کاغذهای جایگزین پلاستیک درون کشوهای فریزر

0
840

درصدد به‌روزرسانی چاپخانه با فناوری جدید هستیم
شرکت‌ها و فناوری‌های جدید کاغذی در بسته‌بندی خوراکی‌های چرب و یخ‌زده


فناوری‌هایی مثل پرینترهای پیگمنتی تک مرحله‌‌ای (one-step) چاپ پارچه و پیشرفت‌هایی که در ماشین‌های دیجیتال مستقیم به فیلم DTF انجام شده، فرصت‌های متنوعی را پیش روی چاپ پارچه گذاشته است.‌‌ این دو روند مهم در چاپ دیجیتال پارچه، به خوبی نشان ‌می‌دهد که چاپ دیجیتال تنها یک روش چاپ نیست، بلکه سهم بزرگی در پیشرفت‌های اخیر و نوآوری‌های ‌‌آینده‌ی چاپ پارچه دارد.

منبع: packagingeurope.com
ترجمه از : بیتا توفیقیان

شرکت فنلاندی Ahlstorm که یک تولیدکننده‌ی محصولات سلولزی در سطح جهان به شمار می‌رود، در پروژه‌ای مشترک با همکاری شرکت The Paper People، که یک تولیدکننده‌ی بسته‌بندی‌های پایدار در آمریکاست، توانسته‌اند نوعی فیلم پایه فیبری و قابل بازیافت برای بسته‌بندی مواد خوراکی یخ‌زده تولید و به بازار عرضه کنند. آنها امیدوارند بتوانند این فیلم را جایگزین فیلم‌های پلاستیکی سنتی پایه فسیلی کنند.
یکی از ویژگی‌های مهم این بسته‌بندی، مقاومت بالا در مقابل نفوذ چربی‌ست که آن را برای بسته‌بندی غذاهای چرب مناسب کرده است. این دو شرکت امیدوارند بتوانند با بهبود سایر ویژگی‌های این فیلم، آن را جایگزین بسته‌بندی‌های غیرقابل بازیافت کنند.


فیلم‌های جدیدی با فناوری Paperlock G مورد تایید سازمان FDA خواصی مانند چسبندگی و مقاومت در برابر چربی برای بسته‌بندی‌های کاغذی فراهم می‌کند. هدف از به کارگیری این فناوری در تولید بسته‌بندی‌ها این است که فیلم‌های پایه فیبری تولید شده با این روش بتوانند به عنوان یک حایل مناسب میان محصول خوراکی و بسته‌بندی عمل کنند و مانع از نشت و نفوذ چربی و روغن به خارج یا داخل بسته‌بندی شوند.
این فناوری برای بسته‌بندی غذاهای روغنی یا چرب مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس، پیتزا و دیگر خوراکی‌های چرب مناسب است. فناوری Paperlock G همچنین مجوز سلامت از سازمان غذا و داروی FDA را هم دریافت کرده و این یعنی از استانداردهای لازم برای ایجاد تماس مستقیم با ماده‌ی خوراکی برخوردار است. مزیت استفاده از این فناوری در فیلم‌های پایه فیبری قابل بازیافت یا بازیافت‌شده این است که با جایگزین کردن آن به جای بسته‌بندی‌های سنتی غیرقابل بازیافت و ناپایدار، می‌توان ردپای کربن در تولید بسته‌بندی را کاهش داد.
یکی دیگر از مزیت‌های این نوع فیلم‌ها، قابلیت چاپ‌پذیری بالای آنهاست؛ می‌توان به روش فلکسو یا دیجیتال، چاپ ده رنگ بر روی آنها انجام داد. همین طور می‌توان از یک زیپ قابل کمپوست برای دربندی انواع مختلف بسته‌بندی‌های تولید شده با این فیلم‌ها استفاده کرد.
نیل برتل، نماینده‌ی شرکت The Paper People می‌گوید: «از این فیلم بسته‌بندی می‌توان برای تولید انواع بسته‌بندی‌های ایستاده، بسته‌بندی‌های کیسه‌ای ایستاده و بسته‌بندی‌های مجهز به SOS استفاده کرد. بسته‌بندی‌های SOS یا همان System on Substrate، به فناوری‌ای از بسته‌بندی گفته می‌شود که در آن از سیستم‌های الکترونیک مانند چیپ‌های IC در داخل بستر چاپ استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، در این فیلم‌ها قابلیت تعبیه کردن چیپ‌ها و حسگرهای داخل بسته‌بندی هم فراهم است. همین طور از آنها می‌توان برای هر دو مدل کاربردی flow wrap و bundle wrap بهره برد. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که بتوانیم به شکلی اثربخش، این فیلم‌ها را جایگزین فیلم‌های سنتی و ناپایدار موجود در بازار کنیم.»
مارک آشپول، معاون مدیر عامل بخش بسته‌بندی مواد غذایی Ahlstorm هم می‌گوید: «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که نسل تازه‌ای از بسته‌بندی‌های پایدار را به مشتریان‌مان عرضه کنیم. این فیلم‌های بسته‌بندی بدون مواد PFAS تولید می‌شوند و در عین حال، بالاترین حد مقاومت در مقابل نفوذ چربی را دارند.» مواد PFAS، دسته‌ای از مواد شیمیایی ترکیبی هستند که معمولا در تولید بسته‌بندی‌های مقاوم به چربی استفاده می‌شوند و مقاومت آنها در برابر نفوذ چربی را بالا می‌برند. با این حال، تحقیقات نشان داده که این مواد برای سلامتی انسان مضر هستند و باعث بروز مشکلات کبدی و حتی سرطان می‌شوند. این مواد همچنین در مقابل تجزیه در محیط‌زیست مقاومند و بنابراین، جزء مواد مضر و غیرپایدار طبقه‌بندی می‌شوند.
البته تحقیقات برای دستیابی به فناوری‌های جایگزین مواد غیرپایدار محدود به همین نیست. سال گذشته، دو شرکت Iceland و Parkside هم محصولی مشابه با همین محصول تولید کردند. این محصول که به شکل بسته‌بندی‌های کیسه‌ای پایه کاغذی تولید می‌شود، برای بسته‌بندی ماهی و مناسب برای نگهداری در فریزر طراحی شده است و می‌توان آنها را جایگزین بسته‌بندی‌های غیرقابل بازیافت LDPE کرد. این نوع بسته‌بندی از یک نوع پوشش پایه آب تشکیل شده که هم حایل مناسب و بهداشتی برای تماس ماهی داخل بسته‌بندی‌ست و هم پس از مصرف و حین بازیافت، در مرحله‌ی تولید خمیر کاغذ، به راحتی تجزیه می‌شود و امکان بازیافت بسته‌بندی را فراهم می‌کند.

شرکت Walki هم به تازگی از سری بسته‌بندی‌های پایه کاغذی خود رونمایی کرده که برای بسته‌بندی خوراکی‌های یخ‌زده مناسب‌اند. به ادعای این شرکت، این بسته‌بندی قابلیت بازیافت در کارخانه‌های بازیافت کاغذ معمول در مناطق مختلف را دارد.
سه شرکت SABIC، Estiko Packaging Solutions و Coldwater Prawns of Norway هم ادعا کرده‌اند که در خط تولید بسته‌بندی‌های غذاهای یخ‌زده خود، تا ۶۰ درصد از زباله‌های پلاستیک جمع‌آوری شده از اقیانوس‌ها استفاده می‌کنند.
فناوری‌های تولید بسته‌بندی مواد غذایی یخ‌زده پیوسته در حال تغییر و توسعه هستند که هم به بهترین شکل از کیفیت محصول محافظت کنند و هم به استانداردهای پایداری محیط‌زیست نزدیک‌تر شوند. یکی از تازه‌ترین فناوری‌های این حوزه، بسته‌بندی‌های پوستی موسوم به Vacum Skin Packaging یا به اصطلاح (VSP) هستند. البته از این نوع بسته‌بندی‌ها از گذشته برای حفظ تازگی محصولاتی مثل میوه و سبزیجات استفاده می‌شود، اما در طراحی تازه از فیلم‌های پوستی برای محافظت از مواد غذایی داخل فریزر استفاده می‌شود. این بسته‌بندی می‌تواند از مزه، بو و بافت ماده‌ی خوراکی در برابر عوامل خارجی محافظت کند.
شرکت Sealed Air که یک شرکت بین‌المللی بسته‌بندی‌ست، از این فناوری با عنوان Cryovac برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کند. این نوع بسته‌بندی به خاطر شفافیت بالایی که دارد، محصول را بهتر از هر بسته‌بندی دیگری به نمایش می‌گذارد، از طریق حذف اکسیژن از داخل بسته‌بندی، رشد میکروب‌های هوازی بر روی محصول را به تاخیر می‌اندازد و ماندگاری محصول را افزایش می‌دهند و به این ترتیب، از هدررفت بی رویه‌ی غذا جلوگیری می‌کنند.
شرکت Multivac Group هم که یک تولیدکننده‌ی سیستم‌ها و ماشین‌آلات بسته‌بندی‌ست، ماشین بسته‌بندی مجهز به فناوری VSP را با عنوان Multivac Skin Packaging را برای انواع خوراکی‌های داخل فریزر عرضه کرده است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید