صنعت چاپمصاحبهمقالات تخصصی

چاپخانه‌ای باسابقه و پویا که نقش آکادمی لیبل در ایران را داشته است

پارس برچسب؛ مرکز تخصصی لیبل

رضا کامران
مدیر عامل پارس برچسب

بازدید از شرکت پارس برچسب و دیدار با رضا کامران مدیر عامل نسبتاً جوان و دانش‌آموخته مدیریت چاپ و نیز محسن امینی کهن مرد پرآوازه چاپ لیبل (از سال ۱۳۵۵ تاکنون، مناسبتی است تا با یکی از با سابقه‌ترین و مجرب‌ترین مراکز تولید لیبل آشنا شویم. جایی که با انداختن نگاهی به نمونه کارها می‌توان معتبرترین برندهای غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی و نیز شرکت‌های تولیدی و صنعتی را یکجا مشاهده کرد.
پارس برچسب طی چند دهه فعالیت، به عنوان یکی از پیشروترین مراکز چاپ لیبل، پاسخگوی نیازهای صنایع مختلف بوده و پابه‌پای پیشرفت آن‌ها در بازار داخلی و خارجی به توسعه چاپخانه، نصب ماشین‌آلات جدید، تأمین مواد مصرفی متنوع و به‌کارگیری فناوری و دانش فنی روز در زمینه تولید لیبل همت گماشته است.
فعالیت همزمان در زمینه تولید و بازرگانی، بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی، تأمین منابع علمی و آموزشی، در کنار ویژگی‌هایی مانند نوگرایی، بها دادن به تحقیق و توسعه، و کسب دانش فنی، پارس برچسب را فراتر از چاپخانه‌ای خدماتی به نوعی آکادمی تخصصی لیبل ارتقا داده است. به‌طوری‌که شماری از متخصصان و کارشناسان برجسته این رشته -که بعضی از آن‌ها اکنون مدیران واحدهایی نامدار در این صنعت به شمار می‌روند – در این مرکز تجربه آموخته‌اند.
امروز، با پشت سرگذاشتن نزدیک به نیم ‌قرن تجربه، تداوم این صنعت همراه با پویایی و نوگرایی، پارس‌برچسب به صورت سرمایه‌ای ارزنده و تکیه‌گاهی برای صنعت لیبل در کشور درآمده است.

ایران فارما و پاسخگویی به شرکت‌های دارویی
رضا کامران که چندی پیش تجربه اولین حضور در نمایشگاه ایران فارما را با موفقیت از سر گذرانده است، خشنود از این تجربه می‌‌گوید: «پاویون چاپ در ایران فارما، ابتکار خوبی بود که وزارت ارشاد به خرج داد. گرچه برخی کاستی‌ها در تجربه اول از سوی برگزار کننده مشاهده می‌شد، اما فرصت خوبی بود تا مستقیماً با برخی شرکت‌های جدید دارویی، آشنا شویم. مذاکرات خوبی با مسؤلان این شرکت‌ها داشتیم و در جریان نیازهای روز آن‌ها قرار گرفتیم. متقابلاً آن‌ها نیز با مشاهده نمونه کارها و طی بحث و تبادل نظر به راه‌حل‌ها و اطلاعات بهتری دست پیدا کردند. ما اکنون در حال پیگیری ارتباطاتی هستیم که در ایران فارما برقرار شد.»
صحبت مدیر عامل پارس‌برچسب، متأثر از شرایط روز، به بحث کمبودها و آثار تحریم‌ها کشیده می‌شود. «تأمین مواد مصرفی مشکل شده است. حتی در زمینه مرکب UV دچار مشکل هستیم، بعضی چاپخانه‌ها گاهی تا چند ماه موفق به تأمین مواد مصرفی نمی‌شوند، اما خوشبختانه ما به خاطر سابقه در زمینه بازرگانی تا جائیکه وزارت بازرگانی مساعدت کند، خودمان از منابع معتبر، موادمصرفی مرغوب را تأمین می‌کنیم.»
و اضافه می‌کند: «برندهای معتبر در بازار مواد مصرفی ایران، کم و نایاب شده‌اند، در حالی‌که موادمصرفی تأثیری بسزا در کیفیت لیبل دارند. به همین خاطر ما ناچاریم برای تأمین آن‌ها اقدام کنیم. در سال‌های گذشته، مدیریت این مجموعه، نمایندگی کاغذهای پشت چسبدار جک و فاسون را داشت که حالا ورود آن‌ها ممنوع است.»
با این سخن، مسیر صحبت به تولید و واردات کاغذهای پشت چسبدار کشیده می‌شود. می‌دانیم که دو شرکت داخلی در تولید کاغذ پشت چسبدار فعالیت دارند و وزارت صمت در حمایت از آن‌ها، واردات این محصول را ممنوع ساخته است. کامران در این‌باره می‌گوید: «این شرکت‌ها البته خدمت بزرگی می‌کنند و بجاست که از تولیدکنندگان حمایت کنیم، اما تنوع لیبل‌های پشت‌چسبدار بسیار زیاد و تولید این کارخانه‌ها محدود است. نه این که نتوانند تولید کنند، بلکه به خاطر محدودیت تقاضا در انواع لیبل تخصصی، آن‌ها معمولا دو محصول عمده را که بیشترین مصرف را دارد، تولید می‌کنند. به طور مثال این تولیدکنندگان در ارائه کاغذ یا فیلم با گرماژ‌های ۴۰، ۵۰ گرمی و یا کاغذهای فارما (با چسب خاص گرید دارویی) و کاغذ حرارتی برای پرینتر و بارکد و غیره معمولاً محدودیت دارند.
به هر حال برای رشد صنعت داخلی هم رقابت با کالای خارجی ضروری است. با این استدلال، به تازگی وزارت صمت مجوز ورود برخی انواع کاغذهای پشت چسبدار را داده است و ما در تلاش هستیم که چند نوع کاغذ پشت چسبدار مرغوب و تخصصی را وارد کنیم.»

امکانات فنی
مدیرعامل پارس برچسب پس از بازگویی اهمیت موادمصرفی در صنعت لیبل به اهمیت چاپ اشاره می‌کند. و یادآور می‌شود که داشتن ماشین چاپ پیشرفته به تنهایی کافی نیست امکانات پیش از چاپ و تجهیزات پس از چاپ نیز هر کدام نقش اساسی در کیفیت لیبل و کاربرد آن در صنایع مختلف دارند.
وی در ادامه امکانات جدید برای تولید کلیشه‌های HD و Full HD در چند مرکز و نیز پیشرفت بعضی از قالبسازی‌ها را در ساخت قالب‌های رول، پشتوانه‌ای برای صنعت لیبل می‌داند و یادآور می‌شود، آن‌ها هم باید کیفیت کار خود را ارتقا دهند و کلیشه و قالب‌ها را با شرایط بومی چاپخانه‌ها و نوع موادمصرفی موجود در کشور سازگار کنند تا نتیجه مطلوب به‌دست آید.

آموزش و دانش فنی
کامران در ادامه می‌گوید: «ماشین‌آلات خوب و مواد مصرفی مرغوب، البته نقش مهمی در کیفیت دارند، اما آن‌ها بدون کاربران کاربلد و آموزش دیده، چندان به کار نخواهند آمد. محصول مرغوب در درجه اول، حاصل کار مجریان کاردان و چاپکاران حرفه‌ای است. چاپکار حرفه‌ای، تنها به اعتبار سابقه و تجربه، ساخته نمی‌شود، کسب دانش فنی و به روز کردن اطلاعات در این رشته اهمیت بسزایی دارد. چه بسا چاپخانه‌‌ای که ماشین گران‌قیمت و پیشرفته نصب کرده باشد ولی کارهایش از حد معمولی‌ترین لیبل‌ها فراتر نمی‌رود.
وی در ادامه تأکید می‌کند: «خوشبختانه همکاران جوانتر ما اغلب از بین فارغ‌التحصیلان رشته چاپ انتخاب شده‌اند و قدیمی‌ها نیز پیوسته اطلاعات خود را به‌روز می‌کنند.
ما همیشه از شرکت کارکنان در دوره‌های آموزشی و نیز آموزش درون سازمانی استقبال کرده‌ایم و براساس دیدگاهی که آقای امینی در این مجموعه اشاعه داده‌اند، هیچگاه آموزش را هزینه به حساب نیاورده‌ایم. بلکه آن را نوعی سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کنیم.

جزئیات مهم در تولید لیبل
مدیرعامل پارس برچسب، تولید لیبل را در مقایسه با دیگر محصولات چاپی، کاری تخصصی می‌داند که ریزه‌کاری‌های فراوانی در کیفیت چاپ و پرداخت نهایی و کاربرد آن موثرند و اشاره‌وار این ریزه‌کاری‌ها را برمی‌شمارد:
«نکاتی که در طراحی و چاپ لیبل و برچسب بسیار مهم است، عبارتند از:
– طراحی براساس فرایند‌های چاپ و عملیات تکمیلی
– تعیین ابعاد و قالب لیبل براساس اندازه و ابعاد لیبل
– تست کاغذ مصرفی بر روی محصول مشتری
– نوع روکش
– چاپ لیبل و کیفیت آن
ساخت قالب مناسب روتاری جهت کیفیت و سهولت برداشتن و چسباندن لیبل.
لیبل‌ها در نهایت باید برای کاربردی که مد نظر است، مناسب باشند و در عمل بالاترین راندمان را فراهم سازند. کاربرد اصلی کاغذهای پشت چسبدار روی انواع بطری، ظروف پلاستیکی و فلزی، محصولات و تجهیزات آرایشی، بهداشتی، بسته‌های غذایی، شوینده و غیره است و باید برای چسباندن روی این محصولات با سرعت و دقت کافی مهیا شود.»
وی از صاحبان صنایع دعوت می‌کند برای آشنایی با امکانات و قابلیت‌ها و تنوع محصولات و خدمات پارس برچسب و نیز مشورت درباره مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین راهکارها و نیز سفارش لیبل‌های موردنیاز و بسته‌بندی محصولات خود، با این شرکت ارتباط برقرار کنند و تأکید می‌کند: «ما پاسخگو و همراه شما هستیم.»

www.Parsbarchasb.com

محسن امینی رییس هیات مدیره شرکت پارس برچسب، این شرکت را به اتفاق شرکا در سال ۱۳۵۵ پایه‌گذاری کرد. بعدها به موازات فعالیت چاپخانه با تأسیس شرکت پارسل، وارد فعالیت بازرگانی شد و با گرفتن چندین نمایندگی به تأمین موادمصرفی مرغوب لیبل همت گماشت.
امینی پنجمین دهه را با پارس برچسب طی می‌کند. او با یک دنیا خاطره و تجربه، همچنان به‌روز و آگاه از روندهای جدید و با خبر از نیازهای بازار است. گرچه چندین سال است که او کارها را به جوانترها سپرده است، اما همیشه نقش مشاور آگاه را در این مجموعه ایفا می‌کند. او تداوم بخش روحیه مشتری‌مداری، پاسخگو بودن، احساس مسئولیت در برابر صنایع دیگر و کوشش برای همراهی با تولیدکنندگان و حمایت از آن‌ها در بازارهای صادراتی است.
او به یاد می‌آورد که با آوردن اولین ماشین چاپ لیبل onda ساخت ژاپن و دستگاه کلیشه‌ساز ژاپنی به ایران، چاپ برچسب را در پارس برچسب آغاز کردند، سپس با ماشین‌های دیگر ساخت انگلستان و کره، فناوری فلکسو یووی و عملیات تکمیلی لیبل را گام به گام توسعه دادند.
او می‌گوید: خوشحالی من از بابت تداوم ۶ دهه فعالیت این شرکت تخصصی است و خشنودم از فعالیت مسئولانه، همکاران جوان خود و ارتباط با مشتریانی وفادار که پا به پای هم، پیشرفت کرده‌ایم و از این که سهمی در توسعه صنعت لیبل در کشور داشته‌ایم، به خود می‌بالیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟