صنعت چاپگزارش

مدیرفروش و سهام‌دار شرکت تعاونی پیشگام چاپ:

امسال هم گشایشی نخواهد بود

شرکت تعاونی پیشگام چاپ با امکانات چاپ روی انواع کاغذ و فیلم های ترانسپارنت، صدفی، PVC، متالایز با انواع صنایع شوینده، آرایشی، بهداشتی، دارویی و صنایع غذایی و پتروشیمی سر و کار دارد. علی ساسانی، مدیرفروش و سهام‌دار این چاپخانه به اعتبار ارتباطات حرفه ای با این طیف گسترده مشتریان، اطلاعات نسبتا خوبی از اوضاع صنایع مختلف و وضعیت اقتصادی و انتظارات آن‌ها دارد. ببینیم او چه چشم اندازی از سال ۱۴۰۰ را برای ما ترسیم می کند.

در مورد وضعیت و شرایطی که امسال درپیش داریم، باید بگویم که شاید اوضاع با سال پیش، خیلی تفاوتی نکند. همان‌طور که می‌دانیم جریان‌ها و مشکلاتی مثل نوسانات نرخ ارز، روابط ایران با کشورهای دیگر ،که شرایط کاملا ناپایدار و شکننده‌ای را ایجاد کرده است، تقریبا همیشه بوده و سال‌ها است که ما درگیر آن هستیم. هرسال به یک شکل که امسال، بیماری کرونا هم به آن اضافه شده است. درسال‌های گذشته هم بیشتر درگیری‌های ما واردات، مسائل پتروشیمی و از این دست موارد بوده است. حتی می‌توانم بگویم که سال به سال بدتر هم شده است. نکته‌ای که درباره بازار واحدهای تولیدی مثل ما وجود دارد، این است که هرسال ضعیف‌تر می‌شویم. البته چاپخانه‌های قدیمی و ثابتی که سال‌هاست فعالیت می‌کنند، سرپا هستند. ما هم فعالیت داریم، که البته با اُفت زیادی همراه بوده است. در این شرایط کار‌کردن هم سخت‌تر می‌شود. فقط عددهای هزینه و درآمد‏، تعداد صفرهایش بیشتر می‌شود ولی هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و سودها بسیار پایین است. متاسفانه ما گشایشی را برای امسال پیش‌بینی نمی‌کنیم. سال‌های قبل هم ما همیشه فکر‌می‌کردیم که اوضاع بهتر خواهد شد اما به همان دلایلی که گفتم از جمله کم شدن تیراژها و سفارش‌ها، واردات بی رویه ماشین‌آلات، زیاد شدن دست در این کار، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم، وضعیت مثل پارسال خواهد بود. البته امیدوارم که سال متفاوت و خوبی را درپیش داشته باشیم.
تیراژ سفارش‌ها روبه کاهش است
شرکت‌ها و واحدهای زیادی مشتری ما هستند، هم در داخل و هم درخارج. درواقع بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی و آرایشی، تولید سموم کشاورزی، تولید روغن موتور و اصناف مختلف دیگر با ما همکاری دارند. اما همین ها هم تیراژ سفارش‌هایشان بسیار کاهش یافته است. مایلم در این زمینه مثالی بیاورم تا بهتر توضیح داده باشم؛ به عنوان مثال یک شیر که کالایی است که همه باید ازآن استفاده کنند و جزء مایحتاج اولیه مردم است و تا دوسال پیش قیمت هر بطری آن ۱۰۰۰ تومان بوده است و الان شده ۱۲هزارتومان، بنابراین الان شاید خیلی‌ها نتوانند از‌ آن مصرف کنند. این یک نمونه کوچک است برای این‌که بدانیم اوضاع تا چه اندازه سخت شده است. همین مثال در صنعت چاپ هم صادق است. این نوسانات قیمت‌ها و تورم، شامل حال ما هم می‌شود و همین باعث می‌شود تا مشتریان کاهش پیدا کنند. البته ما مشتری‌هایی هم از برخی کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان داریم که تیراژ سفارش‌‌های آن‌ها هم پایین آمده است. البته کار آن‌ها هم وابستگی زیادی به محصولات ما دارد و از آنجایی که شرکت‌های ایرانی در آن‌جا حضور دارند‏، مثلا آن چیزی که در عراق تولید می‌شود از ایران هم یک شرکت‌هایی، تولید و پخش همان محصول را دارند و نکته جالب این‌جاست که این شرکت ها هم باید با شرکت‌های ایرانی رقابت کنند. البته ما تعدادی از این شرکت‌ها را هم به عنوان مشتری داشتیم اما آن‌ها هم تیراژ سفارشات شان بسیار پایین آمده است.
شرکت ما در زمینه لیبل فعالیت دارد، البته لیبلی که ما تولید می کنیم به‌صورت رول است. و یکی از مشتری‌های به‌نام ما در این زمینه، شرکت عالیفرد است که محصولات سن‌ایچ را تولید می‌کند. و روش تولیدمان هم به این ترتیب است که لیبل‌ها توسط دستگاه و بدون دخالت دست، بر روی محصولات، زده می‌شوند. البته این روش تولیدی ما تا چندسال پیش، خاص بود اما الان، همان‌طور که گفتم؛ دست زیاد شده است و واحد‌های دیگری هم در این زمینه فعالیت دارند و یک زمانی خیلی از چاپخانه‌ها فکر می‌کردند که این حوزه خیلی بِکر و تازه است و تعداد زیادی دستگاه‌های چاپ لیبل را آودند، فکر می‌کنم الان حدود ۲۰۰ چاپخانه باشند و الان همه این واحدها بیکار هستند. اما یکی از نکات اصلی در این زمینه همان واردات بی‌رویه ماشین‌آلات است که همین مورد یکی از مشکلات کار همه صنوف است.
بروز کردن دستگا‌ها، برنامه هرساله
ما همیشه، قصد بروز کردن و بروز نگه‌ داشتن دستگاه‌ها و واحد تولیدی‌مان را داشته ایم و علیرغم مشکلات موجود همیشه سعی خودمان را کرده‌ایم. اگر درحال حاضر بخواهیم یک دستگاه چاپ برای شرکت خودمان وارد کنیم چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان، هزینه برمی‌دارد. البته تسهیلات آن‌چنانی هم برای تولیدکنندگان وجود ندارد و بعید می‌دانم حتی اگر با قیمت های خوب و جدید هم بدهند، جواب‌گوی هزینه‌های ما در شرایط فعلی باشد. مثلا درنهایت با ۵میلیارد تسهیلاتی که تازه اگر به ما بدهند، ما می‌خواهیم چه دستگاهی و با چه کیفیتی وارد کنیم؟ اما شرکت‌ما همیشه به فکر توسعه و برزو کردن بوده است و آخرین ماشین‌هایی که وارد کردیم از آلمان و چین، حدود دو سال پیش بوده است. بر این باور هستیم که مشکلات همیشه هست اما باید بروز باشیم تا عقب نمانیم.
روزهای بهتری را آرزو کنیم
با همه این مشکلات و محدودیت‌هایی که در زمینه‌های گوناگون برای صنعت چاپ و بسته‌بندی وجود دارد، بازهم برای همه خانواده این صنعت بزرگ‏ روزهای بهتری آرزو می‌کنم و امیدوارم شاهد گشایش و اتفاقات خوبی در سال جدید برای همه اعضای این خانواده، باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟