آشفته‌بازار کاغذ؛ از نبود نقدينگي تا ولنگاري وزارت صنعت در صدور مجوز

آشفته‌بازار

رئيس سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا با انتقاد از رکود چهارساله در بازار کاغذ مي‌گويد: نبود نقدينگي و صدور مجوز‌هاي بي‌رويه و بدون مديريت در حوزه توليد کاغذ موجب شده تا مشکلات بيش از گذشته باشد.
ابوالفضل روغني گلپايگاني، رئيس سنديکاي کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا،‌ با انتقاد از وضعيت بازار کاغذ گفت:‌ متأسفانه وضعيت بازار کاغذ کماکان مناسب نيست،‌ قيمت‌ها مدت زماني است که تغيير چنداني نکرده است،‌ رکود همچنان ادامه دارد و توليد‌کننده‌ها دچار ضرر و زيان بسيار شده‌اند.
وي ادامه داد:‌ مشکلات و موانعي که براي واردات پوشال ايجاد شده نيز وضعيت توليد را با مشکلات جدي روبه‌رو کرده است،‌ اين مشکلات بارها با وزارت صنعت در ميان گذاشته شده است،‌ حتي پيش از رأي اعتماد وزير صنعت و معدن‌، در جلسه‌اي اين مشکلات با وي در ميان گذاشته شد.
روغني با اشاره به کمبود نقدينگي در حوزه توليد کاغذ گفت:‌ دولت بايد در تأمين مواد اوليه‌، مديريت واردات و مديريت حجم سرمايه‌گذاري در صنعت کاغذ در کشور بيش از گذشته فعال شود،‌ ولنگاري در بحث صدور مجوز براي تأسيس کارخانه‌هاي کاغذ در چند سال اخير مشکلات بسيار جدي به وجود آورده است،‌ چرا که عمده سرمايه‌گذاري‌ها به‌سمت کاغذ‌هاي سلولزي و بسته‌بندي رفته و در نتيجه ما با مازاد توليد در اين زمينه مواجه شده‌ايم،‌ در حالي که در حوزه توليد کاغذ چاپ و بسته‌بندي ما نيازمندي‌هايي داريم که ديده نشده است.
وي با اشاره به يارانه ۱۶هزار ميليارد توماني براي بخش صنعت گفت: متأسفانه در توزيع اين ۱۶هزار ميليارد نيز مديريت درستي انجام نشد،‌ چرا که ۶۵ درصد اين پرداختي‌ها با بدهي واحدها به بانک‌ها سربه‌سر شد،‌ در حقيقت اين پرداختي‌ها به‌نفع بانک‌ها انجام شد، بانک‌هايي که در مواجهه با صنعت بسيار بد عمل مي‌کنند و کوچکترين نگاه حمايتي به صنعت ندارند.
روغني از آسيب‌هاي بازار تقاضا در حوزه کاغذ در سال‌هاي اخير خبر داد و گفت:‌ بازار کاغذ پس از بحران سال‌هاي گذشته،‌ چهار سال است که دچار رکود شده است‌، اما ما نتوانسته‌ايم اين رکود را برطرف کنيم،‌ بايد چاره‌اي انديشيد تا بازار تقاضا براي توليد ايجاد شود‌، مي‌توان از اين ايده که به مشتري نهايي پول تزريق شود، بهره گرفت تا بازار کاغذ از نابساماني موجود رهايي يابد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید