دیدگاه‌هارویدادهاسیاست‌گذاریصنعت چاپصنفیمصاحبههمایش داخل

گفت‌وگو با احمد ابوالحسنی؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران انگیزه فعالیت در ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری و انتظار چاپخانه‌داران از دولت جدید

احمد ابوالحسنی

آقای ابوالحسنی شما در انتخابات ریاست‌جمهوری با ایجاد ستاد انتخاباتی به سود دکتر پزشکیان سعی در کسب آرا برای این نامزد اصلاح‌طلب داشتید، با توجه به فعالیت شما در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری و حمایت جدی از آقای رئیسی، انتظار می‌رفت این دور هم سراغ کاندیداهای اصولگرا بروید، چرا خط‌مشی خود را تغییر دادید؟

جانب‌داری من از نقطه‌نظر مسائل جامعه و مسائل صنف چاپ است. خیلی خلاصه بگویم در جامعه تأمین معیشت و اشتغال و امیدآفرینی برای جوانان به نظرم اساسی‌ترین مساله برای جامعه است. در صنعت چاپ نیز مسائلی مثل حمایت بانک‌ها از تولید، انتقال ارز، مشکلات واردات و دست‌اندازهایی که در راه کسب‌وکارهاست، حائز اهمیت هستند.

من دیدم آقای پزشکیان به این مسائل می‌پردازد و حرف دل ما را می‌زند.

آیا نسبت به ایشان، قبل از انتخابات هم شناخت داشتید؟  

بله، من در مجلس چند بار خدمت ایشان رسیده‌ام. طی ۵ ـ ۴ سال اخیر، حداقل ۵۶ ـ ۵ بار با ایشان مسائلی را مطرح و درخواست کمک کرده‌ام و آقای پزشکیان همیشه از اصناف حمایت می‌کردند.

من معمولاً حدود ساعت دوازده به مجلس می‌روم که موقع ناهار نمایندگان، آنجا باشم و حتی بدون وقت قبلی، راحت بتوانم بعضی از آن‌ها را ملاقات کنم. یک‌بار می‌خواستم برای نامه درخواست اصناف، امضا جمع کنم، تا درخواست را خدمت آقای پزشکیان ارائه دادم، ایشان فوری امضا کردند.

آیا اساساً تبلیغات رئیس اتحادیه یا مقام صنفی اتاق بازرگانی تهران، از لحاظ کاندیداها و تشکیل ستاد تبلیغاتی برای کاندیداها مجاز است؟

شرکت رئیس اتحادیه یا اتاق‌های بازرگانی در تبلیغات هیچ منع قانونی ندارد. بااین‌همه، من در ساعات اداری به ستاد نمی‌رفتم. وظایف اتحادیه و مسئولیت‌های صنفی خود را بدون وقفه انجام دادم و بعد از ساعت چهارونیم عصر به ستاد می‌رفتم که محل آن به محل کار من نزدیک بود.

ما در خیابان استاد نجات‌اللهی، نزدیک خیابان انقلاب یکی از بهترین لوکیشن‌ها را داشتیم و تبلیغات مؤثری صورت دادیم.

حتی یک ریال بابت تبلیغات از کسی نگرفتم. دوستانی بودند که خودشان بنر و پوستر چاپ می‌کردند و می‌آوردند و از نظر تولید محتوا کارهای خوبی انجام دادیم.

از نظر قانونی هم عرض کنم که آقای شاه‌میرزایی (معاون محترم وزارت صمت) اعلام کرده بودند که اصناف می‌توانند در تبلیغات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

اتاق اصناف ایران هم مستقیم در کارزار انتخاباتی شرکت داشت و در دور اول از آقای قالیباف و در دور دوم از آقای جلیلی حمایت کرد.

البته اتاق تهران رسماً از هیچ کاندیدایی حمایت نکرد. من هم هر جا سخنرانی یا فعالیتی داشتم، خود را به‌عنوان یک کاسب معرفی می‌کردم، نه از جایگاه رئیس اتحادیه صحبت کردم، نه نایب‌رئیس اتاق تهران. تقریباً من تنها رئیس اتحادیه بین همه اتحادیه‌های صنفی بودم که از روز اول شروع تبلیغات انتخاباتی، صریحاً حمایت خود را از دکتر پزشکیان اعلام کردم.

بعضی‌ها انتقاد کرده بودند که شما صبحانه را در ستاد قالیباف می‌خوردید، ناهار را در ستاد پزشکیان و …

اصلاً چنین ادعایی صحت ندارد. البته دوستانی از ستاد کاندیداهای دیگر که مرا می‌شناختند تماس گرفتند و ملاقاتی داشتیم ولی تشخیص من این بود که به خاطر منافع جامعه و صنف چاپ باید از آقای پزشکیان حمایت کنم. با توجه به روابط و جایگاهی که ستاد ما در مجموع ستادهای آقای پزشکیان آیا داشت، آیا اساساً امکان داشت که در ستاد رقیب حضور پیدا کنم؟

حتی در مراسمی که در روز اصناف در اتاق برگزار شد و فقط از آقای قالیباف دعوت کرده بودند، من نرفتم. هرچند قبل از آن چند بار با آقای قالیباف ملاقات داشته‌ام و برای ایشان هم احترام قائل هستم. ولی در این انتخابات به خاطر توجه آقای پزشکیان به معیشت مردم و مسائل اساسی جامعه و نیز به خاطر گره‌گشایی از مسائل صنف چاپخانه‌داران، فقط از ایشان حمایت کردم. البته آن اشخاص هم برای من محترم هستند و با بعضی از آن‌ها دوست هستم.

حالا امیدوارید که اتفاق خوبی بیفتد و فضا به سود معیشت مردم و صنف چاپ تغییر کند؟

البته، امید من و بسیاری افراد که به آقای پزشکیان رأی داده‌اند، این است که در مورد معیشت مردم و حمایت از تولید و کسب‌وکارها، گشایشی صورت گیرد.

آیا حالا پس از انتخابات، شما را به‌حساب آوردند و خواست‌های صنف چاپ شنیده می‌شود؟

بله، با توجه به جایگاه من در دو منصب صنفی، در اتحادیه چاپخانه‌داران و نیز در اتاق تهران، از من خواسته شد تا مسائل و مشکلات و همچنین انتظارات خود را از دولت به تیم مربوطه ارائه دهم.

شما چه مواردی را ارائه خواهید داد؟

برای ارائه یک طرح دقیق باید با دوستان و صاحب‌نظران در اتحادیه و کارشناسان و مشاوران خانواده چاپ مشورت کنیم ولی اجمالاً می‌توانم به چند محور اشاره کنم.

از نقطه‌نظر اتاق، مشکلاتی مثل سامانه‌های متعدد، عدم تخصیص ارز برای مواد اولیه و ماشین‌آلات و تضعیف جایگاه اتحادیه‌ها با راه‌اندازی سامانه جدید کسب‌وکار را مطرح خواهیم کرد که با پیشنهادی توأم خواهد بود.

اما از جانب صنعت چاپ، قبل از هر چیزی باید توجه دولت را به این نکته جلب کنیم که این صنعت حامی فرهنگ و صنعت کشور است و روا نیست که برای وام و تخصیص ارز این‌همه مشکل داشته باشد. الآن تک‌تک واردکنندگان مشکل دارند. در گمرک، در بانک مرکزی، در وزارت صمت، گیروگرفتاری بسیار است و چون در مواردی اتحادیه پیگیر کارهای آن‌هاست می‌دانیم که چقدر مشکلات دارند.

نشست‌هایی با بخش بازرگانی و بخش فرهنگی ستاد داشته‌ایم و عزیزانی که با برنامه‌ریزی‌های وزارت ارشاد و صنایع در دولت جدید مرتبط هستند، حرف‌های ما را شنیده‌اند. ما حتی پیشنهاد داده‌ایم که کارهای غیرمتعارف برای صادرات هم با نظارت و تعهد اتحادیه چاپخانه‌داران در ایران با شرایطی ویژه چاپ و صادر شود. هیچ اتحادیه‌ای زیر بار چنین تعهدی نمی‌رود ولی ما با اطمینانی که به اعضا داریم، چنین تعهدی را در مورد واحدهای خاص، داوطلبانه می‌پذیریم.

شما در سال‌های اخیر مشکلاتی با وزارت ارشاد و دفتر چاپ و نشر ارشاد داشته‌اید، انتظار دارید ماه آینده با اداره چاپ و نشر جدید چه تعاملاتی داشته باشید؟

اگر قرار باشد ارشاد و اتحادیه همسو نباشند، اتفاق خوبی نمی‌افتد. وقتی می‌بینیم در مراسم روز ملی چاپ یا در بزرگ‌ترین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ایران متولی دولتی صنعت چاپ حضور پررنگ و مؤثری ندارد، طبیعی است که صنف ناراضی می‌شود.

ما انتظار نداشتیم که اداره کل چاپ و نشر به‌جای این‌که کنار اتحادیه چاپخانه‌داران باشد و از ظرفیت‌های آن استفاده کند، از هر مخالفی که علیه اتحادیه حرفی بزند، حمایت کند.

انتظار دارید مدیرکل چاپ‌ونشر چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خواست ما همراهی و حمایت اداره کل چاپ و نشر از منافع صنف چاپ است. انتظار داریم، مدیرکل چاپ و نشر ارشاد، چهره‌ای باشد از خانواده چاپ، آشنا با مسائل این صنعت، دارای تحصیلات و تجربه مفید. بدیهی است چنین کسی مقبول خانواده چاپ و چاپخانه‌داران هم خواهد بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟