برگزاري جشنواره صنعت چاپ در خراسان رضوي

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس در مراسم جشنواره صنعت چاپ در خراسان رضوي گفت: تلاش شده با همکاري وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد، صنعت و معدن، اقتصاد و آموزش ‌و پرورش مشکلات مالياتي چاپخانه‌داران حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، مراسم جشنواره صنعت چاپ در استان خراسان رضوي با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر؛ رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، محمودرضا برازش؛ مديرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همايون اميرزاده؛ مشاور اجرايي معاون وزير، داريوش رضواني؛ مشاور فرهنگي معاون وزير، سيد سعيد سرابي؛ مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و جمعي از فعالان و پيشکسوتان صنعت چاپ  در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگي قدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين نصرالله پژمانفر، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم گفت: مهم‌ترين راهکار براي رفع مشکلات چاپ در کشور، بهره‌گيري از توانايي و هنر بخش خصوصي است تا اين بخش در صورت حمايت‌هاي لازم بتواند اشتباهات دولت را کم کند.

وي افزود: قدمت صنعت چاپ در کشور نشان‌دهنده اهميت و جايگاه ويژه مسائل فرهنگي در ايران بوده و اين در حالي است که بسياري از کشورهاي جهان صنعت چاپ خود را به‌ تازگي فعال کرده‌اند.

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به تکيه اقتصاد کشور به نفت در سال‌هاي گذشته بيان کرد: امسال دولت ۳ درصد از بودجه را بر اساس درآمد حاصل از نفت و مابقي را بر اساس درآمدهاي غيرنفتي تعيين کرده است که اين فرصت مناسبي براي افزايش درآمد صنايع مختلف به‌ويژه صنعت چاپ کشور است.

پژمانفر با اشاره به مصرف بالاي کاغذ در کشور يادآور شد: کيفيت پايين کاغذ، بار سنگين بيمه و ماليات و وام‌هاي سنگين بانک‌ها ازجمله مهم‌ترين مشکلات چاپخانه‌ها محسوب مي‌شود که تلاش شده با همکاري وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد، صنعت و معدن، اقتصاد و آموزش ‌و پرورش اين مشکلات رفع شود.

برازش مديرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد نيز در سخناني با اشاره به تفاوت گردش مالي چاپ در ايران و کشورهاي جهان پرداخت و گفت: در حال حاضر گردش مالي صنعت چاپ ناشي از کتاب در کشور ما پنج درصد و گردش مالي اين صنعت در بخش نشريات ۱۲ درصد است.

وي افزود: سالانه بيش از ۱۳۰ هزار تن کاغذ به کشور وارد مي‌شود که اين ميزان واردات کاغذ با هدف تنظيم بازار انجام مي‌شود. در سال گذشته علاوه بر مصرف ۵ هزار تن کاغذ براي چاپ کتاب‌هاي درسي، براي کاغذ مصرفي روزنامه‌ها و ساير بخش‌هاي مورد نياز نيز کاغذ ضروري بود.

برازش با اشاره به افزايش هزينه‌هاي جاري و دستمزد کارگران در چاپخانه‌ها هم‌زمان با کاهش ميزان چاپ روزنامه و کتاب در کشور گفت: متأسفانه علاوه بر کاهش درآمد نسبت به افزايش هزينه‌هاي چاپخانه‌ها، صنعت چاپ ايران با مشکل عدم همخواني دستگاه‌هاي دولتي با نياز اين صنعت روبه‌رو است.

مديرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: خراسان با وجود اينکه به‌عنوان قطب مواد غذايي در کشور محسوب مي‌شود، اما صنايع چاپ روي فلز آن به‌گونه‌اي بوده که مجبور به واردات بسته‌بندي‌هاي چاپ‌شده روي فلز شده است. زيرا تجهيزات صنايع چاپ در اين استان کفاف ظرفيت‌هاي موجود در آن را نمي‌دهد و اين امر نيازمند رفع کمبودها و شناسايي نيازهاي صنعت چاپ خراسان رضوي است.

برازش با تاکيد بر ايجاد مرکز دقيق آمار براي حوزه چاپ گفت: صنعت چاپ در عصر حاضر تغيير کرده و در صورت وجود مرکز دقيق آمار مي‌توان سود سرمايه‌گذاري‌هاي انجام‌شده در اين نوع از صنايع را ارزيابي کرد و از رکود و واردات بي‌رويه محصولات چاپي کاست.

همچنين سيد سعيد سرابي؛ مديرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: سهم ما  در اين روز تشکر از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه چاپ و نشر و همه کساني است که در راستاي اين حوزه براي فرهنگ کشور تلاش مي‌کنند.

وي ادامه داد: پويايي اقتصاد صنعت چاپ يکي از مصاديق اقتصاد مقاومتي است که بايد به آن توجه ويژه داشت. مشکلات صنعت چاپ بايد رفع شود و در سال ۲۰۱۷ اين ظرفيت‌ها به خوبي به جهان اسلامي معرفي شود. دولت تدبير و اميد هم به دنبال يک راهبرد ويژه به اقتصاد مقاومتي توجه خاصي دارد و به نوبه خود اقتصاد فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار مي‌دهد.

سرابي اضافه کرد: صنعت چاپ خراسان، صنعتي پر افتخار، پاک و ارزش‌مدار است و در نگاه منطقه‌اي سهم زيادي را در جريان چاپ کشور ايفا مي‌کند و حتي اين قابليت را دارا است که بسياري از نياز‌هاي کشور‌هاي همسايه را پاسخ دهد.

وي در پايان از بهره‌برداري از شهرک چاپ و نشر خراسان رضوي تا سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: در آستانه سال ۲۰۱۷ و معرفي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، بهره‌برداري از شهرک چاپ و نشر اين استان مي‌تواند به عنوان يک فرصت محسوب شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید