«صنعت چاپ» منتشر می‌کند:

«سرمایه‌گذاری با چشمان بسته». این شرح حال بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی است که به دنبال بی‌اطلاعی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در هر حوزه صنعتی _ تجاری یا در نتیجه کمبود آمار و اطلاعات دربارۀ رخدادهای مربوط به این حوزه انجام می‌شود. در صنعت چاپ و بسته‌بندی، نمونه‌هایی از این دست، کم نداریم. چه بسیار سرمایه‌هایی که به دلیل نبود اطلاع از نیاز بازار و عدم شناخت چاپخانه‌داران از میزان اشباع‌شدگی یا ظرفیت باقی‌مانده در بخش‌های مختلف بازار به باد رفته و چه بسیار تلاش‌ها که در نتیجه بی‌توجهی به آمار و ارقام بی‌ثمر مانده‌اند.
ماهنامه صنعت چاپ بنا به رسالت خود، همواره به دنبال توجه هرچه بیشتر خانواده چاپ به آمار و اطلاعات در صنعت چاپ بوده است. در این راستا تلاش‌هایی در جهت ارتباط با منابع آماری و مأخذ اطلاعاتی این صنعت صورت می‌دهد که حاصل آن به تناوب در جداول و تحلیل‌های آماری تقدیم خوانندگان فهیم مجله می‌شود.
در این شماره، جداولی شامل آمار و ترخیص تجهیزات و ملزومات چاپ و بسته‌بندی از گمرک در هشت ماه نخست سال به همراه آمار ترخیصی محصولات چاپی وارد شده در بهار ۱۳۹۷و همچنین نمودارهای تحلیلی شامل مقایسه واردات محصولات چاپی از مبادی مختلف طی فصول بهار، تابستان و پاییز امسال تقدیم خوانندگان می‌شود.
جا دارد از حسن نظر مهرزاد دانش مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد، و همکاری علی‌اکبر ابراهیمی معاون ایشان و ابراهیم خدادوست مسئول سامانه آماری اداره چاپ و نشر که ما را در انجام این پروژه یاری کردند، تشکر و قدردانی ‌کنیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را جهت ارائه بهتر گزارش‌های آماری با ما در میان بگذارید.

واردات ۲۷ هزار تن محصول چاپی طی ۹ ماه نخست سال ۹۷
در ۹ ماه نخست امسال حدود ۲۷ هزار تن محصول چاپی شامل انواع بسته بندی ها و محصولات چاپ شده از گمرک ترخیص و وارد بازار تولید و خدمات صنعت چاپ و بسته بندی کشور شده است.
اغلب این محصولات که رقم دقیق حجم آنها ۲۶.۸۵۰.۳۸۸ کیلوگرم بوده، از دو قاره آسیا و اروپا وارد شده است.

کاهش شدید واردات محصولات چاپی از چین در بهار سال جاری

در بهار امسال ۷ میلیون و ۲۴ هزار و ۱۵۱ کیلوگرم محصول چاپی شامل انواع پاکت‌های بسته‌بندی چند‌لایه موسوم به تتراپک، انواع لیبل و هولوگرام، لفاف‌ها و فیلم‌های بسته‌بندی و…. وارد کشور شده است.
چین که این سال ها شریک تجاری مهمی برای ایران، از جمله در عرصه محصولات چاپی بوده، در کارزار بهاری واردات محصولات چاپی به ایران فقط ۴۷۹هزار و ۷۸۷ کیلوگرم یعنی رقمی کمتر از۷ درصد کل حجم این واردات را به خود اختصاص داد. که در مقایسه با واردات چینی در دیگر بازه های زمانی به ویژه زمستان ۹۶، رقم ناچیزی را نشان می دهد. ترکیه اما در این رقابت ها دست بالا را دارد. نیمی از واردات محصولات چاپی به ایران در طول این مدت، از ترکیه صورت گرفته است. حجم واردات محصولات چاپی از این کشور همسایه ۳ میلیون و۵۸۰ هزار و ۲۸۳ کیلوگرم بوده است.
حجم واردات محصولات اروپای و آسیایی(غیر از چین و ترکیه) به هم نزدیک بوده و در این دوره به ترتیب ۱.۵۸۸.۴۴۸ کیلوگرم و ۱.۳۵۷.۶۰۳ کیلوگرم را نشان می دهد.

بازار تابستانی محصولات چاپی چینی گرم بود

در تابستان۹۷ از مجموع ده هزار و چهارصد تن محصول چاپی وارد شده به کشور ۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۹۲۷ کیلوگرمِ آن به تولیدات چینی اختصاص داشت. چین که در بهار۹۷ کمتر از ۵۰۰ تن محصول به ایران صادر کرده بود، در سه ماهه دوم سال این میزان را به حدود ۹ برابر رساند.
ترکیه هم که نیمی از حجم واردات بهاری را به دوش می کشید، درکارزار تابستانی با یک پله سقوط رتبه دوم را در دست گرفت. طبق تحلیل های آماری ماهنامه صنعت چاپ، رقم دقیق محصولات چاپیِ ترکیه ایِ وارد شد به ایران در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۷۰۷ کیلوگرم است.

در این مدت همچنین یک میلیون و ۹۸۹ هزار و ۳۸۱ کیلوگرم محصول چاپی از مجموع کشورهای آسیاییـغیر از چین و ترکیه ـبه ایران وارد‌ شد که در مقایسه با حجم مشابه در سه ماهه اول، افزایش چشمگیری را نشان نمی‌دهد.
اروپا نیز به عنوان مبدا چهارم واردات تابستانی محصولات چاپی به ایران با ۴۰ درصد کاهش نسبت به فصل بهار ۹۳۳ هزار و۹۴۹ کیلوگرم از انواع این کالاها به ایران فرستاد.

سهم ۵۰ درصدی چاپخانه‌های ترک از واردات محصولات‌چاپی در پاییز ۹۷

در پاییز امسال، ۹ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۸۹۱ کیلوگرم انواع محصول چاپی وارد کشور شده است.
از این میزان سهم چین فقط ۷۷۰ هزار و ۹۶۹ کیلوگرم بوده و این در حالی است که ترکیه طی این مدت توانسته ۵ میلیون ۷۰۵ هزار و ۳۰۵ کیلوگرم محصول چاپی به ایران صادر کند. گفتنی است حجم واردات محصولات چینی در پاییز کمتر از یک پنجم تابستان بوده است.
بر اساس تحلیل های آماری ماهنامه صنعت چاپ سهم بهاری اروپایی ها در این عرصه، یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۲۷۵ کیلوگرم بوده و حدود ۲ برابر آن یعنی ۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۲۱۲ کیلوگرم محصول چاپی وارد شده به ایران هم به کشورهای آسیایی(غیر از چین و ترکیه) اختصاص دارد.

جدول آمار واردات تجهیزات و محصولات چاپی در۸ ماه نخست سال۹۷‏،
استخراج شده از داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران

جدول آمار ترخیص واردات محصولات چاپی در بهار ۹۷ ؛ براساس مجوزهای وزارت ارشاد

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید