چاپ و نشر کردستان نيازمند توجه جدي مسئولان

نخستين چاپخانه کردستان در سال ۱۳۱۴ و توسط مرحوم ايرج بهرامي در سنندج داير شد و مرتضي خوشخو نيز دومين چاپخانه را در سال ۱۳۲۹ در سنندج داير کرد و سومين چاپخانه نيز در سقز و توسط دکتر سيمايي داروساز تاسيس شد.

به گزارش خبرگزاري ايرنا موسسان اين چاپخانه‌ها اگر چه هم اکنون خود در قيد حيات نيستند اما فرزندانشان فعاليت‌ها و تلاش‌هاي آنان را ادامه داده‌اند و تاکنون افراد زيادي از اين چاپخانه‌ها بازنشسته شده‌اند.

تاريخچه صنعت نشر نيز در استان کردستان به سال ۱۳۱۰ باز مي‌گردد و موسسين اين صنعت افرادي همچون بابا مردوخ روحاني، شيخ فخرالدين قريقي، آيت الله مردوخ کردستاني و ملا گُرجي بوده‌اند.

رييس اتحاديه چاپ و نشر سنندج در رابطه با مشکلات اين حوزه گفت: يکي از مشکلات عمده صنعت چاپ در استان، کمبود درآمد و اخذ ماليات زياد است و اين امر ادامه فعاليت را براي فعالان اين عرصه بسيار مشکل کرده است.

فريد عزت پور حذف سهميه کاغذ يارانه‌اي را يکي ديگر از مشکلات اساسي اين صنعت در سال‌هاي گذشته عنوان کرد و افزود: چاپخانه‌ها و انتشاراتي‌ها داراي سهميه کاغذ و فيلم زينک يارانه‌اي بودند که بسيار خوب بود و بخشي از هزينه‌ها را کاهش مي‌داد اما الان چند سالي است که اين سهميه حذف شده و معضلاتي براي فعالان اين عرصه ايجاد کرده است.

او گفت: يکي ديگر از مشکلات صنعت چاپ مي‌تواند عدم سفارش کافي براي نتيجه کار باشد. اگر تمامي سفارش‌هاي داخل استاني در خود استان انجام شود، به مراتب کار فعالان اين عرصه بهتر خواهد شد.

رييس اتحاديه چاپ و نشر سنندج افزود: بيشتر مراجعات ما مربوط به ادارات است و وقتي آنان سفارش خود را فقط به دليل قيمت چند درصد پايين‌تر به خارج استان مي‌برند، نبايد انتظار داشته باشيم که واحدهاي ما از عهده ماليات و عوارض برآيند و اشتغال را ارتقا دهند.

وي گفت: از ادارات مربوطه به ويژه استانداري انتظار مي‌رود به عنوان سرفصلي جدي بر روي اين موضوع کار شود و هيچ اداره‌اي حق نداشته باشد سفارش‌هاي مربوط به اداره خود را به خارج از استان ببرد و در خود استان انجام دهد.

او ادامه داد: قبلا تسهيلاتي از طريق فرهنگ و ارشاد اسلامي و يا استانداري در اختيار صنعتگران اين حوزه قرار مي‌گرفت که قطع شد و متاسفانه هيچ تسهيلات کم بهره يا بي‌بهره‌اي وجود ندارد که ما بتوانيم در اين صنعت پيشرفت کنيم.

به گفته وي کشور ما از لحاظ صنعت چاپ نسبت به جهان عقب است و استان کردستان نيز نسبت به شهرهاي بزرگي همچون تهران و اصفهان عقب است و آن امکاناتي که بايد داشته باشد را ندارد.

عزت پور گفت: علت اين امر اين است که سرمايه‌گذار حاضر نيست در اين حوزه سرمايه‌گذاري کند؛ چون هيچ حمايتي از وي نمي‌شود و مسئله بارز آن همان مسئله ماليات زياد و درآمد کم است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي کردستان همچنين در مورد سفارش ادارات به خارج از استان گفت: تلاش خواهيم کرد که اين موضوع را از طريق شوراي فرهنگ عمومي مصوب کنيم و توسط استانداري به ادارات ابلاع شود تا سفارشات خود را در استان انجام دهند. هم اکنون ۲۲ چاپخانه ديجيتال، ۲۵ چاپخانه افست و ۱۸ چاپخانه سيلک در سطح استان کردستان فعاليت دارند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید