حرف‌های خودمانی

سالروز تولد محمدعلی بهمنی را تبریک بگوییم
رفتن به جشنواره مد و لباس، این حُسن را داشت که بعد از چند سال چشم ما به جمال محمدعلی بهمنی روشن شود. ایشان ضمن این که شاعری پرآوازه و با ذوق هستند، مدیر چاپخانه‌ هم تشریف دارند؛ چاپخانه دنیای چاپ و نیز انتشارات «چی‌چی کا» در بندرعباس.
داستان از این قرار بود که محل جشنواره مد و لباس در پارک گفت و گو بود.
در آن‌جا پلاکاردی جلب توجه می‌کرد که نوشته بود شب‌های شعر نگارستان با حضور محمدعلی بهمنی هر دوشنبه در نگارستان شهر واقع در بوستان گفت و گو برگزار می‌شود.
کاش شما هم یکی از دوشنبه‌ها در این شب‌ها شعر شرکت می‌کردید.
گفتنی است که چندین سال پیش ماهنامه صنعت چاپ مصاحبه‌ای با استاد بهمنی داشت، آن‌جا او از خاطره خوش اولین دیدار با فریدون مشیری با ما سخن گفت.
راستی بد نیست بدانید که ۲۷ فروردین، سالروز ۷۷ سالگی تولد این شاعر پرمایه است. آقای بهمنی، تولدت مبارک

چاپخانه تکانی بعد از عید

خانه تکانی شب عید، یکی از رسم و رسوم‌های بسیار خوب ما ایرانیان است.
بعد از هر خانه تکانی، کلی چیزهای اضافی دو ریخته می‌شوند، چیزهایی که فقط بار هستند و به کار نمی‌آیند و چه بسا منبع آلودگی و گم شدن چیزهای دیگر از نظر ما می‌شوند، خلاصه، خانه نفس می‌کشد و در آستانه سال نو، احساس تازه شدن و شادی و سلامتی را به ما منتقل می‌کند.
خانه تکانی در محل کار هم لازم است. اما شب عید ـ حتی در این بازار کساد ـ موقع شلوغی و پرکاری چاپخانه‌ها است بنابراین شاید فقط یکی، دو روز آخر سال مجالی برای آن فراهم آید، حتی بعضی چاپخانه‌ها شاید بعد از عید و در تعطیلات نوروزی فراغتی برای چاپخانه‌ تکانی پیدا کنند. در هر حال این کار را باید انجام داد. آن هم با دست‌و‌دل‌بازی، رمز یک خانه تکانی خوب آن است که با دست و دل بازی انجام شود. هر چه را که چند ماه استفاده نکرده‌اید و به یادش نبوده‌اید، به احتمال زیاد اگر یک سال دیگر هم نگه‌دارید، باز هم به کارتان نخواهد آمد. بگذارید چاپخانه و کارگاه شما نفس بکشد.

فارغ‌التحصیلان چاپ کجا هستند؟

چند روز پیش یکی از همکاران تحریریه ماهنامه صنعت چاپ با ما تماس گرفت که می‌خواهد به دفتر مجله سر بزند. کلی خوشحال شدیم و تا ساعت ۱۹:۳۰ منتظر ماندیم. آخر او باید از نمایشگاه بین‌المللی می‌آمد، آن هم پس از پایان وقت نمایشگاه گردشگری، سیدجواد موسویان فارغ‌التحصیل رشته چاپ دانشگاه هنر، پس از چند سال کار در مجله صنعت چاپ و کارهای دیگر در حوزه چاپ، تصمیم گرفت به شهر خودش ـ ابرکوه ـ برگردد و آنجا خانه‌ای قدیمی را مرمت کند و پذیرایی میهمانان و مسافران به آن دیار دیدنی شود. او خانه مستوفی را بنا نهاد، البته با کلی مشکلات، ولی به هر حال اکنون خانه امید گردشگران است. حضورش در نمایشگاه گردشگری نیز به همین خاطر است.
دیدار خوب سید جواد بهانه‌ای شد تا سراغ تک تک بچه‌های رشته چاپ دانشگاه هنر را بگیریم. بیشتر این بچه‌ها طی چند سال تحصیل در دانشگاه؛ ماهنامه صنعت چاپ هم سر و کار و رفت و آمد داشتند. رد بعضی را ما داشتیم و بعضی را سید جواد و بعضی‌ها هم از صفحه رادار خارج شده بودند. آخر این گپ و گفت به آن‌جا کشید که سید جواد یا دوستانش گروهی تلگرامی درست کنند و همکلاسی‌ها و هم دانشکده‌ای‌ها را پیدا کنند و گردهم آورند و دیداری با مجله ترتیب دهند. سید جواد چه کارکردی؟!

به جوان‌ها میدان بدهیم!
بعد از مدت‌ها، این اواخر میهمان شرکت آرن افرا بودیم. آشکارا می‌توانستیم نوگرایی و به روز شدن را در این شرکت ببینیم. عمران فائضی مثل همیشه منابع مختلف علمی را در رشته تخصصی این شرکت ـ یعنی ماشین‌آلات چاپ فلز و قوطی‌سازی ـ گردآورده و اطلاعات دست اول را با ما در میان می‌گذارد.

حالا ماشین‌آلات چاپ و تولید کارتن نیز، یک شاخه اصلی از فعالیت شرکت آرن افرا است.
در نشستی که حرف‌ها گُل انداخت و گذشت زمان را نفهمیدم، با نیروهای جوانی آشنا شدیم که خوب در جریان فناوری‌ها و نیازهای صنعت چاپ و بسته‌بندی بودند. دو فرزند مدیر عامل و دو مدیرفروش در بخش قوطی‌ساز و کارتن‌سازی الگوی موفقی از کار خانوادگی تداوم حرفه خانوادگی و نیز جوان‌گرایی را به نمایش گذاشتند البته سکان شرکت همچنان در دست عمران فائضی، مدیر با تجربه شرکت است ولی او با اعتماد به جوان‌ها مسئولیت‌های خودش را سبک‌تر کرده است.

با کتاب باشید
جلال ذکایی این روزها دارد خودش را برای تدارک نهمین نمایشگاه چاپ
دیجیتال و نشر رومیزی که قرار است اواخر خرداد ۹۸ برگزار شود ـ آماده می‌کند. او برای اطلاع‌رسانی این نمایشگاه به ماهنامه صنعت چاپ هم سر زد. در این نشست سر صحبت باز شد و او از طرح‌ها و برنامه‌های خود با ما گفت و دانستیم که این مدیر کل اسبق دفتر امور چاپ، حالا پروژه‌های مدرنی مثل کتابفروشی بدون انبار را دنبال می‌کند.
او سایت «با کتاب» به نشانی baaketab.ir را به همین منظور راه‌اندازی کرده است. اگر شما هم بخواهید کتاب دلخواهتان را به‌دست آورید، می‌توانید سری به این سایت بزنید. حتی اگر کتابی در بازار تمام شده و نایاب باشد، هم نگران نباشید، «با کتاب»، با هماهنگی ناشر، یک نسخه از آن کتاب را برای شما چاپ دیجیتال می‌کند و تحویل می‌دهد!

مدل جدید کسب و کار ما چه خواهد بود؟

به آپ‌هایی که روی موبایل‌تان نصب کرده‌اید، نگاهی بیاندازید، اسنپ، دیوار، استادکار و غیره. حالا یکی، دو سال پیش را به یاد بیاورید، خیلی از کارهایی را که الان با این آپ‌ها می‌کنید، قبلاً جور دیگری انجام می‌دادید. مثلاً آژانس می‌گرفتید؛ نیازمندی‌های روزنامه را ورق می‌زدید؛ و سراغ تعمیرکاری آشنا را از دوروبری‌ها می‌گرفتید.
چه زود همه چیز عوض شده؟ راستی هیچ فکر کرده‌اید که در کسب و کار چاپ ممکن است چه تغییری رخ دهد؟ آیا آماده همراه شدن با تغییرات هستید؟ به هرحال باشید یا نباشید، وقتی روزش برسد، با آن همراه خواهید شد. ولی چه بهتر از حالا به آن بیاندیشیم و به جای غافلگیرشدن، از پیش‌قدمان باشیم ـ تغییر مدل کسب و کار ناگزیر اتفاق خواهد افتاد. کاری کنیم که در آن مدل هم بتوانیم نقشی ایفا کنیم. شاید هم این حرف‌ها را لوس‌بازی بدانید، خب شاید حق با شما باشد؛ راستی زینک ورقی چند شده؟ از قیمت کاغذ چه خبر؟

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید