شرکت‌ها و آخرین فناوری‌ها، محصولات و تجهیزات چاپ پارچه

0
879

شرکت‌ها و آخرین فناوری‌ها، محصولات و تجهیزات چاپ پارچه
تازه‌‌‌ترین نوآوری‌های صنعت چاپ دیجیتال پارچه در سال ۲۰۲۳


فناوری‌هایی مثل پرینترهای پیگمنتی تک مرحله‌‌ای (one-step) چاپ پارچه و پیشرفت‌هایی که در ماشین‌های دیجیتال مستقیم به فیلم DTF انجام شده، فرصت‌های متنوعی را پیش روی چاپ پارچه گذاشته است.‌‌ این دو روند مهم در چاپ دیجیتال پارچه، به خوبی نشان ‌می‌دهد که چاپ دیجیتال تنها یک روش چاپ نیست، بلکه سهم بزرگی در پیشرفت‌های اخیر و نوآوری‌های ‌‌آینده‌ی چاپ پارچه دارد.

منبع: texintel.com
ترجمه از : بیتا توفیقیان

چاپ دیجیتال پارچه در سال‌های اخیر با سرعت فوق‌العاده‌‌ای در جهان گسترش یافته است. اما در نیمه‌‌‌‌ی اول سال ۲۰۲۳، دو روند مهم، شتاب ‌‌این پیشرفت را از همیشه بیشتر کرده است.
مطالعات وب‌سایت Grand View Research نشان ‌می‌دهد که ارزش چاپ دیجیتال پارچه تا سال ۲۰۳۰، به ۸ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین، کارشناسان پیش‌بینی ‌می‌کنند که تا سال ۲۰۴۰، حدود ۲۵ درصد از حجم پارچه‌های جهان با فناوری‌های چاپ دیجیتال چاپ خواهند شد. تلاش‌های تولیدکنندگان ماشین‌آلات چاپ دیجیتال، نرم‌افزارها و تولیدکنندگان مرکب در ‌‌این زمینه، امسال را به سالی فراموش‌نشدنی تبدیل کرده است. در سال ۲۰۲۳، مهم‌ترین روندها در صنعت چاپ دیجیتال پارچه، استفاده از فناوری‌های one-step چاپ دیجیتال و ورود ماشین‌آلات پیگمنتی DTF به بازار چاپ صنعتی پارچه است.

با فناوری‌های چاپ پارچه one-step، فرآیند چاپ، دیگر به مراحل آماده‌سازی سطح پارچه و تکمیل پس از چاپ آن‏، نیازی ندارد و پارچه پس از گذر از ماشین، آماده‌‌‌‌ی تحویل به مشتری است. مزیت ‌‌این فناوری ‌‌این است که نیاز به ‌‌‌‌ماشین‌آلات و فرآیندهای جانبی چاپ پارچه را کاملا مرتفع ‌می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های ‌‌این فناوری، کاهش مصرف انرژی و آب است که آن را به روش پایدارتری نسبت به دیگر روش‌ها تبدیل ‌می‌کند.
اولین ماشین مجهز به فناوری one-step، در سال ۲۰۱۹ و توسط کمپانی Kornit Digital با نام Presto رونمایی شد.‌‌ این فناوری چاپ مستقیم بر روی پارچه که با مرکب‌های پیگمنتی سازگار بود، تحول بزرگی در صنعت چاپ دیجیتال پارچه‌‌ ایجاد کرد. از آن زمان به بعد، Kornit به بهینه‌سازی ‌‌این فناوری ادامه داده که نتیجه‌‌‌‌ی آن، اضافه کردن نوعی نرم‌کننده‌‌‌‌ی پارچه به مرکب به نام فناوری NeoPigment™ Robusto بود. نوآوری دیگر ‌‌این کمپانی، طراحی فناوری دیگری به نام DXI است که امکان چاپ پارچه بدون نیاز به پرداخت و آماده‌سازی سطح آن را فراهم ‌می‌کند. پارچه‌های چاپ شده با ‌‌این فناوری، بسیار نرم و با رنگ‌های درخشان و باکیفیت است و از آنجایی که مرکب مورد استفاده در ‌‌این سیستم از نوع پیگمنتی‌ست، امکان چاپ بر روی انواع پارچه‌های کتان، ابریشم، پلی‌استر و دیگر ‌‌‌ترکیبات مصنوعی وجود دارد. در سال ۲۰۲۳، ‌‌‌‌ماشین‌آلات چاپ پارچه مجهز به فناوری One Step، در سرتاسر جهان در دسترس مشتریان قرار گرفت:
چاپخانه‌‌‌‌ی Optimum Digital، از ماشین Nirvana استفاده ‌می‌کند که یک پرینتر تک مرحله‌‌ای پیگمنتی ست که امکان چاپ بدون آب را برای مشتریانش فراهم ‌می‌کند. همان طور که قبل‌‌‌تر هم گفته شد، چاپ با ‌‌این ماشین نیاز به مراحل آماده‌سازی سطح پارچه و تکمیل پس از چاپ آن‏، ندارد که در کاهش هزینه‌های کلی تولید بسیار موثر است. حذف نیاز به آب در چرخه‌‌‌‌ی تولید هم ‌‌این فناوری را به یک روش پایدار چاپی تبدیل کرده است. چاپخانه‌‌‌‌ی Optimism Digital درباره‌‌‌‌ی تجربه‌‌‌‌ی استفاده از‌‌این فناوری ‌می‌گوید: «نتیجه‌‌‌‌ی استفاده از‌‌این ماشین، کاهش هزینه‌های چاپ تا ۵۰ درصد و کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی تا ۸۰ درصد بوده است.»
چاپخانه‌‌‌‌ی D.gen، از پرینتر Artrix H8 مجهز به فناوری CBS استفاده ‌می‌کند. در ‌‌‌‌ماشین‌آلاتی که به فناوری CBS مجهزاند، کار پرداخت سطح پارچه قبل از چاپ، توسط هدهای ماشین انجام ‌می‌شود. ‌‌این فناوری همین‌طور، سرعت تثبیت مرکب بر روی پارچه را افزایش ‌می‌دهد که باعث کاهش هزینه‌ها و بالا رفتن سرعت چاپ ‌می‌شود. در مجموع، استفاده از‌‌این فناوری، بهره‌وری تولید را به شکل فوق‌العاده‌‌ای افزایش ‌می‌دهد. چاپخانه‌‌‌‌ی D.gen در مورد تجربه‌‌‌‌ی استفاده از فناوری ‌می‌گوید: «این سیستم از مرکب‌های پیگمنتی استفاده ‌می‌کند و نیازی به پرداخت اولیه‌‌‌‌ی پارچه قبل از چاپ مانند بخاردهی و کوتینگ پارچه وجود ندارد. سرعت تحویل سفارشات ‌‌این ماشین بسیار بالاست و نتیجه‌‌‌‌ی کار، پارچه‌هایی با چاپ درخشان و باکیفیت و البته بسیار نرم و لطیف است.»
چاپخانه‌‌‌‌ی MS Printing Solutions هم

از ماشین چاپ دیجیتال JP7 Pigment استفاده ‌می‌کند که کار چاپ را با مرکب‌های Digistar Pigment 4K تولید شرکت JK Group انجام ‌می‌دهد. ‌‌این مرکب‌ها که فرمولاسیون آنها توسط JK Group ثبت شده، برای چاپ روی پارچه نیاز به آماده‌سازی پیش از چاپ ندارند. مدیر ‌‌این چاپخانه در مورد ‌‌این ماشین ‌می‌گوید: «بهره‌برداری از ماشین چاپ دیجیتال JP7 Pigment، مراحل مختلف چاپ دیجیتال را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. مصرف آب در‌‌این ماشین صفر است و مصرف انرژی نیز به حداقل ممکن رسیده است. ‌‌این سیستم، یکی از پایدارترین سیستم‌های حال حاضر در صنعت چاپ پارچه محسوب ‌می‌شود.»
چاپخانه‌‌‌‌ی Aleph، از سیستم تک مرحله‌‌ای ۴۰۰H استفاده ‌می‌کند که سرعت چاپ آن، ۱۵۰ متر مربع در ساعت است.‌‌ این پرینتر هم از مرکب پیگمنتی استفاده ‌می‌کند و ‌می‌تواند بر تما‌می ‌انواع پارچه‌های پرداخت‌نشده، چاپی با کیفیت فوق العاده ارائه دهد. چاپخانه‌‌‌‌ی Aleph در مورد استفاده از‌‌این فناوری ‌می‌گوید: «این سیستم، یک روش پایدار و به‌صرفه برای چاپ باکیفیت پارچه است که در فرآیند خود نیازی به مصرف آب ندارد. ‌‌این ماشین را ‌می‌توان به راحتی جایگزین سیستم‌های چاپ ری‌اکتیودای کرد.»
سیستم چاپ دیجیتال مدل X-1-Pro که در حال حاضر در چاپخانه‌‌‌‌ی Atexco مورد استفاده قرار گرفته، نُه پرینت هد دارد که دو تای آنها برای پرداخت سطحی پارچه قبل از چاپ، شش تای آنها برای پاشش مرکب و یک پرینت هد برای پرداخت سطحی پس از چاپ مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. ‌‌این سیستم همچنین مجهز به فناوری تثبیت‌کننده‌‌‌‌ی مرکب است که فرآیند چاپ را واقعا به یک فرآیند تک مرحله‌‌ای تبدیل کرده است.
کمپانی EFI Reggiani هم از سیستم دیجیتال مدل ecoTERRA استفاده ‌می‌کند که یک سیستم All-In-One با مرکب‌های پیگمنتی پایه آب است که برای چاپ نیاز به پرداخت سطحی اولیه و ثانویه ندارد. به گفته‌‌‌‌ی مدیران شرکت، ‌‌این سیستم نیاز به آب و انرژی را به حداقل ممکن ‌می‌رساند و از ‌‌این جهت، یک فرآیند بسیار پایدار چاپ مستقیم پارچه محسوب ‌می‌شود.

دومین روند بسیار مهم در بازار چاپ دیجیتال پارچه، مربوط به رشد قابل توجه سیستم‌های مستقیم بر روی فیلم (DTF) چاپ دیجیتال پارچه است. DTF فناوری تازه‌‌ای نیست و سال‌هاست که توسط چاپخانه‌های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. با این حال، دلیل استقبال گسترده از‌‌ این سیستم‌ها در طول سال ۲۰۲۳، تولید سیستم‌هایی هستند که امکان تولید انبوه با فناوری DTF را فراهم ‌می‌کنند. ‌‌این سیستم‌ها، مصرف آب پایینی دارند و امکان شخصی‌سازی سفارشات در آنها وجود دارد. یکی دیگر از دلایل استقبال از فناوری DTF ، پایداری و قابلیت اطمینان بالای آن در تولید سفارشات تیراژ بالا و سرعت بالای چاپ آن است.
در سیستم‌های DTF، فیلم به شکل دیجیتال چاپ ‌می‌شود و بعد مستقیما برای چاپ مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. ‌‌این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های DTG هم کاربری آسان‌‌‌تری دارند و هم ارزان‌‌‌ترند.
چاپخانه‌‌‌‌ی Hanrun Paper از دو سیستم EVO A600 DTF و SEN A-331 DTF – استفاده ‌می‌کند. سیستم اول، از اتوماسیون بالای چاپ برخوردار است و سیستم دوم، یک ماشین یکپارچه است که واحد خشک‌کنی آن در داخل سیستم قرار دارد. مدیر ‌‌این چاپخانه در مورد تجربه‌‌‌‌ی استفاده از ‌‌این سیستم ‌می‌گوید: «این سیستم عملکرد بهتری نسبت به سیستم‌های DTG دارد. قدرت بازتولید تصاویر، رنگ‌ها و خطوط ریز در ‌‌این سیستم بسیار بالاست.‌‌ این ماشین همچنین به فناوری فویل طلاکوب مجهز است که امکان چاپ برجسته و اکلیل‌دار بر روی پارچه را فراهم ‌می‌کند.»
چاپخانه‌‌‌‌ی Adelco از یک ماشین DTF دیجیتال مجهز به چهار پرینت هد استفاده ‌می‌کند.‌‌ این ماشین مجهز به فناوری پودرپاش و سیستم خشک‌کنی است و در حال حاضر، پرسرعت‌‌‌ترین ماشین DTF موجود در بازار به شمار ‌می‌رود. مرکب مورد استفاده در ‌‌این سیستم از نوع پیگمنت پایه آب است که قابلیت بازتولید تصاویر با کیفیت بسیار بالا را دارد. سیستم خشک‌کن و خنک‌کننده‌ی‌‌ این سیستم هم در داخل خود ماشین تعبیه شده است.
کمپانی Mimaki هم به تازگی سیستم DTF مدل TxF150-75 را عرضه کرده است که با بهره‌گیری از فناوری‌های اختصاصی ‌‌این شرکت، بر مشکل پاشش مرکب و رسوب مرکب در داخل نازل‌ها که در حال حاضر در سیستم‌های DTF موجود در بازار وجود دارد، فایق آمده است.‌‌ این سیستم همچنین از مرکب‌های اختصاصی میماکی با عنوان Mimaki heat transfer pigment ink استفاده ‌می‌کند که از انواع مرکب‌های بسیار پایدار و دارای تاییدیه محیط‌زیستی ECO PASSPORT هستند.‌‌ این پرینتر در کنار مزیت‌های محیط‌زیستی، از قابلیت اطمینان عالی در سفارشات تیراژ بالا برخوردار است.
در سال ۲۰۲۳، کمپانی Epson هم با سیستم هیبرید SureColor F2270 به بازار آمده که دو فناوری DTF و DTG را به‌طور همزمان پشتیبانی ‌می‌کند. ‌‌این سیستم، قابلیت‌های فناوری DTF را فراتر از حد استاندارد برده و ‌می‌تواند چاپ با کیفیت مستقیم بر روی پارچه یا فیلم‌های ‌‌‌ترانسفر را بر روی انواع بسترها، از جمله اشیا با اشکال گوناگون انجام دهد.

کمپانی STS Inks هم پرینتر STS XPJ 1682D 64 را به بازار عرضه کرده که یک فناوری ژاپنی مجهز به پرینت هدهای دوتایی (dual-head) است. نتیجه‌‌‌‌ی کار با ‌‌این پرینت هدها سرعت چاپ فوق‌العاده بالاست. STS در مورد‌‌این پرینت هد ‌می‌گوید: «چاپ گرادیانت با ‌‌این پرینتر با بالاترین کیفیت ممکن انجام ‌می‌شود. ‌‌این پرینتر همچینن یک پنل با کاربری بسیار آسان دارد و از مرکب‌های اختصاصی STS Inks استفاده ‌می‌کند که نتیجه‌‌‌‌ی آن، بالاترین حد سازگاری میان مرکب و ماشین است.»
با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌‌ای که در فناوری‌های چاپ DTF انجام شده، بعید نیست که ‌‌این فناوری، سیستم‌های DTG را کمی‌ از میدان به در کند. فناوری DTF در زمینه‌‌‌‌ی تولید مرکب هم پیشرفت‌های بسیاری داشته است:
مثلا کمپانی Dupont، مرکب‌های مخصوص چاپ DTF با عنوان Artistri® P1600 را تولید کرده که به گفته‌‌‌‌ی خود کمپانی، برای کاربران سیستم‌های حرفه‌‌ای DTF مناسب است.
کمپانی InkTec هم ست مرکب‌های DTF با رنگ‌های CMYK به علاوه‌‌‌‌ی سفید را تولید کرده که با کیفیت بسیار بالا، امکان چاپ باکیفیت و درخشان رنگ‌ها را فراهم ‌می‌آورد. ‌‌این مرکب‌ها، با هدهای مدل Epson i3200 print head سازگاری کامل دارند و از چسبندگی و نرخ انتقال بسیار بالایی برخوردار هستند. ‌‌این مرکب‌ها همچنین ضدآب هستند و نتیجه‌‌‌‌ی چاپ با آنها، کیفیت فوق‌العاده در کنار هزینه‌های تولید پایین است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید