ای با طعم شیرینی
  • تنوع شیرینی های سنتی و بسته بندی‌های رنگ وارنگ بادگیرها‏،‏ قنات‌ها و اینک سوغات شیرین یزد
  • دو دانش‌آموخته چاپ در خدمت صنعت شیرینی و شکلات همراه با بسته‌بندی شکلات ایرانی در بازارهای جهانی
  • جمشید مغازه‌ای؛ دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران: شیرینی و شکلات ایرانی به لطف توانمندی چاپخانه‌ها در بازارهای خارجی راه خود را باز می‌کنند
  • یادی از ناشناخته‌ترین و بزرگترین خیّر مدرسه‌ساز ایران؛ جلیل خسروشاهی از شرکت مینو تا انتشارات فنی و مدرسه‌سازی
  • بازدید از آتلیه طراحی شرکت چاپ ایران‌زمین؛ نکته به نکته از روندهای بازار و صادرات تا تکنیک‌های آماده‌سازی و چاپ لفاف
  • مقالات پیش از چاپمقالات تخصصیمقالات چاپ بسته‌بندیویژه شرکت‌ها

    بازدید از آتلیه طراحی شرکت چاپ ایران‌زمین؛ نکته به نکته از روندهای بازار و صادرات تا تکنیک‌های آماده‌سازی و چاپ لفاف

     

    این‌همه لفاف‌های زیبا و چشم‌نواز بیسکویت، کیک، شکلات و نیز مواد غذایی و آرایشی که در قفسه فروشگاه‌ها می‌بینیم و طرح‌ها و رنگ‌های جدیدی که هر سال و هر ماه به بازار می‌آیند، قبل از گذر از لابه‌لای نوردها و تماس با کلیشه یا سیلندر چاپ، از مسیر هنری و فنی طراحی و آماده‌سازی گذشته‌اند؛ مسیری پُر چالش که از ذهن خلاق طراح و مطالعه بازار آغاز شده و به دست پُر هنر کارشناس گرافیک و خبره‌های نرم‌افزارهای تخصصی جان می‌گیرند. سپس زیر ذره‌بین و تجهیزات مدیریت رنگ، کنترل می‌شوند و با چند رفت‌وبرگشت بین مشتری و واحد طراحی، برای ساخت کلیشه فلکسو یا سیلندر گراور آماده می‌شوند.

    کنترل کیفیت، پس از طراحی و کنترل فایل خروجی تا کلیشه‌سازی یا سیلندرسازی نیز اعمال می‌شود و تا نقش ‌بستن روی کاغذ یا فیلم و حتی تا عملیات تکمیلی و تبدیلی ادامه می‌یابد.

    در این سفر شیرین، چندین کارشناس باتجربه و کاربلد، واحد طراحی و آماده‌سازی را یاری می‌رسانند. خلاصه این‌که ابروباد و مه و خورشید و فلکی در کار است تا یک لفاف زیبا به کارخانه شیرینی‌سازی برسد و محصولات تولیدی، قفسه فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، چشم خریدار را به خود بکشد. با ما در این سفر شیرین همراه شوید تا به واحد چاپخانه ایران‌زمین برویم، یکی از بزرگ‌ترین و پُرسابقه‌ترین و پیشروترین چاپخانه‌های فلکسو و گراور که کارهای چاپی آن، پوششی زیبا بر تن محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و البته شیرینی و شکلات می‌نشاند.

    کتایون گلستانیان؛ مدیر آتلیه طراحی و کنترل کیفیت شرکت چاپ ایران‌زمین میزبان ماست. او با بیانی سنجیده و روشن ما را در جریان ریزه‌کاری‌های طراحی و چاپ لفاف قرار می‌دهد.

    از لحظه ورود به واحد طراحی و مشاهده درودیوار و چیدمان تا شروع بحث از سبک کار واحد طراحی چاپخانه ایران‌زمین درمی‌یابیم که با یک آتلیه طراحی معمولی روبه‌رو نیستیم، هرچند که نگاه هنری و زیبایی‌شناسانه تمام و کمال احساس می‌کنی، اما صحبت از طرح و خط و نقش و رنگ و احساس تنها نیست، فراتر از آن شناخت بازار و هم‌نشینی بسته‌ها در قفسه فروشگاه‌ها و سلیقه مشتری و روندها و گرایش‌های طراحی و رنگ و رقابت بسته‌ها و ژانر خاص بسته‌بندی متناسب با محصول و مخاطب و برآورد قیمت تمام‌شده و چیزهایی از این قبیل هم تنها بخشی از ملاحظات واحد طراحی است.

    کتایون گلستانیان، جوان‌ترین فرزند از این خاندان ریشه‌دار چاپ در ایران، در معرفی آتلیه طراحی، از ساختار شروع می‌کند؛ از گردش کار می‌گوید و به شیوه‌نامه‌های اجرا و مستندسازی و روند تکمیل یک طرح از ایده تا سیلندرسازی و چاپ و لمینیت و شناخت مواد مصرفی اشاره دارد. ما با یک مهندسی تام و تمام روبه‌روییم. انسجام سخنان او و این‌همه ظرافت و نکته و محاسبه، نشان می‌دهد که اینجا جنبه‌های هنری و زیبایی‌شناسانه، در قالب دانش مهندسی و سازمان‌دهی سنجیده‌ای با شناخت جزییات مراحل پیش از چاپ و پس از چاپ، شکل می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. او سخن خود را با گواهینامه‌های ایزو ISO 9001:2015 و ISO 10002:2018 در شرکت ایران‌زمین و رعایت دستورالعمل‌های آن آغاز می‌کند: 

    «در واحد طراحی، ما دستورالعمل‌هایی بر اساس استاندارد ایزو داریم که همه همکاران در این بخش (همچنان که در بخش‌های دیگر) با آن‌ها آشنا هستند. شرح وظایف و روال کارهای این شرکت بر آن اساس تعریف شده و انجام می‌شود. کارهای کارشناسان طراحی نیز روزانه بازبینی می‌شود، عملکرد ماهانه واحد طراحی پایش و هرگونه اشکال یا عدم انطباقی، بررسی و ریشه‌یابی می‌شود.

    سه پایه واحد طراحی

    مدیر آتلیه طراحی ایران‌زمین می‌گوید: «بخش طراحی بر سه پایه استوار است؛ سخت‌افزار، نرم‌افزار و کارشناسان خبره. هر سه پایه پیوسته به‌روز می‌شوند تا از کارایی لازم برخوردار باشند. مدیریت شرکت کاملاً در جریان پیشرفت‌های فناوری در همه شاخه‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ و روندهای نوین بسته‌بندی قرار دارد و تازه‌ترین فناوری‌ها برای هر بخش را تأمین می‌کند. به‌طوری‌که می‌بینید کارشناسان طراحی ما از جدیدترین مانیتورها و تجهیزات و کالیبراسیون برخوردارند، همچنین علاوه بر نرم‌افزارهای معمول گرافیک مثل فتوشاپ، ایلوستریتور و … به نرم‌افزار اسکو و چند نرم‌افزار تخصصی به‌روز دیگر برای آماده‌سازی چاپ فلکسو و گراور مجهز هستند.

    از دستگاه‌ها و نرم‌افزارها که بگذریم، آنچه بیش از همه اهمیت دارد، کارکنان با انگیزه و خلاق و خبره کار است که بهره‌برداری درست از این امکانات را میسر می‌سازند. خوشبختانه این سه پایه در واحد طراحی ایران‌زمین، استوارند.»

    او سپس تأکیدی ویژه بر آموزش نیروی انسانی دارد: “در اینجا توجه خاصی به آموزش می‌شود. علاوه بر آموزش مقدماتی گرافیک که فارغ‌التحصیلان و دست‌اندرکاران این رشته دریافت کرده‌اند، نکات تخصصی و ریزه‌کاری‌های فراوانی در طراحی برای چاپ فلکسو و گراور وجود دارد که باید در حین کار فرابگیرند. واحد طراحی ما از این نقطه‌نظر، یک مدرسه زنده و تجربی است چراکه هر طرحی را چند روز پس از اجرا، به‌صورت چاپ‌شده و به شکل و ساختار تمام‌شده آن، می‌توانند ببینند.

    بخشی از آموزش نیز هر بار با نصب ورژن جدیدی از نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌گیرد. یادگیری نرم‌افزاری مثل اسکو و نرم‌افزارهای کمکی دیگر، خودش معادل یک‌ترم دانشگاهی است.”

    او به ویژگی جالبی از شرکت چاپ ایران‌زمین اشاره می‌کند که آموزش کارشناسان واحد طراحی را قوام می‌بخشد: «دریافت طرح‌های مختلف از مشتریان در شاخه‌های مختلف صنایع غذایی، دارویی، شیرینی شکلات، بهداشتی، آرایشی، صنعتی و غیره و نیز اجرای سفارشات متنوع و تبادل‌نظر با سفارش‌دهنده و متخصصان شرکت، مدرسه زنده‌ای است که هر روز درسی تازه برای ما دارد. دیدن نمونه کارهایی که در دفتر مدیر فروش و سفارشات چیده شده‌اند، مانند یک گنجینه گران‌بهاست و حضور مدیران پرسابقه که هر کدام عمری را در این صنعت گذرانده‌اند، در بسیاری موارد راه‌گشاست، جناب آقای سپهرآرا، مدیر سفارشات، کوهی از تجربه است که واحد طراحی در صورت نیاز از نظر ایشان بهره می‌برد. همه این مجموعه در انتقال تجربه و آموزش نیروی جوان نقش دارند. به‌ویژه در زمینه طراحی برای چاپ فلکسو و گراور که منابع آموزشی کمتر در دسترس هست، بهره‌مندی از این تجربه متراکم در چاپ ایران‌زمین بسیار ارزنده است. علاوه بر این، در مواردی از مدرسان متخصص نیز برای آموزش، به همکاری دعوت می‌کنیم.»

    کتایون گلستانیان، در ادامه به اهمیت انگیزه و خلاقیت نیروهای جوان اشاره می‌کند:

    طراحی بیش از کارهای دیگر، نیازمند خلاقیت و ایده‌های تازه است. بنابراین باید راه برای حضور جوانان باز باشد و زمینه برای بروز خلاقیت آن‌ها فراهم شود. من این پند را از پدربزرگ فقیدم، جناب مهدی گلستانیان آموخته‌ام که به جوان‌ها اعتماد کنیم. کافی است که انگیزه برای یادگیری و پیشرفت داشته باشند، تجربه به تدریج کسب می‌شود. مهم این است که خلاقیت داشته و مشتاق یادگیری باشند.

    دو شاخه طراحی

    “کارهایی را که در بخش طراحی انجام می‌شود، می‌توان به دو شاخه تقسیم کرد. اول طرح‌های آماده که از طرف مشتریان برای آماده‌سازی چاپ ارسال می‌شود. دوم، سفارشاتی که طراحی آن‌ها از پایه به واحد طراحی ارجاع داده می‌شود.”

    کتایون گلستانیان با بیان این دو شاخه اساسی، یادآور می‌شود: “درصد زیادی از سفارشات، از نوع اول است. یعنی طرح اولیه شرکت سفارش‌دهنده به همراه اطلاعات طرح، ارسال شده و سپس در واحد پیش از چاپ شروع به ادیت و آماده‌سازی فایل برای چاپ می‌شود.”

    از توضیحات او متوجه می‌شویم که حتی طرح‌های آماده‌ای که از سوی مشتریان می‌رسد، در این ایستگاه، کنترل و اصلاح می‌شوند: “در هر حال هر کاری که به واحد طراحی ارجاع داده می‌شود، باید برای خروجی و کلیشه‌سازی یا سیلندرسازی آماده شود. الزامات دستگاه چاپ در این مرحله لحاظ می‌شود. کارشناسان واحد طراحی، هر فایلی را که از سوی مشتریان ارسال می‌شود، به‌دقت بررسی می‌کنند. رنگ‌های چهار رنگ و اسپات، ابعاد و لی‌اوت طرح، اندازه فونت‌ها و خوانایی و وضوح آن‌ها، ضخامت خطوط و هم‌پوشانی رنگ‌ها، نگاتیوها و درصد ترام‌ها متناسب با قابلیت‌های چاپ فلکسو و گراور کنترل و در صورت لزوم اصلاح می‌شود.

    علاوه بر این جای قرار گرفتن نشان‌ها و لوگو و بارکد و غیره با توجه به محل دوخت و چسب و عملیات پس از چاپ بررسی می‌شود. همچنین به ابعاد کار از نظر تعداد و تکرار در یک فرم دقت می‌کنیم و در صورت لزوم اصلاحاتی صورت می‌دهیم.

    در مرحله طراحی راجع به نوع جنس، رنگ و تکنیک چاپ به سفارش‌دهنده مشاوره تخصصی و فنی داده می‌شود. گاهی حتی پیشنهاد تغییر ساختار بسته، با توجه به روند بازار و نوع جنس و نیز امکانات جدید چاپ و پاکت‌سازی با مشتری در میان گذاشته می‌شود.

    در هر حال ملاحظات فنی بر اساس دستورالعمل‌ها برای هر کاری که به این واحد می‌رسد، حتی اگر تجدید چاپ باشد، صورت می‌گیرد.

    گاهی پیش می‌آید که کار مشتریان قدیمی و شرکت‌های بزرگ نیز نیازمند اصلاح باشد و همین کنترل‌ها، از خسارت‌های سنگین جلوگیری می‌کند.”

    او سپس به شرح شاخه دوم می‌پردازد، کارهایی که از پایه در همین آتلیه طراحی می‌شوند: “برای کارهایی که طراحی آن‌ها از اول به ما سپرده می‌شود، ابتدا مشاوره تخصصی و فنی صورت می‌گیرد. درباره نوع محصول، هویت و دیدگاه شرکت، جامعه مخاطب، وضعیت بازار و محصولات مشابه و نیز تجربه قبلی مشتری و برآورد قیمت تمام‌شده و سایر جنبه‌ها بحث و بررسی می‌شود و بر اساس نتایج این بررسی‌ها، اتودهای اولیه برای مشتری طراحی و ارسال می‌شود.

    بعضی از سفارش‌دهندگان که محصول جدیدی دارند و برای اولین‌بار است که می‌خواهند وارد بازار شوند، اغلب می‌خواهند با کمترین هزینه، از بهترین کیفیت بهره‌‌‌مند شوند، ما به آن‌ها مشاوره می‌دهیم، درباره نوع لایه‌ها و لمینیت و سازگاری آن‌ها با محصول و نیز تعداد رنگ و ملاحظات دیگر، صحبت می‌شود سپس با موافقت واحد تولید، کار آن‌ها با حداقل تُناژ به چاپ می‌رسد.

    روال کار برای این نوع سفارشات این است که فرم مخصوص مشتری در واحد فروش تکمیل می‌شود. سپس این فرم بر اساس دستورالعمل‌های معمول در کارخانه، بین بخش‌ها گردش پیدا می‌کند. واحد طراحی آن را بررسی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد. سپس واحد تولید و آزمایشگاه و کنترل کیفیت بررسی کرده و اعلام نظر می‌کنند. سرانجام فرم برای مستندسازی به واحد تضمین کیفیت می‌رود. ما این روند را برحسب تعریف ایزو، به‌عنوان امکان‌سنجی، می‌شناسیم. در اینجا کارها به‌صورت تیمی صورت می‌گیرد و معمولاً برای کارهایی که طراحی اولیه آن‌ها در این واحد انجام می‌شود، از مشاوره مدیریت فروش کمک می‌گیریم.

    گردش کار

    کارشناسان و همکاران بخش طراحی به روال ایزو، وابسته شده‌اند و به‌صورت روتین مطابق دستورالعمل‌های تعریف‌شده، کارها را پیش می‌برند. همچنین فرآیند بازنگری طرح‌های ارسالی به لحاظ الزامات وزارت ارشاد موردبررسی قرار می‌گیرد. همکاران ما در بخش طراحی بسیار کاربلد و خبره کار هستند، آن‌ها چندین سال تجربه کار در ایران‌زمین را دارند و آموزش‌های لازم را به تناوب فراگرفته‌اند. آن‌ها کار خود را به‌صورتی‌که قبلاً اشاره شد در مورد فایل‌های ارسالی از سوی مشتریان و طراحی کارهای جدید از نظر طراحی گرافیک و ملاحظات فنی و تخصصی که اشاره کردم، انجام می‌دهند، در نهایت هر کاری قرار است نهایی شود، به مدیر طراحی ارجاع داده می‌شود که پس از تأیید به واحد فروش جهت ارسال به مشتری، داده می‌شود. چنانچه باز هم به درخواست مشتری یا برای درک بهتر از مسائل، نیازی به جلسه باشد، قرار آن گذاشته می‌شود. تغییرات درخواستی از طریق ایمیل اعلام می‌شود. که این ایمیل‌ها هم جزو مستندات، ذخیره می‌شوند.

    فرآیند آماده‌سازی فایل جهت چاپ نهایی، بحثی گسترده‌تر و تخصصی‌تر دارد. ما بسیاری از مشکلات احتمالی در فایل مشتری را در واحد طراحی برطرف می‌کنیم. به‌طور مثال مواردی از قبیل کیفیت تصاویر، رنگ، نوشتار، لوگو و علائم بررسی شده و در صورت نیاز اجرای مجدد می‌گردد.

    بعضی عکس‌ها که رزولوشن پایینی دارند، اصلاح یا با موافقت مشتری، جایگزین می‌شوند. گاهی برای آن‌ها در آتلیه خود عکاسی هم کرده‌ایم. در مواردی عکس از سایت‌های تخصصی، خریداری می‌کنیم. علائم سازمان غذا و دارو، بارکد و سازمان استاندارد نیز با رنگ‌های درست و مورد تأیید آن سازمان‌ها جاگذاری می‌شود.

    بعدازاین اقدامات و اعمال مدیریت رنگ، فایل نهایی را به همراه تصویر سه‌بعدی آن، که تجسمی واقعی از کار تمام‌شده و بسته‌بندی‌شده می‌دهد، برای مشتری ارسال می‌کنیم. تا آخرین اصلاحات و اظهارنظر آن‌ها را داشته باشیم و به تأیید نهایی برسم.

    مدیریت رنگ

    سیستم مدیرت رنگ به‌صورت دقیق در این واحد اعمال می‌شود. پیش‌ازاین به کالیبراسیون مانیتورها اشاره کردم. کالیبراسیون دستگاه‌ها هرچند ماه یک‌بار مجدداً صورت می‌گیرد. تا تصویری که روی مانیتور مشاهده می‌کنیم، حداکثر تطابق را با رنگی که در چاپ به دست می‌آید، داشته باشد.

    پیش از ارسال فایل خروجی، نمونه‌گیری (Proofing) بر اساس سیستم چاپ و نوع مرکب، انجام می‌شود. پروف با تجهیزات مربوطه مثل i1 x-Rite کنترل می‌شود و پس از تأییدشید رنگ، اجازه ادامه کار داده می‌شود.

    ویژگی مهمی که در چاپ ایران‌زمین در زمینه مدیریت رنگ اعمال می‌شود، استفاده از پروفایل خاص هر ماشین چاپ و انواع فیلم و کاغذ است.

    شما می‌دانید که هر دستگاه چاپی شرایط خاص خودش را دارد. و یک فایل واحد با یک کلیشه یا سیلندر واحد و مرکب یکسان در دو دستگاه چاپ، حتی دو دستگاه نو، تا حدی با هم تفاوت دارند. به این منظور شرایط خروجی برای کلیشه‌سازی یا سیلندرسازی می‌بایست با پروفایل هر دستگاهی که قرار است کار با آن چاپ شود، انتخاب می‌شود.

    چنانچه می‌دانید پروفایل هر دستگاه با چاپ فینگر پرینت از سیلندر و کلیشه استاندارد، به دست می‌آید (مثلاً دانسیته رنگ، میزان چاقی ترام، و…) این مشخصات به نام هر ماشین چاپ در سیستم کاری طراحی تعریف می‌شود. هدف اصلی مدیریت رنگ، حفظ مشخصات اصلی رنگ در زمان انتقال بین چندین دستگاه است.

    کنترل کیفیت تا پای ماشین چاپ

    هنگام چاپ فرم سفارش به همراه آرت ورک و پروف رنگی در اختیار اپراتور قرار می‌گیرد. رنگ‌های خاص نیز بر اساس شماره رنگ پنتون ساخته می‌شود و تا حد قابل‌قبول مطابق نمونه چاپ می‌شوند.

    البته کنترل کیفیت (QC) از شروع چاپ و در حین چاپ، اعمال می‌شود. که در طی فرآیند تولید کیفیت چاپ حفظ گردد.

    در جهت حفظ کیفیت فرآیند چاپ، هر شش ماه یک‌بار تست فینگر پرینت انجام می‌شود تا در صورت تغییرات احتمالی، پروفایل موردنظر نیز به‌روز شود و تطابق فایل خروجی با آنچه چاپ می‌شود، تضمین بیشتری داشته باشد.

    در ادامه از وی می‌خواهیم درباره دامنه کار مدیریت کنترل کیفیت کمی بیشتر توضیح دهد. می‌گوید: کنترل کیفیت در دو مرحله اعمال می‌شود. یکی کنترل مواد مصرفی ورودی به چاپخانه اعم از فیلم، فویل، کاغذ و مرکب، حلال‌ها، الکل، چسب و کلیشه و داروهای مصرفی و غیره که همه در آزمایشگاه مستقر در شرکت بر اساس پارامترهای تعیین‌شده، کنترل می‌شوند و چنانچه با مشخصات موردنظر مغایرت داشته باشند، عودت داده می‌شوند و مجوز ورود به انبار را دریافت نمی‌کنند. (در مورد آزمایش‌های مربوط به هر یک از محصولات، نکته‌های فراوانی می‌توان گفت که فعلاً از حوصله این گفت‌وگو خارج است.)

    و دیگری کنترل کیفیت در فرایند تولید است که از آغاز چاپ تا حین چاپ و نیز عملیات تکمیلی و تبدیلی را در برمی‌گیرد. و در مراحل دیگر مثل لمینیت (حلالی و غیر حلالی)، اکسترود، برش و تا محصول نهایی نیز اعمال می‌شود.»

    وی سپس اشاره‌ای هم به تضمین کیفیت می‌کند: «به‌منظور تضمین کیفیت، اطلاعات مربوط به واحدهای مختلف را برای انجام هر یک از سفارشات، گردآوری داده‌ها، میزان تطابق عملیات مختلف با دستورالعمل‌ها و انحراف احتمالی را به ما نشان خواهد داد. تا در صورت لزوم برای رفع مشکل و جلوگیری از تکرار آن، اقدام شود.»

    کلیشه‌سازی و سیلندرسازی نقش مهر

    کتایون گلستانیان درباره ارتباط با بخش پیش از چاپ می‌گوید: «واحد طراحی در شرکت چاپ ایران‌زمین، از این مزیت برخوردار است که امکانات کلیشه‌سازی و سیلندرسازی را در مجموعه خود دارد. بنابراین تبادل اطلاعات و انجام مشاوره بین آن‌ها و واحدهای طراحی و چاپ به‌طورمعمول صورت می‌گیرد. درواقع این ارتباط دقت کار و هماهنگی بین بخش طراحی و بخش پیش از چاپ را بالا می‌برد. شرکت نقش مهر، به مدیریت جناب مهرشاد گلستانیان که مدیرعامل شرکت ایران‌زمین هم هستند، پشتوانه ارزشمندی برای ما به شمار می‌آید.

    جالب است بدانید نقش مهر، مجهز به سیستم نمونه‌گیری (Proofing) پیشرفته‌ای است که با سیلندر واقعی چاپ و همان مرکبی که در کارخانه استفاده می‌شود، با دستگاه نمونه‌گیر، نمونه‌ای چاپی را به واحد کنترل کیفیت ارائه می‌دهد که در ادامه کار بسیار مؤثر است.

    مرکب‌سازی ترموکالر

    حالا که صحبت به شرکت‌های گروه ایران‌زمین کشیده شد، کتایون گلستانیان به حضور کارخانه مرکب‌سازی ترموکالر با مدیریت مهندس مهران گلستانیان در این هلدینگ نیز اشاره می‌کند که توان تولید و تأمین مرکب‌های استاندارد و مخصوص ماشین‌های هلیوگراور و فلکسو، با ثبات رنگ در نوبت‌های مختلف تولید و نیز ساخت بعضی رنگ‌های خاص (مثل Orange، Violet، Red و …) و انواع پرایمرها و ورنی را دارد.

    نوین پلاستیک و لفاف‌های تخصصی

    مدیر آتلیه طراحی ایران‌زمین در ادامه می‌گوید: وقتی صحبت از شرکت‌های عضو هلدینگ ایران‌زمین است، جا دارد اشاره‌ای هم به نوین پلاستیک به مدیریت مهندس مهرداد گلستانیان داشته باشم که چاپ لفاف و پوشش‌های تخصصی را برای کاربردهای مختلف تولید می‌کند. تنوع این فیلم‌های تخصصی برای مصارف مختلف (صنایع غذایی، مایعات، لبنیات، بهداشتی و دارویی، حیوانات خانگی، محصولات شیمیایی و کشاورزی، گوشت و ماهی و مصارف صنعتی)، دست ما را جهت ارائه مناسب‌ترین راه‌حل‌ها جهت بسته‌بندی محصولات مشتریان، باز می‌گذارد.

    سلیقه و گرایش‌های بازار

    با توجه به این‌که واحد طراحی ایران‌زمین یکی از به‌روزترین مراکز آماده‌سازی فایل‌های بسته‌بندی انعطاف‌پذیر در کشور به شمار می‌رود و هر ماه ده‌ها طرح متنوع و مشتری جدید برای بسته‌بندی محصول جدید یا ویرایش و تغییر طرح‌های قبلی به آنجا مراجعه می‌کنند، سر پل خوبی برای شناخت وضعیت بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر از نظر کمی و کیفی، تغییر سلیقه‌ها و بازار هدف و گرایش‌های نوین در طراحی و حتی افت‌وخیز صادرات است. از کتایون گلستانیان؛ مدیر آتلیه طراحی شرکت ایران‌زمین می‌خواهیم دراین‌باره چندکلمه‌ای برای مخاطبان ماهنامه صنعت چاپ سخن بگوید:

    «آن‌طور که از نوع طرح‌های مشتریان دریافت می‌شود، عمدتاً به سمت بسته‌بندی لوکس رفته‌اند. مشتریان روی لوکس‌بودن بسته‌بندی تمرکز دارند و برای آن‌که محصولشان شکیل‌تر دیده شوند، هزینه می‌کنند.

    رنگ‌های خاص و چشمگیر و جنس‌های مات، اخیراً بیشتر محبوب شده‌اند. ترکیب رنگ مشکی با طلایی طرفدار زیادی دارد. اساساً رنگ طلایی فاخر و گران‌تر است.، قرمزهای تیره و خاص و مشکی روی فیلم‌های مات و نیز افکت مات‌وبراق در کنار یکدیگر، خیلی محبوب شده است و استفاده از تکنیک‌های خاص چاپی و تصاویر خلاقانه به جذابیت بسته‌بندی محصولات می‌افزاید.

    درباره گرایش به طرح‌های اصیل و سنتی ایرانی یا طرح‌های کاملاً شبیه خارجی نظر او را می‌پرسیم و می‌شنویم: «سلیقه بازار داخلی بر اساس تنوع است. بعضی از تولیدکنندگان محصولات ایرانی مثل پسته بسیار پایبند به طرح‌ها و نمادهای سنتی و ایرانی هستند و آن را موجب تشخص محصول خود می‌شمارند، درحالی‌که بعضی از برندهای قهوه و شکلات تمایل دارند، کار آن‌ها بسیار شبیه نمونه‌های اروپایی و آمریکایی باشد.

    راستش ما تا جایی‌که ممکن است با کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی مخالفت می‌کنیم و حتی بعضی کارها را که عیناٌ نمونه خارجی را گرفته و تنها اسم آن را عوض کرده‌اند، اصلاً نپذیرفته‌ایم که چاپ کنیم.

    در مورداستفاده از عکس‌های خارجی و داخلی هم همیشه کپی‌رایت را رعایت می‌کنیم و آن‌ها را از سایت‌های تخصصی عکس خریداری می‌کنیم. به‌ویژه چنانچه این بسته‌بندی‌ها به هر صورت به بازارهای خارجی راه پیدا کنند، رعایت نکردن کپی‌رایت می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌ساز باشد.

    در مورد حجم کارهای صادراتی می‌گوید: سفارشات خاصی برای کشورهای عربی به‌ویژه عراق و نیز برای افغانستان، آذربایجان و …داریم که همه توسط شرکت‌های واسطه مستقر در ایران، سفارش گذاری می‌کنند و خودشان به دست تولیدکنندگان آن کشورها می‌رسانند.

    بعضی تولیدکنندگان ایرانی که حجم قابل‌توجهی از محصولات آن‌ها صادر می‌شود هم سفارشات متنوعی متناسب با کشور مقصد دارند.

    او با اشاره به نوع محصولات و سفارش‌ها نشانه جالبی از روندهای بازار را در برابر ما می‌گذارد: سفارشات صنایع غذایی به‌طورمعمول وجود دارد ولی استفاده بیشتر از بسته‌بندی انعطاف‌پذیر در صنعت دارویی و آرایشی بهداشتی محسوس است. این اتفاق در مورد پودرهای شوینده نیز تا حدی صدق می‌کند. بسته‌بندی فیلمی و پلاستیکی در مقایسه با جعبه‌های مقوایی، از استقبال خوبی در صنعت شوینده‌ها و پودر رخت‌شویی برخوردار شده است.»

    پایان‌بخش بازدید ما از واحد طراحی شرکت چاپ ایران‌زمین، دیدار و گفت‌وگوی تخصصی با طراحان و کارشناسان این واحد است که پرسش‌های ما را با تسلط و خبرگی پاسخ می‌دهند و برای درک بهتر ما نمونه کارهایی را روی مونیتور نشان می‌دهند و لفاف‌ها و بسته‌های دوخته‌شده را برای مقایسه رنگ چاپ‌شده و تصویر روی مانیتور ارائه می‌دهند. خشنود از این دیدار آموزنده و یک روز خوب در بین طراحان باذوق و کاربلد ایران‌زمین، با آن‌ها خداحافظی می‌کنیم.

     

    نمایش بیشتر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    باز کردن چت
    1
    سلام👋
    آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟