آيا قضاوت را حق خود مي‌دانيد؟

جناب آقاي عامر آران مدير مسئول نشريه وزين صنعت چاپ

با عرض سلام و درود

پيش از طرح عريضه و گله‌مندي خود مايلم از زحمات دست‌اندرکاران صنعت چاپ در زمينه اطلاع‌رساني و ارتقا صنعت چاپ در ايران سپاسگزاري کنم؛ خود من سال‌ها در اين نشريه قلم زدم و به مشکلاتي که شما در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم مي‌کنيد به خوبي آگاه هستم.

پس از اين پيش درآمد، حال برسيم به طرح گله‌مندي: در شماره ۴۲۱ مهرماه مطلبي تحت عنوان ميزگرد دوم ماهنامه صنعت چاپ با حضور برخي از نمايندگي‌ها و چاپخانه‌داران منتشر شد. ميزگرد اول در شماره شهريورماه با حضور اينجانب برگزار شد. در اين ميزگرد مسائل و مشکلات چاپخانه‌داران و نمايندگي‌ها و ارتباط نه چندان مطلوب بين آنها مطرح شد و هر کدام از مدعوين از ديدگاه خود مشکلات و نارسايي‌ها را بيان کردند. شخصا معتقدم اين ميزگردها مي‌تواند چاپخانه‌داران و نمايندگي‌ها را به يکديگر نزديک کرده و ارتباط موثري را بين آنها جاري و ساري کند و نشريه نيز به عنوان يک ناظر و داور بي‌طرف اين ديدگاه‌ها را بازتاب داده و نقش حرفه‌اي خود را به عنوان رسانه تخصصي صنعت چاپ با سابقه طولاني ايفا کند.

با اين حال در مطلب ميزگرد دوم تيتر و روتيتر مطلب بوي قضاوت و جانبداري مي‌دهد. ترديدي ندارم که نشريه‌ صنعت چاپ تمام تلاش خود را مي‌کند که در کشمکش‌هاي بين بخش‌ها و بازيگران مختلف صنعت‌چاپ به اين سو و آن سو نرود ولي تيتر مطلب ميزگرد دوم اين رسالت ماهنامه صنعت چاپ را تا حدي خدشه‌دار مي‌کند.

مطلب اين‌گونه آغاز مي‌شود، “مطابق قوانين ايران، فعاليت نمايندگي هيچ ناظر و بازرسي ندارد” و سپس تيتر درشت، “بهشت نمايندگي” خبر از ارض موعودي مي‌دهد که در آن همه قوانين به نفع نمايندگي‌ها است و چاپخانه‌داران نيز مظلوم واقع شده‌اند. فارغ از اينکه چنين برداشتي صحيح يا اشتباه است، بعيد مي‌دانم نشريه بتواند يا اين حق را داشته باشد که نقش قاضي را بازي کند، کمااينکه در خود مطلب چنين قضاوت و جانبداري ديده نمي‌شود و برگزارکنندگان ميزگرد تنها طرح مسئله کرده و به انعکاس ديدگاه‌هاي حاضران در ميزگرد پرداختند.

با اين‌حال به عنوان يک روزنامه‌نگار حرفه‌اي قبول داريد که تيتر و روتير مهمترين بخش از يک مطلب است و خيلي‌ها تنها به خواندن اين دو جزء بسنده کرده يا براساس آن به تفکر و تصور خود از يک مقوله شکل مي‌دهند.

همانگونه که در ابتدا گفتم خود من سال‌ها در اين نشريه قلم زده و آن را بخشي از وجود خود مي‌دانم. علت طرح اين مورد نيز به‌دليل علاقه‌اي است که به اين نشريه و گردانندگان آن دارم.

اميد آنکه گله کوچک اين حقير بتواند نقشي ولو اندک در تعالي و پيشرفت اين نشريه وزين و موثر ايفا کند.

با سپاس

اسکندر جهانباني

مدير عامل شرکت دايناگراف

نماينده مان‌رولند در ايران

صنعت چاپ: ضمن تشکر از نکته‌بيني جناب آقاي جهانباني، از باب توضيح خدمت ايشان و همه دوستان عرض مي‌شود که روتيتر مورد نظر از حرف‌هاي يکي از چاپخانه‌داران محترم حاضر در ميزگرد گرفته شده و تيتر نيز از روح جمله مندرج در روتيتر استخراج شده بود. البته معناي اين امر رفتن به نقش قاضي نيست و فقط جستجوي يک مضمون مهم در متن ميزگرد و تبديل آن به عنوان‌بندي جذاب محسوب مي‌شود. به‌هرحال از توجه جناب آقاي جهانباني تشکر فراوان داريم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید