نگاهي به تحولات در صنعت چاپ ديجيتال

نگاهي به تحولات در صنعت چاپ ديجيتال

استفاده گسترده از تکنيک‌هاي تصويربرداري و کنترل الکترونيکي کامپيوتري باعث شده است که تغييرات قابل توجهي در فرايندهاي چاپ معمولي به‌وجود آيد.

سلسله مراتب جديد در چاپ بيشتر به ادغام مراحل پيش از چاپ، چاپ، و فرآيندهاي پس از چاپ، نزديک شده است. فن‌آوري‌هاي جديد، چاپ سريعتر، بهره‌وري بيشتر و انعطاف‌پذيري بيشتري را براي فرايندهاي چاپي به ارمغان آورده‌اند. در حالي که اين تغييرات عمدتا توسط تقاضاي مشتري، مقررات زيست‌محيطي و ميل به رقابتي ماندن به وجود آمده‌اند، در برخي موارد فوايد بيشتري را در قالب‌هاي بهره‌وري انرژي فراهم کرده‌اند.

با فن‌آوري‌هاي جديد، مراحل و تجهيزات دستي اغلب حذف شده‌اند، فرآيندهاي چاپ به صورت خودکار کار مي‌کنند و زمان کمتري مي‌گيرند و بهره‌وري از فرايندهاي چاپ افزايش يافته است.

در طول دهه گذشته، کارآمدترين تکنولوژي‌ها در تمامي مراحل فرايند چاپ، از پيش از چاپ تا عمليات پس از چاپ، معرفي شده‌اند.

امروزه مشتريان چاپ مي‌توانند توسط رايانه‌هاي شخصي خود تقريبا تمام کارهاي مجازي خود را که قبلا توسط کارگاه‌هاي چاپي انجام مي‌گرفت انجام دهند. حروفچيني مي‌تواند روي يک کامپيوتر معمولي انجام شود و خروجي در چاپگر ليزري با سطح کيفيت مناسب براي چاپ صورت مي‌گيرد. اسکنر‌ها در دسترس هستند و به کاربر کامپيوتر اجازه مي‌دهند اندازه، برش و روتوش عکس خود را براي چاپ آماده کند.

به نظر مي‌رسد چاپخانه‌ها در حال حاضر اکثريت کارهاي خود را روي فلاپي ديسک يا از طريق مودم دريافت مي‌کنند.

کاري که قبلا توسط کارگاه‌هاي چاپ تجاري انجام مي‌شد در حال حاضر حداقل بخشي از آن توسط کاربران انجام مي‌شود. عموم طراحان در حال حاضر با صفحه کليد و مانيتور کامپيوتر به جاي مداد و تخته‌هاي پيش‌نويس کار مي‌کنند.

فراتر از حوزه پيش از چاپ، مفاهيم PC براي چاپخانه‌ها مي‌تواند عميق‌تر شود. براي اجراي يک عمليات چاپ کوتاه معمولا کمتر از ۵۰۰ نسخه عمليات چاپ حتي ممکن است به طور کامل استفاده نشود.

چنين کاري اغلب در يک چاپخانه ايکسروگرافيک يا يک دستگاه کپي به جاي يک ماشين چاپ توليد شده است. دستگاه‌هاي کپي پيشرفته فلاپي ديسک يا عمليات آنلاين رايانه‌هاي شخصي را قبول مي‌کنند. بسياري از دستگاه‌هاي کپي ساده‌تر هم اين کارها را انجام مي‌دهند يا در آينده نزديک قابليت انجام آن را پيدا خواهند کرد.

در آينده نزديک دستگاه‌هاي چاپي حرفه‌اي‌تر حتي اطلاعات ديجيتال را به طور مستقيم از کامپيوتر قبول کرده و آن را با کيفيت بالا، به طور رنگي چاپ خواهند کرد.

علاوه بر اين، چاپ الکترونيکي جديد- بر خلاف چاپ متعارف- توانايي تغيير اطلاعات از يک صفحه به صفحه ديگر را دارد. اين ويژگي بدان معني است که چاپ معمولي که قبلا براي صنعت مستقيم پست طراحي شده بود، به عنوان مثال، ممکن است به پروسه‌هاي چاپ جديد روي بياورد؛ چراکه توانايي متناسب کردن خود با دريافت‌کنندگان فردي را دارد. اين قابليت، همراه با پايگاه داده امروز قابل اجرا است که مي‌تواند بخش‌هاي بسياري از صنعت چاپ را تغيير دهد.

پيش از چاپ

عمليات پيش از چاپ، مجموعه‌اي از مراحل مورد نياز براي تبديل مفهوم يک تصوير چاپ شده به يک صفحه چاپ يا ساير حامل‌هاي تصويري است که شامل ترکيب شيميايي/ حروفچيني، کپي و آماده‌سازي، گرافيک عکاسي، آماده‌سازي رنگ، مونتاژ تصوير، جاگذاري و پرداخت صفحه مي‌شود.

بسياري از تغييرات چشمگير در کارايي و بهره‌وري از طريق پردازش ديجيتال به بخش‌هاي مختلف عمليات پيش از چاپ حروفچيني سنتي، آماده‌سازي کپي، عکاسي و مونتاژ فيلم که بسيار پيچيده و وقت‌گير هستند و نياز به کتابچه‌هاي راهنماي گران‌قيمت و متخصصين ماهر دارند، معرفي شده‌اند.

از آنجا که اين مراحل در توليد دشواري‌هايي را ايجاد کرده است، بسياري از تحولات جديد در تصويربرداري ديجيتال به اين حوزه‌ها روي آورده‌اند.

بسياري از تغييرات عمده از طريق توسعه سيستم عامل‌هاي پيشرو و نهايي بدست آمده‌اند که به کاربران اجازه ايجاد، ويرايش و ذخيره متن، تصاوير گرافيکي و تمام اسناد ديگر را قبل از چاپ مي‌دهند.

بهره‌وري الکترونيکي اين عوامل تا حد زيادي در کاهش زمان، هزينه و تجهيزات مورد نياز براي تبديل طرح به فايل چاپي موثر بوده است.

همراه با ورود سيستم عامل‌هاي پيشرو و نهايي، پيشرفت‌هايي در توانايي رنگ، حذف خطاها، تصحيح، روند عکاسي و پيوندي از لوازم جانبي پديدار شده است.

به دليل تغيير روند در پردازش ديجيتال، اغلب عمليات پيش از چاپ از نوع حروف تا عکس‌هاي رنگي، کاملاً الکترونيکي است. در مجموع پيش‌چاپ‌هاي الکترونيکي باعث توسعه کارآيي فن‌آوري‌ها براي انتقال مستقيم به صفحه و چاپ شده‌اند که در آن حتي بيشتر تجهيزات و مراحل فشرده کار حذف شده‌اند.

فن‌آوري‌هايي که وضعيت‌هاي الکترونيکي را در هنر پيش از چاپ شامل رنگ در سيستم‌هاي الکترونيکي چاپ (CEPS)، ايستگاه‌هاي کاري کامپيوتر يا سيستم‌هاي نشر روميزي، اسکنرهاي ديجيتال، تصاوير ديجيتالي مستقيم و تصويربرداري الکترونيکي مشخص کرده‌اند، شروع جايگذاري فرآيندهاي عکاسي در جريان چاپ هستند.

اين مشکلات توسط توليدکنندگان مشخص شده‌اند. با اين حال سيستم‌هاي تصوير مستقيم نقش عمده‌اي در فرآيندهاي افست شده تا اواخر سال ۱۹۹۰ بازي کرده‌اند.

يکي ديگر از توسعه‌هاي وعده داده شده، صفحات ليتوگرافي بدون نياز به فراوري است که همه معايب سيستم‌هاي تعادل آب جوهر را حذف مي‌کند و در عين حال هزينه‌ها را کاهش مي‌دهد و ايجاد سهولت در آماده‌سازي، سرعت بالا و کيفيت چاپ خوب که از مشخصه‌‌هاي ليتوگرافي است را حفظ مي‌کند. در اين روش صفحه توسط نور UV معمولي در يک قاب خلاء استاندارد قرار مي‌گيرد.

مطالعات انجام شده در ژاپن و ايالات متحده نشان مي‌دهد که ميزان بهره‌وري ۳۵ درصد بالاتر از استفاده از سيستم‌هاي خشک است. چنين سيستم‌هايي به دليل تقليل مصرف برق و حلال‌هاي شيميايي با محيط زيست سازگار هستند.

چاپ

تحولات مهم در فرآيندهاي چاپ از طريق اتوماسيون و کنترل پروسه‌هاي چاپي شامل سريع‌تر، بزرگتر و چاپ قابل انعطاف‌تر است. اين پيشرفت‌ها در پليت‌هاي ليتوگرافي، چاپ مستقيم و فن‌آوري‌هاي بي‌نياز به پليت رخ داده است.

در سراسر صنعت، روند گسترده‌اي نسبت به اتوماسيون و کنترل پيچيده‌تر از عمليات چاپ وجود دارد. تکنولوژي‌هاي ميکروکامپيوتري براي جمع‌آوري داده‌ها و کنترل فرآيند رشد داده شده‌اند که در خط نظارت و تنظيم چاپ با سرعت بالا استفاده مي‌شوند.

اين افزايش بهره‌وري باعث عمليات سريع‌تر، کاهش ضايعات، بهبود کيفيت و حجم کار پايين‌تر شده است. استفاده از اين تکنيک‌ها در روند کنترل فرآيندهايي مانند کنترل آماري در سراسر صنعت چاپ در حال رشد است، همچنين رشد استفاده از دستگاه‌هاي اسکن در مطبوعات ضروري خواهد بود.

اين دستگاه‌ها مي‌توانند به بررسي صفحه‌هاي چاپ شده و ثبت اطلاعات رکورد‌هاي آماري بپردازند که بعدا مي‌تواند مشکلات مربوط به توليد را بررسي و تفسير کند.

چاپ الکترونيکي به عنوان روند ايجاد يک کپي کاغذي اصلي به طور مستقيم از يک کامپيوتر تعريف شده است. برخي از فرآيندهاي چاپ الکترونيکي براي استفاده در دستگاه‌هاي چاپ طراحي شده است، اما اکثراً از کپي يا تکنولوژي پرينترهاي ليزري براي خروجي محصول چاپي و پس از آن همراه صرف انرژي کمتر و کار فشرده‌تر استفاده مي‌کنند. بعضي از آنها بدون پليت هستند، در حالي که بقيه از پليت‌هاي ري‌ايميج (قابليت تصويرسازي مجدد) يا از درام‌ها استفاده مي‌کنند. چاپ و فن‌آوري‌هاي تصويربرداري الکترونيکي در حال حاضر بازارهاي سنتي چاپ را به چالش کشيده است.

پرينتر پيشرفته الکترونيکي با سرعت و کيفيت بالا و پرينتر‌هاي الکترونيکي تمام رنگي درحال حاضر در دسترس هستند و به طور گسترده براي چاپ اطلاعات مختلف در کوتاه‌مدت و چاپ و نشر کتاب مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اين پرينترها قابليت اسکن، تغيير اطلاعات، ذخيره، چاپ کاغذ و همچنين خواندن فايل‌هاي الکترونيکي از يک ديسک يا شبکه را دارند.

دستگاه‌هاي کپي رنگي با سرعت بالاتر، وضوح بهتر و قابليت اطمينان بيشتر در حال حاضر براي ساخت يک يا چند نسخه در دسترس هستند.

پس از چاپ

در حالي که تغييرات تکنولوژيکي در عمليات پس از چاپ به طور پيوسته و آهسته در جريان بوده است، تعدادي از نوآوري‌ها در درجه اول به دليل تغيير نقش صحافي‌ها به‌وجود آمده‌اند.

صحافي‌هاي امروزي بيش از در نظر گرفتن صحافي، به محصولات چاپي و توليد محصولات نهايي آماده براي استفاده توسط مصرف‌کنندگان اهميت مي‌دهند.

مواردي مانند کتاب، کاتالوگ، مجله و روزنامه؛ مونتاژ، خطاب يا برچسب، سفارشي، بسته‌بندي، طبقه‌بندي و آماده براي توزيع شده‌اند. تغييرات تکنولوژيکي عمده‌اي در عمليات پس از چاپ درجه اول از طريق افزايش اتوماسيون و کنترل‌هاي کامپيوتري در خطوط پاياني سيستم درحال ظهور هستند.

اين اتوماسيون به‌طور قابل توجهي در کاهش زمان و هزينه صرف شده در مواد تاثير داشته است، که يکي از عوامل ايجاد هزينه در عمليات پس از چاپ است. به عنوان مثال، در خطوط سيستم‌هاي پاياني چاپ مطبوعات مي‌توان ارتباط با عمليات پس از چاپ و کاهش قابل توجه زمان مورد نياز براي توليد يک محصول نهايي را در نظر گرفت.

بهبود تجهيزات همراه با اتوماسيون، به طور قابل توجهي بهره‌وري پس از چاپ را افزايش داده است. ماشين‌هاي چندکاره فنري که در حال حاضر در بازار هستند، مي‌توانند يک خروجي در محدوده ۴۰۰۰۰ مجله در هر ساعت داشته باشند، که با ماشين‌هاي معمولي با ۱۸۰۰۰ توليد در هر ساعت براي چاپ يک زنجيره‌اي مقايسه مي‌شوند.

با ظهور تجهيزات خودکار و سازنده‌تر، پرينترهاي تجاري بيشتر به نصب تجهيزات پس از چاپ تمايل دارند تا اينکه براي اتمام کارشان محصولات خود را به مغازه‌هايي در خارج از کارگاه خود بفرستند.

با عمليات پيوسته در يک محل، پرينترها به طور موثر مي‌توانند در تمامي مراحل کار از پيش از چاپ به پس از چاپ معمولي ادغام شوند، که اطمينان بيشتري براي محصولي سازگار با خروجي خالص بالاتر و کاهش ضايعات و کاهش هزينه‌ها بوجود خواهد آورد.

ترجمه مريم آران

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید