تولید انواع مرکب با استانداردهای هوبرگروپ در ایران

0
911

تولید انواع مرکب با استانداردهای هوبرگروپ در ایران
۲۰ سال تولید موفق مرکب‌های پنتون راهگشای توسعه و تنوع محصولات اکوپارس است


بیشتر شرکت‌ها، چاپخانه‌ها و طراحان ایرانی خواهان چاپ باکیفیت و استاندارد هستند، همچنین افرادی که به هویت سازمانی، برند و حفظ ثبات و یکدستی رنگ اختصاصی در تبلیغات و بسته‌بندی محصولات باارزش خود می‌اندیشند، دیر یا زود متوجه می‌شوند که همه راه‌ها به اکوپارس ختم می‌شود. تولید مرکب‌های مطابق کدهای رنگ پنتون علاوه بر دانش فنی و تجهیزات و لابراتوار مرکب‌سازی، نیازمند مواد خاص و افزودنی‌هایی است که باید از منابع معتبر تهیه شوند، علاوه بر این‌ها، فرایند تولید مرکب‌های پنتون نیز باید بر اساس دستورالعمل‌های کارخانه مربوطه باشد.

شرکت اکو تابان پارس، مرکب‌های پنتون را با تأمین مواد اولیه ضروری و دستورالعمل‌های کارخانه هوبر Huber تولید می‌کند.
استقبال خانواده چاپ و گرافیک و صاحبان برندهای دارویی و غذایی از مرکب‌های پنتون اکوپارس و درخواست‌های مکرر تولید مرکب‌های باکیفیت و استاندارد، انگیزه‌ای شد تا واحد R&D به گسترش کارخانه و فرآورده‌های مرکب روی آورد. پناهی؛ مدیرعامل و مدیرفروش اکوپارس درباره آن تجربه و این رویکرد جدید با ما سخن می‌گویند.
پناهی؛ مدیرعامل شرکت اکو تابان پارس درباره سابقه این شرکت در تولید مرکب‌های پنتون و نیز محصولات جدید (چهار رنگ اصلی، مرکب فلکسو، مرکب حلالی، مرکب IML و غیره) می‌گوید:
«سال ۲۰۱۲ که برای اولین بار خبر تولید مرکب‌های پنتون در ایران منتشر شد، بعضی از مدیران چاپخانه‌ها و کارشناسان فنی، با تردید به استقبال آن آمدند اما به‌زودی با اولین تجربه‌ها و مشاهده نتایج و ثبات رنگ‌ها و کیفیت مرکب‌های پنتون اکوپارس، با اطمینان، رنگ‌های اختصاصی خود را به شرکت اکو تابان پارس سفارش دادند. حالا که بیش از بیست سال از آن روزها می‌گذرد، دیگر رنگ‌های پنتون اکوپارس که با سورس‌های کارخانه آلمانی هوبر تولید می‌شوند، گزینه اول چاپخانه‌های معتبر و پیشرو در خانواده چاپ ایران هستند. استفاده از مرکب‌های پنتون اکوپارس برای چاپ محصولات و جعبه‌هایی که به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند، گواه کیفیت محصول و اعتماد مشتریان اکوپارس است. خوشبختانه طی ده سال اخیر کمتر انتقادی از سوی مشتریان، چاپخانه‌داران و اپراتورها درباره کیفیت مرکب‌های اکوپارس شنیده شده است.»
مدیرعامل شرکت اکو تابان پارس در ادامه به برنامه‌های جدید این کارخانه اشاره می‌کند:
برای تولید مرکب خوب، تجهیزات، آزمایشگاه تخصصی، مهندسان و متخصصان و دانش فنی و همچنین دسترسی به مواد اولیه مرغوب، شناخت بازار و البته تجربه کافی لازم است. کارخانه اکو تابان پارس، همه این شرایط را دارد. بیش از ده سال تولید مرکب‌های پنتون و رضایت و اعتماد چاپخانه‌داران و استادکاران چاپ و نیز صاحبان برندها از کیفیت مرکب‌های اکوپارس، موجب شد که برخی از چاپخانه‌داران، تولید مرکب‌های دیگر را به کارخانه اکوپارس پیشنهاد بدهند. این درخواست با نتایج بررسی‌های واحد R&D شرکت نیز همسو بود. بنابراین ما با آمادگی کامل تولید مرکب‌های موردنیاز چاپخانه‌ها را آغاز کردیم.

علاوه بر مرکب‌های پنتون، این مرکب‌ها هم در کارخانه اکوپارس تولید می‌شود؛ مرکب افست، مرکب پنتون افست، مرکب UV افست، UV فلسکو، مرکب IML، مرکب خوراکی Food Grade، مرکب مایع حلالی و مرکب امنیتی و نیز وارنیش واتربیس. اکنون چندین ماه است که مرکب چهار رنگ و مرکب مایع سالونت‌بیس اکوپارس روانه بازار شده و در چاپخانه‌ها مصرف می‌شود.
در پاسخ به پرسش دیگر که؛ «آیا شرکت اکو تابان پارس گواهینامه خاصی برای انطباق رنگ‌های تولیدشده خود با کدهای پنتون دارد؟» علی غفاری، مدیر فروش شرکت رشته سخن را به دست می‌گیرد:
ابتدا لازم است، گفته شود پنتون استانداردهای رنگ‌ها را مشخص می‌کند ولی خود هیچ نوع مرکب یا مواد اولیه آن را تولید نمی‌کند، فقط هر رنگ خاص را تحت یک کد مشخص ارائه می‌دهد. شرکت‌های معتبر مرکب‌سازی (مثل هوبر، سان کمیکال و غیره) به کمک مواد اولیه مناسب با دانش فنی و تجهیزات فناورانه، آن رنگ‌ها را تولید می‌کنند، به‌طوری‌که کاملاً انطباق رنگی (Color Matching) با نمونه رنگ‌ها و کدهای پنتون داشته و اختلاف رنگ مرکب‌های تولیدی آن‌ها، با تلورانس اندکی (۳=E∆ ) عین رنگ موردنظر پنتون باشد. مرکب‌های پنتون اکوپارس، با استفاده از مواد اولیه و دستورالعمل‌های شرکت هوبر آلمان تولید می‌شوند. معمولا اکوپارس، به همراه مرکب درخواستی، گزارش آزمایشگاهی آن را بر اساس داده‌های اسپکتروفتومتر و نیز نمونه رنگ، تحویل مشتری می‌دهد.
در واقع مرکب اکوپارس با همان استانداردهای کارخانه هوبر تولید می‌شود. کنستانتره‌هایی که در کارخانه اکوپارس برای تولید مرکب پنتون استفاده می‌شود و دیگر افزودنی‌ها و ترکیبات در فرایند مرکب‌سازی، همگی از هوبر آلمان وارد می‌شوند.
غفاری به نکته مهمی درباره مواد اولیه مرکب اشاره می‌کند:
برای تولید هر رنگ معین، کافی نیست که فقط کنسانتره اولیه از هوبر باشد، بلکه همه مواد و ترکیبات دیگر هم باید از همان منبع تأمین شود وگرنه نتیجه
دلخواه به دست نمی‌آید. تأمین‌کنندگان متنوعی، به‌ویژه از چین با قیمت به‌مراتب پایین‌تر، کامپوننت‌های مختلف را با شرایط خوب به ما پیشنهاد می‌کنند ولی ما خرید نمی‌کنیم چون با استفاده از مواد اولیه از منابع متعدد، رنگ دقیق پنتون به دست نمی‌آید. کسانی که چنین کاری کرده‌اند، مشتریان خود را با خسارت‌های سنگین مواجه ساخته‌اند. ما برای حفاظت از منافع مشتریان و مصرف‌کنندگان مرکب، همیشه مواد اولیه استاندارد را از هوبر تأمین می‌کنیم.
با توجه به مشکلات تأمین ارز و انتقال ارز و تحریم‌ها، آیا همیشه می‌توان به منابع اصلی مواد اولیه دسترسی داشت و وقفه‌ای در تولید ایجاد نخواهد شد؟
تأمین پایدار مواد اولیه اصلی از هوبر آلمان برای فرمولاسیون مرکب‌های اکوپارس با توجه به مشکلات ارزی و تجارت خارجی، همیشه چالش‌برانگیز است. البته ما برای تداوم تولید برنامه‌ریزی کرده و به مقدار کافی مواد اولیه برای تولید مرکب‌های متنوع در انبارها داریم ولی به‌هرحال اگر محدودیت‌ها بیشتر شود، شاید لازم باشد، نوعی سهمیه‌بندی را برای فروش مرکب در نظر بگیریم. واقعاً باید این را از مسئولان بانک مرکزی و وزارت صمت پرسید که وقتی صنعت چاپ با ظرفیت‌های داخلی می‌تواند خود، ارزآور و نیز پشتیبان محصولات ارزآور باشد، چرا از آن حمایت نمی‌شود و چرا ارز کافی برای تولید مواد اولیه صنعت چاپ تخصیص نمی‌یابد؟
این پرسش به‌نوبه خود، پرسشی دیگر از مدیران اکوپارس را برمی‌انگیزد که چرا وقتی همه به خاطر همین مشکلات از تولید دور می‌شوند، شما کارخانه را برای تولید انواع مرکب توسعه داده‌اید؟ پناهی پاسخ می‌دهد:
بله، این نکته مهمی است. سال ۱۴۰۲ شاید بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در مقایسه با سال‌های گذشته، در بدترین وضعیت بودند. ولی ما در ادامه مطالعات R&D و شناخت نیاز بازار، از دو سال پیش‌زمینه را برای این توسعه فراهم آورده بودیم. از طرفی طی چند دهه گذشته، ما از این توفان‌ها، بسیار دیده‌ایم. بنابراین علی‌رغم مشکلات گوناگون، هیئت‌مدیره شرکت تصمیم به اجرای این پروژه ملی گرفت.
چه ویژگی‌هایی را می‌توان برای تولید مرکب‌های متنوع اکوپارس با استانداردهای اروپایی برشمرد که آن را پروژه‌ای ملی به‌حساب آورد؟ پناهی توضیحی غرورانگیز دارد:
با توسعه کارخانه اکوپارس، فصلی تازه در مرکب‌سازی کشور آغاز می‌شود. این پروژه با هدف صرفه‌جویی ارزی، کاهش هزینه تمام‌شده مرکب استاندارد اروپایی در کشور، حفظ کیفیت، ارزآوری و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و حمایت از کالاها و محصولات ایرانی برای ورود به بازارهای جهانی کلید خورده است.

در شرایطی که برندهای معروف صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی ـ آرایشی و سایر صنایع مثل کالاهای خانگی برای ورود به بازارهای منطقه، نیاز به بسته‌بندی و چاپ مرغوب و باثبات دارند و به خاطر تامین مرکب موردنیاز آن‌ها، کالاهای قاچاق و گاه بی‌کیفیت و تقلبی وارد کشور می‌شود، اقدام اکوپارس برای تولید مرکب‌های چهار رنگ و نیز فلکسو و گراور و انواع مرکب‌های خاص مثل IML و مرکب‌های UV و غیره، اقدامی ملی به شمار می‌آید. چاپخانه‌داران می‌دانند که مرکب را از چه شرکتی خریداری کرده‌اند و از مشخصات فنی آن اطمینان دارند و می‌توانند از پشتیبانی شرکت هم برخوردار باشند. همچنین طراحان و برندها می‌توانند رنگ‌های اختصاصی خود را سفارش بدهند.
غفاری؛ مدیر فروش اکوپارس، تنوع‌بخشی محصولات این شرکت را پاسخی به نیازهای بازار می‌داند:
ما به‌عنوان تأمین‌کنندۀ یکی از ملزومات اصلی چاپ، یعنی مرکب فعالیت داریم. طی ده دوازده سال سطح بالای کیفیت و ثبات کیفیت مرکب‌های پنتون اکوپارس، به تجربه ثابت‌شده و از سوی چاپخانه‌داران مورد استقبال قرارگرفته است. اما چاپخانه‌ها، تنها مرکب پنتون نیاز ندارند، آن‌ها برای چاپ انواع سطوح چاپی (سلولزی، فیلمی و غیره) مرکب مرغوب و استاندارد نیاز دارند، انواع محصولات پرمصرف جامعه مثل مواد غذایی، دارویی و بهداشتی به روش‌های مختلف (افست، فلکسو، گراور، اسکرین و غیره) چاپ می‌شوند. تولید مرکب با استاندارهای اروپایی برای تأمین نیاز چاپخانه‌هایی که به کیفیت توجه دارند و برای بسته‌بندی محصولاتی که به رقابت و به صادرات می‌اندیشند، بسیار ضروری است. در واقع اکوپارس در پاسخ به تقاضای مکرر این بخش از بازار و به اتکای ۱۲ سال تجربه و پژوهش و تجهیز امکانات برای چاپ مرکب‌های پنتون، با اطمینان پا به میدان تولید مرکب‌های چهار رنگ افست، فلکسو، گراور و نیز مرکب‌های UV و غیره گذاشته است. ما از همراهی با چاپخانه‌ها و برندهای پیشرو خشنودیم و به آن می‌بالیم.

در حاشیه بحث ارتقای کیفیت برای چاپ بسته‌بندی و محصولات صادراتی این نکته هم مطرح می‌شود که تنها با تأمین مرکب استاندارد، نمی‌توان به کیفیت مطلوب رسید. دستگاه‌های چاپ و آموزش اپراتورها چه نقشی دارند؟ پناهی با نگاهی کلی به صنعت، دیدگاه اکوپارس را دراین‌باره بیان می‌کند:
به‌طورکلی در کشور ما، صنعت عقب‌تر از موادمصرفی است، چون ماشین‌آلات و فناوری سرمایه‌گذاری سنگینی لازم دارد ولی با سرمایه محدود هم می‌توان موادمصرفی مرغوب برای یک کار، فراهم کرد. در صنعت چاپ به‌طور مشخص می‌بینید که سال‌هاست ماشین‌آلات نو وارد کشور نمی‌شود. خوشبختانه مدیران چاپخانه‌ها به لطف متخصصان، ماشین‌ها را در وضعیت خوبی نگهداری می‌کنند و کارهای خوبی در کشور به چاپ می‌رسد.
چاپخانه‌هایی که کار خوب چاپ می‌کنند، به مرکب‌های استاندارد و مرغوب نیاز دارند. در مورد آموزش هم باید کارهای جدی‌تری صورت گیرد. اکوپارس هم به سهم خود تلاش‌هایی در این راه داشته است. دست‌کم اطلاعات کار با مرکب را به مشتریان انتقال می‌دهیم و مثلاً توصیه‌های ایمنی برای کار با مرکب‌های UV را آموزش می‌دهیم. اما آنچه از دست ما برمی‌آید، تولید یک مرکب مرغوب و مطابق استانداردهای کارخانه هوبر است. امیدواریم تا آنجا که به مرکب مربوط می‌شود، بتوانیم در تضمین کیفیت محصولات چاپی سهیم شویم.
در زمینه آموزش هم در حال برنامه‌ریزی هستیم. ارتباطات محدودی با یکی از رشته‌های دانشگاه امیرکبیر داریم که امیدواریم توسعه پیدا کند، همچنین هم‌اندیشی‌ها و کارگاه‌هایی در سطح کشور در آینده برگزار خواهیم کرد.
خدمات پشتیبانی و گرفتن نظرات اپراتورها درباره مرکب می‌تواند در رفع پاره‌ای مشکلات تولید مؤثر باشد. تعامل اکوپارس با چاپخانه‌ها چگونه است؟
پشتیبانی، یکی از بخش‌های شرکت اکوپارس است و رفع مشکلات کاربران مرکب، وظیفه ماست. اما ارتباط ما با چاپخانه‌ها فراتر از این است، چون معمولاً مشکلی با مرکب ندارند. تعامل با چاپخانه‌داران پیشرو همیشه برای ما الهام‌بخش و راهنمای عمل اکوپارس بوده است. به‌ویژه چاپخانه‌هایی که زیاد مرکب پنتون مصرف می‌کنند، کمک فکری زیادی به ما کرده‌اند. به‌ویژه جا دارد مراتب سپاس خود را از آقای پیشعلی؛ مدیر چاپخانه فرارنگ و آقای محمدی؛ مدیر چاپخانه هودیس پارس ابراز کنیم. اگر بگویم آقای پیشعلی پدر معنوی اکوپارس بوده، سخنی گزاف نیست، ایشان همیشه مشوق ما در تولید محصولات جدید و توسعه فعالیت‌های شرکت بوده‌اند.
فعالیت اکوپارس با همین ارتباط سازنده با چاپخانه‌ها معنا پیدا می‌کند. چه زمانی که صرفاً در حوزه بازرگانی فعالیت داشتیم، چه این دوازده سالی که مرکب پنتون تولید کرده‌ایم و چه اکنون که مرکب‌های چهار رنگ و انواع مرکب فلکسو و گراور و UV و غیره را هم تولید می‌کنیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید