صنعت چاپگزارش

چالش‌هاي کلاود

آيا شبکه کلاود بر همه اطلاعات ما سلطه خواهد يافت؟

به‌خاطر پرداخت هزينه استفاده از خدمات نرم‌افزاري هم که شده، به‌زودي همه مجبور خواهند بود بسياري از اطلاعات مرتبط با کار خود را روي شبکه جهاني کلاود قرار دهند. خلاصه تحول اين است که در آينده هيچ نرم‌افزاري به اشخاص فروخته نخواهد شد و براي استفاده از نرم‌افزارها بايد روي شبکه رفت و فقط اجاره استفاده از نرم‌افزار را به مالک آن پرداخت کرد. درست به اين مي‌ماند که خارج از محيط کار خود و روي ابرها اتاق کاري داريد و براي انجام برخي فعاليت‌هاي خاص شغلي بايد هر روز مدتي را در آن اتاق باشيد. بنابراين بايد اطلاعات مرتبط با فعاليت خودتان را نيز به آن اتاق ببريد…. اين قصه فعلا سر دراز دارد و مطلب پيش رو در‌اين‌باره است که بسياري سازمان‌ها و کسب‌وکارها نمي‌توانند اطلاعات حساس خود را صرفا براي آنکه از شبکه آن براي اتصال پرينترهاي خود استفاده کنند، روي کلاود قرار دهند. اسرار کار را نمي‌توان در گاوصندوق اجاره‌اي قرار داد.

نسخه چاپي و کلاود به ظاهر در دو انتهاي  طيف زيرساخت‌هاي يک سازمان قرار دارند. نسخه چاپي (پرينت) همچنان به عنوان يکي از مهمترين ابزارهاي کاري در زيرساخت‌هاي سازماني باقي مانده است و نتوانسته به طور کامل مجازي شود. از آنجا که تمام نکته چاپي اين است که يک داده مجازي را بگيرد و به طور فيزيکي بازگرداند، کلاود بستر بهينه‌ نسخه‌اي را در افزايش کارايي امور تجارتي ايجاد کرده و چاپ بايد يکي از اين پروسه‌هاي تجاري کمک گيرنده از کلاود و حتي شايد اصلي‌ترين پروسه تجاري باشد که مي‌تواند با کلاود ساده‌تر شود.

بزرگترين فايده استفاده از فضاي کلاود براي چاپ اين است که به شدت ساختارهاي نظام داخلي چاپ را ساده کرده است و همچنين پيچيدگي‌ها و هماهنگي‌هاي سخت‌افزاري در سراسر سيستم گسترده توزيع کامپيوتري را نظم بخشيده است. البته تمام استفاده‌هاي عمليات چاپ‌ از فضاي کلاود يکسان نيستند و مانند هر تکنولوژي جديدي ـ کلاود نيز موج جديدي از کشمکش‌ها را با خود به همراه آورده است. در ميان تفاوت‌هاي چاپ نسخ با استفاده از  کلاود عمومي و خصوصي،  سهولت اجرا است که مي‌توان از اين دسترسي بدست آورد. درک اين تفاوت‌ها نقطه درک چگونگي اجراي راه‌حل‌هاي چاپ بر بنيان کلاود براي هر سازمان است. چاپ بر بنيان کلاود به‌طور خاص براي سازمان‌هاي بزرگ با شبکه‌هاي کامپيوتري و با ساختارهاي پيچيده مانند نهاد‌هاي دولتي، تعاوني‌هاي مالي و سازمان‌هاي بهداشت و درمان مناسب است.

تعداد زيادي از اين ارگان‌ها صدها (و يا شايد هزارها) دستگاه رايانه‌اي و چاپگر را در شبکه خود به هم وصل مي‌کنند که گاهي در مکان‌هاي مختلف هستند. هر چقدر که کار بيشتر به صورت سيار باشد، يک کارمند ممکن است که  نياز بيشتري به گرفتن نسخه چاپي از مکان‌هاي مختلف که در بخش‌هاي مختلف يک ساختمان يا حتي يک کشور هستند داشته باشد.

تقلا براي نصب درايورهاي چاپگر هر بار که کارمند نياز به چاپ از يک چاپگر جديد را دارد، نه تنها باعث زحمت است بلکه زمان‌بر و باعث کاهش بهره‌وري مي‌شود. امکانات چاپ عمومي کلاود مي‌تواند مقداري از اين به هم ريختگي‌ها را منظم کند. به اين صورت  که چاپگرها به وب وصل مي‌شوند و در اين حالت مي‌توانند در هر وضعيت و مکاني  قابل دسترسي باشند. به جاي نصب يک درايور مخصوص  براي هر چاپگر جديد، شما قادر خواهيد بود تا زماني که هم چاپگر و هم دستگاه با هم به خدمات چاپ کلاود لينک شده باشند از امکانات چاپ استفاده کنيد. با سرويس چاپ کلاود، حتي شما قادر به گرفتن چاپ از دستگاه‌هاي مجازي که مي‌توانند به سرويس وصل شوند هستيد. اين شامل تبلت‌ها و تلفن‌هاي همراه نيز مي‌شود.

با اين حال، بيشتر مواقع سازمان‌هايي هستند که به دليل داشتن معذورات امنيتي بالا نمي‌توانند از امکانات کلاود عمومي استفاده کنند و مشکل تعداد زيادي از شرکت‌هاي واسطه خدمات چاپي کلاود اين است که آنها تنها از کلاود عمومي استفاده مي‌کنند. نحوه ساده کردن جريان چاپ از طريق  گزينه‌هاي چاپ کلاود به‌گونه‌اي است که تمام داده‌هاي چاپي بايد سفري از دستگاه به چاپگر از طريق کلاود عمومي داشته باشند. تعداد زيادي از سازمان‌ها مانند نهاد‌هاي دولتي، مجموعه‌هاي مالي يا مراکز درماني از کلاود عمومي، به دليل عمومي بودن آن استفاده نمي‌کنند. البته بعضي از سرويس‌هاي عمومي کلاود داراي سياست‌هاي حفظ حريم خصوصي و گارانتي در محل هستند. بسياري از سازمان‌ها به يک کنترل و نظارت بيشتر براي  امورات داده‌هاي حساس خود احتياج دارند. علاوه بر اين، اين گونه سازمان‌ها به اندازه کافي وسيع هستند تا بتوانند از خدمات کلاودهاي خودشان بهره‌مند شوند. همچنين، آنها ترجيح مي‌دهند تا کلاودهاي خصوصي داخلي خود را داشته باشند که با آن مي‌توانند از مزاياي سرويس‌هاي کلاود در حفظ امنيت داده‌هاي بسيار حساس‌شان استفاده کنند. اما پياده‌سازي يک سرويس چاپ کلاود غيرعمومي داخلي هم پيچيدگي‌هاي خود را دارد. به عنوان مثال مي‌توان زيرساخت‌هاي نهادهاي دولتي را در نظر گرفت. هر نهاد ساختار خود را براي توليد نسخه چاپي اسناد دارد که هر کدام فهرست‌هاي فعال خود را دارند و صدها هزار کاربر که در مناطق گوناگون هستند. براي تثبيت وضعيت چاپ در اين حالت نياز به رديف کردن تمام چاپگرها، درايورها، دستگاه‌ها و کاربرهاي ميان سيستم‌ها را دارند، کاري که نمي‌شود آن را به سادگي و با کيفيت بالا انجام داد. علاوه بر آن اين سيستم به دليل به روز‌رساني مرتب درايور چاپگرها مرتباً دچار مشکل مي‌شود، که مي‌تواند از آن هيولايي از دردسرهاي لجستيکي خلق کند.

بعضي از دستگاه‌ها  درايور چاپگر را ندارند. آنها هيچ وقت امکان چاپ نخواهند داشت. بدين ترتيب يکي از راه‌حل‌هاي عبور از اين مخاطرات در سازمان‌ها گسترش شبکه جهاني درايورهاي چاپگرهاست که به نظر مي‌رسد مي‌تواند تمام پرينترها را در ميان تمام پيچيدگي‌هاي سازماني وصل و مديريت کند.

در هر صورت، پرينترها احتياج به زيرساخت‌هايي دارند که  بتواند اطمينان دهد که کاربرها توانايي تشخيص چاپگر مورد نظرشان را بدون هيچ دردسر جانبي داشته باشند. اين زيرساخت‌ها در قسمت کاربري نياز به مقداري بهبود در حد امکان را دارند. لازم است که اين بخش تکرار به خصوص در  خدمات کلاود مورد بررسي قرار گيرد.

لازم است که چاپگرها به طور اتوماتيک به هر شبکه فعالي نصب شوند (مانند کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها يا به چاپگري که در يک ساختمان خاص وصل است) در اين صورت تنها تعدادي از چاپگرهايي که خارج از سيستم چاپگرهاي کلاود هستند قابل دسترسي براي کاربرهاي محلي هستند.

به نظر مي‌رسد که کلاود راه‌حلي براي کاهش دردسرهاي ناشي از يکي کردن شبکه‌هاي وسيع چاپگرها است که به طور پراکنده در موسسات وجود دارند. اين راه‌حل ممکن است مسائل بيشتري که در ايجاد آن درست مي‌شود را در اجراي آن حل کند.

امنيت ويژه‌اي که سازمان‌هاي دولتي و نهاد‌هاي مالي و بهداشتي و ديگر موسسات حساس امنيتي  توقع دارند، استفاده از خدمات عمومي کلاود را براي آنها غيرممکن مي‌سازد. از سوي ديگر راه‌حل‌هاي خصوصي کلاود پيچيدگي‌هاي خود را براي اجرا دارد.

بهترين راه‌حل بايد قابليت اجراي بهينه در زيرساخت‌هاي پيچيده موسسات نيازمند به ايجاد نسخ چاپي، همچنين ايجاد دسترسي آسان و امن براي کاربرها تا حد امکان باشد. در غير اين صورت چاپ نسخ با استفاده از رابط کلاود تنها جابه جايي يک مشکل به مشکل ديگر است.

ترجمه: مريم آران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟