آشنایی با سیستم SIS

0
1904

مهدی شعبانی‌پور
مدیربازاریابی وفروش گروه صنعتی ترام

اجازه بدهید شما را با ضرب‌المثلی که به تازگی آن را آموخته‌ام آشنا کنم!
در شهری کوچک در مسیر اصفهان به یزد به نام «عقدا»، جوان برازنده‌ای را دیدم که یک تنه و به دست خود در حال مرمت یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر و تبدیل آن به اقامتگاه بوم‌گردی بود. من خسته از سفر، گوشه‌ای نشسته بودم و او را تماشا می‌کردم که چطور برای ساخت و مرمت خانه، به روش سنتی «خشت» می‌سازد. گل رُسی را که ورز داده بود، با صبوری و ظرافتی بی‌نظیر خشت به خشت قالب می‌زد و زیر لب زمزمه‌ای دلنشینداشت.
نزدیک‌تر که رفتم خسته نباشید گفتم و از او در مورد کارش سوالاتی پرسیدم و با خوشحالی گفتم : « با این همه خشتی که درست کرده‌ای حالاحالاها بی‌نیازی … » با خنده حرفم را قطع کرد و گفت : « این‌ها نصف دیوار روبرو را هم کفاف نمی‌دهد ، حالاحالاها باید خشت‌مالی کنم!»
خندیدم و بعد از خوش و بشی کوتاه، قصد رفتن کردم که پشت سرم به صدای بلند گفت : « خشت‌مال می‌دونه هزارتا چندتا است ! »
داستان برخی از فناوری‌های جدید در صنعت چاپ نیز درست همانند حس پنهانی است که در این ضرب‌المثل دیده می‌شود. باید خشت‌مال بوده باشی و خشت‌مالی کرده باشی تا بدانی ساخت هزار خشت چه کار سخت و پر مرارتی است!
سیستم SIS یکی از همان فن‌آوری‌هایی است که برای اپراتورهای قدیمی صنعت چاپ حلاوتی دارد که نسل جدید اپراتورهای چاپ هرگز آن را درک نخواهند کرد و من این موضوع را به عینه دیده‌ام.
SIS به زبان بسیار ساده سیستمی است که در هنگام تغذیه و به محض ورود کاغذ یا مقوا به ماشین چاپ، نحوه‌ و محل ورود آن را جانمایی می‌کند. این مهم ـ یعنی رجیستر جانبی کاغذ یا مقوا ـ در ماشین چاپ های قدیمی بر عهده‌ی اپراتور و با بهره‌گیری از «نشان» ماشین چاپ انجام می‌گرفت.
تنظیم دستی این کار یکی از مسئولیت‌ها و همزمان یکی از بزرگترین ریسک‌هایی بود که اپراتور چاپ در فرآیند چاپ با آن مواجه بود و در صورتی که به اصطلاح با پراندگی نشان مواجه می‌شد، ممکن بود کل شیت‌های چاپ شده باطله شود و عملا امکان ارائه خدمات پس از چاپ، روی آن‌ها وجود نداشته باشد.
سیستم SIS برآمده از عبارت Sensoric Infeed System است و همچنان که از خود این عبارت نیز کاملا قابل درک است، در واقع با تعبیه سنسورهایی در محل تغذیه ماشین چاپ، به صورت الکترونیک عملیات رجیستر کردن کاغذ یا مقوا را با بهره‌گیری از یک موتور بسیار ظریف انجام می‌دهد. این موتور در واقع لب‌پنجه‌های ماشین‌چاپ را با سرعت بسیار زیاد کنترل نموده و با ظرافت و چالاکی بی‌نظیر، مقوا را درون ماشین چاپ هدایت می کند.
ناگفته پیداست که با ورود SIS به ماشین‌آلات چاپ، عملا زمان آماده‌سازی یک پروژه چاپی نزدیک به صفر خواهد بود و با حذف ریسک اپراتور جهت کنترل مداوم نشان، سرعت تولید بسیار بالاتر خواهد رفت.
مزیت بسیار مهم دیگری که سیستم SIS فراهم می‌آورد امکان بهره‌گیری از مقواهایی با عرض کمتر است، چرا که در برخی ماشین‌آلات قدیمی‌تر مجبور بودیم به منظور پوشش ریسک پراندگی نشان از مقواهایی با عرض بیشتر استفاده کنیم و این به معنای ضایعات بالاتر کناره کاغذ و مقوا بود.
همین سه مزیت کافی بود که سیستم SIS جای خودر ا به سرعت در صنعت چاپ بازکند و عضوی جداناپذیر از تجهیزات نوین صنعت چاپ باشد.
مسیر فناوری‌های تازه، همواره از گذرگاه «بهره‌وری» عبور می‌کند.
بهره‌وری بالاتر، یگانه شاه‌کلیدی است که تمامی دریچه‌ها را برای هر ایده‌ی نوین می‌گشاید، چرا که در صنعتی که به صورت آنی در حال رشد و نمو است، این قدرت ایده و نوآوری است که می‌تواند شما را در صحنه‌ی رقابت حفظ کند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید