همه چیز برای سفارش پرتیراژ فوری و با کیفیت فراهم است

0
950

همه چیز برای سفارش پرتیراژ فوری و با کیفیت فراهم است


انتقال ایرانچاپ از خیابان خیام به محل جدید آن به حدفاصل میرداماد و بزرگراه حقانی تنها یک جابجایی مکانی نبود، بلکه نقطه عطف تحولی اساسی در تغییر ساختار یک چاپخانه قدیمی به مدرن‌ترین چاپخانه آن روز به شمار می‌رفت. از طراحی معماری چاپخانه گرفته تا ایجاد همه زیرساخت‌های لازم برای چاپ و انتشار انواع نشریات و محصولات انتشاراتی، ماشین‌آلات چاپ ایرانچاپ با تنوع زیاد هنوز هم از جمله به‌روزترین ماشین‌ها در سطح چاپخانه‌های کشور ما به شمار می‌آیند.
قصه شنیدنی کارشناسی و انتخاب ماشین‌آلات و استقرار آن‌ها در فضای چاپخانه را از زبان مهندس علیرضا حبیبی‌مهر مدیر فنی و بازرگانی و عضو هیات‌مدیره ایرانچاپ بشنویم.

اگر بخواهید با همه بخش‌ها و قابلیت‌های چاپخانه معظم ایرانچاپ آشنا شوید، باید خود را برای بازدیدی چندساعته آماده کنید. گذر از محوطه و خیابان اختصاصی تا رسیدن به سالن‌های چاپ رول کُلدسِت و رول هیت‌سِت و بخش ورقی، و نیز بخش‌های لیتوگرافی و صحافی با ماشین‌ها و دستگاه‌های متعدد و متنوع، به اضافه آتلیه طراحی گرافیک و امکانات حروف‌چینی و صفحه‌آرایی و نیز انبارهای کاغذ مجاور چاپخانه و انبارهای خروجی، با تأمل و شنیدن توضیحات مسئولان متخصص در هر قسمت، چند ساعت پرجاذبه را برای شما رقم خواهد زد.

چاپ مطبوعات و نشر، همه زیر یک سقف
علیرضا حبیبی‌مهر؛ مدیر فنی و بازرگانی همان آغاز سخن،صورت‌بندی کلی از مجتمع عظیم ایرانچاپ را در چندکلمه خلاصه می‌کند؛ امکانات کامل و به‌روز شده پیش از چاپ، چاپ و صحافی، با سرعت و کیفیت بالا برای انجام انواع کارهای چاپی به‌صورت رول یا ورقی، در کنار یکدیگر در سالن‌های ایرانچاپ فراهم آمده است. علاوه بر چاپ روزنامه و کتاب‌های انتشارات اطلاعات، ده‌ها نشریه تخصصی با کیفیت عالی در این چاپخانه به چاپ می‌رسند. علاوه بر این ایرانچاپ آمادگی دارد انواع کارهای روزنامه، مجله و کتاب و نیز انواع دفتر و سررسید و کتاب‌های درسی، همچنین اوراق اداری و انواع کارهای تبلیغاتی از قبیل تراکت، دفترچه راهنما و کاتالوگ‌های رنگی محصولات مختلف را تولید کند.

پرتیراژ، سریع و باکیفیت
مهندس حبیبی‌مهر، ویژگی بارز ایرانچاپ را در سه کلمه خلاصه می‌کند: پرتیراژ، سریع و باکیفیت. دستگاه‌های پرتوان رول و ورقی چاپ افست و خط کامل صحافی اتوماتیک مفتولی و صحافی جلد شومیز (چسب گرم)، ضامن اجرای این وعده‌هاست. او فهرستی بلندبالا از پلیت‌ستر تا ماشین چاپ و دستگاه‌های صحافی را برمی‌شمرد که ظرفیت بالای آن‌ها انجام سریع هرگونه سفارش چاپی پرتیراژ را تضمین می‌کند. (فهرست ماشین‌آلات اصلی ایرانچاپ را در صفحات همین گزارش می‌بینید.)
او برای تأیید این سخن به برخی از سفارش‌های انجام‌شده در ایرانچاپ اشاره می‌کند:
– در سال‌های قبل چاپ دفترچه‌های انتخاب رشته آزمون سراسری در چندین نوبت با تیراژ یک تا یک‌ونیم میلیون نسخه ظرف ۱۰روز انجام دادیم و این‌ها جدای از چاپ خود روزنامه اطلاعات در ۲۴ یا ۳۲ صفحه و با تیراژ بسیار بالای آن بود.
– در سال جاری کتاب درسی تاریخ معاصر، با ۲۵۲ صفحه، تمام‌رنگی را در تیراژ ۶۰۰ هزار نسخه، ظرف ۳۳ روز به انجام رساندیم. چاپ این کتاب با ماشین رول هیت‌ست کمپکتا و استفاده از تای سوم (برای کتاب)، در این مدت‌زمان کوتاه میسر شد.
– کتاب تحلیل فرهنگی را نیز با مشخصات مشابه کتاب فوق، در تیراژ ۳۰۰ هزار نسخه با ماشین‌های ورقی به چاپ رساندیم.

– چاپ ۴۰۰ هزار جلد آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی با ماشین رول کمپکتا نیز نمونه‌ای دیگر است.
– ایرانچاپ امکان چاپ چنین سفارش‌هایی ظرف کمترین زمان ممکم را داراست. برای مثال می‌تواند ۲۰۰ هزار دفترچه مفتولی را ظرف ۲ تا ۳ روز تولید کند. در واقع این چاپخانه اساساً برای انجام سفارش‌های پرتیراژ و با سرعت بالا تجهیز شده و به اعتبار سرویس و نگهداری خوب و آموزش درست کارکنان، می‌تواند خاطر هر سفارش‌دهنده‌ای را از بابت کیفیت خدمات اماده‌سازی، چاپ و صحافی در کوتاه‌ترین زمان آسوده کند.

ماشین‌های کم‌نظیر، ظرفیت کم رقیب
حبیبی‌مهر؛ مدیر بازرگانی که به خاطر سابقه چند دهه فعالیت در موسسه اطلاعات و ایرانچاپ و مشارکت در بررسی‌های فنی و کارشناسی، خرید ماشین‌آلات شناخت دقیقی از کیفیت و عملکرد ماشین‌آلات دارد، می‌گوید:
از نظر ظرفیت ماشین‌های افست رول و سطح فناوری آن‌ها، تنها یک شرکت افست می‌تواند به ایرانچاپ پهلو بزند. این در حالی است که ماشین کلدست کوماندر با ابعاد ۱۵×۸ و ارتفاع ۱۵متر و ساختار عمودی برج‌ها، ماشینی منحصربه‌فرد در کشور است. عرض این ماشین ۱۷۰ سانتی‌متر و کات‌آف آن ۶۰ سانتی‌متر است که با سیلندر دوبل به ۱۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. بنابراین ۳۲ صفحه روزنامه اطلاعات را به صورت ۴ رنگ و ۲ رنگ با سرعت بسیار بالا چاپ می‌کند.
این ظرفیت با استفاده از تای سوم، برای چاپ انواع کتاب سیاه و سفید و رنگی پرتیراژ، کارایی چشمگیری دارد. ماشین کوماندر که به تنهایی در حد یک کارخانه است، وقتی پای کارهای پرتیراژ به میان می‌آید، قهرمان میدان است. این ماشین بارها از چاپ یک روزه چند عنوان کتاب کمک‌درسی در تیراژ ۲۵ هزار نسخه، سربلند بیرون آمده است. اما ماشین افست رول کامرشیال ۴۱۸ Compacta با ابعاد ورق ۱۴۰×۱۰۰ می‌تواند ۱۶ صفحه پشت‌ورو ۴ رنگ قطع روزنامه همشهری را یک جا چاپ کرده،
با یک تا، تحویل دهد.
حبیبی‌مهر به نکته جالبی درباره این ماشین اشاره می‌کند: سال ۱۳۷۳ وقتی کارشناسان کارخانه کونیگ اند بائر برای نصب ماشین ۴۱۸ Compacta آمدند، دیدند که همه‌چیز به درستی مطابق استانداردهای آن کارخانه فراهم آمده است؛ زیرسازی دقیق بر اساس محاسبات فنی، لوله‌کشی گاز و برق ۳ فاز و آب و غیره.
او به این سخن می‌افزاید؛ فراهم بودن همه شرایط و نصب مطمئن دستگاه و نمونه‌گیری موفق چاپ از آن به‌علاوه آموزش مناسب اپراتورها در محل کارخانه سازنده در آلمان، چنان آمادگی کافی و اعتمادبه‌نفسی ایجاد کرده بود که بلافاصله پس از نصب و راه‌اندازی، نیمی از تیراژ روزنامه رنگی همشهری با کیفیت عالی، با این ماشین چاپ شد.
بعضی آپشن‌های این ماشین چاپ کامرشیال، مثل پلیت اسکنر و اسپکتروفتومتر روی کنسول ماشین چاپ، برای اولین بار وارد کشور می‌شد.

افست ورقی با سرعت ۱۸۰۰۰ در ساعت
حبیبی‌مهر در ادامه معرفی ظرفیت چاپ رول، به مشخصات ماشین‌های جدید افست ورقی نصب‌شده در ایرانچاپ اشاره می‌کند: ابتدا بد نیست یادی کنیم از مرحوم آقای دعایی که هنگام عقد قرارداد خرید ماشین‌های رول با آقای رُز؛ مدیر ارشد اجرایی KBA که به ایران آمده بود، درخواست تخفیف ویژه‌ای کرد و سرانجام آقای رُز اعلام کرد یک ماشین چاپ افست دو ورقی دو رنگ Rapida7 را به ایشان اهدا می‌کند که آقای دعایی همان‌جا آن را به ایرانچاپ تقدیم کرد و در ردیف اقلام آن گنجانده شد.
اما نوسازی و گسترش ماشین‌های چاپ ورقی ایرانچاپ چند سال بعد اتفاق افتاد، یعنی سال ۱۳۸۹ که چهار دستگاه ماشین افست پیشرفته KBA خریداری شد. ۲ دستگاه چهارونیم ورقی Rapida106 و یک دستگاه دو ورقی پشت‌ورو زن Rapida و یک دستگاه دو ورقی ۴ رنگ Rapida57..
ظرفیت تولید این ماشین‌های افست پیشرفته ۱۸ هزار فرم در ساعت است. هنوز هم پس از گذشت ۱۰ سال، نظیر این ماشین‌ها به تعداد محدودی وارد شده است. واحد ورقی ایرانچاپ یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین واحدهای چاپ افست در ایران به شمار می‌آید.
او به‌عنوان نمونه‌ای از کارآمدی این بخش به چاپ ۳۰۰ هزار جلد کتاب رنگی حجیم، ظرف ۴۰ روز اشاره می‌کند.

لیتوگرافی و صحافی، پابه‌پای چاپ
حبیبی‌مهر با اشاره به توانمندی بخش لیتوگرافی و صحافی دو حلقه پیش از چاپ و پس از چاپ از زنجیره تولید هستند و کارایی ماشین‌های چاپ و چاپ با ظرفیت کامل و نیز با کیفیت مطلوب، در صورتی تحقق می‌یابد که زینک‌های باکیفیت و به تعداد موردنیاز پای ماشین چاپ، در نوبت قرارگرفته باشند.
همچنین، انجام مأموریت چاپخانه یعنی تولید کتاب و نشریات و سفارش‌های گوناگون صرفاً با چاپ آن‌ها، کامل نمی‌شود. باید امکانات صحافی نیز جوابگوی حجم بالای فرم‌های چاپ‌شده باشد تا فرایند تولید محصولات چاپی تکمیل شود.
او می‌افزاید: دو دستگاه پلیت‌ستر ۵/۴ ورقی اسکرین و یک دستگاه پلیت‌ستر کداک فرمت خیلی بزرگ VLF (8 ورقی) ظرفیت بسیار بالایی در بخش پیش از چاپ فراهم آورده که با اطمینان بتوانیم ماشین‌های چاپ ورقی و رول را تغذیه کنیم.
همچنین در بخش صحافی با دستگاه‌های پرتعداد برش و تاکن ۳ ورقی و ۵/۴ ورقی و نیز ۳ خط کامل ترتیب مفتولی مولر مارتینی با ۳ طرف‌بُر این‌لاین و نیز خط چسب گرم مولر مارتینی به ۳ طرف‌بُر با ظرفیت ۲۵ هزار جلد کتاب در روز، پذیرای حجم بالای فرم‌های چاپ‌شده هستند. چنانچه در هر زمینه نیاز به توسعه باشد، درباره آن مشورت و نظرات کارشناسی ارائه و تصمیم منطقی اتخاذ می‌شود.
حبیبی مهر به دنبال این سخن یادآور می‌شود هم‌اکنون مصداق این تصمیم‌گیری‌ها در دست اجراست و ما برای تکمیل امکانات صحافی، در مرحله سفارش یک خط جدید چسب گرم هستیم که ظرفیت تولید کتاب جلد شومیز را به ۵۰ هزار جلد در روز می‌رساند.

نگاه به آینده
ایرانچاپ در تاریخ صنعت چاپ نوین ایران، نامی قدیمی به شمار می‌آید، اما می‌بینیم که همیشه تازه‌ترین فنّاوری‌ها را به کار گرفته و پیش‌قراول فناوری‌ها بوده است. حبیبی‌مهر این روند را ناشی از آینده‌نگری مدیران و دقت گروه کارشناسی و R&D این مجتمع بزرگ چاپی می‌داند. او با یادآوری تأثیر مرحوم دعایی در سمت‌گیری این مجتمع چاپی، می‌گوید: ایرانچاپ همیشه از فناوری‌های جدید استقبال کرده و به کسب دانش فنی روز، علاقه‌مند بوده است. (خوشبختانه ریاست کنونی موسسه اطلاعات، جناب آقای صالحی نیز همین دیدگاه را درباره توسعه و به‌روزرسانی امکانات ایرانچاپ دارند و از توسعه و آینده‌نگری حمایت می‌کنند. خوشبختانه ایشان تجربه اجرایی بسیار بالایی دارند که در این زمینه بسیار کارساز است.)
در چندین دوره نمایشگاه دروپا هیاتهای پرتعداد از ایرانچاپ و روزنامه اطلاعات برای بازدید از نمایشگاه دروپا به دوسلدورف اعزام می‌شدند. معمولاً در هر نمایشگاه دو گروه پنج‌نفری، هرکدام برای ۵-۴ روز بازدید روانه این نمایشگاه می‌شدند.
همچنین برای انتخاب ماشین‌آلات، بررسی‌های کارشناسی دقیق توسط گروه فنی و کارشناسی ایرانچاپ، از طریق مطالعه و نیز مشاهده نزدیک از چاپخانه‌های مشابه در چند کشور اروپایی صورت می‌گرفت. روی اجزای الکترونیک و سیستم‌های کنترلی ماشین‌آلات و ترکیب‌بندی آن‌ها دقت و کنکاش می‌شد تا مناسب‌ترین گزینه‌ها را برای تابلوهای کنترل، ماشین چاپ، ترکیب‌بندی فولدر، مشخصات خشک‌کن و سایر اجزای ماشین انتخاب کنیم. این نوع سفارش‌دادن ماشین چاپ، با آنچه معمولاً کارخانه‌ها تمایل دارند به‌صورت یک پکیج آماده پیشنهاد بدهند، بسیار متفاوت است.
به همین دلیل می‌بینید که امروز پس از چند سال نصب ماشین‌های چاپ، هنوز هم این دستگاه‌ها پیشرفته‌ترین در نوع خود در ایران هستند و کارایی و راندمان آن‌ها تقریباً مثل روز اول است.

آموزش و تربیت کادر فنی
با توضیحاتی که معاون فنی و بازرگانی ارائه می‌دهد، می‌توان به انتخاب اولیه، نمره خوبی داد. اما آیا برای سرویس و نگه‌داری آن‌ها به‌ویژه در شرایط تحریم، چاره‌ای اندیشیده شده است؟
حبیبی‌مهر، که گویی منتظر چنین پرسشی بود، بلافاصله پاسخ می‌دهد: از جمله آینده‌نگری‌های خوب ایرانچاپ در قرارداد با شرکت آلمانی، گذاشتن شرط آموزش کافی برق و مکانیک و تأسیسات برای کاربران دستگاه‌های خریداری‌شده بود. تعدادی از همکاران در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای در آلمان و زیر نظر متخصصان کارخانه سازنده، دوره‌های فنی ویژه‌ای را گذراندند و در نصب ماشین‌ها نیز حضور داشتند. گروه فنی ما طی چندین سال، نیروهای فنی جوان‌تر را نیز آموزش داد و حالا به‌جرات می‌توانم بگویم که ایرانچاپ قوی‌ترین گروه سرویس و نگه‌داری را دارد.
پرسش دیگر از معاون بازرگانی این بود که کارایی چاپخانه و راندمان آن تنها به ظرفیت رسمی ماشین‌آلات آن مربوط نمی‌شود. علاوه بر جنبه‌های مدیریتی و سیستم گردش کار، طراحی معماری چاپخانه روی صرفه‌جویی در زمان، انرژی، نیروی کار و سرعت انجام کارها و جلوگیری از حرکات اضافی و آسایش کارکنان و تأمین شرایط محیطی فضای چاپخانه مؤثر است. ایرانچاپ در این زمینه چه حرفی برای گفتن دارد؟
حبیبی‌مهر که از ابتدا در جریان ساخت‌وساز مکان جدید ایرانچاپ بوده، می‌گوید: تنها به همین نکته بسنده می‌کنم که در هیات کارشناسی موسسه اطلاعات که برای بررسی مشخصات فنی ماشین‌آلات روانه کشورهای اروپایی شدند، معمار پروژه و مهندسین مشاور هم حضور داشتند.(مهندس بیات از شرکت معماری صنعتی و مهندس کافی و همکارانش از شرکت صدر صنعت، از چاپخانه‌های روزنامه‌های لوموند(فرانسه)، دویچه سایتونگ و فرانکفورتر آلگماینه(آلمان) و زوریخ‌ناخ ریشترن(سوئیس) بازدید کردند و اطلاعات خوبی از گردش کار و فرایند چاپ روزنامه به دست آورد. تأثیر معماری خوب راندمان تولید و هماهنگی همه بخش‌ها در ایرانچاپ انکارناپذیر است.
کیفیت چاپ نیز از آن مقولاتی است که تنها با ماشین چاپ خوب به دست نمی‌آید. ببینیم ایرانچاپ دراین‌باره چه تدبیری اندیشیده است. حبیبی‌مهر دراین‌باره می‌گوید:«تربیت اپراتورها نیز در چارچوب قرارداد خرید ماشین‌های چاپ منظور شده بود و تعدادی از همکاران به مدت ۴ تا ۶ هفته در آلمان آموزش دیدند. بعضی از آن‌ها اکنون بازنشسته شده‌اند ولی چون سیستم خوبی برای انتقال دانش فنی و تربیت نیروی جایگزین اعمال شده، حالا بیش از سال‌های گذشته اپراتورهای ماهر در اختیار داریم.»

خدمات ایرانچاپ به مشتریان
پایان‌بندی این گفت‌وگو درباره ایرانچاپ، بیان خدمات این چاپخانه به مشتریان و خدمات و مزایای ویژه ایرانچاپ برای سفارش‌دهندگان است. حبیبی‌مهر در این‌باره می‌گوید: خدمات ما به مشتری از بخش پیش از چاپ شروع می‌شود. گاهی حتی قبل از ورود سفارش به لیتوگرافی، در واحد طراحی و گرافیک، فایل‌ها بررسی و رفع اشکال می‌شود. در صورت نیاز سفارش‌دهندگان، طراحان باذوق و کاربلد مجموعه ما، خدمات طراحی هم می‌توانند به آن‌ها ارائه دهند. همچنین امکان سفارش‌های آنلاین و ارسال فایل‌های کارهای چاپی به‌صورت آنلاین فراهم‌شده است.
از دیگر مزایای ایرانچاپ، فضای وسیع، دسترسی به دو اتوبان مهم شمال به جنوب و شرق به غرب در نزدیکی چاپخانه و امکان بارانداز و مانور کامیونت و ماشین‌های حمل کاغذ است. بار دیگر تأکید می‌کنم که ایرانچاپ با جدیدترین ماشین‌آلات پرسرعت، آماده ارائه خدمات کامل و یکجا برای تولید محصولات چاپی به‌ویژه کتاب‌ها و دفترچه‌های راهنما و کاتالوگ عکس‌محور با کیفیت و تیراژ بالاست.
ایرانچاپ با اشراف به جنبه‌های فنی و گردش کار مناسب و نیز راندمان و کیفیت چاپ و صحافی، این خدمات را با قیمت مناسب در اختیار سفارش‌دهندگان و تولیدکنندگان محترم قرار می‌دهد.
خوشحالیم که امکانات فنی پیشرفته لیتوگرافی، چاپ و صحافی و دانش تخصصی متراکم‌شده در ایرانچاپ، اینک در خدمت فرهنگ و اقتصاد تولیدی کشور قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید