آینده چاپ کارتن؛ فرصت‌ها فراوان، گزینه‌ها بسیار

نویسنده: دیوید زوانگ / منبع: Whattheythink.com / گروه پژوهش

کارتن‌سازی یکی از حوزه‌های رو به رشد برای چاپکاران و توسعه تجهیزات چاپ دیجیتال است. دلایل فراوانی برای این مدعا وجود دارد. تنها در آمریکای شمالی در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد متر مربع مقوای کنگره‌ای برای تولید کارتن مصرف شد، این میزان همچنان رو به رشد است. همه این کارتن‌ها نوعی چاپ روی خود دارند. چاپ کارتن سه‌رنگ و چهاررنگ همراه با تصاویر باکیفیت طرفداران زیادی پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل کارتن‌های چاپ شده به صورت سه‌رنگ یا چهاررنگ چاپ شدند. در مجموع کارتن، بازاری پرمنفعت است و پتانسیل رشد فراوانی دارد.

رشد بازار کارتن در آمریکای شمالی و دیگر کشورهای جهان طی سال‌های اخیر بسیار بالا بوده است. در آمریکای شمالی سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد مترمربع مقوای کنگره‌ای مصرف شده است. این رقم، تعداد ۱۰۰ میلیارد کارتن را در ابعاد مختلف شامل می‌شود. عوامل مهمی در این رشد حیرت‌انگیز نقش بازی می‌کنند، مهمترین آنها رشد بازار خرید آنلاین و اینترنتی است. جعبه کارتنی کاربردهای فراوانی دارد و به روش‌های مختلف می‌توان آن را چاپ و تزیین کرد. منظور من جعبه کارتنی ساده با یک لوگوی تک‌رنگ یا دورنگ نیست. بلکه صحبت از کارتن‌هایی می‌کنم که تصاویر زیبا و باکیفیت روی آن چاپ شده است. کارتن‌هایی که روی آن‌ها یک لایه لمینت با استفاده از چاپ افست نشانده شده است و یا این‌که تصاویر جذاب و متن مستقیم تحت یک فرایند یا چند فرایند به صورت سه رنگ یا چهار رنگ چاپ شده باشند. به‌عنوان مثال می‌توان از بسته‌بندی مواد غذایی، نوشابه، لوازم خانه و غیره نام برد. این نوع کارتن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل تولیدات جعبه‌های کارتنی را شامل می‌شوند، که بیشتر آن‌ها را می‌توان با استفاده از تجهیزات دیجیتال چاپ کرد. استفاده از فناوری دیجیتال برای چاپ این نوع جعبه‌های کارتنی، باعث کاهش هزینه به‌ویژه برای تیراژهای پایین و پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان می‌شود.
چاپ رنگی روی کارتن به‌طور سنتی با استفاده از سیستم‌های افست(چاپ یک ورق گلاسه و چسباندن آن روی ورق کارتن) می‌شده است. بعضی جاها از چاپ گراور برای چاپ کاغذ رویه کارتن استفاده می‌شود. چاپ مستقیم به روش فلکسو هم در سال‌های اخیر انجام می‌شود.
تبدیل‌کاران و کارتن‌سازان معمولاً چاپ ورق‌های لمینتی را برون‌سپاری می‌کردند ولی امروزه با استفاده از فناوری چاپ دیجیتال می‌توان همه این مراحل را یکباره و درون خود کارگاه تبدیلی، در یک خط و به صورت تک‌باره(Single Pass) انجام داد.
هدهای لیزری و ماشین‌آلات چاپ دیجیتال مستقل از خط تولید کارتن و به‌صورت چندباره (multi pass) نیز برای چاپ تصاویر باکیفیت در تیراژ کم و موارد خاص نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
طی سه سال گذشته سیستم‌های چاپ دیجیتال تک‌باره وارد بازار شده‌اند و تبدیل‌کاران برای چاپ رویه کارتن (Top Sheet) هرچه بیشتر از آنها استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش شرکت Karstedt Partners ظهور این ماشین‌آلات چاپ دیجیتال تک‌باره باعث شده تا روند گذار از افست به دیجیتال با شتاب بیشتری انجام شود. این ماشین‌آلات می‌توانند به‌طور مستقیم روی ورق کارتن چاپ کنند و از این طریق مرحله لمینیت به‌طور کامل حذف می‌شود. این ماشین‌آلات دیجیتال در حال حاضر توسط شرکت‌هایی چون Barberan، EFI و HP عرضه می‌شوند.
بر اساس این گزارش ظرفیت چاپ ماشین‌های دیجیتال نصب شده از ۶۸۰ میلیارد متر مربع در سال ۲۰۱۷ به ۱۸۶۰ میلیارد متر مربع در سال ۲۰۱۹ رسیده است و این روند رو به گسترش است. چاپ دیجیتال در این عرصه جای پای محکمی برای خود پیدا کرده است. البته با ماشین‌های چاپ دیجیتال خاص کارتن، نه هر ماشین چاپ دیجیتالی.

چاپ دیجیتال در کارگاه کارتن‌سازی
در حال حاضر حرکت از افست به دیجیتال دوران گذار خود را طی می‌کند، به همین خاطر ظرفیت ماشین‌های دیجیتال معمولاً بیشتر از ظرفیت تولید کارتن‌سازی است. البته چنین پدیده‌ای در صنعت چاپ دور از انتظار نیست و طبیعی به حساب می‌آید. در بسیاری از کاربردها و فناوری‌های چاپی، ظرفیت ماشین به‌صورت تقریبی و تئوری‌وار بر اساس سرعت، پیکره‌بندی و پارامترهایی مثل ساعات کاری محاسبه می‌شود. اما ظرفیت تولید معمولاً بر اساس میزان خروجی برنامه‌ریزی شده دستگاه و پارامترهای کاری عادی و روزمره محاسبه می‌شوند.
این گزارش شاخص، نشان می‌دهد که فاصله چشمگیری بین ظرفیت تولید و ظرفیت ماشین‌های چاپ دیجیتال وجود دارد، زیرا تبدیل‌کاران از تمام سرعت و ظرفیت ماشین‌های چاپ دیجیتال استفاده نکرده و تنها بر اساس نیاز خود از ظرفیت ماشین‌ها بهره می‌برند. تبدیل‌کاران(کارتن‌سازان) تأکید می‌کنند که این فاصله در آینده کاهش خواهد یافت. آنها معمولاً می‌گویند: من در حال حاضر به تمام ظرفیت این ماشین نیاز ندارم و نمی‌خواهم به ماشین فشار بیاورم. در صورت نیاز از تمام ظرفیت آن استفاده خواهم کرد.
عوامل دیگری چون سیستم‌های گردش‌کار جدید که همراه نسل جدید ماشین‌های چاپ دیجیتال عرضه می‌شوند نیز باعث ایجاد فاصله بین این دو ظرفیت شده‌اند. البته در گذشته نیز هنگام جایگزین کردن برخی از کاربردهای دیجیتال با آنالوگ، شاهد چنین مشکلاتی بودیم. بر اساس این گزارش فرایندهای ورودی اطلاعات و خروجی کار که برای پاسخگویی به نیازهای چاپ آنالوگ با تولید بالا بهینه شده‌اند نیز راه‌حل‌های مناسب چاپ دیجیتال نیستند.
عامل دیگر ناآشنایی مشتریان با فرصت‌ها و ارزش‌هایی است که این ماشین‌ها می‌توانند برای آنها به ارمغان بیاورند. البته انتظار می‌رود در سال‌های آینده همه درک بهتری از مزایای چاپ دیجیتال در صنعت کارتن پیدا کنند.
تردیدی نیست که در آینده هر دو نوع ماشین‌آلات چاپ دیجیتال تک‌باره و چندباره در عرصه چاپ کارتن جایگاه خود را حفظ خواهند کرد. از سوی دیگر چاپکاران دیجیتال نیز در آینده قادر خواهند بود این خدمات را به تبدیل‌کاران ارایه دهند. چاپکاران دیجیتال اکنون در عرصه چاپ تابلوهای تبلیغاتی و لیبل بسیار فعال‌اند و به‌تازگی وارد عرصه چاپ کارتن نیز شده‌اند.

بر اساس گزارش Karstedt در حال حاضر ماشین چاپ تک‌باره بیشتر برای چاپ تابلو و نشان‌های تبلیغاتی به‌کار می‌رود و ماشین‌های دیجیتال چندباره برای تولید کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر تعداد ورق‌های کارتن چاپ شده توسط سیستم دیجیتال، بیشتر از کل میزان تابلوهای تبلیغاتی است که با استفاده از سیستم دیجیتال چاپ می‌شوند. با این حال برندها اکنون موقعیت‌های جدیدی در عرصه چاپ ورق کارتن با استفاده از فناوری دیجتیال می‌بینند. به خاطر کیفیت و سرعت تجهیزات چاپ دیجیتال تک‌باره رفته‌رفته به استفاده از این ماشین برای چاپ کارتن رغبت بیشتری نشان می‌دهند.
به طور کلی چشم‌انداز چاپ کارتن با استفاده از سیستم‌های دیجیتال بسیار روشن است و چاپ تصاویر باکیفیت به طور مستقیم روی ورق کارتن بازاری هیجان‌انگیز با پتانسیل رشد بالا به‌شمار می‌آید. برای اطلاعات بیشتر در مورد گزارش بررسی جایگاه چاپ دیجیتال در بسته‌بندی کارتنی( Benchmarking Digital Printing in Corrugated Packaging) به سایت Karstedt.com مراجعه کنید.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید