بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران

ایرانی‌ترین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در چند سال اخیر. شاید عبارت مناسبی برای نمایشگاه بیست‌وپنجم باشد. نمایشگاه تقریباً از حضور خارجی‌ها تهی بود. البته در برهه‌های دیگر، صنعت چاپ ایران به تبعیت از کلیت تولید و تجارت کشور، کمتر شاهد حضور خارجی در رویدادهای این‌چنین بوده. در چنین شرایطی به دنبال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، چند سال پیاپی، اثر چندانی از حضور شرکت‌های اروپایی در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دیده نمی‌شد. اما دست‌کم چینی‌ها بودند و سنت تجاری همیشگی‌شان یعنی حضور در عمق بازار دیگر کشورها!‏ در دوره‌های بیست و یکم تا بیست و سوم که مصادف با اوج تحریم‌ها بود‏ هر جا سر می‌گرداندی چینی می‌دیدی و تولید چینی. اما در نمایشگاه امسال که مساحت غرفه‌های خارجی آن‌یک پنجم سال قبل بود، نه خبری از حضور قابل‌توجه چینی‌ها بود و نه اثری از یکه‌تازی ترک‌ها. بااین‌حال پیش‌تر ندای رکود غرفه گذاری و غرفه گردانی در نشست خبری نمایشگاه داده‌شده بود؛ اینکه امسال در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌بریم و نمی‌توان انتظار یک نمایشگاه در حد و اندازه‌ای را داشت که سال‌های قبل برگزار می‌شد.

متولی نمایشگاه چاپ و بسته بندی: از برگزاری آن راضی هستیم.
جلیل غفاری رهبر که مدیرعامل شرکت برگزارکننده نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی است در گفت‌وگو با «صنعت چاپ» بابیان اینکه کمبود حضور خارجی‌ها در نمایشگاه با تراکم حضور ایرانی‌ها جبران شده، گفت: ما انتظار نداشتیم نمایشگاه شلوغ باشد زیرا در رکود اقتصادی به سر می‌بریم؛ بنابراین مبادلات تجاری شرکت‌ها در حد و اندازه تبلیغ و ..نیست. بااین‌حال از شلوغی نمایشگاه غافلگیر شدیم. انتظار نداشتیم این میزان از بازدیدکننده در نمایشگاه امسال حاضر باشند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه امسال تخصصی‌تر از سال‌های قبل بود. زیرا گرانی و افزایش هزینه غرفه‌ها باعث شده فقط کسانی در نمایشگاه حاضر شوند که قصد مبادله و تبادل اطلاعات داشته باشند. دیگر اثری از غرفه‌هایی نیست که به سبب ارزانی غرفه گذاری، برپا شده بودند و به‌تبع آن از بازدیدکنندگانی که فقط برای گذران وقت و گرفتن هدایای تبلیغاتی به نمایشگاه می‌آمدند و ارتباط چندانی با صنعت چاپ و بسته‌بندی نداشتند. این بازدیدکنندگان امسال به دلیل نبود غرفه‌های سرگرم کننده، در نمایشگاه دیده نشدند.

بازدید هیات‌های تجاری خارجی

نمایشگاه امسال با حضور کم‌رنگ خارجی‌ها همراه بود و این در حالی است که به دلیل کاهش ارزش ریال ، توان خرید خارجی‌ها برای خرید جنس ایرانی افزایش چشمگیری داشته است. انتظار می‌رود همانگونه که بسیاری از عراقی‌ها یا دیگر کشورهای همسایه برای درمان های نه چندان ضروری در بیمارستان های ایران صف بسته اند و برای خرید بسیاری از اجناس به ایران می آیند، در نمایشگاه چاپ هم شاهد حضور پررنگ خارجی ها باشیم. اما در نمایشگاه چاپ و بسته بندی جز در مواردی معدود بازدیدکننده خارجی دیده نمی شد.

با این حال بابک عابدینی مسئول بخش خارجی بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی درباره حضور بازدیدکنندگان خارجی از این نمایشگاه گفت: امسال یک هیات تجاری شامل هیات مدیره اتحادیه چاپ و بسته بندی اقلیم کردستان به همراه برخی از چاپخانه داران مطرح این منطقه برای بازدید از نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران دعوت شدند که طی آن یک دستگاه یووی تمام اتوماتیک و چند دستگاه طلاکوب و همچنین قطعات یدکی و مرکب خریداری کردند. از افغانستان هم هیاتی به نمایشگاه دعوت شده‌اند که حاصل آن خرید ملزومات چاپی و قطعات یدکی بود و مذاکراتی هم برای خرید ماشین‌آلات پس از چاپ صورت گرفت. این هیات‌های تجاری دو شبانه روز مهمان برگزارکنندگان نمایشگاه بودند و در هتل «اسکان» اقامت داشتند. وی افزود: گروهی هم از ترکیه برای حضور در نمایشگاه دعوت شدند که با برخی از تولیدکنندگان ایرانیِ غرفه دار، برای خرید ماشین‌آلات مذاکره کردند. از ایتالیا هم نماینده رییس اتحادیه ماشین‌سازان چاپ و بسته بندی اروپا از نمایشگاه بازدید کرد که در هتل «آزادی» اقامت داشت.

توان قالب‌سازان ایرانی

در این دوره نمایشگاه، قالب‌سازان تیغ و برش و صنعت دایکات حضور پررنگ و اطمینان بخشی داشتند. انواع قالب‌های تخت و روتاری در غرفه‌ها و سالن‌های مختلف نمایشگاه به چشم می‌‌خوردکه حکایت از به کارگیری فناوری روز در این صنعت داشت.
علی‌رغم این پیشرفت‌ها، هنوز بعضی بازدیدکنندگان از کاستی‌هایی در زمینه قالب‌های روتاری و دایکات لیبل‌های TML گلایه داشتند.
بابک شیرزاد، مدیر عامل قالب‌سازی بابک در گفت‌وگو با ماهنامه صنعت چاپ به پیشرفت‌های صنعت قالب‌سازی در سال‌های اخیر اشاره کرد و اطمینان خاطر داد که علیرغم محدودیت در تأمین بعضی مواد اولیه، ساخت انواع قالب‌های تا و برش برای مصارف مختلف در کشور امکان‌پذیر است.

رکود صنعت چاپ محرک بازدیدهای تخصصی!
محمد دلیری مدیرعامل خانه چاپ چکاوک (آذر هولوگرام) با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور، حضور در نمایشگاه چاپ و بسته بندی را به مثابه تلاشی برشمرد که در جهت جبران رکود حاکم بر چاپخانه‌ها صورت می گیرد. با وجود این، بسیاری از چاپخانه‌ها امکان حضور در نمایشگاه را ندارند. وی گفت: برپایی غرفه برای بسیاری از چاپخانه ها که گردش مالی چندانی نداشته اند، دشوار است، زیرا درآمد آنها در حدی نیست که بتوانند برای برگزاری نمایشگاه هزینه‌ای بکنند. وی از منظر دیگر، این موضوع را به عنوان فرصتی قلمداد کرد که در راستای تخصصی تر شدن بازدیدها تبلور می یابد و حضور افرادی ـ که وی آنها را عوام معرفی می کند ـ کاهش می یابد.

همایش بین‌المللی بسته‌بندی ایرانی

روزهای ۲۴ و ۲۵ آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با عنوان همایش بین‌المللی بسته‌بندی ایران، با همکاری انجمن علوم و فناوری بسته‌بندی برگزار شد. این انجمن سپس بیانه‌ای ۱۰ ماده‌ای در این ارتباط منتشر کرد که بند پایانی آن، خواستار برگزاری همایش در سال آینده شده‌است.

ماشین لمینت ایرانی در راه بازار ترکیه
داوود تات داوودی مدیرعامل شرکت حرفه‌و‌فن درباره حضور خود در نمایشگاه گفت: در نمایشگاه امسال یک دستگاه جلد کن کتاب به یک شرکت عراقی فروختیم که از اربیل برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. اما مهم‌ترین دستاورد شرکت حرفه و فن از بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی بازدید یک شرکت ترکیه‌ای از غرفه ما بود. ماشین‌آلات ما به ویژه لمینت فول اتومات که برای اولین بار در خاورمیانه ساخته می شود، نظر آنها را جلب کرد. از آن زمان تاکنون طی تماس‌هایی با هم گفتگوهایی ترتیب داده‌ایم و امروز که با شما صحبت می کنم جلسه‌ای بین دو طرف در دفتر حرفه و فن برقرار است. اهمیت این معامله فقط سودآوری جزئی آن نیست. در واقع ما فقط به عنوان معامله‌ای که سودی به همراه داشته باشد، به آن نگاه نمی‌کنیم. این معامله در صورت تحقق، راه ما را برای ورود به بازار ترکیه باز خواهد کرد و به دنبال آن جای پایی برای شرکت‌های ایرانی به منظور فعالیت در بازار ترکیه ایجاد خواهد شد.

کارتن سازی و حفاظت محیط‌زیست

در میان غرفه‌های نمایشگاه، شرکت توسعه صنایع چاپ و بسته‌بندی کرمانشاه (غرب کارتن) با پیوستن به کمپین#-من-یک‌-جنگلبانم، حال هوایی متفاوت داشت. نمادهای محیط‌زیستی، اهدای گلدان حاوی بذر بلوط و عکس‌های یادگاری که در این غرفه گرفته می‌شد، خبر از گرایش محیط زیستی این شرکت می‌داد.
مهندس حامد مظفری نایب رییس هیئت مدیره و مدیر بازرگانی این شرکت در گفت‌وگو با ماهنامه صنعت چاپ با اشاره به برنامه‌های غرب کارتن در زمینه رعایت استانداردهای محیط‌زیستی، از نصب سیستم تصفیه پساب خروجی در کارخانه خبر داد.

 

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید