تمايلات مصرف‌کنندگان به کدام سو مي‌رود؟

تمايلات مصرف‌کنندگان به کدام سو مي‌رود؟

انعطافپذيري و نوآوري مهمترين احتياجات براي صنعت بستهبندي در سال ۲۰۱۶ هستند. نياز مصرفکنندگان دائما و به سرعت در حال تغيير است و احتياجات بستهبندي مطابق با اين نيازها تغيير ميکنند. بازار مصرف امروزي، با توجه به حجم بالاي توليد و مصرف، مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان و همه صاحبان صنعت را به طراحي سبز و دوستدار محيط زيست و پايدار هدايت مي‌کند. از آنجايي که بيشترين نوآوري در سالهاي گذشته در حوزه بستهبندي مربوط به بخش طراحي بود، امروزه معيارها و ويژگيهاي جديدي به بسته‌بنديها اضافه شده است. در اين مقاله به چهار معيار پر اهميت در طراحي و توليد بسته-بنديها اشاره شده است.

بستهبنديهاي بدون منفذ داراي قابليت دوباره بستهشدن

يکي از اين بسته‌بندي‌ها، بسته‌بندي‌هاي بدون منفذي است که بسته تا انتهاي مصرف محصول قابليت بسته‌شدن دارد. اين بسته‌بندي‌ها علاوه بر مزاياي بسته‌بندي‌هاي معمولي، مزاياي منحصر به فرد ديگري را نيز دارا هستند. مصرف‌کنندگان در کاربردهاي روزانه خود، تجربه‌هاي سودمندي را از به کارگيري اين گونه بسته‌بندي‌ها بدست مي‌آورند؛ زيرا حتي پس از باز کردن بسته بقيه محتويات بسته محافظت شده و استفاده مي‌شود. ديگر آن دوران که کورکورانه بسته‌بندي‌هايي بخريم که مجبور باشيم بقيه آن را در کيسه‌هاي پلاستيک بريزيم تمام شده است!

اين بسته‌بندي‌ها همچنين تاثير مثبتي روي موضوعاتي از قبيل کيفيت و تازگي محصول دارند. بسته‌بندي‌هاي بدون منفذ به راحتي مي‌توانند بسته شوند و از ورود هوا به داخل بسته جلوگيري کنند که اين کار سهم بسزايي در ماندگاري محصول داخل بسته دارد.

در هر صورت کنترل محتويات بسته به وسيله اين سيستم بسته‌بندي آسان‌تر است و اين مسئله در شرايطي که آگاهي‌هاي بهداشت و سلامتي و کنترل وزن در حال افزايش است، مسئله بي‌اهميتي نيست. نخستين بسته‌بندي بدون منفذ با ماشين Omori توليد شد که بعدا اين بسته‌بندي توسط جروئن مولدر توسعه داده شد.

 پايداري

افزايش مسائل زيست‌ محيطي و افزايش تعداد جمعيت، باعث افزايش توجه به مسئله جلوگيري از ضايعات و زباله به عنوان مهمترين مسئله در روندهاي جديد بسته‌بندي مي‌شود. به ويژه، بسته‌بندي‌هايي که هوشمندانه طراحي شده‌اند، به کاهش ضايعات کمک کرده و حداکثر استفاده مفيد از محصولات و منابع در دسترس را شامل مي‌شوند.

شرکت‌هاي توليدکننده به منظور بهينه کردن فرآيندهاي توليدي موجود، به طور پيوسته در زمينه نوآوري‌هاي بسته‌بندي‌ سرمايه‌گذاري مي‌کنند. با اين کار همه ما در حفظ محيط زندگي سالم براي نسل بعدي سهيم هستيم.

 شکل بستهبندي

شرکت تحقيقات بازار مينتل اعلام کرده است که مصرف‌کنندگان امروزي نياز به گستره وسيعي از اشکال مختلف بسته‌بندي دارند. در عمل، اکثر افراد معتقد هستند که پاکت‌هاي شير بزرگتر مناسب‌تر هستند؛ در حاليکه ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان بريتانيايي از بطري‌هاي کوچک نوشابه‌ خوششان مي‌آيد.

اما حداقل نصف مصرف‌کنندگان تمايل به استفاده از بسته‌بندي‌هاي کوچکتر دارند. بر اساس اين ديدگاه توليدکنندگان تمايل دارند که انواع بسته‌بندي‌ها را در اشکال متفاوت براي اهداف و استفاده‌هاي مختلف طراحي کنند.

 اطلاعات محصول

پيام‌هاي بازاريابي پر زرق و برق روي محصول، مصرف‌کنندگان را از ويژگي‌هاي مطلوب محتواي بسته منحرف مي‌کند. براي بسياري از افراد اطلاعات از جمله کاربرد عطر، طعم و رنگ محصول مهم هستند. آگاهي‌هاي بهداشتي و سلامتي نيز که قبلا به آن اشاره شد، در اين زمينه بسيار مهم هستند و بايد بتوان از روي اطلاعات روي بسته به راحتي و سريع به آنها دست يافت.

طبق اعلام شرکت تحقيقات بازار مينتل، حداقل ۶۰ درصد مصرف‌کنندگان بريتانيايي مواد تشکيل‌دهنده نوشته شده روي بسته را مي‌خوانند، به گونه‌اي که ۷۵ درصد مخالف استفاده از مواد افزودني مصنوعي به مواد غذايي هستند. اين نشان‌‌دهنده اين مطلب است که درج اطلاعات تغذيه‌اي و ارزش تغذيه‌اي روي بسته‌ها روز به روز اهميت بيشتري پيدا مي‌کند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید