فصل جدیدی در خدمات کلیشه‌سازی فناوری، پیاده‌سازی استانداردها و تعامل با چاپخانه‌ها


ویستا دیجیتال؛ به‌روزترین واحد کلیشه‌سازی ایران


بسیار شنیده‌ایم که سرنوشت چاپ در مرحله پیش از چاپ رقم می‌خورد و کلیشه‌سازی قلب چاپ فلکسو است. اما معنی واقعی این عبارت‌های دقیق که حاصل سال‌ها تجربه است، امروز با به‌کارگیری فناوری و جدیدترین ماشین‌آلات پیشرفته اروپایی و نرم‌افزارهای تخصصی در مجموعه‌ای جدید به نام «ویستا دیجیتال» دارد در کشور ما تحقق پیدا می‌کند.
پای صحبت دکتر علیرضا یوسفی؛ مدیرعامل و داوود بیات؛ مدیر فنی و تولید این شرکت می‌نشینیم تا با خدمات ویژه این شرکت در زمینه کلیشه‌سازی آشنا شویم.

آقای دکتر یوسفی از سابقه شما در واردات موادمصرفی و تجهیزات پیش از چاپ و چاپ‌های بسته‌بندی باخبریم، اما چه شد که به فکر ارائه خدمات کلیشه‌سازی افتادید؟ در این صنعت کدام جای خالی را پر می‌کنید؟
هدف از راه‌اندازی شرکت ویستا دیجیتال، برطرف کردن چالش‌های کلیشه‌سازی در ایران و به حداقل رساندن مشکلات پیش از چاپ، برای چاپخانه‌های فعال در کشور است.
واقعیت این است که در زمینه دستگاه‌های چاپ فلکسو، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در کشور ما صورت گرفته و قابلیت‌های فنی و تخصصی قابل‌توجهی فراهم آمده است. اما فناوری پیش از چاپ به‌روز نشده است. درحالی‌که بدون یک کلیشه مناسب، نمی‌توان از ماشین‌های چاپ، بهترین چاپ را به دست آورد و برعکس وقتی کلیشه‌سازی به‌صورت علمی و تخصصی صورت بگیرد، حتی ماشین‌های قدیمی‌تر هم می‌توانند چاپ باکیفیت و قابل‌قبولی داشته باشند.

ویستا دیجیتال چه امکانات و قابلیت‌هایی برای برطرف کردن مشکلات پیش از چاپ فلکسو و تضمین بالاترین کیفیت ساخت کلیشه و ارتقای چاپ فلکسو فراهم آورده است؟
قبل از پاسخ به این پرسش، اجازه بدهید یادآور شوم که به‌طورکلی چاپ و بسته‌بندی و به‌ویژه چاپ فلکسو در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، بخش قابل‌توجهی از این پیشرفت حاصل تلاش‌های واحدهای پیشرو در کلیشه‌سازی بوده است که با نصب ماشین‌آلات، به‌کارگیری نرم‌افزارهای تخصصی و کسب دانش فنی این صنعت را ارتقاء بخشیده‌اند و به راستی چاپ فلکسو را رونق داده‌اند، اما این صنعت پویایی چشمگیری دارد و پیوسته در حال پیشرفت است؛ چه از نظر ماشین‌آلات و دستگاه‌های کلیشه‌سازی و چه نرم‌افزارهای تخصصی. ویستا دیجیتال با درک این روند هدف خود را به‌روزرسانی صنعت کلیشه‌سازی پابه‌پای پیشرفته‌ترین واحدهای پیش از چاپ فلکسو در اروپا، قرار داده است.
بنابراین انتظار می‌رود پیشرفته‌ترین و آخرین فناوری کلیشه‌سازی در مجموعه تازه تأسیس ویستا دیجیتال به کار گرفته شده باشند.
همین‌طور است. ما با درک نیاز کلیشه‌سازی ایران به نوسازی، از چند نمایشگاه تخصصی و نیز چاپخانه‌ها و واحدهای پیش از چاپ اروپایی بازدید کردیم و پس از مطالعه دقیق فناوری‌های ارائه‌شده در زمینه دستگاه‌ها، تجهیزات، نرم‌افزارها، موادمصرفی و سیستم گردش کار و غیره، پیشرفته‌ترین و کارآمدترین سیستم کلیشه‌سازی را با کسب دانش فنی مربوطه و تضمین پشتیبانی معتبر، خریداری، نصب و راه‌اندازی کرده‌ایم.
خوشبختانه حضور آقای بیات در جمع سهامداران شرکت انتخاب بهترین فناوری‌ها را تسهیل کرد. ایشان مدیرتولید و بخش فنی ویستا دیجیتال هستند و با تجربه و تخصص خود، امکان بالاترین بهره‌وری و استفاده از قابلیت‌های سیستم‌ جدید را فراهم می‌سازند. همچنین بر اجرای دقیق طرح‌های ویژه در ارائه خدمات به چاپخانه‌ها، نظارت خواهند داشت.

ممکن است لطفاً درباره ایده‌های ویژه ویستا دیجیتال در ارائه خدمات کلیشه‌سازی توضیح دهید؟
چاپ فلکسو مثل هر روش دیگری و شاید بیشتر از آن‌ها وابسته به مرحله پیش از چاپ است. بنابراین سرنوشت بسیاری از کارهای چاپی در مرحله پیش از چاپ رقم می‌خورد، اما حتی ساخت یک کلیشه مرغوب، با بهترین مواد و پیشرفته‌ترین فناوری هم در صورتی می‌تواند بالاترین کیفیت را به دست دهد که با شناخت دقیق شرایط ماشین‌های چاپ و عملکرد چاپخانه هماهنگ باشد. بنابراین تعامل بین کلیشه‌سازی و چاپخانه بخشی از روند کلیشه‌سازی ماست و کلیشه‌ها بر اساس کالیبراسیون و ساخت پروفایل برای دستگاه‌های چاپ ساخته می‌شوند.

لطفاً درباره پروفایل‌سازی و تعامل کلیشه‌سازی ویستا دیجیتال با چاپخانه‌ها بیشتر توضیح دهید.
بله، فکر می‌کنم این بخش نیاز به توضیح مختصری دارد. با توجه به شرایط متفاوت دستگاه‌های چاپ، کلیشه‌ هم باید متناسب با ویژگی و عملکرد ماشین‌های چاپ ساخته شوند تا بالاترین کیفیت را ارائه دهند.
به این منظور ما با مراجعه به چاپخانه مشتریان و نمونه‌گیری بر پایه گردش کار «اسکوکریستال» ترام مناسب و پروفایل خاص هر چاپخانه یا دقیق‌تر بگویم پروفایل خاص هر ماشین چاپ در هر چاپخانه‌ای را به دست می‌آوریم و آن را ذخیره می‌کنیم تا هنگام ریپ‌کردن اطلاعات برای خروجی سیستم کلیشه‌سازی دیجیتال، جزییات ترام‌گذاری روی کلیشه بر آن اساس صورت گیرد.
دلیل این کار این است که ماشین‌های چاپ هر کدام با توجه به شرایط فنی و نحوه نگهداری و تعمیرات طی چند سال، از نظر انتقال مرکب و فشارها و غیره متفاوت هستند و به اصطلاح هر ماشین اثر انگشت خودش را دارد. بنابراین ما سعی می‌کنیم با چاپ کلیشه تست، ترام مناسب و پروفایل اختصاصی هر ماشین چاپ را ثبت کنیم تا در تنظیم فایل در مرحله پیش از چاپ و گرفتن خروجی، از آن استفاده کنیم. بدیهی است که این کار مراحل و جزییات فنی دقیقی دارد که به جای خود در جلسه دیگری توضیح خواهیم داد.

با توجه به تعدد ماشین‌های چاپ و چاپخانه‌های فلکسو و هزینه‌بر بودن تعیین پروفایل آن‌ها، آیا این اقدام عملی خواهد بود؟
هزینه، فاکتوری تعیین‌کننده است، اما هزینه پروفایل‌سازی برای چاپخانه‌ها در درازمدت جبران می‌شود. ضمن اینکه این خدمات برای واحدی که هر از چند گاه یک سفارش دارد، ضروری نیست و کلیشه‌های استاندارد بدون پروفایل هم کیفیت قابل‌‌قبولی دارند، اما برنامه ویستا دیجیتال کار کردن با چاپخانه‌های پیشرو و درگیر در کارهای صادراتی و مراکزی است که پابه‌پای ما برای ارتقای سیستم‌ها و نیز کیفیت چاپ تلاش می‌کنند. برای چنین چاپخانه‌هایی، تفاوت ۵ ـ۴ درصدی کیفیت هم مهم است.
ما باور داریم که کلیشه‌سازی و چاپ در ادامه یک روند هستند و تعامل چاپخانه‌ها با ویستا دیجیتال، حتی فراتر از پروفایل‌سازی، ضروری است.
ما با این همکاری می‌توانیم کیفیت چاپ فلکسو را به سطح بهترین واحدهای اروپایی برسانیم و موفقیت محصولات غذایی، بهداشتی، آرایشی و غیره را در بازارهای صادراتی تضمین کنیم.

ضمن صحبت‌ها به ضرورت همکاری کلیشه‌سازی و چاپخانه، فراتر از پروفایل‌سازی هم اشاره کردید، منظور کدام خدمات است؟
چاپ، فرایندی پر از جزئیات است. حتی آنچه به تعامل کلیشه‌سازی و چاپخانه مربوط می‌شود. ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد. اگر بخواهیم به جنبه‌های مهمی از کار اشاره کنیم، می‌رسیم به کالیبراسیون ماشین چاپ که عملیاتی است داخل چاپخانه، در واقع با چاپ کلیشه است که برخی اشکالات در تنظیمات ماشین چاپ هم روشن می‌شود که می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد. چون که تست‌های کیفی ما با هیچ ماشین چاپی تعارف ندارد و چنانچه مدیریت چاپخانه خواستار بهینه‌سازی ماشین‌ها و تضمین کیفیت چاپ باشد، ویستا دیجیتال آمادگی دارد پابه‌پای آن‌ها حرکت کند ما به این همکاری پایبندیم.
زیرا بنا داریم استانداردهای اروپایی را در صنعت کلیشه‌سازی پیاده کنیم و برای چاپخانه‌هایی که تمایل به اجرای این استانداردها داشته باشند، نهایت همکاری را خواهیم داشت.
خاطر نشان می شوم که این کارها چندان هم مشکل نیست. سبک کار در چاپخانه‌های ما تا به حال چنین نبوده است. درحالی‌که در کشورهای صنعتی این روش‌ها اجرا می‌شود. اگر ما بخواهیم بر اساس استانداردها کار کنیم و کاری قابل‌رقابت در بازار جهانی ارائه دهیم، ناگزیریم که استانداردها را پیاده‌سازی کنیم. به نظر من اکنون با جوانان متخصص و تحصیل‌کرده در صنعت چاپ ایران، زمینه برای پیاده‌سازی استانداردها و کارکردن بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌های تخصصی فراهم شده است و ما با همکاری مدیران چاپخانه‌های پیشرو، شاهد رونق هرچه بیشتر چاپ فلکسو (لفاف، لیبل و کارتن) خواهیم بود.

دستگاه‌های جدید و تجهیزات پیشرفته ویستا دیجیتال کدم‌اند و از چه برندهایی هستند؟
ویستا دیجیتال جدیدترین فناوری را از برندهای برتر در صنعت پیش از چاپ فلکسو برای ارائه خدمات به چاپخانه‌ها فراهم آورده است. تجهیزات ما از دوپونت، فلینکس، اسکو و گلانز است.
ما جدیدترین سیستم اسکو (Crystal Technology) و دستگاه XPS را داریم که با منبع نور LED کار می‌کند و کمترین میزان خطا را دارد. دو خط تولید سایز بزرگ (طول ۲ متر) و پروسسورهای دوپونت DUPONT و گلانز، از دیگر تجهیزات مدرن ویستا دیجیتال است. همچنین دستگاه برش کانگزبرگ (۳ متر در ۸۰/۲ سانتی‌متر) برای برش کلیشه‌های چاپ لفاف و لیبل و کلیشه چاپ کارتن با دقت بالا نصب شده است. گفتنی است که این خط تولید، بالاترین سرعت کلیشه‌سازی را برای انجام سفارش چاپخانه‌ها میسر می‌سازد.
حلال‌هایی که مصرف می‌کنیم نیز با آنچه در بازار هست، متفاوت است زیرا هم سازگار با محیط‌زیست هستند، هم کلیشه با بهترین کیفیت تولید می‌شود.
این دستگاه‌های برش‌ پرسرعت برای اولین‌بار در ایران نصب شده است که بالاترین دقت را برای برش کلیشه‌ها فراهم آورده است.

آقای بیات لطفاً در مورد مزایای فنی سیستم برش کلیشه توضیح بدهید.
بله این دستگاه‌ها برای اولین‌بار در ایران نصب و راه‌اندازی شده‌اند. توسعه این فناوری به‌منظور رفع مشکلات کلیشه‌چسبانی، صرفه‌جویی در زمان و دقت و زیبایی هرچه بیشتر چاپ است. برش کانگزبرگ در هر زاویه‌ای (از صفر تا ۱۸۰ درجه) امکان فوق‌العاده‌ای است برای برش‌های پلکانی با دقت بالا و همچنین تنپلات‌های دو طرف را که کنار هم قرار می‌گیرند، با کمترین فاصله مویی کنار هم قرار می‌دهد. این کارها معمولاً در چاپخانه، بسیار حساس، دشوار و وقت‌گیر است و امکان آسیب‌رساندن به کلیشه‌های گران‌قیمت نیز موجب نگرانی چاپکاران می‌شود.

در واقع می‌گویید برش دقیق کلیشه موجب رجیستر دقیق‌تر چاپ هم می‌شود. درست است؟
بله، دقیقاً! می‌دانید که رجیسترشدن رنگ‌ها در چاپ رنگی کارتن، کاری حساس است. با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته‌ای که در ویستا دیجیتال برای کلیشه‌سازی و برش کلیشه به کار گرفته می‌شود، چاپکاران به راحتی ظرف چند دقیقه می‌توانند ماشین را برای چاپ پرسرعت و تیراژ بالا آماده کنند.
یکی از مهم‌ترین کارها در زمینه چاپ کارتن، مونتاژ کلیشه‌های کوچک و چند قطعه‌ای است که دقت رجیستری این قطعات با هم، کار بسیار ظریف و وقت‌گیری است. این کار تا کنون به روش پلاتر یا دستگاه مانتر انجام می‌شد که نقش عامل انسانی در آن‌ها زیاد بود و علی‌رغم صرف چند ساعت وقت یک استادکار ماهر، باز هم رجیستر شدن چاپ، کار آسانی نبود. با این دستگاه برش کلیشه که برای اولین‌بار در ویستا دیجیتال نصب شده، کلیشه‌چسبانی و رجیسترشدن چاپ به سهولت و با دقت بالا امکان‌پذیر شده است.

بنابراین با این توضیحات درمی‌یابیم هم برش کلیشه و هم تعیین پروفایل ماشین چاپ هر چاپخانه، در کاهش زمان تنظیمات اولیه و در نهایت بهره‌وری و افزایش تولید چاپخانه‌ها مؤثر هستند.
بله، به نکته مهمی اشاره کردید. در واقع این مزیت فناوری جدید در همه کارهای صنعتی و از جمله در صنعت چاپ است که موجب افزایش سرعت، دقت و راندمان بالاتر می‌شود. با کاهش زمان کار و حذف کارهای دستی و وقت‌گیر، مزیتی است که مدیران چاپخانه‌ها قدر آن را می‌دانند. در واقع به جای این‌که هر چاپخانه‌ای برای نوسازی و اتوماسیون دستگاه‌های خود اقدام کند، با استفاده از خدمات ویستا دیجیتال و خدمات کلیشه‌سازی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها، از مزایای فناوری جدید و اتوماسیون بهره‌مند می‌شود. وقت و انرژی و هزینه نیروی کار که باید صرف برش چندین کلیشه برای رنگ‌های مختلف و بعد صرف رجیسترشدن و تنظیم رنگ می‌شد، با کلیشه‌سازی جدید، منتفی می‌شود و چاپخانه‌ها برای هر کار رنگی حدود دو ساعت در کار جلو می‌افتند. این مزیت کمی نیست.

یعنی کلیشه‌سازی شما موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های چاپخانه‌ها می‌شود؟ چگونه؟
همان‌طور که اشاره شد، علاوه بر رجیسترشدن سریع چاپ رنگی به خاطر برش بسیار دقیق کلیشه و تحویل آن به چاپخانه، تنظیم اولیه ماشین به‌سرعت صورت می‌گیرد و ظرف مدت کوتاهی ماشین برای چاپ اصلی آماده می‌شود.
تنظیمات از نظر میزان مرکب و رعایت Dotgain و کیفیت ترام‌ها در مناطق سایه و روشن (پر نشدن ترام ۹۵ درصد و استحکام ترام‌های ۵ درصد) با این فناوری و روش کلیشه‌سازی، به راحتی صورت می‌گیرد. بنابراین باطله کار چاپی به حداقل می‌رسد. بد نیست اشاره کنم که برای اولین‌بار در ایران فناوری دیجیتال را برای ساخت کلیشه‌های آب‌شور به کار گرفته‌ایم که ظریف‌ترین ترام‌های زیر ۵ درصد را هم با استحکام خوب برای چاپ فلکسو عریض تولید می‌کند.
می‌بینید که وقتی کار بر اساس استاندارد و به روش اصولی صورت گیرد، هم کیفیت، هم سرعت و هم صرفه‌جویی در مواد مصرفی و در نهایت رضایت مشتری را در پی دارد.

علاوه بر همه این مزایا از نظر محیط‌زیست هم مزایای قابل‌توجهی برای فناوری‌های جدید می‌توان برشمرد.
مسائل محیط‌زیستی امروز در اروپا و کشورهای صنعتی در محور توجه قرار دارد. هیچ صنعتی بدون رعایت برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های محیط‌زیستی امکان توسعه ندارد. صنعت چاپ هم در این راستا پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. اما نکته مهم این است که برخلاف تصور بسیاری از مدیران در کشور ما، استفاده از مواد سازگار با محیط‌زیست (مثلاً حلال های کلیشه‌سازی)، مانع دستیابی به کیفیت نیست و این‌طور نیست که تنها حلال‌های قوی و مخرب محیط‌زیست می‌توانند برای ساخت پلیت و کلیشه خوب عمل کنند. اتفاقاً در مواردی مثل کلیشه‌های آب‌شور، شاهد برتری کیفیت کلیشه، پایداری ترام‌ها، کیفیت چاپ و دوام کلیشه هستیم.
همان‌طور که عرض کردم، حلال‌های جدیدی که در تولید کلیشه استفاده می‌کنیم، هم در کیفیت و پایداری ترام‌ها و طول عمر کلیشه مؤثر هستند، هم سازگار با محیط‌زیست می‌باشند.
مزیت دیگر فناوری جدید، سیستم‌های ترام‌گذاری Crystal است که علاوه بر دقت و کیفیت چاپ تا ۱۲ درصد موجب صرفه‌جویی در مصرف مرکب می‌شود.
فناوری LED و سایر دستگاه‌های جدید که در صنعت پیش از چاپ ارائه شده و در ویستا دیجیتال به کار گرفته‌شده‌اند نیز حتی در مرحله چاپ موجب صرفه‌جویی در زمان و مصرف انرژی و کاهش چشمگیر ضایعات می‌شود. بنابراین از هر جهت به نفع چاپخانه‌داران است که از فناوری‌های جدید و نیز حفاظت محیط‌زیست استقبال کنند. یک نمونه آن کاهش مصرف مرکب با استفاده از سیستم ترام‌گذاری کریستال، حدود ۱۲ درصد است که خودش رقم قابل‌ملاحظه‌ای است.

جا دارد حالا بپرسیم با این خدمات و مزایایی که برای کلیشه‌سازی ویستا دیجیتال برشمردید، قیمت تمام‌شده و هزینه کلیشه‌های شما برای چاپخانه‌ها گران‌تر از دیگران نیست؟
گمان نمی‌کنم هزینه ما بالاتر باشد. برخی از هزینه‌های ما به منظور رعایت استانداردهایی است که خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌دانیم و به آن‌ها اطمینان داریم و در درازمدت با جذب مشتریان وفادار، جبران می‌شوند اما بخش زیادی از این مزایا به خاطر اتوماسیون است که در عین دقت و کیفیت بالا، هزینه نیروی انسانی را کاهش می‌دهد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید