تولید داخلی را حمایت کنیم

حسین کیان احمدی، مدیر چاپ صنویر

از نقطه‌نظر یک چاپخانه‌دار می توانم بگویم مقوای نوع درجه یک یا کلاس A اترک می تواند از استقبال مشتریان برخوردار شود. اما متأسفانه همه محصولات خط تولید این کارخانه، از نوع درجه یک نیستند. ما که معمولاً از قبل سفارش می‌دهیم، بعد از حدود یک ماه ۲۰ تن، ۲۰ تن، مقوای درجه یک می‌گیریم و مشکل خاصی با آن نداریم. ولی قیمت آن هم مسأله مهمی است.
الآن مقوای اترک، در بازار با احتساب ارزش افزوده، به قیمت کیلویی حدود ۱۱ هزار تومان فروخته می‌شود، در حالی که مقوای پشت طوسی کره‌ای با هزینه حمل کشتی و کامیون و انبارداری و ۱۵ درصد عوارض گمرکی، هر کیلو ۱۳ یا ۱۴ هزارتومان است.
ما که مستقیم از کارخانه خریداری می‌‌کنیم و یک ماه پیش مبلغ را می‌پردازیم، پشت طوسی را ۹۹۰۰ تومان تحویل می‌گیریم. در حالی‌که ۶ ماه پیش، آن را کیلویی زیر ۴ هزار تومان می‌خریدیم بعد شد شش هزار تومان و حالا نزدیک ۱۰ هزار تومان است. شاید بگویید با این تفاوت چرا مشتریان از مقوای کره‌ای استفاده نمی‌کنند؟
پاسخ این است که همین تفاوت جزیی در بسته‌بندی مقوایی رقم قابل توجهی را شامل می‌شود. یک ورق مقوای کره‌ای ۲۵۰۰ تومان و یک ورق مقوای اترک ۱۸۰۰ تومان آب می‌خورد. با این نرخ‌ها فقط هزینه مقوای یک جعبه کوچک با مقوای پشت طوسی کره‌ای ۱۳۰ تا ۱۴۰ تومان و با مقوای پشت طوسی ایرانی ۱۰۰ تومان می‌شود. در حالی که کل هزینه خدمات چاپ و تکمیل و تبدیل جعبه از لیتوگرافی و چاپ و یووی و تیغ و چسب برای این جعبه ۲۰ تا ۲۵ تومان است.
اما از قیمت‌ که بگذریم، باید مقوای اترک را به عنوان یک صنعت ملی حمایت کنیم. چون با سفارش مدت‌دار می‌تواند مقوا را در گراماژ و ابعاد موردنظر ما تولید کند، تا برای بعضی کارهای پرتیتراژ پرت مقوا نداشته باشیم. البته در صورتی که آن‌ها با چاپخانه‌ها همراه باشند می‌توان چنین انتظاری داشت. قبل از این گرانی‌ها خوب داشتند حرکت می‌کردند. به ایرادهای ما توجه می‌کردند و حتی پیشنهاد پرداخت مدت‌دار می‌دادند. حالا وضع طوری شده که کارشناسان آن‌ها به چاپخانه سر می‌زنند، ببینند واقعاً مقوایی که خریداری شده، چاپ می‌شود یا نه؟ مبادا برای فروش در بازار بوده است.
متأسفانه وقتی تقاضا خیلی از عرضه پیشی بگیرد، دیگر نمی‌توان بیش از این انتظار داشت.
کاش به جای یک کارخانه چند کارخانه‌ تولید مقوای پشت طوسی در کشور داشتیم.

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید