با ورنی‌زنی C2 به کار چاپی جلوه‌ هولوگرافیک ببخشید

Cast
&          C2 به معنای دو حرف C اول کلمات Cast & Cure است.
Cure

جلوه‌های ویژۀ کارهای چاپی امروزه دیگر کار لوکس و تجملی به شمار نمی‌آیند. ارایه کارهایی همراه با جلوه‌های مختلف هولوگرافیک، یا درخشان و جذاب، موقعیت‌های فراوانی برای جاپکاران و صاحبان برند به وجود می‌آورد. یکی از روش‌های افزودن جلوه‌های ویژه که رفته‌رفته طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، Cast &Cure یا C2 نام دارد که می‌توان آن را نقش‌اندازی و تثبیت ترجمه کرد. دراین روش که به آن Film Casting D یا نقش‌اندازی توسط فیلم نیز می‌گویند. از ورنی‌های یو وی یا اشعه الکترونی(EB) و فیلم‌های ویژه برای ساخت سطوحی استفاده می‌شود که نور را می‌پراکند و جلوه‌ای هولوگرافیک به کارهای چاپی و بسته‌بندی می‌بخشد. استفاده از این روش به صاحبان برند امکان می‌دهد تا با ارایه جلوه‌های ویژه منحصر به فرد تولیدات خود را در قفسه فروشگاه‌ها از دیگر تولیدات مشابه متمایز کرده و آن را جذابتر کنند. استفاده از این روش در مقایسه با روش‌های دیگر ارزانتر بوده و در عین حال دوستدار محیط زیست نیز است.
روش C2 یک فرآیند کوتینگ است که دو فرآیند نقش‌اندازی(Casting) و تثبیت ورنی روی کار(Curing) را از طریق فیلم‌های با طرح‌های برجسته بسیار ریز به عمل می‌آورد و به سطح چاپ‌پذیر نوعی جلوه هولوگرافیک با نورهایی پراکنده می‌بخشد.
امروزه صاحبان برند، چاپکاران و تولیدکنندگان بسته‌بندی، امکانات و فرآیندهای فراوانی برای زیباسازی محصولات خود در اختیار دارند. بیشتر آنها از تکنولوژی ورنی‌های UV و EB استفاده می‌کنند. یکی از فرآیندهایی که به تدریج جایگاه خود را در این عرصه تثبیت می‌کند، تکنولوژی C2 است.
نتیجه فرآیند C2 یک سطح با کیفیت و یکپارچه است که جلوه گلاسه بسیار درخشان، مات یا هولوگرافیک را روی انواع مواد چاپ‌پذیر می‌نشاند. برای این کار می‌توان از ماشین افست ورقی، رول یا فلکسو و گراور استفاده کرد. برای دستیابی به این نوع جلوه ویژه ورنی از نوع UV یا EB روی کارهایی به صورت موضعی یا تمام سطح انتقال داده می‌شود. پس از انجام عملیات ورنی‌زنی فیلم C2 که دارای یک تصویر و یا یک الگو است به طور موقت روی کار لامینت می‌شود. فیلم نقش یک ابزار برجسته‌سازی (embossing) را اجرا می‌کند تا سطح صاف ورنی را در مقیاس بسیار ریز تغییر شکل دهد.
فیلم لامینت روی ورنی نقش می‌اندازد، سپس ورنی با استفاده از اشعه یو وی یا الکترونی خشک شده و تثبیت می‌شود. در مرحله آخر فیلم از روی کار چاپی جدا شده و بار دیگر به صورت رول جمع می‌شود. در عین حال نقش فیلم روی کار چاپی باقی می‌ماند. از این فیلم می‌توان بارها(حداکثر ۱۲ بار) استفاده کرد.

در مورد این‌که چه کسی یا شرکتی اولین بار این تکنولوژی را وارد بازار کرد، اختلاف نظر وجود دارد، برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی، استفاده از فیلم برای نقش‌اندازی روی کار چاپی به روش لامینت استفاده شده است. ژاپنی‌ها در اوایل دهه ۹۰ میلادی روش ناپیوسته(off Line) این فرآیند را به بازار عرضه کردند ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفت. روش پیوسته(in Line) که در ماشین چاپ استفاده می‌َشود طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
در این روش از فیلم PP که نقاط برجسته به عمق ۲۰۰ نانومتر روی یک طرف آن برجسته‌سازی شده استفاده می‌شود. این فیلم در طرح‌های مختلف و استاندارد عرضه می‌شود با این حال مشتری می‌تواند طرح‌های ویژه خود را برای برجسته‌سازی روی فیلم سفارش دهد. از این فیلم که طرح‌های ویژه دارند، برای کارهای چاپ‌های امنیتی و ضد جعل استفاده می‌شود.
در این فرآیند به دو برج ماشین چاپ نیاز است، یک برج ورنی را روی کار می‌نشاند و برج بعدی فیلم را روی کار چاپی منتقل می‌کند و همزمان کار از میان سیلندر لاستیک و سیلندر چاپ عبور کرده و نقش روی کار چاپی حک می‌شود. و سپس لامپ یووی و یا اشعه الکترونی کارهای خیس را خشک کرده و نقش را روی کار تثبیت می‌کند. سرعت عملیات C2 برابر با سرعت ماشین چاپ است و هیچ ماده دیگری از جمله چسب یا غیره مورد نیاز نیست. همین امر باعث می‌شود تا این عملیات مقرون به صرفه باشد و جلوه‌های زیبایی نیز به وجود آورد.
از سوی دیگر از آنجائیکه هیچ نوع گاز و ذرات ارگانیک معلق(VOC) در این فرآیند تولید نمی‌شود، از لحاظ زیست محیطی این روش دوستدار محیط زیست به شمار می‌آید. سیستم C2 روی یکی از برج‌های ماشین چاپ موجود سوار می‌شود که ارتفاع برج را افزایش می‌دهد. در صورتیکه کارگاه چاپ از لحاظ ارتفاع محدودیت داشته باشد، می‌توان از برج کوتاه استفاده کرد.
از آنجائیکه از فیلم C2 می‌توان بارها استفاده کرد، این روش در مقایسه با روش‌های دیگر برای ایجاد جلوه‌های ویژه از جمله فویل‌کوبی سرد و گرم، مقرون به صرفه‌تر و میزان باطله آن در حد بسیار ناچیز است. به عنوان مثال اگر مشتری ۱۰ بار از یک فیلم استفاده کند هزینه مواد مصرفی مورد نیاز تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر این روش بسیار انعطاف‌پذیر است. جلوه ویژه می‌تواند روی هر بخش از کاری که فیلم روی آن اثر گذاشته باشد، به صورت موضعی یا به صورت یکدست یا تمام صفحه منتقل شود.

فرصتی برای چاپخانه‌داران و ماشین‌سازان ایرانی
هم دستگاه میکروامباسینگ روی فیلم و هم سیستمی که فیلم‌های میکروامباس پس از اعمال ورنی UV در تماس با سطح چاپ قرار دهد، دستگاه‌های پیچیده‌ای نیستند و صنعت‌گران و ماشین‌سازان ایرانی توان طراحی و ساخت آن‌ها را دارند.
چنانچه در این مقاله می‌بینید، لازم نیست که این دستگاه حتماً در ماشین چاپ قرار گیرد، بلکه به صورت جداگانه(off Line) و با تکمیل دستگاه ورنی UV سیلک اسکرین یا سیلندری قابل اجرا است.
چاپخانه‌داران ما بهتر است به جای رقابت بر سر کارهای معمولی چاپ افست و قیمت شکنی، به فکر راه‌حل‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌هایی در حد توان باشند. با حمایت از ماشین‌سازان داخلی، می‌توان ماشین‌های جدید و نه‌چندان گران را در چاپخانه به کار گرفت و با ارائه خدمات جدبد بازار کار خود را گسترش داد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید