راضی هستیم و برای سال آینده همه سالن‌های نمایشگاه را درخواست می‌کنیم


جلیل غفاری؛ رئیس سی‌امین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی:


رئیس نمایشگاه IPP را دو هفته بعد از نمایشگاه به صحبت گرفتیم که اطلاعات جامع‌تر و دقیق‌تر از او بگیریم، اما هنوز هم همه گزارش‌های مربوط به بخش‌های مختلف به او نرسیده بود. اما به‌هرحال اطلاعات و آمار خوبی از عملکرد سی‌امین نمایشگاه ارائه می‌دهد و به جزئیاتی اشاره می‌کند که برای دست‌اندرکاران حرفه‌های حوزه چاپ و بسته‌بندی می‌تواند جالب و نکته‌آموز باشد.
این شما و این هم گفت‌وگوی ما با جلیل غفاری؛ رئیس نمایشگاه.

در یک کلام نمایشگاه امسال در مقایسه با دوره‌های گذشته، چگونه بود؟
خیلی خلاصه بگویم؛ هم از نظر متراژ و هم از نظر تقاضا برای غرفه ارقام این دوره حدود ۳۵ درصد بیشتر از دوره قبل بود. برای ما به‌عنوان برگزارکننده، مهم‌ترین چیز، استقبال شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان است که خوشبختانه در هر دو مورد، وضعیت رضایت‌بخشی داشتیم. هرچند از این‌که به ناچار بعضی متقاضیان از حضور در نمایشگاه بازماندند و ما شرمنده آن‌ها شدیم، متأسفیم. ما امسال تقاضای کل سالن‌ها را داشتیم که موفق به گرفتن آن‌ها نشدیم.

می‌توانید این سخن را با ارقام و آمار زینت ببخشید.
بله، آمار کلی نمایشگاه را به این شرح خدمت مخاطبان عزیز ماهنامه صنعت چاپ تقدیم می‌کنم:
تعداد مشارکت‌کننده داخلی ۴۵۶ شرکت
تعداد مشارکت‌کننده خارجی ۷۶ شرکت
کل متراژ مفید ۴۵ هزار مترمربع

تا اینجای کار، شما از نمایشگاه راضی بوده‌اید، آیا خبر دارید که شرکت‌کنندگان هم راضی بودند یا خیر؟
پاسخ این پرسش را باید از خود غرفه‌داران بپرسید و به گمان من، شما مطبوعاتی‌ها باید بهتر از من بتوانید نظرسنجی را انجام داده باشید. تا آنجا که به تجربه خودم مربوط می‌شود، بر اساس صحبت‌هایی که با ده، بیست تن از غرفه‌داران و مدیران شرکت‌های معروف در زمینه تأمین ملزومات چاپ و تولیدکنندگان مواد مصرفی داشتم، می‌دانم که آن‌ها راضی بودند و بازخورد منفی بین آن‌ها ندیدم. حتی تقاضای خود برای سال آینده را از هم‌اکنون مطرح می‌کردند. بعضی از آن‌ها صریحاً از تفاهم‌نامه فروش خوب و جلب مشتریان معتبر و سفارش‌های بزرگ خبر می‌دادند.

آیا غرفه‌گذاران خارجی (یعنی چینی‌ها) نیز چنین رضایتی داشتند؟
در این مورد باید منتظر ارائه گزارش مجری بخش خارجی باشیم که هنوز آن را دریافت نکرده‌ایم ولی هم‌اکنون می‌توانم بهترین دلیل را برای رضایت چینی‌ها از این نمایشگاه اعلام کنم؛ همین امروز طرف ما در چین، تماس گرفت و کل متراژ سالن ۳۵ و حدود ۵۰۰ متر از سالن ۳۸ را یعنی حدود ۱۵۰۰ مترمربع را برای سال آینده تقاضا کرد. همین درخواست را می‌توان به‌عنوان نشانه رضایت شرکت‌کنندگان خارجی (چینی) پذیرفت.
اطلاعات دقیق‌تر را پس از ارائه گزارش مجری بخش خارجی و تأیید سازمان توسعه تجارت، می‌توان ارائه داد.

حالا که صحبت از خارجی‌هاست، اجازه بدهید از بازدیدکنندگان خارجی بپرسیم، معمولاً قبل از نمایشگاه وعده بازدیدکننده خارجی به فلان تعداد و از بهمان کشورها داده می‌شود ولی در ایام نمایشگاه، حضور بازدیدکنندگان خارجی چندان محسوس نیست. امسال چگونه بود؟
دعوت از بازدیدکنندگان خارجی نیز توسط افراد و شرکت‌های معتمد شرکت نمایشگاهی (زیرمجموعه سازمانی توسعه تجارت) صورت می‌گیرد. در قالب توافق‌نامه بین ما و این شرکت، بازدیدکنندگانی مرتبط با صنعت چاپ و بسته‌بندی از کشورهای هدف انتخاب می‌شوند که با تأمین محل اقامت و هزینه غذا و ترانسپورت نمایشگاهی به ایران می‌آیند. هزینه این هیأت‌ها را برگزارکننده نمایشگاه پرداخت می‌کند.
ما امسال هم هیأت‌هایی از ۸ ـ ۷ کشور منطقه، عمدتاً از افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه و غیره داشتیم. جمع آن‌ها به ۷۰ نفر می‌رسید.
به نظر من، جا دارد در این زمینه کارهای بهتر و مؤثرتری بکنیم. به‌هرحال بسیاری از کشورهای منطقه، به محصولات و خدمات چاپ و بسته‌بندی ایران نیاز دارند و قدرت خرید خوبی هم دارند، از این‌سو، در کشور ما سطح فناوری و کیفیت محصولات و خدمات چاپ و بسته‌بندی در ایران، برای آن‌ها رضایت‌بخش است.

در مجموع شرایط نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی IPP را از نظر استانداردهای بین‌المللی نمایشگاهی، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من قبلاً هم گفته‌ام، فضای نمایشگاهی موجود، با استانداردهای نمایشگاهی فاصله بسیار دارد. این‌که نمایشگاه در چند سوله جداگانه برگزار شود و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی و کافه و غیره بیرون از آن‌ها باشد، اصلاً مناسب نیست. همه نمایشگاه‌های معتبر جهانی در سالن‌های بزرگ به‌هم‌پیوسته با دسترسی به سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی در هر سالن تمام امکانات ضروری و شرایط تهویه و نور مناسب برگزار می‌شود.
به‌هرحال سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاهی در همه امور نمایشگاه دخالت دارند، امیدوارم در این زمینه چاره‌جویی کنند.

آیا سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاهی در تعیین اجاره غرفه‌ها و مسائل دیگر هر نمایشگاه نقش دارند؟
بله، سازمان توسعه تجارت، مجوز را صادر می‌کند و شرکت نمایشگاهی سقف قیمت هر متر غرفه را تعیین می‌کند. مثلاً در این دوره هر متر غرفه بدون غرفه‌سازی ۸۰۰ هزار تومان و با غرفه‌سازی تقریباً یک‌میلیون تومان تعیین شده است.
قانوناً می‌توان ۱۵ درصد کل متراژ نمایشگاه را به‌صورت اسپانسری و پرداخت ویژه شرکت‌ها، واگذار کرد. که ما سالن ۳۸ و طبقه اول سالن خلیج‌فارس را به‌صورت اسپانسری به متقاضیان واگذار کردیم که هزینه بالاتری می‌پردازند.
از مجموع دریافتی نمایشگاه، ۵۰ درصد به شرکت نمایشگاهی تعلق می‌گیرد و مجری از ۵۰ درصد باقی‌مانده باید همه هزینه‌های آب، برق، بیمه، موکت، تأسیسات و غیره و غیره را بپردازد.
علاوه بر این، این شرکت دفاتر را می‌بیند و حتی درباره برخی شرکت‌ها که به نام شرکت ایرانی شرکت کرده‌اند ولی محصول خارجی عرضه کرده‌اند، نظر می‌دهد که باید اجاره آن‌ها، ارزی محاسبه شود و معمولاً در هر دوره با چند شرکت به این خاطر اختلاف حساب پیدا می‌کنیم.

به استانداردهای فضا و مکان نمایشگاه اشاره کردید، آیا مدیریت و برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاه نیازی به راهکارهای جدید و نوآوری و تغییر احساس نمی‌کنید؟
حتماً در این زمینه هم نیاز به تغییر هست. ما معمولاً آن‌قدر گرفتار مسائل جزئی و مشکلات اجرایی می‌شویم که کمتر فرصت تأمل دراین‌باره پیدا می‌کنیم. سی‌امین دوره نمایشگاه می‌تواند نقطه عطفی برای این تحول باشد. شما هم در این زمینه می‌توانید به ما کمک کنید. ولی نوآوری و تحول باید در درجه اول از سوی شرکت‌کنندگان باشد. باید فناوری جدید به نمایش گذاشته شود. ما هم هر کاری بخواهیم بکنیم باید معطوف به این جهت باشد که متأسفانه به خاطر شرایط اقتصادی و محدودیت و تحریم‌ها دستمان بسته است. امیدوارم گشایشی در این زمینه صورت گیرد که فکر ما هم بازتر شود.

امسال شوروحال بیشتری در برنامه‌های جانبی، به‌ویژه کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی بود. دراین‌باره کمی توضیح دهید.
این برنامه به لطف آقای چهره‌ای و مدرسان لایقی که ایشان دعوت کرده بودند، برگزار شد. دو روز در سالن اصفهان و یک روز در محل کنفرانس سالن ۳۵ برنامه داشتند. برنامه‌های سالن ۳۵ که ۶ ساعت ادامه داشت، از استقبال خیلی خوبی برخوردار بود. به‌طوری‌که تقریباً در سراسر ۶ ساعت، جمعیت قابل‌توجهی در این کلاس‌ها حضور مؤثر داشتند و سطح مطالب هم بسیار بالا و تخصصی بود.
آقای فرخ هم طی دو روز در طبقه بالای ستاد نمایشگاه با دعوت از استادان و مدرسان، کلاس‌هایی برگزار کرد که کیفیت خوبی داشتند. در این مکان، برنامه‌های دیگری هم پیش‌بینی شده بود که بخشی از آن‌ها تحقق پیدا کرد. از جمله معرفی مشاهیر صنعت چاپ بود که البته می‌توانست بهتر از این هم باشد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید