آخرین روندهای کلیشه سازی در گزارش اسمیترز پایرا

0
1323

کلیشه سازی دوستدار محیط زیست و دوستی با چاپکاران فلکسو

علی غفاری
مدیر اجرائی شرکت تولیدی ایران شرکا

کلیشه سازی هنری است مستلزم مهارت های خاص و دانشی عمیق از فرآیند چاپ فلکسو. درکارگاه کلیشه سازی ، ایده های طراح به تصاویر قابل چاپ برگردانده می‌شود، البته در همکاری نزدیک با مشتری، کار کلیشه‌سازی، بسیار فراتر از فقط ساخت کلیشه است.
راه میان طراحی تا چاپ سخت و سنگلاخی است، پس همراهی با واحد صاحب دانش فنی پیش از چاپ می تواند راه را هموار کند و کار را همان طور که باید پیش ببرد و پیاده سازی کند. روزهایی که در کلیشه سازی فقط فایل های طرح را مرتب کرده کلیشه ها را ساخته و ارسال می کردند، گذشته است. امروزه باید در مسیر هدف نهایی ، یعنی ارائه چاپ فلکسو باکیفیت و سطح قیمت رقابتی و تحویل به موقع، با مشتریان همکاری و تشریک مساعی کرد.
پیشرفته ترین مرحله فلکسوگرافی
بر طبق گزارش مرکز تحقیقاتی اسمیترز پایرا Smithers Pira در خصوص پیش بینی آینده چاپ فلکسو تا سال ۲۰۲۳ ، ارزش بازار جهانی فلکسو در مسیر رشد از ۳۷.۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به سوی ۴۰.۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ پیش می رود که افزایش سالانه ۲.۶ درصدی را نشان می دهد. این معنا موکول به پیشرفت های فناورانه دوران تحول است که شامل تمام مراحل می شود از جمله در پیش از چاپ ، جائی که همزمان با تکامل صنعت چاپ در سراسر جهان ، به کار بستن و عملیاتی کردن فناوری های خلاقانه و گشایش بازار های نوین ، رقابتی تر شدن فزاینده فلکسو را در قیاس با دیگر شیوه های چاپی فراهم کرده است.
اما در خط مقدم پیشرفت فناوری صنعت فلکسو، این وضعیت برای شرکت های پیش از چاپ کلیشه ساز تعجبی ندارد ، کسانی که به خوبی می دانند برای جلوتر بودن در بازی چه کاری باید انجام دهند.
واقعیت این است در حالی که شیوه تحویل کمی تغییر کرده ، پیچیدگی مدیریت رنگ و تقاضای خدمات سریع تر، ایجاب می کند که کلیشه ساز های سنتی سرمایه گذاری قابل توجهی در فناوری های جدید بکنند ، نظیر راه حل های گردش کار — و این کار را به عنوان خدمت در نظر بگیرند نه منبع در آمد- مبلغ سرمایه گذاری شده اولیه ، به علاوه هزینه های تعمیر و نگهداری در حال انجام به این معنی است که اداره کارگاه و واحد طراحی و پیش از چاپ دیجیتال می تواند کاری پرچالش باشد و چنانچه فناوری صرف شده کاملا وابسته به بازگشت سرمایه نباشد، به سرعت فرصت خود را از دست می دهید.

خدمات به مشتری
مانند تمام صنایع ، خدمات مطلوب به مشتری می تواند شرکت را از رقبا متمایز کرده و مبانی مشارکت کاری سود آور و پرمنفعت متقابل را پی ریزی کند ، علاوه بر آن، بازگشت کار و مشتری را هم تضمین می کند . تا چند سال پیش ، سرعت فناوری زیاد بود اما حالا اوضاع عوض شده است. وقتی فناوری موجود وضعیت خوبی دارد، پایه ریزی ۱۰۰ % بازاریابی روی جدیدترین فناوری کار دشواری خواهد بود ، بنابراین تمرکز را باید روی اعتمادآفرینی، خدمات و کیفیت گذاشت.
حرفه ای های پیش از چاپ، مواد اولیه جدید یا راهکارهای نوین را توصیه می کنند. بازار بسیار پخته و بالغ است و کلیشه بد وجود ندارد اما همه کلیشه ها هم در هر موقعیتی بهینه نیستند. در خصوص کار های مشکل دار باید به مشتری هشدار داد که معنی آن استفاده از کلیشه ای با جنس مواد متفاوت یا رویکردی متفاوت به ساخت کلیشه است. هر کاری را پیش از ساخت کلیشه بررسی کردن ، فرصت مناسبی برای کنترل و بحث روی مشکلات بالقوه را فراهم می کند. این کار کلید حفظ سطح خدمات عالی و وفادار نگاه داشتن مشتریان است.
در یک بازار رقابتی تماس مستقیم با مشتری کار ساز است و اینگونه است که واحدهای کوچک تر کلیشه سازی در شرایط سخت اقتصادی قادر به ادامه کسب و کار خود هستند. در بازار امروز کیفیت بالا و قیمت گذاری رقابتی ، تعیین کننده اند. در خدمت دهی به مشتری یک گام جلوتر برداریم و برای هر مشتری کسی مسئول تماس شخصی باشد. این کار ضمن تداوم ارایه خدمات وکاهش خطر احتمال خطا، باعث می شود مشتری احساس ارزشمندی و احترام کند. همچنین موقعیت بسیار رضایتبخشی هم نزد کارکنان شرکت خودمان ایجاد می کند به این ترتیب به واقع موقعیت برد–برد ایجاد می شود.
برای یک واحد کلیشه سازی همه چیز به تجزیه و تحلیل فرآیند و کار جامع با مشتریان برمی گردد تا به آنها کمک شود با آموزش بهتر ، استاندارد سازی ، بهینه‌سازی سخت افزار و نرم افزار، کسب و کارشان را به جریان بیا ندازند. مثلا یک شرکت ممکن است با سرمایه گذاری روی دستگاه نوردهی یو وی دیجیتال اسکو تلاش کند سطح جدیدی از کارآئی برجسته کلیشه را ارائه دهد و مفاهیم اخلاقی بالا را هم پشتیبانی کند. این البته گام مهمی است اما گرچه اتوماسیون و یکپارچگی، کلید های کار هستند، برخی با بازتعریف فرآیند و شیوه های انجام کار و سپس بهینه سازی کارشان را شروع می کنند. استاندارد سازی ، آموزش پیش از چاپ و مدیریت رنگ ، نمونه گیری طیفی ، خدمات یکپارچه ، سرورهای جدید و مجازی سازی دستگاه از جمله کارهای قابل اجرا در کارگاه کلیشه سازی است.
کسب و کار کلیشه سازی فراتر از فقط فناوری است و شامل خدماتی که ارائه می دهید و نیز ارزش افزوده ای که ایجاد می کنید، می شود. تائید ارزش مهارت های مرسوم در پیش از چاپ و پیگیری اینکه چطور طرح ها به چاپ می رسند نیز به اعتبار مجموعه می افزاید .
سبز باشید
آگاهی از روندهای بسته بندی و دنیایی گسترده تر که اخیرا هم با موج افزایشی و قدرتمند جستجوی فناوری های پایدار که تاثیر کمتری بر محیط زیست می گذارند همراه شده، بسیار اساسی است. فناوری های کلیشه سازی راهی طولانی پیموده اند تا امروز با فناوری های دوستدار محیط زیست همراه شوند.
شرکتی که بالغ بر ۱۵ سال است به مشتریانش خدمات پیش از چاپ ارائه می کند ، تابستان گذشته سیستم شستشوی با آب را خرید تا گزینه مطلوب اما سبز تری را برای ساخت کلیشه های چاپ ارائه کند. این سیستم شامل پروسسور شستشوی دیجیتال با دو مخزن به همراه سیستم فیلتراسیون تمیز کننده با آب است. مدیر عامل شرکت اظهار می دارد ، می خواستیم پیشگام روش جدید باشیم ، گرچه خود فناوری شستشو با آب جدید نیست، آنچه این محصول جدید ارائه کرده، جدید است. برای این شرکت مهم بود تا راه حلی پیدا کند که تاثیرات بهتری بر محیط زیست داشته باشد و جواب مان را پیدا کردیم، کلیشه با کیفیت همرا با نتایج دوستدار محیط زیست . شیوه عملیاتی کار هم به نحو باور نکردنی کارآمد است و زمان ساخت کلیشه را از سه یا چهار ساعت به فقط یک ساعت از آغاز تا پایان کاهش داده است.
صاحب کلیشه سازی فناوری شستشوی آبی را به مجموعه تجهیزات کلیشه سازی خود افزود. پروسسور شستشوی کلیشه را از آساهی ژاپن خرید تا بتواند انتخاب پایداری را برای مشتریان فراهم آورد تا هم کیفیت چاپ عالی را بدست بیاورند هم کاهش زمان تولید کلیشه را.
راه دیگری که شرکت های پیش از چاپ می توانند استراتژی هایشان را اجرائی کنند تا اعتبار نامه محیط زیستی شان را ارتقا بخشند، کم و قطع کردن ضایعات در خلال انجام کار است . همین دیجیتال شدن فرآیند بررسی و تائید کارها کمک می کند که ضایعات هرچه سریع تر کاهش یابند.
دلیل اینکه چرا سرمایه گذاری فناورانه قابل توجهی طراحی شده تا گردش کارها را برای همکاران آسان کند، همین تمایل به ایجاد عملکردی با ثبات و بهره وری فرآیند کلیشه سازی است. مهم است که در هر مرحله از فرآیند کلیشه سازی به مزایای رقابتی ملموسی دست یابیم و خدماتی را ارائه کنیم که واقعا مطلوب و قابل ارائه باشد.
برای مثال دستگاه Webcenter که عملیات را از راه دور میسر می سازد، تا ۶۰% نمونه گیری پیش از چاپ و هزینه های حمل را کاهش داده و انتشار CO2 را کاهش داده است. توانائی مشاهده ، حاشیه نویسی و تائید فایل های گرافیک در هر زمان و از هر کجا ، خطر خطای انسانی را کم کرده و از اتلاف وقت جلوگیری می کند و در عین حال سرعت رسیدن به بازار را افزایش می دهد.
در حالیکه به نظر قطعی می رسد که فلکسو در مسابقه رقابتی طولانی با دیگر شیوه های چاپی قرار دارد ، شرکت های کلیشه سازی مانند تمامی بازیگران دیگر فرآیند تولید بسته بندی ، تحت فشار خدمات تحویل سریع تر ، سبز تر و کم هزینه تر هستند.
عرضه کنندگان تجهیزات تخصصی پیش ازچاپ هنوز هم نقش باارزشی در مدیریت فرآیند پیچیده کلیشه سازی سبز دارند . پیش ازچاپ بیش از هر بخش دیگری توانائی ایجاد یا ازبین بردن فرصت های تجاری در شیوه چاپ فلکسو را دارد. سوء تفاهم رایج این است که فناوری می تواند ارزش این نقش را تشخیص دهد، درحالی که فناوری خود بخشی از تصویر است و فقط موقعی که حرفه ای های پیش ازچاپ با نگاهی به آینده آن را بهبود داده ، تنظیم کرده و به حرکت در آورده باشند، عمل می کند و راهگشا است.
فلکسو شبیه مسابقات فرمول ۱ است ، ما کلیشه سازها راننده نیستیم ( یعنی کار چاپ به عهده چاپخانه دار است ) اما این جا هستیم تا به کمک مقدمات خیلی دقیق و کار با اعضای تیمی که کاملا با تجربه هستند، مسابقه را ببریم. برای ما هم درست مثل راننده ها ، اشتیاق و عشق، انگیزه های پیش برنده هستند.

کلیشه های بی نیاز از دارو در صنعت لیبل

منبع: ۲۰۱۹ Labels and labeling sep.

کلیشه‌های صنعت چاپ و بویژه چاپ لیبل‌ها راهی طولانی را از نخستین روزهای فلکسو پیموده‌اند. کیفیت اثر چاپی نهایی به عوامل متعددی بستگی دارد ، اما کلیشه‌ای که قابلیت استفاده آسان و کیفیت بالایی داشته باشد در کانون تمامی فرآیند چاپ قرار دارد. این هم منصفانه است که بپذیریم مرکب، بستر چاپی و ماشین چاپ، همگی در پدیدآوری نتایج چاپی پرکیفیت تاثیر می‌گذارند، سیلندرهای آنیلوکس در فلکسو را هم فراموش نکنیم. با این وجود پیشرفت‌های بدست آمده در فرآیند کلیشه‌سازی، همراه با مزایای بیشتری که هر نوع از کلیشه‌ها ارائه می کنند، کمک می‌کنند تا کار ماشینچی دستگاه چاپ به مراتب آسان‌تر شود. همین موارد در خصوص فرآیند‌های چاپ سیلک اسکرین و گراوور نیز مصداق دارد. اجازه بدهید نگاهی بیاندازیم به دو تا از معروف ترین روش‌های چاپ لیبل. بسیاری کلیشه‌ها را می توان یا دیجیتال یا بوسیله لامپ‌های یو وی در قالب نوردهی مرسوم، تصویرسازی کرد.

فلکسو
کلیشه، در فرآیند چاپ فلکسو جایگاه بسیار مهمی دارد که نمی تواند مورد غفلت واقع شود. مرزی نهایی است پیش از آنکه مرکب روی کاغذ یا فیلم بنشیند.. اوایل تمام کلیشه ها در تقابل با مرکب ها بودند، چه مرکب پایه آب و چه مرکب حلالی. امروزه اما ملاحظات بسیار بیشتری در علم مرکب سازی در نظر گرفته می شود و فناوری های پیشرفته تری به کار گرفته می شود، از جمله سیستم خشک کن یو وی و ال ای دی، مرکب هایی که کمتر از روی فیلم چاپی بلند می شوند و ورنی های ویژه . فناوری های عمده پردازشی اصلی به نظرنمی رسد چندان تغییر کرده باشند – بجز ماشین های نوردهی و ظهور کلیشه که خودکارتر شده اند.
تولید کنندگان اصلی کلیشه چندین فناوری کلیشه فلکسو را در اختیار دارند. خلاصه ای از روش های مختلف بیانگر این مطلب است که رویکرد هر تولید کننده به تولید ظریف ترین ترام همراه با آسانی ظهور و ساخت آن چگونه باید باشد . به علاوه ، مطابق با کاربری های نهایی، گستره وسیعی از سطوح کلیشه با سختی لبه A وجود دارد که سختی میانگین آنها حدود ۶۰-۶۵ است، به جز در مورد چاپ روی بسترهای چاپی نرم یا مقواهای کنگره ای ، جایی که سختی لبه A حدود ۵۵ برای آنها قابل قبول است . کلیشه با ضخامت ۱.۱۴ میلی متر در صنعت لیبل و رول کم عرض، نسبتا استاندارد است . وقتی درباره وضعیت سیستم و ترتیب مرکب موافقت شده باشد، انتخاب کلیشه صحیح با انتخاب سختی صحیح لبه برای یک کاربری خاص شروع می شود. چندین تولید کننده که سطح بالای کلیشه لبه دار را ارائه می دهند، ادعا می کنند این کلیشه ها چاقی ترام را کم می کند یا سطح بالای کلیشه آنها گرد است که ترام ها به شکل خاصی در می آید که برای انتقال مرکب اضافی می توانند سطحی با یا بدون ریزدانه ها داشته باشند.
به طور مرسوم ، کلیشه های فتوپلیمر (ژلاتینی) با حلال های خورنده ای تغذیه می شوند که حاوی مقادیر زیادی ترکیبات آلی فرار و ناپایدار هستند. طی سال ها و به مرور زمان حلال های ایمن تری معرفی شدند تا محیط کار را ایمن تر سازند. همزمان با آن ، کلیشه هایی که با آب شسته می شوند هم به بازار آمده اند. در این مقاله برخی از فناوری های موجود را بررسی می کنیم. از جمله کلیشه هایی که با تابش لیزر و با یا بدون لایه برداشتنی ساخته می شوند. اخیرا، کلیشه های پردازش شونده با حرارت( بی نیاز از دارو) معرفی شده اند که هیچ حلالی برای پردازش و ساخت آنها استفاده نمی شود.
کلیشه هایی که با حرارت ساخته می‌شوند
این کلیشه ها برای ساخته شدن نیازی به هیچگونه حلال یا محلول های پردازش پایه آب ندارند و کاملا خشک هستند. این سیستم با زدودن پلیمر در معرض تابش نور قرار نگرفته به دور رول دیگری کار می کند. بعد از پایان تابش یو وی، کلیشه در کمتر از یک ساعت آماده استفاده است. کلیشه ها را می توان با لیزر تصویر سازی دیجیتال کرد یا در قالب نوردهی متداول یو وی در معرض نور قرار داد.
شرکت Mac Dermid اخیرا کلیشه Lux ITP Epic را معرفی کرده که سطح بالای ترام های آن لبه دار است. سطح بسیار لطیف این کلیشه، نرمی در حد میکرو دارد. این شرکت مدعی است می تواند خصوصیات فنی انتقال زیاد مرکب را تامین کند. نتیجه آن بازآفرینی تصویری یک یک از فایلی دیجیتال است که امکان چاپ ترام های کوچکتر را دارد. اندازه متوسط این متریال با سختی لبه A برای چاپ لیبل با جزئیات ریز و دقیق بسیار مناسب است. کلیشه آن را می توان یا در حلال شست یا در یک پروسسور حرارتی گدازنده پردازش کرد. این کلیشه ها با مرکب های پایه آب و پایه الکلی سازکارند. کلیشه های نوع UVR نیز برای چاپ با مرکب های یو وی مناسب اند. این کلیشه ها با برجستگی خاص کوتاهی مشخص می شوند.
شرکت فلینت گروپ به تازگی نوع جدیدی از کلیشه هایی را که با حرارت شسته و پردازش می شوند، به بازار معرفی کرده است. سری کلیشه های حرارتی nyloflex Xpress شامل کلیشه هایی با ترام لبه دار با یا بدون سطح بافت دار که انتقال مرکب را در مناطق تنپلات بهبود بخشیده و در ایجاد ترام بسیار پیشرفت کرده است. نسخه مناسب برای ترام سر گرد آن نیز وجود دارد که نوردهی آن فرقی ندارد، اما برای تامین نیازهای خاصی به کار می رود. بعد از نوردهی ، پروسسور حرارتی تمامی پلیمرهای نور ندیده کلیشه در حال ساخت را به نحو موثری پاک می کند و می زداید. در نتیجه نواحی تمیزی باقی می مانند که ترام ها را احاطه کرده اند. یکی از ویژگی های فنی پروسسور های حرارتی که به تازگی عرضه شده اند، به کار گیری سیستم پیش نور دهی با امواج کوتاه مادون قرمز هدف گیری شده روی کلیشه است که فقط لایه سطح کلیشه را حرارت می دهد و بنابر این ۸۸ درصد در مصرف برق صرفه جوئی می شود. به این معنی که دیگر نیازی به سیستم خنک کننده یا تبخیر کننده نخواهد بود. کلیشه های آماده شده به روش خشک که نتیجه ای حداقل برابر با کلیشه های شسته و ساخته شده به روش حلالی دارند ، ظرف ۴۵ دقیقه آماده استفاده هستند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید