آشنایی با ACR

(Automatic Camera Registeration Control system)

سیستم کنترل رجیستر اتوماتیک، به جای تنظیم سنجاق و نشان

مهدی شعبانی پور / مدیر بازاریابی و فروش گروه صنعتی ترام

تصویری که از عملیات رجیستری فرم چاپی در ذهن دارید چیست ؟

لابد چیزی شبیه تصویر زیر :

یا این تصویر:

استفاده از رجیسترهای چاپ به این شکل خطاهای زیادی به همراه دارد و بهره بردن از آن در سفارشاتی که نیاز به دقت رجیستری بسیار بالا دارند به شدت چالش‌برانگیز است.
اولین و درعین حال ساده‌ترین ضعف این نوع علامت‌های رجیستر، ضخامت آنها بود. همه می‌دانیم که خط به صورت ماهوی دارای ضخامت است، هرچند این ضخامت می‌تواند بسیار اندک باشد اما در صورتی که چاپ رنگ‌های مختلف روی فرم چاپی به هر دلیل منطبق (رجیستر) نشده باشد، خطوط علامت رجیستر می‌تواند به سادگی مانع دیده شدن ایراد توسط اپراتور شود.
تصور کنید که در یک تصویر چهار رنگ CMYK ، رنگ زرد درست تنظیم نشده باشد، اما به دلیل ضخامت خطوط علامت رجیستری و همچنین قدرت پوشش بالاتر مشکی این ایراد ممکن است از چشم پنهان بماند.

ایراد مهم دیگر خطای نیروی انسانی در رصد و مراقبت از رجیستر است که گاهی نتایجی فاجعه‌بار به همراه دارد. چشم انسان علی‌رغم همه تکامل و پیچیدگی خود، در مورد مفاهیم کنترلی می‌تواند خطاهای متفاوتی را مرتکب شود که در مورد علامت رجیستر نیز به خوبی مصداق دارد.
این اشکالات حتی در صورت دیده شدن توسط اپراتور، به کند شدن سرعت تنظیم و تولید منجر می‌شود و صرف زمان به منظور اصلاح دو یا چندباره‌ی رجیستر به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی کیفیت چاپ نیز اثرگذار است.

همین دلایل ساده موجب شده است که صنعت چاپ روز دنیا ، خطوط رجیستری قدیمی را به دست فراموشی بسپرد و به جای آن از سیستم رجیستر اتوماتیک با دوربین استفاده کند.
سیستم رجیستر اتوماتیک در ماشین‌های چاپ و ساخت، کارخانجات مختلف، نامهای متفاوتی دارد. این سیستم در ماشین‌های چاپ کونیگ اند بائر ACR نامیده می‌شود.
ACR ایده‌ای بسیار ساده و درعین حال به شدت هوشمندانه دارد. درACR که برآمده از عبارت Automatic Camera Register است به جای خطوط از نقطه و به جای کنترل خطاپذیر انسانی، از دوربین یا چشم خطاناپذیر در ماشین چاپ استفاده می‌‌شود.
در این روش نقاط علامت رجیستر توسط یک دوربین خوانده و در صورت انحراف یا منطبق نشدن رنگ‌ها، به صورت خودکار توسط خود ماشین اصلاح می‌شود. در صورت جابجایی و یا ایراد در زوایای رجیستر ، ایراد به سرعت توسط ماشین چاپ رصد و اصلاح می‌شود. در این شیوه امکان بروز خطا بسیار پایین و در صورت بروز، زمان صرف شده جهت رفع اشکال ، بس اندک خواهد بود.

گفتنی است تمامی ماشین‌های جدید چاپ گروه صنعتی ترام به فن‌آوری ACR مجهز هستند و نخستین تجربه کار با ACR علاوه بر دقت بسیار زیاد، برای ما هیجان‌انگیز نیز بود چرا که ما را یک گام به تولید محصولاتی دقیق و بدون ایراد نزدیک‌تر می‌کند.
برای مطالعه بیشتر در مورد ACR به اینجا مراجعه کنید.

https://www.koenig-bauer.com/en/products/sheetfed/quality-measurement-control-systems/register/ergotronic-acr/

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید