گزارش يک جلسه توجيهي در اتحاديه

سه نفر از اعضاي هيئت مديره اتحاديه چاپخانه‌داران تهران به پرسش‌هاي متنوع اعضاي اتحاديه پاسخ دادند. گزارش خبرنگار صنعت چاپ را در‌باره اين جلسه پرسش و پاسخ دريافت مي‌کنيد.

ماه گذشته يک نشست صنفي در غالب پرسش و پاسخ با رياست اتحاديه چاپخانه‌داران تهران و هيئت مديره مربوطه راجع به عملکرد اتحاديه در دوسال اخير و مطالبات صنفي اعضا در محل اتحاديه چاپخانه‌داران تهران، برگزار شد.

در ايـن جـلـسه در پاسـخ به سـوالات چاپخانه‌داران در مورد عمل‌کرد کميسيون‌ها و علت طولاني شدن پي‌گيري درخواست‌ها، آقاي ايرج استاد علينقي گفت: طبق مصوبه اصناف ۵ کميسيون داريم که در هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران  تصميم گرفته شده اين هيات عضو هيچ‌يک از اين کميسيون‌ها نباشد تا سوءتفاهم‌هاي گذشته از بين برود اعضاي اين کميسيون‌ها بعد از انتخاباتي از بين اعضاي چاپخانه‌داران مشخص شده است.شرح کار بدين‌ترتيب است، ابتدا وزارت ارشاد نامه‌اي را مي‌دهد که فلان شخص از نظر ما تاييد شده است و مي‌تواند چاپخانه‌دار يا در رسته‌هاي ديگر چاپ‌ داراي جواز باشد. شما از نظر فني تست بگيريد و جواب را بدهيد، فرد مي‌آيد خودش را معرفي مي‌کند و شناسايي مي‌شود که اطلاع فني دارد يا نه بعد تعهد‌نامه‌اي از او مي‌گيريم و با توجه به مجوز وزارت ارشاد ۶ ماه فرصت دارد تا بعد از تاييد اتحاديه، برود واحدي را که اجازه داده شده، را داير کند. طبيعتا از نظر قانوني و با‌توجه به نامه‌نگاري‌هاي وزارت ارشاد اين افراد زمان قانوني براي داير کردن چاپخانه يا هر دفتري که در آن بشود چاپ هم کرد را از دست مي‌دهند. وي در همين خصوص اضافه کرد در هيات‌مديره مطرح مي‌شود مي‌خواهيم که چه تعداد جواز بدهيم، بايد بدانيد جواز را ما نمي‌دهيم جواز را اتاق مي‌دهد، ضوابط را ما مهيا مي‌کنيم، نزديک ۴ ماه است که صدور مجوز‌ها از اتحاديه‌ها گرفته شده است و وقتي مدارک مهيا شد به اتاق مي‌فرستند و آنجا تصميم مي‌گيرد. علاوه بر توانايي فني، کميسيون در مورد سرمايه کافي براي تهيه ۱۲  ورقي چاپ سوال مي‌کند اگر شناسايي شود که سرمايه کافي نيز موجود است به ارشاد معرفي مي‌شود اين نيز دومين کاري است که کميسيون‌ها مي‌کنند.

علينقي در ادامه بحث و در پاسخ به اعتراضات تند چند تن از اعضا اتحاديه در موضوع ماليات‌ها گفت: در شروع انتخابات جديد در هيچ‌کدام از اطلاعيه‌هايي که آمده بود هيچ‌چيز از ماليات نوشته نشده بود البته من از آقاي هاشمي خواستم هيچ تبليغي براي هيچ موضوعي نکند تا گفته نشود کسي آمده تا کمک مالياتي به اعضا کند بنابراين به او راي بدهيم اما باز هم هر کسي توقعي دارد. اداره مالياتي از سال ۸۲ عنوان کرد که در حال برنامه‌ريزي هستند و مي‌خواهند دفاتر مالياتي را جا بيندازند و آموزش بگذارند و غيره تا افراد ماليات خود را بدهند. امروز همه مطلع هستيد که اگر دفتر نداشته باشيد ۱۴۰ تا ۱۵۰ ميليون، بايد ماليات عدم دفتر را بدهيد. اتحاديه از سال۸۲ و در اين ۲سال اخير در مورد ماليات خيلي کار کرده است در تعامل اتحاديه و دفتر ماليات وطي جلسات به اين نقطه رسيديم که به ارزش افزوده و ماليات عمل کرد. تخفيف مي‌دهند. امروز دو بخش‌نامه داريم که ۸۵ درصد ارزش افزوده جرايم را بخشودگي مي‌دهند. من خودم در هيات‌ها ۶ تا ۷ ميليارد براي اعضا تحفيف گرفتم. اتحاديه هيئت‌مديره اتحاديه در پي کمک به همه اعضا هست هر کس با توان خودش.

يکي ديگر از اعضا در اعتراض به چاپخانه‌هاي بدون جواز گفت: اوايل زمستان ۹۴ بود که طي دو نامه براي هيئت‌مديره نوشتم که گروهي با اسم چاپخانه کار چاپ مي‌کنند، بدون داشتن جواز. مثلا پاساژ شقايق برج ملت يکي از آنها است. به ‌صورت کتبي از هيات‌مديره درخواست برخورد کردم اما رسيدگي نشد. بعد از پي‌گيري‌هاي زياد آقاي علينقي يک بخش نامه نشان داد که حاوي اين بود: شب عيد برخوردي با متخلفين چاپ نشود چون مي‌خواهيم جو آرام بماند، اما اين عقب‌نشيني‌ها باعث شده که حتي دعوايشان را مي‌آورند اتحاديه حل‌وفصل شود. رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران در پاسخ به اين سوال اعضا گفت: در مورد پاساژ شقايق و ملت ما اقدامات فراواني کرديم اما جواب به ما ندادند، مکتوب از مدارک ارشاد شروع شد، وزارت ارشاد آماري بر روي CD به ما داد که محتواي مشخصات افراد و آدرس آنها بود. فهميديم که ۲۸۰۰ پروانه تاسيس، داده شده است که همه اين‌ها داراي پروانه تاسيس چاپخانه هستند چند چاپخانه مثلا شهدا را به عنوان سفارش دهنده رفتيم اما تا جواز خواستم مرا بيرون کردند. البته ما چندتا از اين‌ها که جواز نداشتند را با آقاي بحيرايي مطرح کرديم همين‌طور در اتاق هم مطرح کرديم در دو نوبت قرار  شد اقدام عملي کنيم، يکي در ۱۵ خرداد بعدي هم در ماه رمضان و يکي هم در دهه خاصي بود که گفتند هيچ اقدامي نکنيد و جايي را پلمپ نکنيد. ما تمام انگيزه‌هايمان را از دست داديم. وي در ادامه گلايه خود افزود يک چاپخانه در خيابان ايرانشهر است که کميته تخلفات وزارت ارشاد آدرس گرگان را برايش ثبت کرده است و ما در اقدام در مورد آن هيچ قدرتي نداريم چرا که در حوزه ما نيست.

جعفري يکي از اعضا هيات‌مديره اتحاديه در تاييد سخنان رئيس اتحاديه افزود هيات‌مديره وظيفه‌اش اين است که گزارش بدهد به اماکن برود و آنجا را پلمپ کند ما اين‌کار را خودمان نکرديم. ما بازديد چاپخانه‌ها را از نظر ايمني و الگوهاي تعريف شده بررسي کرديم اما از نظر پلمپ هيچ اقدامي نکرديم اگر ما بخواهيم اعمال کنيم در واقع از بيش از دو هزار چاپخانه نزديک به هزار جواز داريم و بقيه بايد پلمپ شود. اما در تاييد سخنان آقاي رئيس دولت در هر دو مورد جلوي ما را گرفتند در واقع دولت بزرگترين نقش در سهل‌انگاري در عدم پلمپ چاپخانه‌هاي غيرقانوني را دارد.

در نهايت اتحاديه چاپخانه‌داران از اعضا خواست که در درخواست‌ها پويا باشند و تمام مطالبات خود را به‌صورت مکتوب به اتحاديه تسليم کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید