مصاحبهمقالات تخصصی

بنیان‌گذار کیفیت چاپ در ایران

نقشینه چاپ تبریز پشتوانه تولید و صادرات

نقشینه چاپ تبریز، برند پرآوزه چاپ در صنعت بسته‌بندی، چاپخانه‌ای در تراز معتبرترین برندهای جهانی است. این جایگاه تنها به واسطه ماشین‌آلات و تجهیزات درجه یک اروپایی یا استفاده از مواد مصرفی مرغوب و فراهم کردن امکانات کل فرایند تولید، یا برخی فناوری‌های منحصر به‌فرد، به دست نیامده است. نقشینه چاپ حاصل رویکرد مدیریتی مسئولیت‌پذیر، پویا، نوگرا، دانش محور، خودباور، سخت‌کوش، مشتری‌مدار، میهن‌دوست و آرزومند سربلندی تولید ایرانی در بازار جهانی است.
نقشینه چاپ، هدف خود را نه گرفتن پول بیشتر از مشتری‏ بلکه اعتباربخشی به محصولات غذایی و بهداشتی کشور با ارائه بسته‌بندی چشم‌نواز و سالم تعیین کرده است. به گفته نیکجو، بنیانگذار نقشینه چاپ، این همان شاهراهی است که ما را به درآمد و اعتبار و همه چیز می‌رساند.
این دیدگاه، نقشه راه نقشینه چاپ را ترسیم کرده و ظرف ۲۰ سال همه برنامه‌ریزی‌ها در این راستا صورت گرفته است. سال به سال، ماشین‌ها و تجهیزات پیشرفته چاپ گراور، خط کامل و مدرن سیلندرسازی و نیز دستگاه‌های جدید لمینیت و عملیات تکمیلی و تبدیلی از برندهای درجه یک اروپایی، خریداری، نصب و راه‌اندازی شده‌اند. به موازات این سرمایه‌گذاری‌ها با آموزش نیروی انسانی، به کارگیری گردش‌کار دیجیتال، استقرار سیستم یکپارچه در فرایند تولید، اعمال مدیریت تضمین کیفیت و کسب گواهینامه‌های معتبر در زمینه مدیریت، کیفیت چاپ، محیط‌زیست و سلامت و ایمنی محصول و نیز مدیریت ارتباط با مشتری، مجموعه‌ای توانمند در خدمت تولید و صادرات کشور شکل گرفته است.
برای آشنایی نقشینه چاپ در سفر به قطب چاپ و بسته‌بندی، با ما همراه شوید.

وقتی می‌گوئیم «چاپ نقشینه» دقیقاً از چه چیز صحبت می‌کنیم؟ چاپ نقشینه تبریز که در ۱۳۷۶ تأسیس شد، امروز علاوه بر این که بزرگترین چاپخانه روتوگراور و تولیدکننده لفاف‌های بسته‌بندی است، واحدهای بزرگ سیلندرسازی، مرکب‌سازی و تولید فیلم‌های پلیمری را نیز شامل می‌شود.
به گفته مدیران نقشینه چاپ، این مجتمع عظیم، بالاترین ظرفیت تولید چاپ گراور و سیلندرسازی را در اختیار دارد، همچنین کارخانه صاف فیلم و سپهر پلیمر وابسته به این گروه در مجموع بالاترین ظرفیت تولید فیلم‌های BOPP و CPP وBOPET را دارا هستند.
روایت شکل‌گیری و توسعه این مجتمع کارآمد در زمینه چاپ و بسته‌بندی را از زبان علی یزدان‌ دوست، مدیر فروش نقشینه چاپ تبریز بشنویم:

کلنگ چاپخانه به قصد رقابت با ترکیه زده شد
زمانی که نقشینه چاپ آغاز به کار کرد، بیشتر لفاف‌های چاپی مرغوب برای محصولات ایرانی‏، در ترکیه و بعضی کشورهای اروپایی چاپ می‌شد. برندهای معتبر ایرانی مشتری چاپخانه‌های ترکیه بودند و معدود چاپخانه‌هایی که برای کیفیت بهتر تلاش می‌کردند، سیلندرسازی خود را به ترکیه سفارش می‌دادند. روی همرفته، فاصله زیادی بین کیفیت چاپ در ایران و ترکیه به چشم می‌خورد، در چنان فضایی نقشینه چاپ، در سال ۱۳۷۶ با شعار «بنیانگذار کیفیت چاپ در ایران» پا به میدان گذاشت.
برادران نیکجو، پایه‌گذاران نقشینه چاپ با مطالعه دقیق نیازهای صنعت چاپ لفاف و مقایسه امکانات چاپخانه‌های ایران با ترکیه، نیازهای این صنعت را به درستی ارزیابی کردند و متناسب با امکانات مالی و برنامه‌ریزی سنجیده، گام به گام امکانات و قابلیت‌های رقابت با چاپخانه‌های بزرگ‌ ترکیه را فراهم ساختند، محورهای اصلی این برنامه‌ریزی عبارت بود از:
* ایجاد چاپخانه اختصاصی روتوگراور
* تجهیز امکانات سیلندرسازی، چاپ، لمینیت و برش
* به کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات درجه یک اروپایی
* تأمین موادمصرفی مرغوب و نظارت بر ثبات کیفیت آن‌ها
* استانداردسازی فرایند تولید، مطابق کشورهای اروپایی
* حضور مستقیم در بازار جهانی و حمایت از محصولات صادراتی

تجهیز امکانات و ماشین‌آلات
پس از انتخاب ماشین‌آلات، با نصب سری اول ماشین‌های چاپ و لمینیت در سال ۷۷، از سال ۱۳۷۸ ارائه خدمات به مشتریان آغاز شد. به تدریج بر تعداد خطوط چاپ گراور و لمینیت افزوده و واحد پیشرفته سیلندرسازی نیز در سال ۸۲ راه‌اندازی شد.
نقشینه چاپ که نخستین تجربه‌ها را با ماشین ۷ رنگ تایوانی پشت سرگذاشته بود، با نصب ماشین‌های پیشرفته چاپ «ویند مولر اندهولشر» آلمانی، و دستگاه‌های لمینیت «نورد مکانیکا»، تحولی در کیفیت چاپ پدید آورد. اکنون نقشینه چاپ این تجهیزات را در اختیار دارد:
– ۳ خط چاپ گراور ۹ رنگ ویندمولراند هولشر، عرض ۱۳۰ سانتی‌متر با سرعت ۶۰۰ متر در دقیقه.
– ۶ دستگاه لمینیت نورد مکانیکا
– ۲ دستگاه کلدسیل نورد مکانیکا (برای اولین بار در ایران)
– ۱ دستگاه واکس (موم) نورد مکانیکا
– ۶ دستگاه برش اسلیتر KAMPF آلمان
– و سایر تجهیزات تبدیلی و تکمیلی
همه این دستگاه‌های پر سرعت، به سنسورها و سیستم‌های کنترل مجهز هستند و با مشاهده هر گونه اشکال در کیفیت، آلارم داده، متوقف می‌شوند.

سیلندرسازی، قلب چاپ گراور
بارها شنیده‌ایم که سرنوشت چاپ، در مرحله پیش از چاپ رقم می‌خورد. اهمیت این نکته در چاپ گراور شاید بیشتر از دیگر روش‌های چاپ باشد. در واقع سیلندرسازی قلب چاپ گراور است. در چهار، پنج سال اول فعالیت، نقشینه چاپ برای ساختن سیلندر چاپ، وابسته به خارج بود و علیرغم وجود دستگاه‌های پیشرفته چاپ ویندمولر اند هولشر، با سیلندرهای ساخت داخل، نمی‌توانست به کیفیت موردنظر دست پیدا کند.
سال ۱۳۸۲، برگ دیگری در تاریخ نقشینه چاپ ورق خورد و واحد سیلندرسازی با پیشرفته‌ترین دستگاه حکاکی دیجیتال HELL ساخت آلمان، راه‌اندازی شد.
گفتنی است که این واحد علاوه بر حکاکی سیلندر، لاشه‌سازی هسته سیلندر را نیز در اختیار دارد که در مجموع یک کارخانه اساسی و بی‌نظیر در کشور به شمار می‌آید. در واقع کیفیت لفاف‌های چاپی مرغوب در نقشینه چاپ تا حد زیادی مرهون دقت ترام‌گذاری و کیفیت این سیستم سیلندرسازی است.

مرکب سازی، تضمین ثبات رنگ
کنترل بر موادمصرفی، یکی از ضروریات حفظ یکدستی و ثبات رنگ در کارهای چاپی است و مرکب نقشی اساسی در این زمینه دارد. ایجاد واحد مرکب‌سازی مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی و با استفاده از مرغوب‌ترین رزین‌های وارداتی و نیز افزودنی‌ها، خاطر ما را از بابت ثبات کیفیت مرکب و باز تولید رنگ‌های مشخص برای هر سفارش، آسوده می‌کند.
در این کارخانه اختصاصی، پیشرفته‌ترین، دستگاه‌های رنگ‌سنجی، و تجهیزات مرکب‌سازی در اختیار کارشناسان متخصص قرار گرفته است.
تولید فیلم‌های بسته‌بندی در کارخانه صاف فیلم
در راستای تأمین و نظارت بر کیفیت موادمصرفی، با تأسیس کارخانه صاف فیلم در سال ۱۳۸۷، تولید چند فیلم پرمصرف در صنعت چاپ و بسته‌بندی غذایی آغاز شد.
خطوط تولید BOPP، با استفاده از بهترین فناوری روز جهان و به‌روز رسانی آن در صاف فیلم، پشتوانه‌ای برای صنعت بسته‌بندی کشور به شمار می‌آید.
صاف فیلم انواع فیلم‌های BOPP را برای خانواده چاپ و بسته‌بندی کشور تأمین می‌کند. علاوه بر این‌ها طی دو سال اخیر با مشارکت نقشینه چاپ تبریز در کارخانه سپهر پلیمر اصفهان، قابلیت‌ها و ظرفیت تولید بالاترین ظرفیت تولید فیلم‌های بسته‌بندی این مجموعه افزایشی جشمگیر یافت. اکنون این دو واحد در مجموع، بالاترین ظرفیت تولید فیلم در کشور را دارا هستند.

ظرفیت تولید انواع فیلم و چاپ لفاف
نقشینه چاپ علاوه بر نقشی که در حمایت از تولید محصولات مختلف در کشور ایفا می‌کند‏، خود نیز سهمی چشمگیر در تولید ملی دارد. به برکت وجود صنعت بالادستی پتروشیمی و بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان پلیمر در کشور، انواع فیلم‌های BOPP (شفاف، مات، متالایز، صدفی و …) با ضخامت ۱۵ میکرون تا ۷۰ میکرون و با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن و سالانه ۳۶ هزارتن، در خدمت صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران است. با احتساب ظرفیت تولید سپهر پلیمر اصفهان که به این مجموعه پیوسته است، اکنون ما بالاترین ظرفیت تولید در زمینه‌ فیلم‌های BOPP، پلی استر و CPP را در کشور داریم.
ظرفیت چاپ در مجتمع نقشینه چاپ تبریز، ۶۰ تن در روز و ماهانه ۱۸۰۰ تن است که عمدتا در خدمت تولیدکنندگان محصولات متنوع غذایی و بهداشتی کشور قرار می‌گیرد.

نیروی انسانی، سرمایه اساسی
گسترش واحدهای مختلف در مجموعه نقشینه چاپ تبریز، گسترش شمار کارکنان را به دنبال داشته و اینک حدود ۶۰۰ نفر در بخش‌های مختلف چاپ و سیلندرسازی نقشینه چاپ و نیز صاف فیلم به کار اشتغال دارند با احتساب ۵۵۰ نفر کارکنان سپهر پلیمر، این مجموعه برای ۱۱۰۰ نفر، اشتغال ایجادکرده است.
نکته جالب توجه در مورد کارکنان این مجموعه، روش جذب و آموزش و ارتقای دانش فنی و مهارت‌های حرفه‌ای آنان است. مسئولان بخش‌های مختلف و مشاغل کلیدی، آموزش‌های لازم را در مراکز تخصصی و زیرنظر متخصصان خارجی فراگرفته‌اند. واحد R&D نیز نقش مهمی در نوآوری و توسعه واحدهای مختلف ایفا می‌کند.

کیفیت چگونه تضمین می‌شود؟
دستیابی به کیفیت چاپ، امری پرچالش و مستلزم تجهیزات مناسب، موادمصرفی مرغوب و نیروی انسانی آموزش دیده است. اما همه اینها نمی‌تواند کیفیت چاپ را در سراسر طول چاپ و در نوبت‌های متوالی تضمین کند. گرچه این امکانات لازم‌اند، اما کافی نیستند. تأمین کیفیت با ثبات، مستلزم استقرار سیستم تضمین کیفیت است و این سیستم چیزی فراتر از کنترل کیفیت (QC) است.
کنترل کیفیت از بررسی فایل هر سفارش و اصلاح اشکالات احتمالی آن آغاز می‌شود و تا پایان چاپ و تحویل سفارش ادامه می‌یابد.
تضمین کیفیت با استقرار زیرساخت‌ها و سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معین و نیز معمول داشتن رویه‌ها و ایستگاه‌های نظارتی در مراحل مختلف فرایند تولید عملی می شود. در واقع از انبار موادمصرفی گرفته تا سیلندرسازی، چاپ، پس از چاپ و تحویل کار به مشتری، کنترل‌ها صورت می گیرد.
نقشینه چاپ برای استقرار سیستم تضمین کیفیت، بسیار تلاش کرده و از هیچ هزینه‌ای دریغ نکرده است. کالیبره کردن دستگاه‌ها، شامل مانیتورها، پرینتر، سیستم سیلندرسازی و ماشین چاپ انجام شده است. همچنین تنظیم سیستم خروجی، براساس پروفایل هر یک از ماشین‌های چاپ، تعبیه سنسورهای رجیستر و دوربین‌های کنترل رول در حین چاپ پر سرعت و جداسازی بخش‌های معیوب رول چاپ شده و به کارگیری ابزار رنگ سنجی از جمله تمهیدات ما برای کنترل کیفیت چاپ است.
علاوه بر این‌ها، نظارت و تأیید کار در پایان هر مرحله از عملیات و ارسال آن به مرحله بعد در فرایند تولید، به دقت اعمال می‌شود. بدون تأیید کیفیت چاپ، رول چاپ شده به عملیات بعدی سپرده نمی‌شود. همچنین ارسال کار از واحد لمینیت تنها با تأیید کیفیت کار امکان‌پذیر است، مثلاً در مورد کلدسیل، صحت رجیستری به دقت بررسی می‌شود.
در نهایت کار تمام شده، پس از توزین و بسته‌بندی با تأیید واحد کنترل کیفیت، تحویل مشتری می‌شود.
سیستم مدیریت یکپارچه همه بخش‌های چاپخانه را به هم مرتبط و گردش کار را از سفارشات تا پیش از چاپ و چاپ و عملیات تکمیلی و تبدیلی و تحویل، تحت پوشش دارد.

پروانه ساخت از وزارت بهداشت
نقشینه چاپ شاید یگانه چاپخانه‌ای باشد که داوطلبانه پروانه ساخت از وزارت بهداشت دریافت کرده است. این پروانه برای چاپخانه‌‌ها الزامی نیست و اخذ آن برای واحدهای تولید محصولات غذایی نیز با احراز شرایط خاص صورت می‌گیرد. از آنجا که بیشترین طیف مشتریان ما را کارخانجات صنایع غذایی و شیرینی و شکلات تشکیل می‌دهند، نسبت به گرفتن پروانه ساخت از وزارت بهداشت اقدام کردیم تا علاوه بر تضمین کیفیت چاپ، سلامت محصولات چاپی و لفاف‌های بسته‌بندی نیز تضمین شود.
تأمین سلامت محصولات چاپی، هم شامل شرایط فیزیکی چاپخانه، رعایت ایمنی و بهداشت محصول در طول فرایند و نیز به‌کارگیری مواد مصرفی استاندارد برای بسته‌بندی مواد غذایی و تماس با مواد غذایی می‌شود. در این ارتباط، ترکیبات مواد اولیه مرکب و چسب‌های مصرفی در مرحله چاپ و لمینیت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا که لفاف‌های چاپی در ارتباط نزدیک با موادغذایی قرار می‌گیرند، بررسی میزان حلال‌ها و امکان مهاجرت آن‌ها به موادغذایی حائز اهمیت بسیار است.

ما و برندها
در میان مشتریان و سفارش‌دهندگان نقشینه چاپ، نام بزرگترین برندها و صاحبان محصولات صادراتی دیده می‌شود. برندهایی که دغدغه کیفیت و ثبات کیفیت محصول و بسته‌بندی محصول خود را دارند، مشتری پایدار ما هستند و نوعی همکاری استراتژیک بین ما و آن‌ها برقرار است. در واقع ما خود را متحد آن‌ها برای موفقیت محصول در بازار داخل و بازارهای صادراتی می‌دانیم. طیف مشتریان ما در سراسر کشور گسترده است. هر جا که تولیدکنندگان مواد غذایی هستند، نقشینه چاپ هم حضور دارد.
مشتریانی که به مسئولیت‌ اجتماعی پایبندند، با اعتماد به سیستم تضمین کیفیت و سلامت محصول در نقشینه چاپ، قدر این خدمات را می‌دانند. در حالی که بخشی از بازار متأسفانه توجهی به این مسائل ندارد و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که چسب وارداتی مخصوص برای لمینیت استفاده شود یا چسب نامناسب برای بسته‌بندی موادغذایی، با احتمال مهاجرت حلال. همچنین مرکب خوراکی وغیرخوراکی با باقی‌ماندن مواد آلاینده در لفاف چاپ شده‏، برای آ‌ن‌ها اهمیت ندارد. بنابراین بی‌توجه به فعالیت آزمایشگا‌ه‌های کنترل کیفیت و موادمصرفی مناسب و نیز بی‌توجه به سلامت مصرف‌کنندگان، تنها به قیمت پائین‌تر توجه دارند.
آنچه موجب همراهی و همکاری دراز مدت نقشینه چاپ و برندهای معتبر می‌شود، ارزش‌های مشترک ما در حفظ کیفیت و سلامت محصول است.

بسته‌بندی محصولات کارنامه نقشینه چاپ
گفتیم که کنترل کیفیت چاپ از مرحله دریافت فایل شروع می‌شود. در پاره‌ای موارد، فایل‌های دریافتی از مشتریان، دارای اشکالات طراحی و تنظیم رنگ هستند. این اشکالات با هماهنگی مشتری و بدون هزینه، توسط واحد طراحی نقشینه چاپ انجام می‌شود. در مواردی حتی عکاسی هنری در آتلیه نقشینه چاپ صورت می‌گیرد (مثلاً عکس یک کیک) تا در طرح مشتری جایگزین عکس قبلی شود.
چندین نفر در واحد طراحی، به کنترل و اصلاح فایل‌های مشتریان و بهبود طراحی‌های آن‌ها اشتغال دارند، همچنین ده، دوازده نفر در بخش‌های مختلف صرفاً درگیر کنترل کیفیت و رفت و آمد بین آزمایشگاه و بخش چاپ، لمینیت، سیلندرسازی و نمونه‌گیری هستند. همه این اقدامات و هزینه‌ها در نهایت به سود نقشینه چاپ است. ما براین باوریم که لوگو نقشینه چاپ روی هر بسته‌ای، هر چند کوچک، معرف ماست. هر بسته ای که در این چاپخانه چاپ می‌شود، کارنامه نقشینه چاپ است. بنابراین وظیفه خود می‌دانیم در ارتقای کیفیت طراحی و چاپ آن بکوشیم و به سهم خود در بالا بردن جاذبه و موفقیت محصول مشتری، تلاش کنیم.
گفتنی است که تعهد ما نسبت به مشتریان حتی پس از تحویل کار چاپ شده، تداوم دارد و تا مصرف آخرین کیلو از رول چاپ شده، مسئولیم و در صورت هر گونه اشکال در کارهای انجام شده، آماده پاسخگویی و تأمین نظر مشتریان هستیم.

گواهینامه‌ها، جوایز و افتخارات
نقشینه چاپ چندین گواهی‌نامه ایزو در زمینه‌های مختلف دریافت کرده که هر سال نیز با ممیزی بازرسان مربوطه، تمدید می‌شوند.
همچنین با پیاده‌سازی استانداردهای مدیریت رنگ و سیستم تضمین کیفیت و مدیریت یکپارچه در فرایند تولید، زیرساخت‌های لازم برای چاپ و تولید لفاف مرغوب فراهم شده است. در نتیجه این اقدامات، محصولات چاپی و عملکرد این چاپخانه بارها مورد تقدیر قرار گرفته و جوایزی را نصیب این چاپخانه ساخته است.
نقشینه چاپ همواره در کنار صادرکنندگان نمونه کشور بوده و سالیان متوالی سیمرغ بلورین جشنواره ملی صنعت چاپ را دریافت کرده است.

صادرات لفاف چاپی به ترکیه و اروپا
مجموعه تمهیدات نقشینه چاپ از نظر تأمین ماشین‌آلات چاپ، سیلندرسازی و لمینیت و نیز استقرار سیستم یکپارچه مدیریت و تضمین کیفیت، این چاپخانه را به هدف خود ـ یعنی انجام کارهایی که پیش از این به ترکیه روانه می‌شد ـ رساند. حتی فراتر از آن، ما موفق به صادرات رول‌های چاپ شده به ترکیه شدیم. کسانی که دست‌اندرکار مسائل چاپ در منطقه هستند و با قابلیت‌های چاپ بسته‌بندی در ترکیه آشنایی دارند، خوب می‌دانند که رقابت با چاپخانه‌های ترکیه و صادر کردن لفاف‌های چاپ شده به این کشور، تا چه حد اهمیت دارد.
علاوه بر ترکیه، ما چندین نوبت سفارش از کشورهای روسیه، سوئد و انگلستان داشته‌ایم. این بازار می‌توانست گسترده‌تر شود، اما متأسفانه شرایط بازرگانی کشور ما و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها مانع از آن شد. به این دلیل ساده که امکان انتقال ارز در مجاری قانونی برای سفارش‌دهندگان اروپایی وجود ندارد.
هم‌اکنون سفارشاتی از عراق، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان در نقشینه چاپ انجام می‌شود. امید است با گشایش وضع اقتصادی، موفقیت‌های بیشتری به‌دست آوریم.

آزمایشگاه اختصاصی در فرایند چاپ و تولید

بررسی کیفیت چاپ و سلامت و ایمنی محصول مستلزم اندازه‌گیری بعضی فاکتورها در هر مرحله از فرایند تولید لفاف است. به این منظور آزمایشگاهی با تجهیزات اختصاصی و پرسنل مجرب در نقشینه چاپ تجهیز شده است که رابطه‌‌ای تنگاتنگ با بخش تولید دارد. نمونه‌برداری از رول‌های چاپ شده و در حین چاپ هم برای اندازه‌گیری ضخامت قشر مرکب، مقاومت سایشی، خشک شدن و پایداری چاپ و هم از نظر سنجش میزان حلال‌ها و تنظیم آن در حد مجاز و جلوگیری از انتقال آلاینده‌ها و فاکتورهای ایمنی و سلامت در مرحله چاپ و لمینیت و نیز کنترل مرکب و چسب مصرفی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نتایج این آزمایش‌ها، در کنترل کیفیت و تائید کار در هر مرحله از فرایند و انتقال آن به مرحله بعد، ملاک قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟